Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. augusztus 20. péntek, 18:04
Címkék:

Szerepek és álszerepek

Hajtman Béla


1966-ban, Párkányban születtem. Pozsonyban végeztem a Comenius Egyetem Bölcsészettudományi Karán magyar-szlovák szakosként. Pedagógiai pályámat Érsekújvárott kezdtem a Czuczor Gergely Ált. Iskolában, utána Udvardon tanítottam a mezőgazdasági szaktanintézetben és vállalkozói szakközépben. 2004-től Léván, az egyházi gimnázium igazgatója voltam, ezután a Nyitrai Pedagógiai Módszertani Központ alkalmazottja. A következő tanévtől az Alsóbodoki Vállalkozói Magán-szakközépiskola igazgatója leszek. Jelenlegi írásom alapötlete és megihletője a munkahelyi bürokrácia. Belecsöppentem egy EU-s nagypályázat hatalmi gépezetébe, melyből most már szabadulni vágyok.

Apu, te mit csinálsz az új munkahelyeden? Nyeldestem nagyokat, köhintettem egyet-kettőt, hogy könnyebben előhívjam és megtaláljam a keresett szavakat, s próbáltam neki megmagyarázni, hogy izé, az adattárat készítem, mely rengeteg cím- és telefonszám-bevitelből áll, táblázatokat készítgetek, iskolaneveket kategorizálok intézménytípusok és körzetek szerint, s közben szlovák kollégám szaftos szerelmi történeteit hallgatom, de ha nagyon őszinte akartam lenni hozzá, elintézhettem volna azzal is, hogy nagy szart!

Egy verőfényes nyári délelőttön az irodájába hívatott be mindannyiunkat a puszta megjelenésével is tekintélyt parancsoló főnökasszony. (Robosztusságával és az új tűzpiros Renaultjával érdemelte ki a red bull becenevet). Lakonikusan közölte velünk, hogy egy nagy EU-s pályázat részesei leszünk. Kiterített az asztalra egy nagy-nagy, táblázatokkal ellátott csomagolópapírt, majd mellé tett egy vaskos kiadványt, s körbevizslatott, hogyan reagálunk e megtisztelő tisztségre. Szemgolyói betüzesedtek, mintha azt fejezte volna ki velük, addig innen senki ki nem megy, míg nem osztotta ki mindenkinek a szerepét. Először a titkárnőjével felolvastatta a szerepeket. Utána újra körbevizslatott a köréje sereglett társaságunkon, s a tüzes szemgolyójából két hatalmas betűt olvastam ki, melyeket sárga csillagok vettek közre. Mikor rám esett tekintete a szereposztást illetően, a sarokból kiegyenesedve a határozottságot magamra erőltetve a tudósító, reklámozó-propagáló szerepet választottam ki magamnak. Ő ezt egy kézlegyintéssel elvetette: ale Belko!1 A sokkal komolyabb, sokatmondóbb és megbecsültebb TVORCA 22 posztot osztotta ki rám. Első hallásra meg is barátkoztam az új szerepem megnevezésével, csak még a feladatkörömmel nem voltam tisztában. Annyit tudtam, hogy a szlovákiai magyar pedagógusok részére továbbképzési programokat fogok alkotni. Akkor már az is derengett, hogy az új oktatásügyi törvény értelmében a harminc, negyven, hatvan, száztíz tanórás oktatási programok megírásával részben nekem köszönhetően fognak a béremelés reményében kreditpontokhoz jutni a tanító nénik és bácsik. Ettől a szereposztó naptól kezdve bekerültem a társadalmi súlyánál fogva is fajsúlyos EU-s pályázatok lebonyolítóinak matyicájába3.

Na, kedves lányom, most már meg tudom magam határozni: több millió fontot érő eus embere lettem a megyei Központnak.

Mindenkinek megváltozott a beosztása. Új szerződéseket írattak velünk alá. Átíratták velünk az életrajzunkat. EU-s logók alá kerültek életrajzi adataink. Eleinte a red bull-képű is barátságosabb és jámborabb arcot vágott, amikor benyitott az irodába. Éreztük, hogy a szerepek kiosztása után valami új kezdődik el hétköznapjainkban. A monitorok előtt lestük, mikor érkeznek meg az első, kitöltésre váró, színes logókkal ellátott nyomtatványok a Fő Központból, ahonnan ugyanúgy a matyicás munkatársak a Fő Fő Központból, s az ott lévők egyenesen a brüsszeli Fő Fő Fő központi matyicából első kézből kapják az utasításokat. Minden nyomtatvány fejlécére 3 logó került egymás mellé. Szinte minden körülöttem lévő papír belogósodott. Már a toalettpapíron is sárgálló csillagokat láttam. A három közül az egyiken 12 sárga ötágú csillagban egy kör vöröslött, mely a red bull-képű felforrósodott szemgolyóját juttatta eszembe. A vöröslő kört egy szétterített vé betű vette közre,talán a nyitott könyvet jelképezte, bár ha a vörös kör nem szem, hanem fej, akkor felső végtagoknak is lehet értelmezni. Egy másik logón ugyanaz a 12 sárga csillag egy kék színű téglalapon helyezkedett el szintén egy kört mintázva. S középütt a Központunk három betűjéből álló rövidítése díszelgett, melyet angolosan akár empíszínek4 is olvashatnánk.

Eleinte vas idegzettel és birkatürelemmel viseltem a kitöltendő nyomtatványokra vonatkozó újabbnál újabb szabályrendeletek terhét. Lelkesedésem akkor kezdett alábbhagyni, amikor már a kitöltve elküldött nyomtatványokat küldték vissza átdolgozásra azzal az üzenettel, hogy a kimutatásokban az időpontok jelölésénél a pontok helyett kettőspontok írandók, a keretekbe írandó panelszövegek paraméterei 12 pixelesnél nem lehetnek szűkebbek, de arra is kell ügyelni, hogyha az EU-s tevékenységet túlságosan kifejtem, akkor nem férek bele a nyomtatásnál előírt egy oldalba, s a kimutatandó EU-s tevékenységemet meghatározó időintervallumba nem írhatom azt, hogy a munkaidőmet 7 óra 40 perckor kezdtem, mert az elektronikus nyomtatvány csak az egész és fél órákat ismeri fel, de nemsokára, egy-két nap múlva lesz olyan modernebb verzió is, melybe a negyed és háromnegyed órák is beírhatók, továbbá az ebédszüneteket csak akkor lehet belevonni az EU-s tevékenységbe és azt elszámolni a kimutatásban, ha az túllépte a négy órát, ha nem, akkor az nem EU-s tevékenységnek, hanem empíszísnek minősül, s ami nagyon lényeges: a néhány perc múlva e-mailben érkező rendelet szerint a színes logókat és a kimutatás 12 pixelesnél nem szűkebb kereteinek halványkékes színét el kell tüntetnem, azaz ki kell fehérítenem. Az ilyen és ehhez hasonló módosítások és javítgatások közepette sikítottam fel, s kértem az úgyszintén TVORCA 1 szerephez jutó kollégámat, hogy még mielőtt teljesen magamra vetem a kurvára magasan képzett kishivatalnok, EU-s apparatcsik álcáját, mentsen ki a színes és fekete-fehér logókkal ellátott jelenléti ívek, jelentkezési lapok, pixelek, napi, heti és havi kimutatások, különböző kódszámokkal ellátott jelentések világából.

Történetekre vágytam. Egyszerűekre, hétköznapiakra. Éreztem, ha tovább folytatom a kimutatások írását, a red bull-képű rokonságába tartozott kisfiú sorsára jutok. S közben megszólalt a telefon, rettegtem, hogy újra változás állt be a nyomtatványoknál. Belko, Belko! Hangzott negédesen a telefonkagylóban. Megint elcseszhettem valamit. Csupán csak azt, hogy az EU-s tevékenységet leíró panelszövegből az egyik mássalhangzóról lehagytam a lágyítójelet. S újra keresni kezdtem az elmentett csomagból az utolsót, a teljesen tökéletesnek hitt verziót. Végül kiderült, nem is mentettem el, mert a néhány perce betiltott halványkékes hátterű, a színes logós fájl nyílt meg az egérkattintásra.

Hajtman Béla

1 a Béla keresztnév becéző formája a szlovák nyelvben. Az ő javaslatára mindenki így szólít.. Később elmondta, kissé nehezére esett a döntést meghoznia, mivel a rokonságában egy down-kóros fiút neveztek el így. Mivel már nem él, az iránta való kegyeletből emlékezik rá, ha megszólít.

2 szlovák kifejezés: alkotó(magyarul)

3szlov.kif.: itt: rendszer, a szó szoros értelmében: anyácska

4MPC: Metodicko-pedagogické centrum (szlov.) módszertani-pedagógiai központ (magy.)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep