Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. szeptember 14. kedd, 14:58

Peer Krisztina – Földes Petra:
Nyári kalandozás a határon túl

2010 nyarán számos határon túli képzést vezettünk az OFOE programjai sorában.

Ahol jártunk

Komárom: Szlovákiai Magyar Pedagógusok Szövetsége XIX. Nyári Egyeteme –Osztályfőnöki kompetenciák fejlesztése

Földes Petra nyitóelőadása (ppt)
Gaal Gertrúd csoportvezető beszámolója
Gálfi Mária beszámolója a Dunatáj című hetilapban

Csíkszereda: Bolyai Nyári Akadémia 2010 –– Tapasztalati tanulás élménypedagógiai módszerekkel

Nagykovácsi: Magyar Köztársaság Oktatási és Kulturális Minisztériumának Határon Túli Magyarok Titkársága a Balassi Intézet közreműködésével –– Tapasztalati tanulás – élménypedagógia

Nemesócsa, Gúta és Érsekújvár: Tanév eleji nevelőtestületi csapatépítés

Célként tűztük ki

A képzések célja a kompetenciák fejlesztésén túl az élménypedagógia eszköztárának megismerése, a tapasztalati tanulás összetevőinek tudatosítása, a hétköznapi pedagógiai gyakorlatban alkalmazható élménypedagógiai módszerek sajátélményű megtapasztalása volt. A résztvevők tapasztalatokat és ismereteket szereztek a csoportdinamika jellegzetességeiről és a vezetői magatartásokról, ami hozzásegíti őket ahhoz, hogy pedagógusi munkájukban tudatosabban viszonyuljanak a csoporthoz (osztályhoz), és saját csoportvezetői szerepükhöz.

Nem titkolt célunk volt emellett a pedagógusok rekreációja, a csapatépítés is.

A képzés során a résztvevők megismerhették a tapasztalati tanulási ciklust, és gyakorolták az élménypedagógiai foglalkozások vezetéséhez szükséges pedagógiai módszereket. Tudatosabbá váltak a csoport állapotának és fejlettségének megfelelő feladatok megválasztásában, az adekvát vezetői magatartás megjelenítésében.

Amit csináltunk

Pedagógusként, osztályfőnökként csoportokkal dolgozunk, ám nem mindig használjuk kellő tudatossággal az ebben rejlő lehetőségeket. Az osztály kezdetben egyénekből álló közösség, ami folyamatosan alakul, változik, és a megfelelő vezetői hatások nyomán valóban csoporttá kovácsolódik. Ennek a csoportnak minden esetben célja a tagok személyiségének és önismeretének fejlesztése, a tágabb értelemben vett tanulás és a társas készségek fejlesztése. Nem spontán módon, hanem a vezető irányításával tudatosan, a fenti célok mentén alakul. Csoportdinamikai szempontból végighalad azon a természetes csoportfejlődési folyamaton, ami elkerülhetetlen valamennyi csoport életében. A csoport az elérni kívánt célját minden esetben önmaga, a saját erőforrásaiból valósítja meg, és ideális esetben mindez nem egyéni, hanem közösségi szinten történik.

Miközben a képzés során a csoport maga is végighalad az alakulás-szerveződés-alkotás-búcsú fázisain és így saját élményként is tapasztalja a csoportdinamikai folyamatokat, az alábbi tartalmi egységeket, „tananyagot” dolgozzuk fel:

A csoport és a vezető kapcsolata

  • A csoportok kialakulásának fázisai, jellegzetességei
  • A csoportképződés szabályai
  • Az egyén szerepe a csoportban
  • A vezető helye a csoportban
  • A vezetési stílusok és vezetői attitűdök
  • A megváltozott tanárszerep (a tanár mint facilitátor)

Konfliktuskezelés csoportban

  • Az agresszió természete
  • A konfliktuskezelés stratégiái és a szituációs vezetési technikák
  • Konfliktusmegoldás csoportban

Közösségi értékek megteremtése, a tapasztalatok beépítése a mindennapi gyakorlatba

  • Együttműködés, bizalom kialakítása a csoportban
  • Az alapvető értékek megteremtése és stabilizálása a közösségben
  • A képzésen tanultak hasznosításának, saját pedagógiai gyakorlatba való beépítésének megtervezése
  • Csoportvezetőként nagyszerűen éreztük magunkat a képzéseken! Büszkék vagyunk a résztvevőktől kapott visszajelzésekre, ami megerősít minket abban, hogy jó úton vagyunk, és kellő kihívást jelent a további tanuláshoz, önképzéshez. Itt is el kell azonban mondanunk, hogy csoport nélkül nincs sikeres folyamat – ezért ezúton is szeretnénk megköszönni azt a nyitottságot és aktivitást, amit a képzéseinken részt vevők kifejtettek a közös cél érdekében.

    Élménypedagógia szakirodalom

    Kaposi László: Játékkönyv (Marczibányi Téri Művelődési Ház, Budapest, 2002)
    Kispéter Andrea – Sövényházy Edit: Élménypedagógia – Csapatépítő játékok ( Bába Kiadó, Szeged, 2009)
    Lohász Cecília – Söregi Viktória szerk.: Több mint játék – Szabadtéri játékok gyerekeknek és fiataloknak (Természetjáró Fiatalok Szövetsége, Budapest, 2009)
    Lovász Károly: Élménypedagógia (Lectum Kiadó, Szeged, 2005)
    Matthew D. Liddle: Tanítani a taníthatatlant – Élménypedagógiai Kézikönyv (Pressley Ridge Magyarország Alapítvány, Budapest, 2008)
    Tóth Julianna – Szűcs Katalin – Miklósi Balázs: Hogy valóban élmény legyen! Problémás gyerekek bevonása a nevelési folyamatokba az élménypedagógia eszközeivel (In.: Tanári Létkérdések, Raabe Kiadó, Budapest, 2009. szeptember)
    Tóth Julianna: A gyermekvédelmi szakellátásban élők speciális helyzete – Élménypedagógia a gyermekotthonokban (Család, Gyermek, Ifjúság, Budapest, 2007/2. )

    A témával kapcsolatos hasznos linkek

    www.pressleyridge.org/magyarorszag
    http://elmenyakademia.hu/
    http://www.outwardbound.hu/
    www.kalandokesalmok.hu
    http://szabadidoszervezo.net/szasz/

    Egy üzenet

    1. Juli szerint:

      Gratulálunk Petrának és Krisztinek a rendkívül tartalmas és színvonalas programhoz. Ráadásul a kép nem teljes, hiszen az OFOE a felsoroltakon kívül Kassán és Szabadkán is tartott igen sikeres tréningeket az idei Nyári Egyetemen, illetve Nyári Akadémián. Kassán Török Ildikóval, Szabadkán Mandák Csabával együtt keltettük jó hírét az egyesületnek. Mindenhová vissza várnak bennünket…

    Vélemény, hozzászólás?

    Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

    Vissza
    Sajtófigyelő
    2023.11.21.
    A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
    Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
    (Forrás: Magyar Nemzet)
    --
    2023.11.21.
    Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
    A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
    (Forrás: Eduline)
    --
    2023.11.21.
    Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
    Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
    (Forrás: Eduline)
    --
    2023.07.17.
    Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
    ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
    (Forrás: Index)
    --
    2023.07.15.
    Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
    Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
    (Forrás: Index)
    --
    2023.07.15.
    „Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
    Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
    (Forrás: szabadeuropa.hu)
    Címkék
    agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep