Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) alelnöke, Komjáthy Anna már november első napjaiban úgy vélte, A JELENLEGI HELYZET TARTHATATLAN. KÉT HÉTRE BE KELL ZÁRNI AZ ISKOLÁKAT, ÉS CSAK TESZTELÉS UTÁN TÉRJENEK VISSZA A TANTERMEKBE A GYEREKEK ÉS A PEDAGÓGUSOK IS. Végül Orbán Viktor, látva a fertőzöttek számának nagy arányú emelkedését, engedett a szakszervezetek kérésének, és egy hete bezártak a középiskolákat. Ám az átállás a digitális oktatásra a tavaszi tapasztalat után sem ment zökkenőmentesen. A csereháti falvakban például sokan tanulnak középiskolákban, az egyik civil szervezet aktivistájától megtudtuk: ahogy tavasszal, most is problémát jelent az, hogy nem elég erős az internet. Néha elmegy a térerő, és percekig nem látják vagy hallják jól a tanárt.
(Forrás: index)
 
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen, de nem traumatikus! A mostani helyzet például azok számára okoz traumát, akiket hirtelen elvágnak a szeretteiktől, és nincsenek abban az állapotban, hogy megértsék, mi ennek az oka – mint a bentlakásos otthonok lakói. Vagy azok számára, akik mellett emberek halnak meg naponta – mint a kórházak intenzív osztályán ápolt betegek. Azok a gyerekek, akik otthon, a saját szobájukban ülve vesznek részt online órákon, és kicsit többet unatkoznak, mint eddig, kényelmetlenségeket tapasztalnak, nem traumatizálódnak! És a jelenlegi helyzetben kicsit kényelmetlenül érezni magunkat hónapokig talán nem akkora tragédia.
(Forrás: alterkata)
 
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak kérését. A szigorú szabályok most minden eddiginél nehezebb helyzetbe hozzák az érintetteket.
(Forrás: index)
 
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak a kutatók, korábban a szünidő alatt elvégzett vizsgálatok bebizonyították, hogy minél fiatalabb egy diák, annál nagyobb a lemaradás. Esetükben ugyanis az adott idő, amíg nem jártak iskolába, az relatíve a teljes iskolában eltöltött időhöz képest sokkal nagyobb arányt képvisel. Ebből a szempontból a legrosszabb helyzetben az elsős és másodikos diákok vannak, akiknél éppen az olvasás és az alapvető matematika megtanulását szakította félbe az iskolán kívüli oktatás”
(Forrás: szeged.hu)
 
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte minden, a korábbi rendszer mozdíthatatlannak hitt elemét – és egy, a köznevelésben érintettek számára teljesen új környezetben kellett, hogy folytassák tevékenységüket az intézmények. Hogy miért kellett hirtelen kellett átállni ahelyett, hogy kaptak volna egy hét felkészülést az iskolák, az rejtély.
(Forrás: Tani-tani online)
 
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz való jogot, ugyanakkor nem volt kötelező erejű. Mintegy harminc évvel később, 1989. november 20-án az ENSZ Közgyűlése elfogadta a Gyermek Jogairól szóló Egyezményt, amely előírja a gyermekeknek az életben maradását, fejlődését, védelmét és a társadalomban való részvételét biztosító jogokat. Ez a nap a gyermekek jogainak világnapja.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.11.21.
„A magyar oktatás irányítóinak beszűkült a látókörük” – Interjú Radó Péterrel
Egy ilyen nagy, tehetetlen rendszer nem omolhat össze. Ahhoz, hogy összeomoljon, egy háború kellene, ahol lebombázzák az iskolák egy jelentős részét. Nem ettől kell tartani. Az alapvető probléma az, hogy a 2010 utáni rendszerátalakítás egy elképesztően gyors minőségromlási pályára állította az oktatást. Bár a gyermekmegőrző funkcióját ennek ellenére is biztosítani tudja a rendszer, tanulási, oktatási értelemben már egyre kevésbé képes arra, hogy bármilyen más elvárásnak – például készségfejlesztés, kompetenciák erősítése – megfeleljen. A rendszer intézményezesen elműködget, de a minősége, eredményessége folyamatosan romlik.
(Forrás: Népszava)
 
2020.11.21.
Több ezer gyermeket bántalmaznak Magyarországon
Novemberben az UNICEF Magyarország az Ismerd fel és tegyél ellene kampánnyal is fel kívánja hívni a figyelmet arra, hogy a gyerekek védelme a társadalom közös felelőssége. Országszerte láthatók a kampány plakátjai és ingyenes online mesterkurzus segítségével tájékoztatnak a gyermekbántalmazás fajtáiról a honlapjukon. Tegnap bejelentették azt is: a gyermekekre leselkedő veszélyek növekedését észlelve továbbfejlesztették a HelpAPP applikációját is. Ha a gyermeket bántják, vagy veszélyben van, egyetlen gombnyomással segítséget hívhat, vagy elküldheti GPS koordinátáit. A HelpAPP mobiltelefonos alkalmazás segít felismerni, elkerülni és kezelni az erőszakos helyzeteket.
(Forrás: Népszava)
 
2020.11.21.
Nem minden kollégája támogatta az egyik óráján a brutálisan meggyilkolt francia tanárt
Egy nappal később két tanár elhatárolódott Samuel Paty eljárásától. „Azért írom ezt a levelet, hogy közöljem önnel: nem támogatom kollégánkat” – közölte egy tanárnő. „Nem kívánok a hallgatásommal a cinkosa lenni. Úgy vélem, tönkretette azt a bizalmi kapcsolatot, amit napról napra megpróbálunk létrehozni azon családokkal, amelyek az állami iskolába íratják a gyermeküket”. Sok muzulmán család vagy otthon taníttatja a gyermeket (ez a gyakorlat hamarosan megszűnik, mert kötelezővé teszik az iskolába járást), vagy inkább katolikus iskolába küldik, mert úgy vélik, az állami intézményben nincsenek tekintettel a vallására. Különösen 2004 óta érzik így, amikor az állami iskolában betiltották a vallási jelképek, köztük a muszlim fejkendő viselését.
(Forrás: Népszava)
 
2020.11.21.
Fekete ruhás biztonságiak jelentek meg az SZFE-n, hogy megakadályozzák a szalagozást (videó)
Tekintélyt parancsoló termetű biztonsági őrök fogadták a Színház- és Filmművészeti Egyetem hallgatóját, aki megpróbált elhelyezni egy piros-fehér szalagot az épületen. „Bár alighanem a megfélemlítés a cél, a helyzet inkább meglepő” – mondta a hvg.hu-nak egy hallgató. „Amikor a vírushelyzet miatt elhagytuk az épületeket, másnap reggel azonnal leszedték az ellenállásunk jelképévé vált piros-fehér terelőszalagot a bejáratokról. Úgyhogy az első online fórumon megegyeztünk, hogy az összes járványügyi előírás betartásával, egyéni politikai véleménynyilvánítás céljából, teljesen törvényes keretek között egy ember minden nap felrak egy szalagot a Vas utcai egyetemi épület előtti egyik oszlopra. Ezt tesszük is másfél hete minden nap. A munkatársak, valószínűleg utasításra, minden nap le is szedik. Ma azonban az történt, ami a videón látható.”
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.11.21.
A legjobb egyetemi karok listája: ők vezetik a 2021-es rangsort
Továbbra is az Eötvös Loránd Tudományegyetem áll a HVG felsőoktatási rangsorának élén, az intézmény az oktatói és hallgatói kiválóság alapján összeállított alrangsort is vezeti. De melyik a legjobb egyetemi kar? Az összesített és kari rangsor idén is a hallgatói és az oktatói alrangsorból áll össze. A HVG felsőoktatási rangsorának készítői számos szempontot figyelembe vettek az intézmények rangsorolásakor: az elsőhelyes jelentkezők számát, a felvettek pontátlagát, a nyelvvizsgával felvettek arányát, a tanulmányi versenyen helyezettek számát, a tudományos fokozattal rendelkező oktatók számát és arányát, az egy - tudományos fokozattal rendelkező - oktatóra jutó hallgatók számát, valamint az MTA-címmel rendelkező oktatók arányát.
(Forrás: eduline)
 
2020.11.21.
Mátraballai tanítók nyerték az idei Varga Gábor-díjat
Idén olyan pedagógusokat díjaztak, akik a tavaszi iskolabezárás időszakában különösen odafigyeltek a családok helyzetére és velük együttműködve alakították a kényszerű otthoni oktatás feltételeit. Európa egyetlen olyan díját, amivel szülők jutalmaznak őket partnerként kezelő pedagógusokat, idén speciális kiírás alapján új kuratórium ítélte oda. A díjat alapító Európai Szülők Magyarországi Egyesülete (ESZME) olyan pedagógusokra akarta ráirányítani a reflektorfényt, akik a tavaszi iskolabezárás időszakában különösen odafigyeltek a családok helyzetére és velük együttműködve alakították a kényszerű otthoni oktatás feltételeit, figyelembe vették a gyerekek érdekeit éppúgy, mint a családok élethelyzetét.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.11.20.
Gyarmathy Éva: A jóságos nagymamák országa
Megnyugtató, hogy Müller Cecília mindig ott van nekünk, és elmondja, hogy igaz, csúnya a világ, és hullanak az emberek, de én itt vagyok nektek gyerekek, hogy ne sírjatok, ne őrjöngjetek, mossatok szépen kezet és hordjatok maszkot, aludjatok szépen, mi gondoskodunk rólatok. Ja, hogy a betegeket nem látják el megfelelően a kórházak? Nyilván sorosista/megtévedt orvosok terjesztik a rémhíreket, hogy felnyissák a szemeteket, de ti csak aludjatok szépen, közben mi tesszük a dolgunkat, amihez nektek, gyerekek semmi közötök.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.11.20.
Abbahagyta volna a tanítást, mára viszont külföldi iskolák veszik át a magyar igazgató módszereit
Kovácsné dr. Nagy Emese rendületlenül hisz az oktatás erejében, és ezzel a hittel sikerült neki az, amire általában nem képes a magyar közoktatás. Igazgató egy iskolában, ahol a hátrányos helyzetű gyerekek sikerrel tanulnak együtt szerencsésebb sorsú társaikkal. Hejőkeresztúron ugyanis egy speciális oktatási program segítségével, kiscsoportos foglalkozásokon kompenzálják a szociális helyzetből fakadó különbségeket. A programot Magyarországon ők vezették be elsőként.
(Forrás: 444.hu)
 
2020.11.20.
Kék Madár személyközpontú oktatási program, ahol tényleg az a fontos, hogy minden gyerek saját tempójában fejlődhessen
Az igazi változáshoz nem nagy átalakítások kellenek nem is nagy beruházások, hanem szemléletváltás. Amit csinálunk azt csinálhatná bárki, bárhol. Interjú a Kék Madár Alapítvány vezetőjével Jegesné Rémesi Irénnel.
(Forrás: Szülők lapja)
 
2020.11.20.
Még várniuk kell a tanároknak a félmilliós jutalomra
Az érintettek közül többen úgy tudták, novemberben kapják meg a támogatást, ám az Emberi Erőforrások Minisztériuma (Emmi) tájékoztatása alapján még várniuk kell. A szaktárca a Népszava megkeresésére közölte, a kifizetések két részletben, a tervek szerint decemberben és februárban valósulnak meg. Bár a pedagógusok, gyógypedagógusok, nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő alkalmazottak automatikusan részesei a projektnek, a részvétel önkéntes, bárki jelezhette, ha nem kívánt csatlakozni. Az Emmi tájékoztatása szerint a projektre eddig közel tízezer pedagógus jelentkezett.
(Forrás: Népszava)
 
2020.11.20.
Új intézeti vezető van az SZFE-n, a tanárokat és a hallgatókat nem értesítették róla
Sára Balázs filmes és tévés operatőrt, rendezőt nevezte ki a Színház- és Filmművészeti Egyetem Film- és Médiaintézetének megbízott vezetőjéül az új kuratórium – derült ki egy, a hvg.hu birtokába került levélből. Az SZFE-sek arról sem kaptak hivatalos tájékoztatást, hogy február 1-jétől új épületekben folytatódna az oktatás. Ezt egyébként korábban Vidnyánszky Attila, a fenntartó alapítvány kuratóriumának elnöke mondta az InfoRádiónak. Akkor azt is hozzátette: már meg is kezdődtek a felújítási és egyéb munkálatok, de további részleteket egyelőre nem árult el.
(Forrás: eduline)
 
2020.11.20.
Ingyenessé teszi 21 weboldal elérését a Telenor
A HiperSuli oktatási program létrehozójaként a Telenor kiemelten fontos feladatának tekinti, hogy a lehető legtöbb ember számára elérhetővé tegye a digitális oktatásban való részvételt – közölte pénteken a szolgáltató. Az ingyenes elérés a vírushelyzet miatt bevezetett vészhelyzeti intézkedések idejére szól, a vállalat közleménye szerint november 27-étől egészen 2021. február 8-ig. Az előfizetőknek nincs teendőjük, a háttérben a Telenor minden ügyfélre vonatkozóan elvégzi a szükséges módosításokat. Ezen weboldalak látogatása bármilyen mobileszközön vagy nagyképernyős Hipernet hozzáférés esetén nem terheli a tarifába foglalt adatkeretet, azaz ingyenessé válik a cég előfizetői számára.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.11.20.
Gloviczki Zoltán: Kemény átalakítás kéne az oktatásban, de én se nagyon merném megtenni
„Nagyon erős elitképzésünk van, középfokon és a felsőoktatásban is, a nagy átlag azonban rosszabb állapotban van, mint azt gondoljuk” – állítja Gloviczki Zoltán, az Apor Vilmos Katolikus Főiskola rektora, az Oktatási Hivatal korábbi elnöke. A vele készült interjút a HVG Rangsor – Diploma 2021 című most megjelenő kiadvány közölte.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.11.19.
„Ugocsa non coronat, tanuljon kipcsakul a gyerek!”
Trencsényi László egyetemi tanárral, a Magyar Pedagógiai Társaság elnökével beszélgettünk a magyar oktatás romló helyzetét bemutató európai uniós jelentésről, a polgármesterről, aki szerint nem árt a testi fenyítés a gyerekek iskolai neveléséhez, valamint arról, hogy miért nem tetszenek a kormánynak az angol nyelvű óvodai játékok. A szakértő ironikusan azt mondta, talán vannak, akik szerint inkább kipcsakul kellene tanulni, fityiszt mutatni Európának: „Ugocsa non coronat, a mi óvodáinkban nem lesz angol”.
(Forrás: Klubrádió)
 
2020.11.18.
Kiábrándító jelentés jött a magyar oktatásról, de azért van, amiben jók vagyunk
Drasztikusan romló tanulói teljesítmények, növekvő lemorzsolódás, a minőségi oktatáshoz való egyenlőtlen hozzáférés, aggasztó tanárhiány, növekvő szegregáció – egy új uniós jelentés szerint a legtöbb területen rossz irányba megy a magyar oktatás. Vannak azért jó hírek is: a kisgyerekek óvodai nevelésben például Magyarország az első, de jók vagyunk a frissen végzettek foglalkoztatási arányában is.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.11.18.
Radó Péter: Súlyos erőforráshiány és az erőforrások súlyos pazarlása a közoktatásban
A magyar közoktatásban érvényesülő erős erőforráshiány két legfontosabb összetevője az alulfinanszírozottság és a pedagógushiány. Mivel a közoktatási kiadások döntő része bérköltség, a diplomás átlagbérekhez viszonyított átlagos pedagógus bérszint alakulása az erről szóló legfontosabb jelzés. Mint az adatokból jól látszik, egészen 2014-ig folyamatos volt a pedagógus bérek átlagbérektől való leszakadása. 2015-től a pedagógus életpályamodellhez kapcsolódó béremelés eredményezett némi bérfelzárkóztatást, de ennek belső szerkezete rendkívül torz volt: az életpályamodell a pályájuk vége felé járók egy része számára biztosított jelentős béremelést, a pálya első felében viszont folytatódott a bérek elértéktelenedése.
(Forrás: Portfolio)
 
2020.11.18.
Marad a távoktatás? Február 8-áig meghosszabbították a veszélyhelyzetet
Korábban azt írtuk, a vészhelyzet fenntartásával maradnak a bevezettet intézkedések is, azonban a \"a ma megjelent sajtóhírekkel ellentétben a jelenleg hatályban lévő korlátozó intézkedéseket nem hosszabbította meg a kormány, azok 2020. december 11-ig alkalmazandóak. A kormány a veszélyhelyzetet hosszabbította meg az Országgyűlés döntése alapján 2021. február 8. napjáig\".
(Forrás: eduline)
 
2020.11.18.
Köteleznék a holland egyházi iskolákat az LMBTQ-diákok felvételére
A múlt héten Arie Slob kereszténydemokrata oktatási miniszter parlamenti felszólalásában védelmébe vette azokat az egyházi iskolákat, amelyeknek véleménye szerint jogukban áll a tanulók szüleivel olyan nyilatkozatot aláíratni, amelyben leszögezik a „homoszexuális életvitel” elutasítását. Slob a holland alkotmány egyik, az oktatási szabadságot előíró cikkelyére hivatkozott. A miniszter kijelentése heves vitákat váltott ki a parlamentben, mivel a képviselők többsége szerint a cikkely egyúttal a tanulók biztonságos és támogató iskolai környezethez való jogát is meghatározza.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.11.18.
Operatív törzs: Az iskolák nem gócpontok
Maruzsa Zoltán tudatta, hogy a mai napon kiküldik az iskolákba Kásler Miklósnak, az EMMI miniszterének határozatát arról, hogy a krónikus beteg tanárok digitális módszerrel is oktathatnak, ha ehhez a technikai feltételek biztosítottak és megoldható a tanulók felügyelete is. Elmondta, az iskolaigazgatók az EESZT-n keresztül napi információkat kapnak a fertőzöttségi adatokról, és hasonló rendszer épül a Kréta-rendszerben is. Ugyanitt online órák megtartására alkalmas rendszert is kidolgoznak. Hozzátette, hogy valamennyi intézkedés a védelmet szolgálja.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.11.18.
Teljesítőképességük határán vannak még a tesztelésbe bevont medikusok is
Az önkéntesség nem elég, innentől kezdve kötelezik a medikusokat arra, hogy végezzenek koronavírusteszteket. Több diákkal beszéltünk, azt mondják, a lelkesedés megvan, ám sok kérdésre nem kaptak választ, és aggódnak a vizsgaidőszak miatt is.A medikusokon kívül beszállnak a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem diákjai is – ahogy Orbán Viktor miniszterelnök fogalmazott pénteken – „pilótának”, de sofőrködés mellett adminisztrációs munkát is végezhetnek. Megkeresésünkre a BME azt írta, a részvétel az ő hallgatóik körében nem lesz kötelező, és első körben majdnem 300-an jelentkeztek. Ugyanilyen segítő munkára várt jelentkezőket korábban a Szegedi Tudományegyetem is, ott múlt hétig a medikusokkal együtt 500-an jelentkeztek.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.11.18.
Prievara Tibor: The Sitting Dead, avagy a közelgő ZOOM-apokalipszis
Elég sok iskola (szerintem helyesen) belátta, hogy a) meg kell tartani az órákat - ha nem is feltétlenül mindet, b) ezt a kört már nem lehet elalibizni, azaz valamit tanítani kell és ennek nyoma kell, hogy legyen, c) értelmes dolog egy rendszer alá terelni egy iskola közösségét. Fontos, hogy ez utóbbi nem azt jelenti, hogy ne használhatna egy tanár más eszközt, pusztán annyit tesz, hogy ezt tervezetten, pedagógiai szempontok alapján tegye, ne egy Facebook csoport random ajánlásai alapján, és vannak bizonyos funkciók (pl. tanórák kiírása, kommunikáció, naptár), amelyeket mindenki számára láthatóan, egy helyre praktikus összpontosítani.
(Forrás: tanárblog)
 
2020.11.15.
\"Alig várom, mikor jelentik be, hogy az általános iskolákat is bezárják\"
Az általános iskolák bezárása nélkül lehetetlen száz százalékosan megvédeni a koronavírustól a veszélyeztetett korú tanárokat, vélik a hvg.hu-nak nyilatkozó intézményvezetők. A kormányrendelet ugyan ad hatásköröket az igazgatóknak, de azzal legfeljebb a maszkviselés szigorítását érhetik el. Bár sokan szeretnék, jogilag azt sem tehetik meg, hogy a krónikus beteg kollégák számára saját hatáskörben elrendeljék a digitális munkavégzést. Mégis akad olyan intézmény, amely már korábban meglépte, csak egy kis jóindulatra volt szükség a fenntartó részéről.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.11.15.
GYERMEKBÁNTALMAZÁS – A HALLGATÁSNAK SÚLYOS ÁRA VAN
Annak, hogy sok esetben nem derül fény szexuális bűncselekményre, az egyik leggyakoribb oka lehet a hallgatás és az elhallgatás, amely mögött intézményi érdek vagy szülői féltés is állhat Gyurkó Szilvia szerint. – Ha egy szülő nem indít eljárást, az nem feltétlenül a saját önvédelmi reakcióját jelenti, mert inkább szeretné megóvni a gyermekét a stigmától és az elítéléstől. Ezek negatív társadalmi narratívák, melyek hátráltatják a felelősségre vonást. Amikor megtudják, hogy mennyi ideig tart egy büntetőeljárás és hányszor kell a gyermeknek tanúvallomást tennie, és még akkor sem biztos, hogy elítélik az elkövetőt, akkor igenis érezhetik úgy, hogy ennek túl nagy ára van. Eljárás nélkül viszont nem lehet az elkövetőt felelősségre vonni és megbüntetni. Más esetben a szervezeti érdek és az intézmény vélt vagy valós hírneve írja felül a gyermek érdekét, ebben az esetben maximum közös megegyezéssel szabadulnak meg az illetőtől.
(Forrás: Jelen)
 
2020.11.15.
Gondolatok a hatéves elsősökről és a vizuális nevelésről. L. Ritók Nóra írása
Az iskolaérettség fontos pontja az iskolakezdésnek. Sokszor láttuk már korábban is, mennyire rossz döntést hoztak azok a szülők, aki mihamarabb iskolásnak akarták tudni a gyereküket. Mert ezt nem szabad siettetni. Pláne nem ebben az iskolarendszerben és követelményrendszerben nem egészséges, ami most van. Ugyanis szerintem egy előrehozott iskolakezdéshez pedagógiai módszertani váltás szükségeltetik, és ezt nagyon erősen meghatározza az, hogy milyen pedagógiai rendszerben szocializálódtak a pedagógusok. A vizuális nevelésben például, de szerintem máshol is élesen látszik, teljesen mindegy, mit ír elő a NAT, milyen felkészítést kapnak a felsőoktatásban a leendő szakemberek, ott, az osztályteremben azok a frontális beidegződések, azok a feladattípusok, módszertanok a meghatározók ma is, amelyekben őket is részesítették annak idején. (Tisztelet természetesen a kivételnek.)
(Forrás: tani-tani online)
 
2020.11.15.
Szarvasi polgármester: A neveléshez nem árt a gyerek fizikai fenyítése
“Ha valaki értéket tud teremteni, az a pedagógus, mert emberben teremt értéket. Ezért van baj sokszor az ideológiákkal, mert néha félrevezetik az embert, hamis útra terelik. De ha egy pedagógus jól teszi sínre a gyereket – és ezt képletesen értem – akkor az egész életében tud közösségért dolgozni, tud nemcsak magának élni, hanem másokért is. Ne hagyják abba ezt a munkát, mert akik itt éltek a városban, kiváló pedagógusok, nyomot hagytak az életünkben. Fontosak számunkra és nem szabad róluk elfelejtkeznünk, míg élünk. Az él, akire emlékszünk, és nekem számos ilyen pedagógus van, akikre nagyon boldogan tudok emlékezni. Az öreg Hanót és Kutas tanár urakat sem szeretném elfelejteni, mert én is kaptam tőlük kis fizikait alkalmasint,
(Forrás: telex)
 
2020.11.15.
Kásler szerint a felső tagozaton is elrendelhetik a távoktatást
„Ha úgy hozza a kényszer”, akkor az általános iskolák felső tagozatán is elrendelik a tantermen kívüli oktatást – mondta Kásler Miklós emberi erőforrásokért felelős miniszter a Magyar Nemzetnek adott telefonos interjúban, amely szombaton jelent meg a lapban. A miniszter hozzátette, hogy a főiskolák és egyetemek, valamint a középiskolák digitális tanrendre átállítása is komoly megfontolás eredménye volt, ezért nem szívesen vezetnék be ezt az általános iskolákban is.
(Forrás: mérce)
 
2020.11.13.
Piarista iskolák a távtanulás időszakában I.
A piarista rend iskolafenntartóként szintén igyekezett a kialakult helyzetre vonatkozóan mihamarabb tartalmi támaszt, iránymutatást adni fenntartott intézményei számára. Ennek eredményeképp napokon belül megszületett egy pedagógiai alapelveket összegző dokumentum, mely a nevelési közösség minden tagjának, azaz a diákoknak, a pedagógusoknak, az intézményi támogató munkatársaknak és a szülőknek egyaránt szólt.
(Forrás: tani-tani online)
 
2020.11.13.
Távoktatás: nagyobb önállóságot ad, de túl nagyok a tanári elvárások
A diákok közel egyharmada semmilyen pozitívumot nem talált ugyan az online oktatásban, a többiek több szempontból igenis értékelték a tavaszi időszakot. A legtöbben (a diákok negyede) a saját időbeosztást és a nagyobb önállóságot, valamint a nagyobb fokú rugalmasságot emelték ki a pozitívumok közül. Sokan értékelték a távoktatásban azt is, hogy a diákok több időt szánhatnak azokra a tárgyakra, amelyek nehezebben mennek nekik.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.11.11.
Akciócsoporttá álltak össze szülők, tanárok és szakértők, és az iskolai járványügyi adatokat követelik
„Ezért most egy szülőkből, tanárokból és szakértőkből álló akciócsoportot alakítottunk, hogy az iskolai és óvodai járványügyi adatok és intézkedések nyilvánosak legyenek! Első körben levélben megkerestük az iskolák és óvodák vezetőit, hogy saját iskolájuk, óvodájuk adatait tegye ki a honlapjukra, ismertesse a szülőkkel. Most nyílt levélben kérjük a Klebelsberg Intézményfenntartó Központot, hogy kötelezze a tankerületeket és az iskolákat az iskolai adatok nyilvánosságra hozására! Az Operatív Törzset pedig arra szólítjuk fel, hogy az intézményi fertőzöttségilétszám-adatokat naponta frissítve és historikusan visszakereshetően tegyék közzé a koronavirus.gov.hu oldalon\" – írja a Vírushelyzet Akciócsoport. (aHang)
(Forrás: telex)
 
2020.11.11.
Így lehetne elviselhetőbbé tenni a digitális oktatást
Aa szerdán újraindult digitális oktatásban már lehet használni a korábbi tapasztalatokat is. Segítség lehet ebben az ADOM Diákmozgalom (korábbi nevén: Független Diákparlament) több mint 26 ezer fő részvételével elkészített közvélemény-kutatása, melynek eredményét most a 24.hu ismerteti. Az adatokat a tavaszi első hullám idején vették fel, összesen 1826 településről érkeztek be a válaszok, nagyrészt diákoktól (21 237 fő), de több mint 3000 szülő és 1900 pedagógus véleményét is tükrözi az eredmény. A válaszadók döntő többsége éppen az a korosztály, melynek szerdától ismét otthon kell tanulnia: 88 százalékuk 15–19 éves, és csupán négy százalékuk általános iskolás, akiket a jelenlegi változás egyelőre nem érint.
(Forrás: 24.hu)
 
2020.11.11.
Örülnek a tanárok a távoktatásnak
A kormányfő hétfői bejelentése után az érintetteknek – tavaszhoz hasonlóan – most sem volt sok idejük felkészülni a váltásra, de a tanári szervezetek vezetői ezúttal indokoltnak tartják az intézkedést, sőt kimondottan örülnek neki. Szeretnék ugyanakkor, ha az igazgatók egy kicsit több jogosítványt kapnának, és lenne lehetőség kivételekre. Például az érettségizők esetében.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.11.11.
Minden oktatásban dolgozó tesztelését és a krónikus beteg pedagógusok felmentését követeli a PSZ
További szigorításokat követel az oktatásban a Pedagógusok Szakszervezete (PSZ). Honlapjukon is közzétett közleményükben az áll: követelik, hogy a tesztelést minden oktatásban dolgozóra terjesszék ki, a krónikus beteg pedagógusokat, oktatókat azonnal mentesítsék a tantermi oktatás alól, a fenntartóval és a Nemzeti Népegészségügyi Központtal történt egyeztetés után az oktatási intézmények vezetői dönthessenek vírusfertőzés esetén a kéthetes bezárásról, online oktatás elrendeléséről, az általános iskolák ötödik évfolyamától vezessék be a hibrid oktatást. Kiemelték, hogy a csoportbontás eredményeként csökken a fertőzés esélye stb.
(Forrás: Népszava)
 
2020.11.11.
Egyre többen nem engedik iskolába általános iskolás gyereküket
Bár csak a középiskolák és egyetemek álltak át online oktatásra, és az általános iskolákban továbbra is személyes oktatás van, mégis egyre több szülő dönt úgy, hogy kiveszi gyerekét az iskolából a vírus miatt. Van, aki örül a döntésnek, és olyan is, aki eldöntötte, nem engedi gyermekét iskolába. Még a szülőket is megosztotta az, hogy az általános iskolák nem állnak át távoktatásra szerdától. Az ATV híradójának egy budaörsi iskolaigazgató azt mondta, náluk egyre több szülő veszi ki gyermekét az iskolából.
(Forrás: eduline)
 
2020.11.11.
A koli nélkül maradt hallgatók többsége fél hazaköltözni
Orbán Viktor hétfői bejelentése után idén már másodszor kell a kollégistáknak néhány nap alatt kiköltözniük a szobáikból, és eldönteniük, honnan fejezzék be a félévüket. A tegnapi szavazásunkra beérkezett eddigi válaszok alapján az látszik, hogy a legtöbben hazaköltöznek a családjukhoz, de rengeteg hallgatónak fogalma sincs, mihez fog kezdeni a kilakoltatás után. Sokan tartanak tőle, hogy ha hazamennének, akkor megfertőznék a családtagjaikat, ezért albérletet keresgélnek - már aki megengedheti magának -, vagy barátnál, ismerősnél húzzák meg magukat.
(Forrás: eduline)
 
2020.11.11.
Ilyen sokáig még senki nem tiltakozott a NER ellen, a végére a diákok is belefáradtak
IA felsőoktatási intézmények szerdától átálltak online oktatásra, ezért el kell hagyni az oktatási és a kollégiumi épületeket, így az SZFE-t is. Bár a rendőrség valószínűleg nem avatkozott volna be, a diákok, ha maradnak, egyértelműen törvénysértővé váltak volna. Ezért keddre virradó éjszaka – mint eddig mindenben – bázisdemokratikus módszerekkel úgy döntöttek, hogy felhagynak az épület blokádjával. A blokádot nem feladjuk, hanem magunkkal visszük – mondták, hozzátéve: „az ellenállás egy ideig az épületeken kívül folyik majd. Akár ezek közt a falak közt, akár otthon, karanténban kell az autonómiáért küzdenünk, az egyetem mi vagyunk. A blokád addig tart, amíg a hatalmi elnyomás meg nem szűnik.”
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.11.08.
Inklúzió a szabad játék során. Akadálymentesítés fejben és térben. Halász Dóra Vera interjúja
Az Egy Sima Egy Fordított – Egyesület az Inklúzióért alapítói Török Flóra, Bokor Györgyi és Élő Fruzsina. Halász Dóra Vera beszélgetett velük 2020. augusztus 12-én az Egyesület munkájáról, szóhasználatról, inkluzív játékterekről és játéklehetőségekről.
(Forrás: tani-tani online)
 
2020.11.07.
Kihasználják, hogy több időt van a gyerek a képernyő előtt
Az iskolai erőszak és zaklatás elleni első világnap alkalmából tartott videókonferencián az UNESCO emlékeztetett arra, hogy átlagosan minden három gyerek közül egy szenvedett már el zaklatást. Mindez a gyerek teljesítményének romlása mellett olyan következményekkel járt, mint az iskola elhagyása, fizikai, illetve mentális egészségi problémák, amelyek súlyos esetekben halálhoz is vezettek.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2020.11.07.
SZFE-hallgatók: Hétfőn ugyanúgy megy tovább az oktatás, mint előtte
Az egyetem honlapján pénteken közzétett, a Szarka Gábor kancellár és Novák Emil mb. általános rektorhelyettes nevével jelzett közlemény szerint az intézmény fenntartója, a Színház- és Filmművészetért Alapítvány felfüggeszti az egyetemen folyó oktatást. Eddig oktatási tevékenység az SZFE-n semmilyen formában nem végezhető. Közölték azt is, hogy az egyetem épületei 2020. november 9-től 2021. február 1-jéig „oktatási tevékenység és kollégiumi lakhatás tekintetében” zárva tartanak. A hallgatók erre reagálva kijelentették, hogy Szarka Gábor a levéllel fenyegetőzik, hétfőn ugyanúgy megy tovább az oktatás, mint előtte. Elmondták azt is, hogy egyeztettek jogászokkal, akik megnyugtatták őket azzal, hogy Szarka Gábornak nincs joga beszüntetni az oktatást.
(Forrás: Népszava)
 
2020.11.07.
Az SZFE vezetése beszüntette az oktatást az egyetemen
Hétfőtől felfüggeszti az oktatást az SZFE-n az új vezetőség az őszi félévre. Az épületek februárig zárva lesznek, a kollégiumokat is bezárják. A levélben azzal indokolják a bezárást, hogy már több, mint egy hónapja nem tudnak bejutni az egyetem épületeibe, így döntéseket is csak korlátozottan tudnak hozni, és nem tudják ellenőrizni az oktatást, az egyetem működését. Kitértek arra is, hogy döntés a hallgatók jogviszonyának fennállását nem érinti, nem jelent szüneteltetést vagy megszűnést. Nem érinti továbbá a hallgatói munkaszerződéseket és a Diákhitel-szerződéseket és a hallgatók szociális és tanulmányi ösztöndíjait a vonatkozó szabályok keretei között utalják ki.
(Forrás: eduline)
 
2020.11.07.
A Debreceni Egyetem több kara digitális oktatásra áll át
Egyelőre nem tudni, hogy az egyetem egészét érinti-e a változás, valamint azt sem, hogy mi történik a kollégiumokkal a szemeszter végéig. A ZH-kat azért még személyesen íratják meg a bölcsészhallgatókkal. FRISSÍTÉS! Cikkünk megjelenése után került fel a hír a Debreceni Egyetem honlapjára: november 9-től a teljes egyetemet hibrid oktatásra állítják át.
(Forrás: Debreciner)
 
2020.11.07.
Kőbe van vésve, hogy a menza csak egészségtelen lehet?
A hazai közétkeztetés igen kevés pénzből gazdálkodik, ám a szakértők szerint ennek nem kellene megakadályoznia azt, hogy egészségesebb, akár bioélelmiszereket használjanak fel az ételek elkészítésénél. Ehhez elsősorban a beszerzési módokon kellene változtatni, de jó lenne átalakítani a fogyasztók ízlését is.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.11.06.
Hiánypótló online konferencia a digitális tanulásról
Igen fontos kezdeményezés, amit a TanárBlog Akadémia és a #school Tudásháló jelentett be a napokban: novemberben, ráadásul péntek 13-án egy „kisszabású” műhelykonferenciát szervez A digitális tanulás – buktatók és sikertörténetek címmel. Nagy előnye az eseménynek, hogy – bölcsen – online szerveződik, ezért egyrészt minden internetkapcsolattal rendelkező érdeklődő jelen lehet.
(Forrás: Nyelv és Tudomány)
 
2020.11.06.
COVID: JELENTSD NEKÜNK A MEGBETEGEDÉSEKET!
Az egyik leghasznosabb dolog, amit szintén megtehetsz, hogy bejelented nálunk, a PDSZ-nél a megbetegedések tényét. Ennek érdekében egy űrlapot hoztunk létre, ahol megteheted a bejelentésedet. Ezen meg kell adnod email-címedet, amit azonban bizalmasan kezelünk – csak az űrlapot kezelő és az adatokat feldolgozó néhány fő férhet hozzá. Amennyiben így is aggódsz, hogy kiderülhet a neved, úgy hozz létre egy ideiglenes email-címet, amit viszont tudsz rendszeresen ellenőrizni – ugyanis nem kizárt, hogy vissza fogunk kérdezni. Amennyiben nem tudunk veled kapcsolatba lépni, nem tudjuk felhasználni a bejelentésedben foglaltakat. Éppen ezért ne használj egyszer használatos, „eldobható” email-címet.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
 
2020.11.06.
ISMERD FEL, ÉS TEGYÉL ELLENE – GYERMEKBÁNTALMAZÁS ELLENI KAMPÁNYT INDÍTOTT AZ UNICEF MAGYARORSZÁG
A kezdeményezés célja, hogy felhívja a figyelmet: a gyermekek védelme a társadalom közös felelőssége. A világon egymilliárd gyermeket érint évente a szexuális, fizikai vagy pszichológiai erőszak és közülük 40 ezren válnak emberölés áldozatává. Magyarországon az elmúlt időszakban gyermekgyilkossági és szexuális kizsákmányolási bűnesetek irányították a közvélemény figyelmét erre a témára. A koronavírus járvány okozta bezártság, félelem, egzisztenciális bizonytalanság 2020-ban még veszélyesebbé tette a világot a gyerekek számára, a pandémia alatt becslések szerint akár 30%-kal is nőhetett a gyermekbántalmazási esetek száma.
(Forrás: UNICEF Magyarország)
 
2020.11.06.
\"Na, ez az asztal is kiesett\" – terjed a vírus a tanárok között, de a védelmük nem garantált
Bár a minisztérium szerint az iskolák esetében sikerült elkerülni, hogy fertőzési gócpontokká váljanak, ez nem tűnik elegendőnek ahhoz, hogy csökkentsék a tanárok veszélyeztetettségét. Miközben több koronavírusban elhunyt pedagógusról érkezett hír, a kormány nem mutat hajlandóságot, hogy nagyobb önállóságot adjon az iskoláknak arra, hogy szünettel, távoktatással vagy más tanrendet érintő módszerrel óvják meg saját pedagógusaikat.
(Forrás: hvg.hu)
 
2020.11.06.
A szülők anyagi támogatást és védelmet követelnek azoknak, akiknek gyerekükkel otthon kell maradniuk
A szülők és az iskolák közötti kommunikáció változó jellegű, sok szülő jelezte, hogy nem tud az iskolában jelenlévő fertőzésről (noha több száz gyerek között kellene lenniük fertőzötteknek), és közel egyharmaduk kifejezetten elégedetlen az iskola kommunikációjával. Szintén problémásnak találták, hogy a gyerekek számára alkalmazandó szabályok egymásnak is ellent mondanak, a karanténba zárt gyerekek távoktatását csak elenyésző arányban oldják meg az iskolák, és ahol távoktatásra kerülne sor, ott ez a válaszadók harmada szerint silány minőségben, 18 százalékuk szerint egyáltalán sehogy sem zajlik.
(Forrás: mérce)
 
2020.11.06.
Szlovénia meglépte: digitális oktatás az alsó tagozatosoknak, bezárnak az óvodák
Simona Kustec oktatási miniszter elmondta: a kormány döntése szerint a meghosszabbított őszi szünet után hétfőtől egy hétig mindenki számára online kezdődik az oktatás. Néhány kivétellel pedig az óvodák is zárva maradnak. Csak azoknak a gyerekeknek szerveznek felügyeletet, akiknek a szülei a rendőrségen, az egészségügyben vagy más létfontosságú szolgálatnál végeznek munkát.
(Forrás: Infostart)
 
2020.11.06.
El kell dönteni, merre is haladnak tovább
A tanulóknak december 4-ig kell jelentkezniük a központi írásbeli felvételi vizsgára közvetlenül a központi írásbeli felvételi vizsgát szervező intézménybe. A választást szerencsére megkönnyíti, hogy megyénkben sok jó középiskola várja a továbbtanuló általános iskolásokat. Fontos azonban, hogy a gyerekek és a szülők is tisztában legyenek a pályaválasztás előtt álló nebuló képességeivel, eredményeivel és persze vágyaival is.
(Forrás: Teol)
 
2020.11.06.
Járványtanból elégtelen: a szülők is kerülnék az iskolát
Egy édesapa nemrég a közösségi oldalán osztotta meg: keddtől nem engedi iskolába három gyermekét – egyikőjüknek tüdőbetegsége van. Az iskola igazgatójától felmentést is kaptak. A Klebelsberg Központ lapunknak azt írta, a járványhelyzetre tekintettel valóban van arra lehetőség, hogy a veszélyeztetett gyerekek igazgatói engedéllyel, a pedagógusokkal egyeztetve otthonról tanulhassanak. Arra a kérdésre, felmentést kaphatnak-e azok az egyébként egészséges tanulók is, akiknek krónikus beteg családtagjaik vannak, nem kaptunk választ. Horváth Péter iskolaigazgató, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke viszont úgy látja, az említett ügyben bölcs döntést hozott az intézményvezető azzal, hogy mindhárom gyermeket felmentette.
(Forrás: Népszava)
 
2020.11.05.
PDSZ: az összeomlás szélére került az oktatás
A szakszervezet szerint az intézményekben már ellenőrizhetetlenül terjed a járvány. A szakszervezet hét pontban többek között azt kérte a kormánytól korábban, hogy ahol a településen megjelent a koronavírus-fertőzés, az általános iskola felső tagozatán és a középiskolákban rendeljenek el digitális munkarendet, biztosítsák a rendszeres tesztelést és hozzák nyilvánosságra, hogy melyik iskolában hány fertőzött van. Ezen felül kiscsoportos órákat javasolnak és szigorúbban vennék azt is, hogy azok a gyermekek, akikkel egy háztartásban lakó karanténba kerültek, ne járhassanak iskolába, amíg a fertőzést továbbadhatják.
(Forrás: eduline)
 
2020.11.05.
Karácsony: Ingyenteszt lesz a budapesti pedagógusoknak
A főpolgármester szerint hibás lépés, hogy nem bővíti a tesztkapacitást a kormány. Ezért főváros nem vár tovább: átvállalva az állami feladatokat, intenzív tesztelésbe kezd. A főváros 100 ezer antigéntesztet rendel meg, ami megbízható és gyors, időben kiszűrhetik vele a fertőzötteket. A tesztek felét a saját szociális intézményekben dolgozóknak szánják, a másik 50 ezer tesztet pedig szétosztják a kerületi önkormányzatok között a kerületi iskolák pedagógusainak önkéntes alapú szűrésére. Mivel ez a tesztprogram több százmillió forintba kerül, a főváros egy adományvonalat is indít, hogy a budapesti lakosok támogathassák azt.
(Forrás: telex)
 
2020.11.05.
Járványkezelés az iskolákban: aggódnak a szülők, változtatni kell
Összességében a szülők szerint változtatni kell a járványügyi intézkedéseken ahhoz, hogy a jelzett számos problémát kezelni lehessen. A szülők által szövegesen is jelzett problémák közül kiemelkedik a nem megfelelő kommunikáció a szülő és az iskola között, a távoktatás gyenge minősége és a járványügyi szabályok be nem tartása. A szülők számos megoldási javaslatot is felvetettek, melyeket összesítve és csoportosítva teszünk közzé. Kérjük a kormányzatot, hogy adjanak részletes és érdemi tájékoztatást a járvány terjedéséről, különös tekintettel a járvány iskolai terjedésére, iskolánkénti felbontásban is. Szükséges, hogy az iskolai járványhelyzet alakulását tudományos alaposságú reprezentatív mérésekkel határozzák meg.
(Forrás: Szülői Hang)
 
2020.11.05.
„Csak vigyázzunk a gyerekekre, és ha belehalunk a járványba, azt is csendben tegyük”
Miután korábban több cikken keresztül bemutattuk, milyen kaotikus állapotokat okoz a koronavírus megjelenése a magyarországi iskolákban, felkerestünk olyan pedagógusokat, akik maguk is átestek a fertőzésen, és arra kértük őket, mondják el, milyen tapasztalatokat szereztek intézményükben a kontaktkutatás és a tesztelés terén, illetve hogyan élték meg a betegséget.
(Forrás: 24.hu)
 
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep