Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021.01.14.
Törölték az érettségi elhalasztását szorgalmazó petíciót
Mi is beszámoltunk róla, hogy egy végzős diák petíciót indított azért, hogy idén ne tartsák meg az érettségiket, inkább az év végi jegyek alapján zárják le a középiskolai tanulmányokat az érintettek. A kezdeményező arra hivatkozott, hogy a járvány miatt sok hónapja nincs számukra jelenléti oktatás, ez pedig megnehezíti a felkészülésüket. A petíciót közel 30 ezren írták alá, de mint az Eduline észrevette, szerdára visszavonták azt. A hvg.hu-n – nemzetközi példákat, igazgatók, diákok véleményét kikérve – kedden hosszabban bemutattuk, hogy – bár van igazság a felkészülés nehézségeit tekintve a petíciót támogatóknak –, de nem lenne szerencsés, ha elmaradna az érettségi.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.01.13.
Az oktatási módszer, ami előhozza alkotó énünket
Újszerű megközelítéssel találkozhatunk a Budapesti Metropolitan Egyetemen: az intézmény célja hogy önazonos, motivált és életrevaló alkotókat képezzen. Ehhez igazodik az intézmény hazánkban egyedülálló módszertana is: a portfólió alapú képzési módszer lényege, hogy a hallgatók már a képzés kezdetétől saját portfóliójukon, saját énmárkájukon, saját önismeretükön dolgoznak. A METU-n végzettek ezzel egy olyan eszköztárat kapnak, amihez karrierútjuk bármely pontján, vagy akár karrierváltáskor is nyúlhatnak.
(Forrás: eduline)
 
2021.01.13.
Pálinkás József: Az egyetemi modellváltás a Fidesznek csak hatalmi kérdés
Az egyetemek megkapják a költségvetésüket, működhetnek. Lényegi szerkezeti változás sem történik, ahogyan az első ilyen egyetemi átalakulásnál, vagy a Magyar Tudományos Akadémiától elcsatolt intézetek esetében láthattuk. Az egyetemek lényegét adó, közel ezeréves önigazgatás (autonómia) azonban megszűnik, mert az egyetemet utoljára diákkorukban látott, a hatalom kegyéből élethosszig tartóan pozícióba juttatott kuratóriumok elnökei és tagjai természetesen bele fognak szólni az egyetem minden ügyébe.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.01.13.
A kormány sem az érettségi időpontján, sem a szabályain nem tervez változtatni
Az érettségi vizsgákig még csaknem négy hónap van hátra, de a kormány nem tervez változtatni az érettségi szabályain és időpontján sem - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) köznevelésért felelős államtitkára a koronavírus-járvány elleni védekezésért felelős operatív törzs keddi online sajtótájékoztatóján. Maruzsa Zoltán azt mondta, az írásbeli és szóbeli vizsgákat egyaránt meg kívánják szervezni. Tájékoztatása szerint az érettségi vizsgákra - ahogy a felsőoktatási felvételikre is - a hagyományos február 15-ei időpontig lehet jelentkezni. Szerinte a tavalyi év bebizonyította, hogy a járványügyi keretek közt is biztonságosan meg lehet rendezni a vizsgákat.
(Forrás: 444.hu)
 
2021.01.12.
Első körben a pedagógusok tíz százaléka kapja meg a vakcinát
Legalább tizenhatezer pedagógus kerülhet be a központi oltási terv harmadik ütemébe, ennyien már biztosan betöltötték a 60. életévüket a nevelők közül. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár hangsúlyozta: ahol csak lehet, továbbra is nyitva maradnak az általános iskolák és óvodák, bár a teljes intézményrendszer felkészült arra, hogy szükség esetén egy nap alatt digitális munkarendre álljon át.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2021.01.12.
Maruzsa üzent a PDSZ-nek: Nyitva maradnak az általános iskolák és óvodák
Ahol csak lehet, nyitva maradnak az általános iskolák és óvodák – mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) köznevelésért felelős államtitkára a Kossuth rádióban. Maruzsa Zoltánt a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének (PDSZ) követeléséről kérdezték, a szakszervezet szerint ugyanis a koronavírus miatt távoktatásra van szükség. Maruzsa szerint tavasszal bebizonyosodott, hogy az általános iskolákban is működőképes a digitális oktatás, de az is kiderült, hogy ennek az oktatási módszernek a hatékonysága jelentősen életkorfüggő. Főleg az alsó tagozatos diákoknál nem tud olyan hatékony lenni. Ezért, ha van rá mód, ezt érdemes elkerülni szerinte. A digitális munkarendet csak ott rendelik el, ahol már meg is jelent a koronavírus.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.01.12.
Heteken belül dönt a modellváltásról a négy orvosképző egyetem, Palkoviccsal már egyeztettek
Egy ideje már ismert a tény, hogy a színfalak mögött több egyetemmel is elkezdődtek az egyeztetések a modellváltásról, először a Szegedi Tudományegyetem ismerte el, hogy alapítványi fenntartásba kerülhet, a Debreceni Egyetem rektora pedig azt nyilatkozta, az intézményi autonómia csak nőni fog ettől. Január elején derült ki, hogy kilátásban van a fenntartói átszervezés a nagy vidéki tudományegyetemeken és a fővárosi Semmelweis Egyetemen is. Az intézmények elismerték, hogy tárgyalnak a fenntartóváltásról.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.01.12.
Az érettségi eltörlése: egy tisztességtelen ajánlat
Volt már egy főpróbája a nem szokványos „koronás” érettséginek Magyarországon: tavasszal a legtöbb tárgyból csak az írásbeli vizsgát kellett megírniuk a diákoknak, a szóbelitől eltekintett a rendszer. Még nincsenek értékelhető adatok erről az érettségi időszakról (bár Maruzsa államtitkár kedden arról beszélt, hogy nem lett rosszabb a tavaszi érettségik átlageredménye a korábbi évek eredményeinél), de az biztos, hogy akkor a vizsga előtt csak két hónapot vesztettek (voltak kénytelenek online tanulni) a maturálók, idén már – ha közben nem nyitnak ki az iskolák – akár kilenc hónap elmaradásuk lesz.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.01.12.
„ISMERNI KELL A SZÖVEGEKET, CSAK AKKOR LEHET BESZÉLNI RÓLUK” – BESZÉLGETÉS ARATÓ LÁSZLÓVAL A KALLIGRAM MÁJUSI SZÁMÁBAN
„Vigyázni kell a mennyiségre. Sem egy tantervbe, sem egy órába nem lehet mindent és mindenkit belezsúfolni. A holt anyag tanítása pedig teljesen felesleges. A puszta címeké például. Ismerni kell a szövegeket, hisz csak akkor lehet beszélni róluk. Más a műveket tanítani, és más a művekről” – mondja Arató László abban a beszélgetésben, amely a Kalligram folyóirat 2020. májusi számában olvasható. D. Magyari Imre interjújában a Magyartanárok Egyesületének elnöke részletesen vall A szöveg vonzásában című tankönyvsorozat és a Szövegértés-szövegalkotás programcsomag keletkezéséről, tantervekről és a Nemzeti alaptantervről, irodalomelméletről és módszertanról, sőt a problémák kezeléséről és megoldásáról is.
(Forrás: Magyartanárok Egyesülete)
 
2021.01.12.
Csalódtak a pedagógusok, rengetegen hagyják el a pályát
Horváth Péter az InfoRádió kérdésére arra is kitért, hogy az 1995 óta mindegy egyharmadával emelt kötelező óraszámokat már képtelenség tovább növelni, miután már most sem képesek a pedagógusok megfelelő mód felkészülni az óráikra. „Ez nem lehet megoldás semmiféleképpen” – szögezte le. Emlékeztetett: azt, hogy hányan és milyen képességű diákok jelentkeznek pedagógusnak, alapvetően az határozza meg, hogy milyen életpálya kínálkozik a számukra, amit jelenleg nem tart megfelelőnek. Tehát a 2013-ban megalkotott, bizakodásra okot adó életpályamodell nem úgy vált be, mint egykor gondolták, hiszen már 2014-ben elválasztódott a minimálbértől, egy olyan társadalmi standardtól, ami garantálta a pedagógusok társadalomban betöltött anyagi presztízsét. Mára pedig odáig jutottunk, hogy a középfokú végzettséggel rendelkezők béréhez kell felzárkóztatni a kezdő pedagógus béreket – tette hozzá.
(Forrás: portfolio.hu)
 
2021.01.11.
Egy mítosz vége – ezért nem nyitottak ma újra a középiskolák
Azt azonban eddig nem tudtuk, hogyan vizsgáztak az iskolák a nemzetközi mezőnyben. A járványügyi hatóság ugyan nem hozza itthon nyilvánosságra a fertőzöttek életkori adatait, de az európai járványügyi ügynökségnek (ECDC) rendszeresen megküldi azokat. Innen tudható, hogy a 15 éven aluliak körében a múlt év 48. hetében, november 23-29 között volt a legsúlyosabb a helyzet, akkor 2192 gyerek fertőződött meg. Az országban összesen 38 751-en betegedtek meg, vagyis a járvány ugyanakkor tetőzött a gyerekek körében is, mint másoknál, és ők adták az igazolt új esetek hat százalékát. Közben a népességnek a Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint a 14,5 százalékát tették ki.
(Forrás: válaszonline.hu)
 
2021.01.11.
Tízezernyi kisgyerek kerülhet idő előtt iskolába a hiányos kormányzati tájékoztatás miatt
Január 15-éig, péntekig lehet benyújtani a további egy év óvodára vonatkozó kérelmeket. A szülők azonban nem kaptak elegendő tájékoztatást, hogy meghozhassák döntésüket – ez derül ki a Szülői Hang Közösség felméréséből, amelyet az érintettek megszólaltatásával készített el. Az iskolaérettségről szóló pedagógiai döntések esetében megszűnt az óvoda jogköre, a döntés ezért a szülőké. A felmérés eredményei szerint az óvoda csupán az esetek 44%-ában tájékoztatta a szülőket az iskolaérettségi döntés pedagógiai szempontjairól, mivel a kormány nem rendelte el a szülők érdemi, pedagógiai kérdésekre is kiterjedő tájékoztatását. Az esetek 15%-ában az óvoda még az OH-kérelmezés lehetőségéről sem informálta a szülőket, derül ki a felmérésből.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.01.11.
Mennyit keresnek a pedagógusok? - bajban a nemzet napszámosai
“Most a diplomás átlagbér bruttó 360 ezer forint Magyarországon, míg egy pályakezdő pedagógus körülbelül bruttó 230 ezer forintra számíthat. Ahhoz, hogy vonzó legyen a pálya a fiataloknak, a fizetéseket a diplomás átlagbér legalább 80 százalékára fel kellene zárkóztatni. Ehhez 30-40 százalékos emelésre lenne szükség mielőbb” - kezdi a tanárok bértrendjének bemutatását Totyik Tamás, a Pedagógusok Szakszervezetének alelnöke. Azért is lenne fontos vonzóvá tenni a pályát a fiatalok számára, mert tavaly nagyjából 7 ezren kezdték el tanulmányaikat a hazai felsőoktatásban, és az eddigi tapasztalatok szerint csak negyedük marad a pályán. A nyugdíjba menő pedagógusok száma azonban ennél jóval nagyobb lesz 2024 után. “A fiatalokat az alacsony bér és a sok munka taszítja, így a kormánynak gyorsan kell lépnie” - figyelmeztet a szakszervezeti vezető.
(Forrás: HRPortal)
 
2021.01.11.
Nemzeti Pedagógus Kar: nem váltotta be a tanári életpályamodell a hozzá fűzött reményeket
A KSH legfrissebb adatai szerint az elmúlt húsz évben egyszer sem volt olyan alacsony a főállású pedagógusok száma, mint most. Horváth Péter, a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke úgy véli, hogy a 2013-ban megalkotott életpályamodell nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket - mondta az Info Rádióban. Nem tartja meglepőnek, hogy kevesebb tanár van, szerinte ez a csökkenés hamarosan még látványosabb lesz. A legutóbbi adatok szerint az általános iskolások száma növekedett, legalábbis a megállt a fogyásuk, és várható, hogy stabilizálódni fog a létszám - tette hozzá. Ennek ellenére a tanárok száma csökkent, ami azt jelenti, hogy másfajta munkaszervezési folyamatokra van szükség az adott tantestületetekben.
(Forrás: eduline)
 
2021.01.11.
Már több, mint húszezren írták alá az érettségi eltörlését kérő petíciót
Még csak néhány napja indította el az idei érettségik eltörlését szorgalmazó petíciót egy végzős lány, de ezt már közel 21 ezren írták alá. A lánynak az a kérése, hogy az érettségi vizsgák helyett a jegyeik átlaga alapján kaphassák meg az érettségijüket, illetve a szakmai vizsgáikat. Mint azt mindannyian tudjuk, a jelenlegi vírus miatt jelentősen megváltozott az életünk. Munkahelyek, családok, életek mennek tönkre. Mint minden ágazatra, az oktatásra is nagy súlyt tett ez a helyzet. Keményen tanultunk egész évben, a szeretett Tanáraink is rengeteget dolgoztak és fáradoztak azért, hogy idáig eljussunk. Az OKJ és érettségi vizsgák is májusban és júniusban lennének (írásbeli, majd szóbeli), de a jelenlegi helyzet megnehezíti a diákok és Tanárok munkáját is
(Forrás: eduline)
 
2021.01.09.
Marad az online oktatás: \"nő a szorongás, csökken az érdeklődés\"
A járvány tavaszi hulláma alatt a diákok és a tanárok is belekóstoltak már a digitális oktatási formába: vannak előnyei és hátrányai is. A javítás egy rémálom – az otthonról tanulás pedig nem való mindenkinek – véli az Apáczai Csere János Gimnázium egyik matek-fizika szakos tanára. „Van, aki nagyon könnyen elkényelmesedik, és aztán el is vész valahogy az otthonlétben. Ugye az, hogy nem kell fölkelni, nem kell időben ott lenni, urambocsá\' nem kell felöltözni, lehet egész nap pizsamában ülni a laptop vagy a telefon előtt, ez nagyon sokakat elkényelmesít és van, aki bizony le-lemarad, meg el-eltünedezik.\"
(Forrás: euronews)
 
2021.01.08.
Debreceni Egyetem: A fenntartóváltást a kari vezetők javaslatára vizsgálják
A debreceni és a szegedi egyetemek magánalapítványi működtetésének tervéről szivárogtak ki hírek a hét elején. A Szegedi Tudományegyetemen a bölcsészkar tanácsának tagjait a várható változásokról egy fórumon tájékoztatták csütörtökön – tudta meg a hvg.hu. Ezzel egyidejűleg a magyarnarancs.hu a debreceni intézményben dolgozóktól kapott információkat, szintén az alapítványi fenntartói modellváltás felvetéséről. Tudomásunk szerint más egyetemen is tényként kezelik a váltást, de hivatalos megerősítést, vagy részleteket nem lehet tudni erről. A SZTE egyelőre nem válaszolt a hvg.hu kérdéseire, a Debreceni Egyetem a sajtóban megjelentekre reagálva csütörtökön este egy közleményt adott ki.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.01.08.
Az utolsó szám – Már folyóiratuk is van az SZFE-s hallgatóknak
Amikor a rangos hagyományos folyóiratok sorra érkeznek a sírgödör szélére (tavaly például az 1969 óta megjelenő tatabányai /Új/ Forrás), vagy kényszerű átmeneti tetszhalálba dermednek (mint december végi közleménye szerint a Hévíz), kiváltképp öröm egy folyóirat születése. Pontosabban újjászületése: a Színház- és Filmművészeti Főiskolának (ma Egyetemnek) volt már folyóirata, a Sirály, a dramaturg szakos hallgatók alapították 1955-ben, és jelentős kihagyásokkal 1982-ig élt. Az SZFE mostani hallgatói kötelességüknek érezték megújítani a hagyományt. „Ellenállásunkat eddig épületekhez, terekhez kötöttük, de ezeket a tereket elvették tőlünk. Kénytelenek vagyunk fiktív tereket létrehozni.
(Forrás: hvg.hu)
 
2021.01.07.
A szexről kizárólag a nemi erőszak jut az eszükbe – Lányi András visszavág a Greta Thunbergtől tartóknak
A tüntető fiatalok, legjobb tudomásom szerint, az életformák gazdag változatosságának fogyatkozása ellen tiltakoznak, a jövő nemzedékek jogainak védelmében lépnek fel, és ezt civilizációnk alapértékeivel összhangban teszik, nem azok ellenében. Igaz, a szép szavakon túl végre határozott intézkedéseket is követelnek a világ vezetőitől: szerintük a bolygó eltartóképességét messze meghaladó túlnépesedést kellene megfékezniük, s az ő dolguk lenne, hogy támogassák a szelíd technológiák küszöbön álló forradalmát, csökkentve az antropogén anyag- és energiaforgalmat, magyarul az esztelen és örömtelen pazarlást. Nem érhetik be ennél kevesebbel. Ezt nevezik manapság „zöld gondolatnak”.
(Forrás: Clime News Hírportál)
 
2021.01.07.
Alapítványi fenntartású lehet a debreceni és a szegedi egyetem
Az oktatókat még hivatalosan nem tájékoztatták, de az információ – ahogy az egyik, lapunknak név nélkül nyilatkozó oktató fogalmazott – „csorog lefelé” a karokon, intézeteken keresztül. „Hogy erről lenne demokratikus vita, az szinte kizárt” – mondta forrásunk. Egy másik vezető oktató úgy fogalmazott, az alapítványi fenntartás konkrétumairól semmit sem tudnak, de az egyetem vezetése „nyíltan és büszkén beszél róla”. Úgy tudjuk, fizetésemelésről is szó van, ám ezt, ahogy egy forrásunk említette, „mézesmadzagként húzták el az oktatók orra előtt”.
(Forrás: Magyar Narancs)
 
2021.01.07.
Operatív törzs: Január 11-én várhatóan nem áll vissza a rendes oktatási rend a középiskolákban
Maruzsa Zoltán, köznevelési államtitkár azt mondta: a téli szünet alatt mindenhol megtörtént a takarítás. Közel 20 ezer főt teszteltek le a pedagógusok közül, összesen 209 pozitív esetet szűrtek ki. „Örültünk volna, ha többen teszteltek volna” – tette hozzá az államtitkár. A mai napon 12 óvodában van szünet, az általános iskolák közül csak 0,5 százalékban nincs oktatás.A középiskolákban novemberben rendeltek el digitális oktatást. Maruzsa Zoltán elmondta: az óvatosság mellett döntöttünk. „Az operatív törzs ezért azt javasolja a kormánynak, hogy hosszabbítsák meg a digitális oktatást, így január 11-én várhatóan nem áll vissza a rendes oktatási rend a középiskolákban.”
(Forrás: 24.hu)
 
2021.01.07.
Elvitték a tanítóképzést Kecskemétről
A PSZ alelnökét inkább az aggasztja, hogy a hazai pedagógusképzés egyre nagyobb része szakad el az állami oktatástól és kerül az egyházakhoz. Tavaly novemberben a hvg.hu írta meg: az egri, a kaposvári és a nyíregyházi pedagógusképzés is egyházi fenntartóhoz kerülhet, amivel a tavaly tanítónak felvett hallgatók több mint fele már egyházi intézmény diákja lenne. A fenntartóváltás ellen a PSZ és a Felsőoktatási Dolgozók Szakszervezete is tiltakozott a világnézetileg semleges oktatásért aggódva. Szerintük a pedagógusképzés gerincét továbbra is az állami egyetemeknek kell jelenteniük, ezt a felelősséget az állam nem háríthatja át az egyházakra. Úgy vélik, biztosítani kellene a választás lehetőségét az egyházi és az állami felsőoktatás között, a hozzáférés érdekében arányos földrajzi lefedettség megtartásával és szektorsemleges, egyenlő esélyeket biztosító finanszírozással. Totyik Tamás azt is problémának tartja, hogy az átszervezésekkel a pedagógusképzés keretszámai nem változtak, és az sem várható, hogy vonzóbb lesz a pálya.
(Forrás: Népszava)
 
2021.01.07.
Csupa rossz választ ad a kormány az oktatásban
Trencsényi László egyetemi tanár, a Magyar Pedagógiai Társaság elnöke veszélyesnek tartja azt, hogy a főállású tanárok száma csökken, mert ezzel gyengül a tantestület szerepe is, ami meghatározó volt egy-egy intézményben. Az, hogy az iskolai autonómiát elvették, a döntések a személytelen tankerületekhez kerültek, ugyanez a problémakör. A fontos csak az, hogy az órákat valakik megtartsák, semmi más. A szakképzés külön kategória, de az sem tett jót a presztízsnek, hogy az ott oktatók egy része kikerült a közalkalmazotti státuszból, ami azért adott valami védettséget. Hogy miért ront el mindent a kormány? Trencsényi László véleménye szerint egyszerűen csacsiságból. Rendkívül alacsony a színvonal az államapparátusban is, nem akarnak maguknál okosabbakat látni. A képzettség leértékelődött, hiányzik a stratégiai gondolkodás.
(Forrás: Klubrádió)
 
2021.01.07.
A NER tankönyvei csak gyönge idomítási kísérletek
A 21. században a világ megismerésének segítésére vállalkozik az iskola, nem pedig arra, hogy ember és ember közt különbséget tevő szemléletre idomítsa a legfiatalabbakat. Ezzel egyébként nem azt éri el a kormány, hogy mindenki osztani fogja azt az álláspontot, amelyet a kormányinfó vagy bármely minisztériumi közlemény harsog, hanem azt, hogy ez a kicsi kompország végleg elszakad a Nyugattól, lemarad még régiós versenytársaitól is, és folytatódik társadalomromboló önsorsrontás. Ha valaki ilyen Magyarországról álmodik, és közben az ellenvéleményt megfogalmazókat nevezi hazaárulóknak, azt kell mondanom, nem ismeri a hazaárulás definícióját. Holott, ami ezekben a tankönyvekben olvasható, az egyértelműen az.
(Forrás: hírklikk)
 
2021.01.07.
„Ha kémiából tennének fel olyan áltudományos kérdéseket, mint a 11.-es nyelvtankönyvben a férfi-női kommunikációról, az világbotrány lenne”
Kálmán maguknak a kérdéseknek és a válaszoknak a tartalmát botrányosnak és áltudományosnak tartja, amik sztereotípiákat vonultatnak fel anélkül, hogy megkérdőjeleznék őket.Szerinte már az első kérdés egy hazugság, ugyanis egyáltalán nem igaz, hogy a nők ne beszélnének legalább annyit politikáról vagy a munkájukról, mint a férfiak. A harmadik kérdést szintén hazugságnak véli, miszerint a nők azért kérdeznek, hogy fenntartsák a kommunikációt, a férfiak pedig csak akkor kérdeznek, ha információhoz szeretnének jutni. „Ezeket hasraütésszerűen írhatták, egyszerűen nem néztek utána. Ha a kémia vagy a fizika tankönyvben tennének fel ilyen áltudományos kérdéseket, mint a 11.-es nyelvtankönyvben a férfi-női kommunikációról, az világbotrány lenne. Ha a reál tantárgyakban elvárás, hogy legyen tudományos alapjuk, akkor a nyelvtanban miért nem?”
(Forrás: 444.hu)
 
2021.01.05.
A Brexit miatt elszállt tandíjak és a pandémia se tarthatja vissza a magyar fiatalokat a külföldön továbbtanulástól
Az Engame egy nem reprezentatív felmérésben kérdezte meg külföldre készülő diákokat és szüleiket. Akik azt válaszolták, hogy a továbbtanulási döntésüket befolyásolja a Brexit, elsősorban a magasabb tandíjat emelték ki (81%) A jelenlegi 9250 fontos (~3,6 millió forint) EU-s tandíj helyett évente 10 000–38 000 font (~4-15 millió forint) közötti összeget, vagyis akár kétszer-háromszor annyit is ki kell majd fizetniük azoknak, akik a brit felsőoktatásban szeretnének tovább tanulni. Korábban az EU-s diákoknak is járt a brit kedvezményes diákhitel.
(Forrás: 444.hu)
 
2021.01.05.
Tovább csökkent a főállású pedagógusok száma tavaly
A pedagógusok mellett csökkent a KSH adatai alapján az előző tanévhez képest a középfokú intézményekbe, illetve óvodákba járók száma is. Az általános iskolások és a felsőoktatási hallgatók száma viszont nőtt, Magyarországon összesen 1,8 millióan vesznek részt a a köznevelés, a szakképzés és a felsőoktatás különböző szintű képzéseiben. Emelkedett a nem nappali munkarendű képzésben tanulók száma is, míg az általános iskolai és a középfokú iskolai felnőttoktatásban az előző tanévhez képest 14 ezerrel kevesebben vesznek részt.
(Forrás: telex)
 
2021.01.05.
Prievara Tibor: Digitális tanulás vagy \'formális teljesítés\'? Nyolc fontos jel
Minél jobban sikerül az eredeti, \'offline\' szabályozást a digitális térbe átültetni, annál inkább fejlődnek ezen szabályok elkerülésére is a mechanizmusok (mondjuk a diákok részéről). Azonban, ha valóban tanulás történik (nem csak tanítás), kisebb eséllyel veszítjük el a diákokat, mintha csak a formális megfelelésre törekvő \'teljesítés\'. Az alábbiakban összegyűjtöttünk nyolc olyan jelet, amelyek alapján könnyebb eldönteni, hogy \'formális teljesítés\' vagy \'tanulás\' történik.
(Forrás: tanárblog)
 
2021.01.05.
Vakcina: lassú kezdet
Hiába kerülnek naponta kapcsolatba a diákokkal, a tanárok kimaradtak az oltási tervből. Vakcina azoknak is jár, akiknek nincs érvényes tajszámuk. Orbán Viktor miniszterelnök vasárnap reggel a közszolgálati rádióban arról beszélt, hogy Magyarország technikailag készen áll a koronavírus elleni oltások tömeges és gyors beadására, amennyiben nagy mennyiségben érkezne vakcina az országba, azok beadása a több mint tízezer választási helyszínen is történhetne meg. Megjegyezte: mostani tudása szerint nem várható rövid időn belül több millió vakcina, mivel jelenleg a gyártók sem tudnak megbízható szállítási mennyiségeket és időpontokat mondani.
(Forrás: Népszava)
 
2021.01.04.
ÉRTHETETLEN ÉS MEGDÖBBENTŐ: NEM SZEREPEL AZ OKTATÁS A KORMÁNY OLTÁSI TERVÉN
A PDSZ követeli, hogy a kormány a napokban közzétett oltási tervét úgy alakítsa át, hogy – más európai országokhoz hasonlóan – az oktatási dolgozók az egészségügyi és szociális dolgozókat követően kerüljenek sorra az oltási rendben. Egyáltalán nem számol kiemelten a kormány által közzétett oltási rend az oktatásban dolgozókkal. Azaz az oktatásban dolgozók akkor jutnak vakcinához, amikor amúgy is rájuk kerülne a sor – a kormányzat nem kezeli őket kiemelten veszélyeztetett területen dolgozóknak. Mindezt annak ellenére teszi, hogy a múlt évben elvégzett „célzott” tesztelési körök tapasztalatai alapján a fertőzés legjobban a szociális intézmények, másodikként az oktatás, harmadik helyen pedig az egészségügyi intézmények munkavállalói között terjedt el.
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
 
2021.01.04.
A Pedagógusok Szakszervezete azt követeli, hogy az oktatásban dolgozók is szerepeljenek az oltási tervben
A PSZ szerint döbbenetes az a feltételes miniszterelnöki bejelentés is, hogy tömeges oltás esetén az oltási pontokat a szavazóhelyiségekben rendeznék be, melyek közül sokat nevelési, oktatási intézményekben alakítottak ki, ahová jelenleg még a szülők sem léphetnek be. A PSZ álláspontja szerint a gyermekeken, tanulókon, szülőkön keresztül a társadalom széles csoportjaival érintkező oktatásban foglalkoztatottak számára az oltási terv III. kategóriájában kellene biztosítani az oltás lehetőségét. A III. kategóriájában jelenleg a 60 évnél idősebbek vannak felsorolva.
(Forrás: 444.hu)
 
2021.01.04.
Gyors és eredményes változásokat hozott az oktatásban a múlt év
Sűrű és nehéz év áll a hazai oktatásügy mögött, de a karácsonyi szünet után most úgy tűnik, lassan visszatérhet az élet a normál kerékvágásba, legalábbis az osztálytermek ismét mindenhol megtelnek. 2020 tavaszán a járvány kitörése pillanatok alatt felforgatta a pedagógusok és a diá­kok napi rutinját, ám a tanítás nemhogy nem állt le, a kényszerű válsághelyzet igazi szakmai áttörést hozott. A tanórák az internetre költöztek, és észrevétlen gyorsasággal terjedtek el az innovatív, XXI. századi pedagógiai módszerek. Miközben tavaly az oktatásban is minden a koronavírus elleni védekezésről szólt, a kormány iskolaőrséget és új NAT-ot vezetett be, átszabta a szakképzést, és az oktatói béreket is megemelte.
(Forrás: Magyar Nemzet)
 
2021.01.04.
A politikáról férfiak, az érzelmekről nők beszélgetnek a Nemzeti Köznevelési Portál nyelvtankönyve szerint
Lekicsinylő és sértő módon beszél nemcsak a nőkről, de a férfiakról is a legújabb, 11. osztályosoknak szóló online nyelvtantankönyv egyik kvíze. A Nemzeti Köznevelési Portál (NKP) tizenegyedikeseknek szánt online nyelvtankönyve szerint nők és férfiak között különbségek vannak a verbális kommunikációban, „olyannyira, hogy félre is érthetik egymást”. Ezért a tanulóknak szánt egyik feladatban meg kell állapítani, hogy egyes állítások vagy idézetek melyike lehet jellemző a nőkre és melyik a férfiakra.
(Forrás: 24.hu)
 
2021.01.04.
A PDSZ további szigorításokat és a tanárok oltását követeli
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint a tanárokat úgy terelik vissza hétfőtől az intézményekbe - a középfokú oktatásban, a szakképzésben dolgozókat pedig nem sokkal ezt követően -, hogy továbbra is kiszolgáltatott helyzetben lesznek. Olyan óvintézkedéseket sem rendeltek el központilag, amelyek több, más területen dolgozók esetén már alapvetőek, mint a maszkviselés vagy a plexifal. Még most sem történik semmiféle érdemi intézkedés, amikor terjed a vírusnak az eddiginél sokkal gyorsabban terjedő mutációja
(Forrás: Eduline)
 
2021.01.04.
Piarista iskolák a távtanulás időszakában II. Lázár László, Biró Fanni és Tóth-Szabó Veronika írása
A diákok részéről a tanácsokban elsősorban az köszönt vissza, amit a legnehezebb tantárgy magyarázataként is sokan fogalmaztak meg: legyen kevesebb a tananyag és a feladat, legyen több online óra, a határidők legyenek rugalmasabbak, és a tanárok igyekezzenek visszajelzést adni a bekért feldatokra. Sokan azt kérték, hogy ne legyen ebben az időszakban több a feladat, mint „az iskolában szokott lenni”, illetve azt is, hogy a tanárok előreláthatóan osszák meg a feladatokat, ezzel segítve a tanulás tervezését. Ezeken túl sok tanács vonatkozott az értékelésre is: számos diák szeretné, ha ebben az időszakban több lehetőség lenne javítani, azzal viszont nem értenek egyet, hogy az év végi eredményüket lerontja az, ha a távtanulás időszakában nem küldenek be időben feladatokat, úgy érzik, a mostani rendszerben sokszor nem a tudásukra kapnak jegyet.
(Forrás: tani-tani online)
 
2021.01.04.
Piarista iskolák a távtanulás időszakában I. Lázár László, Biró Fanni és Tóth-Szabó Veronika írása
A piarista rend iskolafenntartóként szintén igyekezett a kialakult helyzetre vonatkozóan mihamarabb tartalmi támaszt, iránymutatást adni fenntartott intézményei számára. Ennek eredményeképp napokon belül megszületett egy pedagógiai alapelveket összegző dokumentum, mely a nevelési közösség minden tagjának, azaz a diákoknak, a pedagógusoknak, az intézményi támogató munkatársaknak és a szülőknek egyaránt szólt.
(Forrás: tani-tani online)
 
2021.01.03.
Ez maga az armageddon – feszengő facebookosok a táguló Zuckerberg galaxisban, avagy a krónikás mellékhatások
Túlélési gyakorlat: egy hét Facebook nélkül. Ezzel a bugyutának tetsző felütéssel véresen komoly írások születtek az utóbbi években a blogszférában és az újságokban egyaránt. A közösségi média a létezés, a társadalmi érintkezés, az önkifejezés és -megvalósítás nélkülözhetetlennek tűnő színtere lett, sokaknak pedig a munkaeszköze – miközben egyre többen érzik a virtuális jelenlét krónikus mellékhatásait is. A legokosabb algoritmus sem tud mit kezdeni a karácsonyi bejglik vagy a világgá kürtölt családi álmosolyok áradatával, vagy éppen azokkal a képernyőre fröccsenő frusztrációkkal, amelyek örökre a piaci traccsok tárgyai maradnak, és ezt nagyon helyesen teszik. Lehet-e védekezni a közösségi kitettség, az időrabló idővonalasság miatt jelentkező meghasonulás ellen?
(Forrás: Népszava)
 
2021.01.02.
A GYERMEKJOGI CIVIL KOALÍCIÓ ÁLLÁSFOGLALÁSA „MAGYARORSZÁG ALAPTÖRVÉNYÉNEK KILENCEDIK MÓDOSÍTÁSA” GYERMEKJOGOKAT KÖZVETLENÜL ÉRINTŐ RENDELKEZÉSEIRŐL
A gyermek önazonossága vonatkozásában: a módosítás a gyermekjogokat kifejezetten és súlyosan szűkítő rendelkezést vezet be: közvetlenül a „gyermek” jogait érintően, valamint áttételesen a „szülő” jogait érintően​. A Gyermekjogi Egyezmény 8. cikke szerint ​„Az Egyezményben részes államok kötelezik magukat arra, hogy törvénysértő beavatkozás nélkül tiszteletben tartják a gyermeknek saját személyazonossága – ideértve állampolgársága, neve, családi kapcsolatai – megtartásához fűződő, a törvényben elismert jogát.” Az Alaptörvény e módosítása leszűkíti ezt a védelmi kört, tehát nem a gyermek teljes körű identitása az alkotmány által védett jog, hanem ennek csak leszűkített része: a „​születési nemének megfelelő önazonosság”. Ebből a szűk alkotmányos védelemből értelemszerűen kirekesztődnek azoknak a gyermekeknek a jogai, akiknek családjában akár a szülők, akár saját maguk születési nemtől eltérő önazonossága, identitása a valóságban rendkívül változatos módon előfordul.
(Forrás: UNICEF Magyarország)
 
2021.01.01.
Páncsics Edina: Érintések
A szolnoki Magiszter Alapfokú Művészeti Iskola arról híres, hogy nagybetűkkel írjuk ki, valljuk és gondoljuk, hogy minden diák más (ami igaz is), hiszen a mi tanulóink jellemzően nagyfokú érzelemmel fűtöttek, érzékenyek mindenre, társaikra, a külvilágra, a belvilágra, gyakorlatilag mindenre. A projekt célja a szemléletformálás volt. Azon élmény megszerzésére törekedtünk, mely egy életre szólóan meghatározhatja a diákok hozzáállását az autizmussal élőemberekhez, amely fejleszti az empátiát, és a kompetenciák listájára felveszi az odafigyelés reflexét. Olyan közös élmények megélhetését próbáltuk elősegíteni, melyek az általános napi társadalmi érintkezések során általában ritkábban történhetnek meg. Korosztály: 18 éves középiskolások, valamint 13-tól 20 éves korig autista fiatalok.)
(Forrás: tani-tani online)
 
Sajtófigyelő
2021.01.14.
Törölték az érettségi elhalasztását szorgalmazó petíciót
Mi is beszámoltunk róla, hogy egy végzős diák petíciót indított azért, hogy idén ne tartsák meg az érettségiket, inkább az év végi jegyek alapján zárják le a középiskolai tanulmá...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.01.13.
Az oktatási módszer, ami előhozza alkotó énünket
Újszerű megközelítéssel találkozhatunk a Budapesti Metropolitan Egyetemen: az intézmény célja hogy önazonos, motivált és életrevaló alkotókat képezzen. Ehhez igazodik az intézmény haz...
(Forrás: eduline)
--
2021.01.13.
Pálinkás József: Az egyetemi modellváltás a Fidesznek csak hatalmi kérdés
Az egyetemek megkapják a költségvetésüket, működhetnek. Lényegi szerkezeti változás sem történik, ahogyan az első ilyen egyetemi átalakulásnál, vagy a Magyar Tudományos Akadémiától...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.01.13.
A kormány sem az érettségi időpontján, sem a szabályain nem tervez változtatni
Az érettségi vizsgákig még csaknem négy hónap van hátra, de a kormány nem tervez változtatni az érettségi szabályain és időpontján sem - mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.01.12.
Első körben a pedagógusok tíz százaléka kapja meg a vakcinát
Legalább tizenhatezer pedagógus kerülhet be a központi oltási terv harmadik ütemébe, ennyien már biztosan betöltötték a 60. életévüket a nevelők közül. Maruzsa Zoltán köznevelési á...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.01.12.
Maruzsa üzent a PDSZ-nek: Nyitva maradnak az általános iskolák és óvodák
Ahol csak lehet, nyitva maradnak az általános iskolák és óvodák – mondta az Emberi Erőforrások Minisztériumának (Emmi) köznevelésért felelős államtitkára a Kossuth rádióban. Maruzsa...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep