Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. június 27. szerda, 7:05

Leonardo da Vinci Program WITE projekt:
– Innováció transzfer – WITE-Women in Technical Education –
Nők a Műszaki Oktatásban

A projekt célja, a műszaki oktatás népszerűsítése azoknak a nőknek a körében, akik olyan szakmai tulajdonságokkal rendelkeznek, melyeket a termelő vállalkozásoknál a nagyobb foglalkoztatás céljából hasznosítani tudnak. A cél ambiciózus, mivel a gondolkodásmód megváltoztatására törekszik. Az iskolaválasztást a nők körében nagyban befolyásolhatja a képesség, az addig elért eredmények, érdeklődési kör és még sok más tényező. Tény azonban, hogy munkaerőpiaci kereslet és a végzett hallgatók szakképesítése között olyan különbségek vannak, melyekre ez a projekt megpróbál megoldásokat találni.

A projekt megvalósítása környezet elemzéssel kezdődik, melynek során megállapításra kerül, hogy mely területeken végezhető el az innováció transzfer. Két környezetet vizsgálunk: a munkaerő piacot és az oktatási rendszert. A megfelelő eredmény elérésének érdekében néhány interjút olyan nők vezetnek majd, akik vezető műszaki beosztásban dolgoznak műszaki vállalatoknál, illetve az ilyen vállalkozások humán erőforrás menedzserei.

Kérdőíveket és interjúkat készítünk lány diákokkal, tanáraikkal, különösen azokkal, akiknek feladatuk az életpálya, szakmai képesítések kiválasztása az általános iskola utolsó éveiben, illetve a középiskola első éveiben. A projekt ezen szakasza hasznos arra is, hogy visszajelzéseket kapjunk és elemezzük az innováció fogadókészségét.
A projekt során fontos elemnek számítanak azok a tanulmányutak, melyeket Németországba és Ausztriába szervezünk. Ebből a két országból transzferáljuk a jó tapasztalatokat és gyakorlatokat.

A tanulmányutak lebonyolítása után akcióterv készül az innováció transzfer lépéseiről. A tapasztalati fázis Olaszországban, az ITIS Rossi nevű intézménynél zajlik, melynek során értékelési és adaptációs javaslatokat gyűjtünk össze egy jelentésben, melyet a záró konferencián prezentálunk.

Tény, hogy más Európai országok is hasonló problémákkal küzdenek: nem elég hatékony a fiatalok pályaorientációja, az iskola nem tudja követni a piaci változásokat, az iparpolitika nincs összehangolva az oktatáspolitikával. A műszaki oktatás súlya növelhető, ha több lány választja a műszaki oktatási intézményeket, mivel az is biztos, hogy a lányok rendelkeznek a termelő vállalkozásokban betöltendő állásokhoz szükséges képességekkel és készségekkel.

A termelő szektor technológiailag annyira fejlett, hogy a feladatokat és pozíciókat nem lehet leosztani csak vagy nők vagy férfiak között, azokat a megfelelő képesítéssel bárki elvégezheti. Mindenesetre, az biztos, hogy szükséges egyfajta koncepció váltás a középiskola kiválasztása során, melynek során előtérbe kerül a készség, érték és a tantárgyak iránti érdeklődés.

A projekt célja tehát, hogy javuljon a műszaki oktatási rendszer minősége azokban a partnerországokban, akik Németországtól és Ausztriától a már létező innovációt transzferálják.

Olaszország, Lengyelország, Hollandia és Magyarország képviseli az innováció transzfert, tehát ezek az országok megpróbálják megtanulni ezeket az új és sikeres eszközöket és kezdeményezéseket annak érdekében, hogy növeljék a műszaki oktatásban résztvevő lányok és nők számát, javítsanak helyzetükön.

Az orientáló kezdeményezések és eszközök a következő okokból kifolyólag vehetők át:

  • lányok és azok családja megfelelő információt kapjon a műszaki képzésről, annak gazdasági előnyeiről, melynek alapja a termelőszektor növekedésében rejlő fejlődési lehetőség
  • támogató eszközök kidolgozása a lányok számára, mellyel alaposabban átgondolhatják jövőbeni pályájukat és az előttük álló középfokú intézmények kínálta lehetőségeket
  • együttműködési hálózatok létrehozása a középfokú intézmények és munkaerő piaci szereplők között, melynek során nagy hangsúlyt kap a területiség

 

A projektet az olasz Fondazione CUOA koordinálja aki Veneto Régióba transzferál egy regionális intézményen, a Vicenza Ipari Szövetség és Műszaki Intézmény „Rossi” of Vicenza-n keresztül.

A projekt időtartama: 2011.10.-2013.09.30
A projektben résztvevő partnerországok: Olaszország, Németország, Ausztria, Magyarország, Lengyelország és Hollandia egyes intézményei. Az innovációs eszköz, melyet a német IHK és az osztrák Kremsi Egyetem fejleszt, az olasz Veneto régió transzferálja és teszteli.

További információ:
Szentkirályi Tóth Gellért

ügyvezető igazgató
Fortuito Kft
E-mail: info[kukac]fortuito[pont]hu

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep