Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. május 16. csütörtök, 6:52

Digitális Pedagógus Konferencia 2013.05.25.

„Szirtek és szakadékok között járunk”

Lezárult a Digitális Pedagógus Konferencia 2013 rendezvényre történő regisztráció. Ez a negyedik szakmai tanácskozás, amely a digitális világgal kapcsolatos iskolai problémákkal foglalkozik.1 Reméljük, ezzel a rendezvénnyel sikerül folytatni a tavaly azt az elmúlt évben felélénkülő szakmai diskurzust, ami a digitális környezet hatására megváltozó pedagógusszereppel foglalkozik. A részletes program a rendezvény honlapján található. A hagyományoknak megfelelően a konferencia napján már online olvasható lesz a konferenciakötet, és ugyanitt követhető majd a plenáris program helyszíni közvetítése.

Buda András nyitóelőadásában szó lesz – többek között – a„digitális bevándorlók” közismert fogalmának meghaladásáról, illetve differenciálásáról, hiszen kutatási eredményei alapján elmondható, hogy ma léteznek digitális remeték, digitális felfedezők, digitális nomádok, digitális honfoglalók, digitális vándorok. A digitális bevándorlók csoportja egyáltalán nem homogén, sőt nem is csak az egészen ifjú nemzedék sorolható a valamelyik digitális jelzővel ellátott csoportba. Ez önmagában is komoly kihívások elé állítja a (digitális?) pedagógusokat, s akkor még nem szóltunk arról a nagy létszámú társadalmi csoportról, amelyiket akár digitális leszakadónak is nevezhetünk.

A konferencián nagy örömünkre a TanárBlogot működtető csapat két képviselője (Prievera Tibor és Nádori Gergely) is jelen lesz, előadást és szekciókat is tartanak a 21. századi pedagógia gyakorlatáról. A legnagyobb módszertani portál.hetedik éve működik naprakész információkkal, ötletekkel, továbbképzésekkel a magyar pedagógusok életében, vitathatatlan népszerűségüket igazolja a napi 40 ezer látogató. Prievera Tibor az online közösségekről, Nádori Gergely pedig a természettudományos tárgyak tanításában alkalmazható IKT-s módszerekről vezet szekciót.

Plenáris előadást tart a konferencián Veszelszki Ágnes, a Netszótár szerkesztője, aki a digitális nyelvhasználatról beszél. A Netszótár, amelyről a Digitális nemzedék 2013 egyik szekciójában már elhangzott egy igen érdekes előadás, a digitális (magán)kommunikáció szókészletének új feldolgozása. A folyamatosan változó és bővülő szótári elemeket több mint két év munkával az ELTE BTK-n működő Kommunikáció: internet és média műhely tagjai rendezték kötetté (Eötvös Kiadó, 2012).

A tanulás új felfogásában és gyakorlatában a tudásmegosztás szerepéről, az oktatás szereplői közötti párbeszéd, az egymástól való tanulás fontosságáról beszél plenáris előadásában B. Tier Noémi, a Tempus Közalapítvány Tudásmenedzsment csoportjának munkatársa, kiemelve ebben a folyamatban a pedagógusok kulcsfontosságú szerepét. Az elmúlt években az egész életen át tartó tanulási programokban felhalmozódott tudás és tapasztalat visszaforgatása számos, a napi pedagógiai gyakorlatot támogató jó példát hívott életre, a pedagógusok által írt Módszertani ötletgyűjteménytől  a konferencián bemutatott Digitális Módszertárig. Az itt lévő, pedagógusok által feltöltött ötletek a tanulást támogató előnyök felismerésére fókuszálva az IKT eszközök kreatív használatát, azok tanórai vagy tanórán kívüli alkalmazását mutatják be számtalan módszertani ötleten keresztül. A plenáris előadás keretében egy rövid díjátadóra is sor kerül, a kiemelkedő ötletek feltöltői Digitális Pedagógus Díjat kapnak.

Mi a műveltség aktuális tartalma? Milyen tudást közvetítsen a ma pedagógusa a jelen generációnak? Hogyan hidalható át a hagyományos és az új műveltségtartalmak közötti szakadék? Hogy lehet megőrizni, átmenteni a hagyományos értékeket, és hogyan lehet az iskolai tanulás folyamatába építeni az új elemeket? Miként hasznosíthatóak a digitális nemzedékre különösen jellemző képességek (a kreativitás, a problémákra való nyitottság, figyelem sok irányú megosztása stb.) és hogyan ellensúlyozhatók a megváltozott agyműködésükből adódó veszélyek (felületesség, gyors felejtés, kitartás hiánya stb.). Milyen módon lehet motiválni a  fiatalokat? Milyen tantervi műfaj felelne meg leginkább a jelenlegi szükségleteknek? Erre a kérdésekre keressük a választ a kerekasztal-beszélgetésen, amelynek során a következő szakemberek ütköztetik a véleményüket: Bácsi János, iskolaigazgató, Gergelyi Katalin, tanár, Gyarmathy Éva, pszichológus, Knausz Imre és Nahalka István, pedagógusok, egyetemi oktatók.

A digitális nemzedék megváltozott képességeinek fejlesztését segítik azok a módszerek, amelyekkel a Gyarmathy Éva által vezetett szekció foglalkozik. Jelen lesz heterogén csoportokkal komoly eredményeket elérő hejőkeresztúri iskola igazgatója, Kovácsné Nagy Emese, és elfogadta meghívásunkat Polgár Judit, világhírű sakkozó, aki speciális tananyagot dolgozott ki a sakkal történő fejlesztésre. Az egyre szélesebb körben terjedő tananyag a digitális generáció egyik gyenge oldalát, a rendszerben való gondolkodást hivatott erősíteni.

Ollé János vezetésével két szekció is foglalkozik a pedagógusok tanórákon alkalmazott kreatív ötleteivel: itt mutatkoznak be a Tempus korábban említett pályázatának díjazottjai. Külön munkacsoport szerveződik az óvodában és az alapozó szakaszban bevált jó gyakorlatok, módszerek bemutatására (Tarné Éder Marianna moderálásával).

„Tények és kamuk” címet viseli az a szekció, ahol bemutatásra kerül a Történelemtanárok Egylete által létrehozott, a történelmi tévhitek eloszlatását célzó nagysikerű „Tényleg!?” portál. Ugyanebben a munkacsoportban hangzik el előadás arról, hogy miként alkalmazhatók az USC Soá Alapítvány által felvett videó-interjúk az iskolai oktatásban. A szekciót Kopcsik István vezeti. A két bemutatóhoz kapcsolódó vita (Miklósi László moderálásával) az internet használatával kapcsolatos lehetőségeket és buktatókat próbálja majd számba venni.

A Mozaik Kiadó egy szekciófoglalkozás keretében mutatja be integrált digitális oktatási rendszerét (Merényi László), s a bemutatóhoz a módszeregyüttes iskolai gyakorlatban történő beválását igazoló pedagógusi tapasztalatok is kapcsolódnak.

Napjaink történéseiből kiemelkedik az információs és kommunikációs technológiák egyre meghatározóbb szerepe, éppen ezért célszerű megvizsgálni, vajon az új eszközök, lehetőségek hogyan segíthetnék elő az ideálishoz közelítő iskola megalkotását. A Buda András által moderált Vágyaink iskolája című szekció két pályázat, a Debreceni Egyetem Neveléstudományok Intézete által szervezett „Változó iskola” esszé/novellaíró pályázat és az X Kommunikációs Központ által meghirdetett “Lájksuli” pályázat résztvevői, szervezői segítségével igyekszik megválaszolni a kérdést.

A konferencián mutatjuk be a Digitális de_generáció című gyűjteményes kötet új, bővített és átdolgozott kiadását (szerkesztők: Szekszárdi Júlia, Lévai Dóra és Tóth-Mózer Szilvia, kiadja az Underground Kiadó), amelyben már a Digitális Pedagógus, valamint a Digitális nemzedék 2013 keretében elhangzott előadások anyaga is olvasható lesz.

A Digitális Pedagógus 2013 konferencia szervezői: ELTE PPK Iskolapedagógiai Központ, Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete, Tempus Közalapítvány

12012. februárjában volt az első, 2013 márciusában a második Digitális Nemzedék Konfarencia (digitalisnemzedek.hu), 2012 májusában pedig az első Digitális Pedagógus Konferencia (digitalispedagogus.hu)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.11.28.
Takáts Előd, a Corvinus rektora: \"A legtehetségesebb diákok elvándorlása egy csendes nemzeti katasztrófa”
A végzősök nyelvvizsga-kötelezettségének eltörlése differenciálni fogja a diplomák értékét – értenek egyet azok az egyetemi rektorok, akiket egyebek között arról kérdeztünk, milyen...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.11.28.
Mától a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnázium 28 tanára is \"gördülő\" sztrájkba kezd
A 28 aláíró tanár november 28-tól vesz részt a más iskolákban is meghirdetett gördülő sztrájkban. Hozzáteszik, amint a 9 követelésük végrehajtását megkezdik, azonnal felfüggesztik...
(Forrás: Eduline)
--
2022.11.28.
Vera Jourová magyar tanárokat és hallgatókat fogad Brüsszelben holnap
Az Európai Bizottság értékekért felelős alelnöke egy nappal azelőtt folytat eszmecserét a magyar pedagógusok és hallgatók képviselőivel, hogy az Ursula von der Leyen vezette testület á...
(Forrás: ATV)
--
2022.11.28.
L. Ritók Nóra: A gyermekvédelmi és a szociális törvény miatt rosszabb a helyzet, mint a 80-as években
Mert ha mindent megoldunk az állam helyett adományokból, akkor az állam hátra dől és nem is fordít erőforrásokat a megoldásra, hiszen nélküle is rendeződik minden. Lehet azt is mondani,...
(Forrás: Népszava)
--
2022.11.28.
Fóti Péter: Képzés a kiképzésen túl
A kiképzés (tréning) mindig valamilyen előre ismert cél elérésére törekszik. A kiképzendő, mintegy bemenete egy olyan gyártási folyamatnak, aminek végén egy ismert, és már sokszor elé...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep