Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. július 8. kedd, 14:42

Nyílt levél a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkárságának

Tisztelt Államtitkárság!

Mint ahogyan az MTI által közölt hírből megtudtuk, jelenleg zajlik Balatonőszödön a Kárpát-medencei magyar pedagógusok számára szervezett egyhetes osztályfőnöki képzés 105 pedagógus részvételével. A képzés célja közösségformáló osztályfőnöki szerep megerősítése modern pedagógiai módszerekkel. A hírből az is kiderül, hogy mindez a „magyar felsősök éve” keretében került megrendezésre, az 5-8. osztályban működő osztályfőnökök ezúttal a „közösségszervező, értékrendteremtő, pályaorientáló feladatok ellátásával” ismerkedhetnek meg. Ráadásul még a kirándulásszervezést is oktatják nekik egy zirci program keretében, és szó esik a neten szocializálódó ifjú generációval kapcsolatos aktuális problémákról. A témaválasztást azzal indokolják, hogy „a külföldi, magyarlakta területek többségén jó a szakemberképzés, de van, ahol hiányzik, vagy nem olyan erős az osztályfőnökképzés, mint Magyarországon”. A rendezvényről Milován Orsolya az államtitkárság főosztályvezetője nyilatkozott, tudomásom szerint a Duna tévében is.

Mint a majdnem másfél évtizede működő Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének (OFOE) alapító elnöke és a téma országosan elismert szakértője szeretnék néhány kérdésre választ kapni:

  • Mi indokolja, hogy nemzetpolitikai ügynek minősül az osztályfőnökség?
  • Miért nem kaptunk (mi, a szakma reprezentánsai) részletesebb tájékoztatást ennek a rendezvénynek a létrejöttéről?
  • Miért nem ismerhettük meg a konkrét programot, és miért nincs lehetőségünk figyelemmel kísérni annak megvalósulását?
  • Miért nem nyilvános az sem, hogy kik tartják a képzést? (A közzétett MTI hírből csupán annyi derül ki, hogy részben hazai, részben felvidéki szakemberek.)
  • Mi indokolja a témával kapcsolatos szinte teljes hírzárlatot?

Az osztályfőnökség témaköre, ez az olykor alá-, máskor túlbecsült pedagógiai szerep nagyon fontos a számunkra, nagyon sokat és alaposan foglalkoztunk és foglalkozunk vele. Ebben a témában minden határontúli magyarlakta országban is voltunk már, több, mint egy évtizede személyes kapcsolatban állunk az ottani pedagógusszövetségekkel, számos közös projektünk is volt, többször szerepeltünk mint előadók, trénerek az ott szervezett nyári egyetemeken, tartottunk képzést az osztályfőnöki témakörben (is). (Ráadásul én 2000 óta a kolozsvári Babes-Bólyai Egyetem Pszichológiai és Neveléstudományi Karán oktatok.)

Ismerjük tehát a témát, ráadásul tisztában vagyunk a határontúli magyar pedagógusok ezzel kapcsolatos szükségleteivel és igényeivel. Ezért is állunk értetlenül az aktuális helyzet előtt, és szeretnénk mielőbb választ kapni a kérdéseinkre.

2014. július 8.

Dr. habil Szekszárdi Júlia
egyetemi docens, az OFOE elnöke

8 üzenet

  1. Szőllősy-Sebestyén András szerint:

    Kedves Szekszárdi Júlia!

    Kérdéseire sajnos ön is tudja a választ: Éppen azokra nincsen szükség, akik jól ismerik az adott területet, és értenek hozzá. (A szakértelem liberál-bolsevik trükk.) — De azért nagyon jól tette, hogy megírta levelét!

  2. Juli szerint:

    Kedves András! Nem tudok minden választ, persze egy részüket sejtem. Valóban érdekel, hogy (a pénzmosásra való valószínűsíthető indokon túl) mi az oka annak, hogy éppen az osztályfőnökség témájában tartanak egyhetes képzést a Balatonnál, és erről semmi konkrétumot nem árulnak el. (Szép kis összeget áldoztak pedig rá feltételezhetően nem a magánvagyonukból.) Nagy valószínűséggel olyanok kontárkodnak itt, akik az ügy szakmai részéhez nem értenek. Nagyon érdekel, hogy ki tart ezúttal előadásokat, műhelyeket milyen tartalommal,milyen szakmai koncepcióval "oktatja" a résztvevőket. Miért csak egy MTI hírből értesül erről a szakma? A programmal kapcsolatos szándék azontúl, hogy Semjén Zsolt "hajszálerekkel akarja behálózni a Kárpát medencét", teljes homályban van. Elegem van abból, hogy számunkra fontos szakmai kérdésekről a témában járatlan emberek döntenek hatalmi pozícióból. Mint elefántok a porcelánboltban!

  3. Norza szerint:

    Elnézést a korábbi elírásokért, de felháborító, és nagyon sajnálom, hogy egyesek ilyen rosszindulattal kezelik ezt az ügyet, pedig nem volt semmilyen pénzmosás, csupán egy szakszerű és hasznos továbbképzés a határon túli magyar osztályfőnököknek.
    Kedves kérdésfeltevők, örömmel értesítem Önöket, hogy én is részese voltam ennek a képzésnek, és megnyugtathatom a kiváncsi érdeklődőket, hogy szakmailag kiváló előadók tartották a képzést. Sok és szakszerű módszert sikerült elsajátítanunk, melyeket osztályfőnökként nagymértékben tudunk majd kamatoztatni az óráinkon. Tehát nincs semmi ok az aggodalomra.

  4. OFOE szerint:

    Kedves Norza!

    Szó sincs rosszindulatról. Csak furcsának tartottuk, hogy ilyen titokban történt egy olyan esemény, amely a mi másfél évtizede képviselt témánkat, nevezetesen az osztályfőnökséget érinti.

    Őszintén örülünk, hogy a képzés sikeres volt, a résztvevők hasznosnak ítélték. Ezzel együtt roppant érdekelne bennünket, hogy pontosan mi történt a tanfolyamon, milyen témákkal foglalkoztak, mi keltette fel különösebben az érdeklődést stb. Azt is jó lenne tudni, hogy kik voltak az előadók.

    Megköszönjük, ha élményeit Ön is megosztja velünk. Megtaláltuk a rendezvény Facebook oldalát, de konkrétum onnan sem derült ki. Sok kedves, mosolygó arc, és semmi több.

    Reméljük, kapunk majd "hivatalos" választ is.

  5. Norza szerint:

    Tisztelt OFOE (képviselők),
    A teljes projekt már áprilistól elérhető volt az interneten, nyilvánosan volt meghirdetve és minden határon túli magyar pedagógus pályázhatott, ha érdekelt volt a témában. A határon túli magyar pedagógus szervezetek is nyilánosan hirdették a honlapjaikon, tehát nem volt semmi titkolózás. A képzés trénerei a pozsonyi TANDEM és a magyarországi OTP Fáy András OK Központ trénerei voltak, mindkettő szakszerű képzést biztosított a jelenlevő osztályfőnökök részére. Mi nem csak 15 éve, hanem évtizedek óta érdekeltek vagyunk a témában, tehát úgy gondolom, hogy szakszerűen megszervezték ezt a továbbképzést. Tehát értelmetlen dolog "a kákán a csomót" keresni.

  6. OFOE szerint:

    Kedves Norza!

    Köszönöm szépen a tájékoztatást. Lehet, hogy figyelmetlenek voltunk, illetve a meghirdetések olyan internetfelületeken történtek, amelyeket mi nem láttunk. Annak ellenére, hogy folyamatosan figyeljük a világhálót.

    Nem a kákán keressük a csomót, de furcsának tartjuk a külső kommunikáció szinte teljes hiányát. Azt továbbra sem tudjuk, hogy kik voltak a program szervezői, és nagyon kíváncsiak vagyunk magára a programra, a részletekre. Nem azért, hogy kötekedjünk, hanem hogy tisztán lássunk, és bővítsük szakmai kapcsolatainkat. Nálunk szakmai körökben senkit sem találtam, aki egyáltalán tudott volna az eseményről.

    Az egyesület működik 15 éve, én személyesen már szintén több évtizede vagyok ennek a területnek az ismert szakértője, erősen érdekelt a témában, és nem tudom elképzelni, hogy április óta ne vettem volna észre egy ilyen hirdetést. Amikor a képzés induló napján az MTI hír megjelent, rá is kerestem, és ezen a több médium által közölt egyenszövegen kívül a világon semmit nem találtam. Egy kolléganőm felhívta a figyelmet a Facebook oldalukra, érdemi tartalom azonban ott sem olvasható.

    Kedves Norza, nagyon megköszönném, ha jelezné, hogy ki az a "MI", akinek nevében a levelünkre reagált.

    Üdvözlettel
    Szekszárdi Júlia

  7. Norza szerint:

    MI = 105 külhoni magyar pedagógus, aki résztvett a balatonőszödi továbbképzésen

  8. OFOE szerint:

    Kedves Norza! Részt vettetek rajta, és jól éreztétek magatokat, ennek őszintén örülök, de gondolom: nem Ti voltatok a szervezők. Már arról kaptam informális tájékoztatást, hogy kik tartották a foglalkozásokat, nincs is ezzel semmi gond. De miért hétpecsétes titok, hogy pontosan mi történt a tanfolyamon? Az sem világos, hogy miért a Miniszterelnökség nemzetpolitikai államtitkársága ügye ez a szakmai kérdés, és miért van ekkora csönd körülötte. Őszintén érdekel, hogy, milyen problémák foglalkoztatják a résztvevő kollégákat, hogyan lehetne összekötni a kapcsolódó tapasztalatokat. Az érdemi együttműködéssel mindenki nyerne. Sajnálom, ha ezt kötözködésként éled, élitek meg.

Hozzászólás a(z) Norza bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.08.12.
PCR-teszt beiratkozáshoz, kizárólag online vagy csak személyes órák – nagy szórással indulnak az egyetemek ősszel
Eltérő módon készülnek az egyetemek az őszi félévre, több helyen a nagyelőadásokat csak online tartják majd meg. A Semmelweis Egyetem negatív PCR-tesztet vár el az elsősöktől beiratkoz...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.11.
Részletes járványügyi intézkedési protokollt kapnak az intézmények
Három héttel azt iskolakezdés előtt még mindig úgy tűnik, hogy a gyerekek és a tanárok visszatérhetnek az intézményekbe, a koronavírus-helyzet miatt azonban ez az utolsó pillanatig változhat...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.08.11.
EMMI: Szeptember elején indul az iskola, nem indokolt a digitális oktatás
Azt írják, hogy a hamarosan megjelenő rendelet szerint a tanév hagyományosan indulhat szeptember 1-jén. „A koronavírus-járvány hazai alakulása eddig kedvező, jelenleg nem indokolt a digit...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.08.11.
Lesz intézkedési protokoll az iskoláknak, de még nem tudni mikor
Kapnak majd az iskolák intézkedési protokollt az őszi tanévkezdésre az Emberi Erőforrások Minisztériuma szerint. Igaz, azt még nem tudni, mikor. A Pedagógusok Szakszervezete szerint már most...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.10.
Lehet, hogy van kész forgatókönyve a kormánynak a tanévről, csak senki nem tud róla
Több forgatókönyvön is gondolkodnak az iskolák arról, hogyan is nézhet ki a következő tanév, azonban ehhez – többekkel folytatott beszélgetés alapján – támpontokat nem kapnak. A Nemzeti...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.10.
Szakok szűnhetnek meg a Szent István Egyetemen
Az agrár-felsőoktatásba 35-40 százalékkal jelentkeztek kevesebben, mint tavaly, míg összességében ennél kisebb arányban, 19-20 százalékkal csökkent a felsőfokú képzésekre jelentkező...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep