Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Az osztályfőnöki órák beszélgetéseihez 5.

A csuklyás veréb

A közönséges veréb falánkságáról és pimaszságáról nevezetes, inkább gyáva, mint harcias madár. Nagycsaládban, falkában él. Állatlélektani kutatók kiemeltek egy-egy példányt a hordából, s fejére aprócska, célirányos csuklyát húztak. Amint visszaeresztették, a többiek azonnal nekiestek a csuklyás verébnek, karmos lábukkal rugdosták, csőrükkel csipdesték. Kiverték a hordából, ha vonakodott távozni, halálra kínozták, beletaposták a földbe.

Holott ugyanolyan veréb maradt, mint korábban volt. Szökdécselt, csipogott, falt. Csak éppen csuklyás veréb lett belőle a horda szemében. Idegen, más, mint a többiek.

(Konrád Lorenz nyomán, idézi Sükösd Mihály, Mozgó Világ, 1998. 1. sz.)

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (12 évesnél idősebb tanulók számára)

A történet alkalmas a másságtól való ösztönös idegenkedés szemléltetésére.

Érdemes a gyerekekkel előzetesen példákat gyűjtetni az állatok között előforduló diszkriminációra. Hasznos lehet ugyanakkor felhívni a figyelmet arra is, amikor a különböző, egymással általában ellenséges viszonyban élő állatok mégis képesek békésen együtt élni (pl. az összeszoktatott kutya és macska, a kiskoruktól együtt nevelt állatok az állatkertben). Értessük meg a gyerekekkel, hogy az állatoknál az ösztönös ellenszenv létérdek, önvédelmi reflex, az embernél azonban ugyanez nem lehet mentség az agresszivitásra. Meg kell tanulnunk úrrá lenni, felül emelkedni az ösztönökön.

Kérdések és feladatok a történet feldolgozásához

Mivel magyarázható az állatok viselkedése?

Előfordulhat-e hasonló jelenség az emberek között? Idézzetek fel konkrét eseteket!

Gyűjtsetek példákat a különböző állatok békés együttélésére!

Mi a tolerancia? Miért nehéz olykor toleránsnak lenni?

Miért nem mentség az ösztönös idegenkedés az agresszivitásra?

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.05.10.
Ha így megy tovább, jobb, ha továbbképzik magukat a szülők, mert az iskolákban nem lesz ki tanítson
A 60 év felettiek már közel egytizedét teszik ki a tanári gárdának, miközben a 30 évesnél fiatalabbak aránya egyre kisebb lesz, ma már csak 5 százalék. A 30–39 éves korcsoportban is folyamatosan...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.05.09.
Kálmán László: Miért kínozzák a kisiskolásokat olyan nyelvtani feladatokkal, amik még a hivatásos nyelvészeken is kifognak?
Lehet, hogy minden más „tantárggyal” kapcsolatban fel lehet tenni ilyen kérdéseket (bevallom, én már magával a tantárggyal mint intézménnyel sem vagyok megbékélve). Másrészt meg majdnem...
(Forrás: Qubit)
--
2021.05.09.
A PSZ szerint be kell tartani a járványügyi szabályokat, de vissza lehet térni a tantermekb
Szabó Zsuzsa, a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke az ATV Start című műsorában felidézte, hogy a PSZ márciusban ezernégyszáz alatti napi megbetegedésekben határozta meg az újranyit...
(Forrás: eduline)
--
2021.05.09.
Középiskolai felvételi – a szakképzés arányai
Így sajnálatos módon a tényeknek megfelelően bejelentett szakképzési előretörés, népszerűségnövekedés nem a technikumban tanulók számának növekedésében jelenik meg: a technikumba...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.05.07.
Kiemelt beruházás lesz a Fudan egyetem
Palkovics László kezdeményezi, hogy a kormány nyilvánítsa nemzetgazdasági szempontból kiemelt beruházássá a kínai Fudan Egyetem építését - mondta az atv.hu kérdésére az innovációs...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.05.07.
Maruzsa oltakozásra buzdítja a fiatalokat: \"Ne feledjétek: no vakcina, no party\"
Az egész országban rendben zajlottak eddig az érettségi vizsgák – közölte Maruzsa Zoltán köznevelésügyi államtitkár az Operatív Törzs pénteki sajtótájékoztatóján. Megerősítette...
(Forrás: Magyar Narancs)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep