Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. december 2. szerda, 6:34

Konfliktusok a testnevelő tanárok munkájában1

Ajánló Dr. Németh Zsolt könyvéhez

„A könyvet azoknak a kollégáknak és sportszakos hallgatóknak ajánlom, akik a testnevelés és a sport területén szeretnének a konfliktuskezelés elméleti és gyakorlati hátterével részletesebben megismerkedni. Hasznos lehet a könyv azoknak a fiatal pályakezdő testnevelő tanároknak és edzőknek is, akik kevés elméleti háttérrel és gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek a konfliktusok kezelésével kapcsolatban. Továbbá a könyv azoknak is segítséget nyújthat, akik szeretnének a konfliktusok kutatásának módszereivel mélyrehatóbban megismerkedni.” – olvasható Németh Zsolt könyvének bevezetőjében. A könyv lektoraként úgy vélem, hogy a kötetet haszonnal forgathatja valamennyi pedagógus, tehát a célközönség nem korlátozódik a testnevelő tanárokra és edzőkre. Nem is szólva arról, hogy a szülők is találhatnak benne tanulságos gondolatokat.

A szerző témája aktualitását első sorban gyakorlati tapasztalatokkal indokolja. A testnevelés órák és a versenyek interperszonális kapcsolataiban ugyanis igen nagy a valószínűsége annak, hogy az ellentétek a felszínre kerülnek, és érzelmi indulatot váltanak ki a diákokból, tanárokból és természetesen a szülőkből is. Annak érdekében, hogy a pedagógusok megelőzzék, illetve professzionálisan kezeljék ezeket a gyakran érzelmekkel telített helyzeteket, feltétlenül szükségük van alapvető pedagógiai, pszichológiai, sőt szociológiai ismeretekre is.

A téma időszerűségét erősíti, hogy a most induló tanévtől már minden iskolában és minden tanuló számára biztosítani kell a mindennapos testnevelést, feltételezhetően megnő a testnevelő tanár gyerekekkel töltött ideje (több lesz a kontaktóra), s ennek következtében az iskolai konfliktusok számának növekedése is valószínűsíthető.

A könyvben arról is olvashatunk, hogy milyen, a tanítási órán előfordulóktól sok szempontból különböző ütközések keletkezhetnek diákolimpiai versenyeken és mérkőzéseken. Ezekben az esetekben nem csupán a diákok és tanár közötti konfliktusokkal kell számolni, hanem a testnevelők közötti rivalizálás kiváltotta erős feszültséggel is, hiszen mindenki győzni szeretne, ez pedig hatalmas érzelmi terhet jelent, és gyakran heves indulatokat vált ki. Ezekre fel kell készülni, kezelésük technikáit el kell sajátítani, hogy az elkerülhetetlenül bekövetkező ütközések ne feszítsék szét a kereteket. A versengés egy bizonyos határig ösztönző lehet, de a teljesítménykényszer nyomására (és ez ugyancsak jelen van a versenyhelyzetekben) destruktív jelenséggé válhat. Ilyenkor különösen nagy szükség van a pedagógiai és pszichológiai tudatosságra annak érdekében, hogy mederben lehessen tartani a folyamatokat.

Németh Zsolt könyvét két mozzanat teszi rendkívül hitelessé. A szerzőnek ugyanis egyrészt lehetősége volt játékosként, testnevelő tanárként, edzőként és szülőként is több évtizedes gazdag és sokrétű személyes tapasztalatokra szert tennie. Másrészt számos saját kutatást is végzett a témában különböző helyszíneken, igen változatos módszerekkel és figyelemre méltó eredményekkel. A kötetben mind a gyakorlati tapasztalatokról, mind a kutatások módszereiről és eredményeiről részletesen olvashatunk.

Ezt a sok tekintetben hiánypótló munkát (hiszen ebben a témakörben nagyon kevés tudományos igényű, ugyanakkor a gyakorlat számára is jól hasznosítható mű jelent meg) nem csupán a testnevelő tanároknak ajánlom figyelmébe, hanem valamennyi tizenévesekkel foglalkozó pedagógusnak is.

A teljes kötet pdf formátumban letölthető innen.

Szekszárdi Júlia

1A konfliktuspedagógia elméleti és gyakorlati háttere a testnevelő tanárok munkájában. Pécsi Tudományegyetem, 2015

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.09.13.
Balla István: A karanténoktatás legalább megmutatta a szülőknek, mi megy a magyar iskolában
A koronavírus miatt hosszú hónapokra online módra átállított oktatás nagy lehetőség lett volna arra, hogy a kényszerhelyzet miatt az iskola a 21. századba lépjen, ám ezt nem használtuk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.09.13.
A pedagógusok felelősségéről
Spirit rádió Ellenpont c. műsorának linkje, ahol Ercse Kriszta Nagy Erzsivel a pedagógusok felelősségéről, az iskolai erőszakról, a (pedagógiai) lehetőségekről, a társadalmi és a központi...
(Forrás: Spirit FM)
--
2021.09.01.
Diákok százezrei ülnek be ma az iskolapadba
A magyar oktatási rendszerben az alulteljesítő tanulók száma 25 százalék felett van a 15 évesek körében. Egyes kutatások szerint, akik a nemzetközi mérések alapján nem érik el a négyes...
(Forrás: Világgazdaság)
--
2021.09.01.
Fejvesztve menekülnek a tanárok az iskolákból: mutatjuk, mi az oka
Most hivatalosan azért nem kapnak béremelést a pedagógusok, mert a koronavírus-válság miatt a gazdasági helyzet ezt nem teszi lehetővé, miközben a gazdaság a vártnál gyorsabban áll talpra...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.08.31.
FELSZÁLLT A FÜST: NINCSEN VESZÉLY, NINCS KORLÁTOZÁS, A MINISZTÉRIUMNAK SEMMI DOLGA 2021-08-31
Bár Maruzsa Zoltán a mai napig nem válaszolt a tanévre való felkészülését firtató kérdéseinkre, a felkészítésre nem panaszkodhatnak az iskolák, óvodák: már a tanévnyitó előtti napon...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.08.31.
Érzékenyítő programja miatt támadják az Illyést – A helyi Fidesz elítéli és megvédi az LMBTQ-lobbitól a budaörsi gyerekeket
2021. június 10-én a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közösségi oldalán számolt be, hogy több civil szervezet is tartott előadásokat, workshopokat az iskolájukban. Többek között egy transznem...
(Forrás: Budaőrsi Info)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep