Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. augusztus 29. hétfő, 9:37

A bizalom iskolái

A napokban kezdődik az új tanév az iskolákban. A német Amazon könyveladási lista élvonalában Iskola/Oktatás témakörben ott van André Stern pár héttel ezelőtt megjelent új könyve: azé a szerzőé, aki maga egyetlen napot sem töltött soha iskolában. Vajon mi az üzenete, vajon miben rejlik sikerének titka? Pontosan nem tudjuk. Amit tudunk: nem az iskola és a tanárok ellen, hanem valami mellett emel szót: a bizalom és az együttműködés társadalma mellett. Pozitív, inspiráló üzenet – őszinte bátorítás, amelyre igen nagy szükségünk van manapság valamennyiünknek: szülőknek, tanároknak, nevelőknek, vezetőknek, döntéshozóknak.

André Stern első könyve (…és sosem jártam iskolába – Egy boldog gyermek története) saját gyermekkorának és iskolán kívüli tanulási folyamatainak felidézése, elmesélése volt. Ez a könyv „csak” azokra az egyre gyülemlő, és gyakran ismétlődő kérdésekre ad választ, amelyek azt próbálták megérteni, hogyan válhat iskolai kereteken kívül valaki több szakmát művelő, több nyelven beszélő, sikeres emberré. A szerző nem számított arra, hogy életútját ekkora érdeklődés kíséri, és ő maga a szabad tanulás nagykövete lesz Európa szerte. A könyv 6 kiadást élt meg német nyelvterületen, és eddig 6 nyelvre fordították le.

André Stern napjainkban népszerű előadó, akinek teltházas előadásain szülők, pedagógusok, nevelők, vállalati vezetők, társadalmi döntéshozók vesznek részt. Rendszeres vendége az oktatási válságból kiutat kereső szakmai vitáknak, tanárképző intézmények által szervezett műhelyfoglalkozásoknak, valamint a tágabb társadalmi kérdéseket megvitató fórumoknak. A Gyermekkor Ökológiája nevű nemzetközi mozgalom megalapítója.

A „Játssz, hogy érezz, hogy tanulj, hogy élj!” a szerző második önálló könyve1. Ebben arra kaphatunk választ, hogy hol gyökerezik, és miként jelenik meg a hétköznapok gyakorlatában az a szemlélet, amely mellett az ő szülei már 45 évvel korábban elköteleződtek. André Stern az első könyve megjelenése óta eltelt 8 évben kétgyermekes édesapa lett, így ebben a könyvben a gyermekkori visszaemlékezések helyét átveszik az apai élmények és tapasztalatok Egy olyan család életébe kaphatunk bepillantást, ahol már a második generáció növekszik a teljes bizalom, a szabad játék és tanulás légkörében.

André Stern mélyen személyes és magával ragadó betekintést nyújt a család hétköznapjaiba, a tanulási folyamatokba, az egymást gazdagító generációk közötti együttműködésbe. Olyan helyzeteket és megoldásokat mutat be, amelyek mindannyiunk életében jelen vannak; olyan szokásokat, amelyeket mindenki, bármelyik pillanatban magáévá tehet, megváltoztathat, és gyakorolhat a családban, iskolában, saját közösségekben (anyagi helyzettől és más társadalmi státuszoktól valóban függetlenül), ezzel messzemenő pozitív változásokat indítva el közvetlen környezetében.

A könyvben számos vendégszerző írása árnyalja az összképet, gazdagítja az inspirációk tárházát. Többek között a következő szakemberek írásai olvashatók a kötetben: Sir Ken Robinson, oktatáskutató, a téma nemzetközileg elismert, II. Erzsébet Királynő által Lovagi Renddel kitüntetett előadója, Arno Stern, a szerző édesapja, nagyapa, rajzkutató, az általa 72 éve alapított Festőhely működtetője, Gerald Hüther, német agykutató neurobiológus, Erwin Wagenhofer és Sabine Kriechbaum. Filmrendezők, sikeres osztrák oktatáskritikusok, az Alphabet című dokumentumfilm alkotói.

André Stern és vendégszerzői nem kritikai szándékkal szólnak – bár hangvételük helyenként kijózanítóan direkt -, hanem saját tapasztalataikból táplálkozva kérdéseket vetnek fel, és saját gyakorlati válaszaikat osztják meg az olvasóval. Semmiképpen sem egy „tanácsadó” könyv, sokkal inkább meghívás, inspiráció és bátorítás a mindannyiunkat érintő társadalmi paradigmaváltásban való aktív részvételre, közös gondolkodásra és jövőképes megoldások kidolgozására.

„Mivel nincsenek felmenőink, akik egy generációt átívelően nem nevelési erőszakban, hanem feltétel nélküli bizalomban részesültek, nem tudjuk, hogy ennek az új hozzáállásnak hogyan is kellene működnie. Ez megnehezíti a dolgunkat, hiszen semmink nincs, amire támaszkodhatnánk. De ez egyben a hatalmas esélyünk is, hogy a belső vágyakozásunknak engedve, maximális szabadságban valami teljesen újat találjunk és fejlesszünk ki.”

Hiszen „mindaddig nem lesz béke a földön, míg meg nem békülünk a gyermekkorral.

E könyv egy kísérlet arra, hogy békét kössünk ezzel a sérült gyermekkel – a sérült gyermekkel, akit legtöbben magunkban hordozunk.”2

A könyv magyar kiadása jelenleg készül, megjelenése 2016 októberében várható.

A magyar kiadás bemutató kisfilmje itt érhető el.

Rémán Izabella

1 André Stern: Spielen, um zu fühlen, zu lernen und zu leben, megjelent: 2016. augusztus 8-án, kiadó: Elisabeth Sandmann

2Magyar nyelvű kézirat, az eredeti könyvben i.m. 132-133. oldal. Fordította: Rémán Izabella.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.20.
L. Ritók Nóra: Ami beleég az emberbe
Ezek a történetek nem múlnak. És mindig jönnek újabbak. Küzdünk, harcolunk, végre az egyik helyen már nem jellemzők, de akkor felbukkan egy másik faluban. Vagy egy odaköltöző családban...
(Forrás: hvg.hu/a nyomor széle )
--
2020.09.19.
Az alsósok szülei is bemehetnek gyerekükkel a lázmérésre
Az érdekképviselet vezetője megkésettnek látja a hőmérőzést. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Szabó Zsuzsa nemrég azt nyilatkozta lapunknak, nemhogy iskolaorvosokból, még...
(Forrás: Népszava)
--
2020.09.19.
ásler: Kizárt, hogy minden osztályban megjelenjen a koronavírus
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetője hozzátette, számoltak azzal, hogy a vírus megjelenik az iskolákban, azt azonban kizárta, hogy mindegyik osztályban feltűnik a koronavírus....
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.19.
Több helyen az iskolaőrök lettek a maszkfelelősök, portások
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy pozitívan fogadták a tanárok és a diákok a szeptember elsején munkába állt iskolaőröket, igaz, a jelenlétük nem mindenkinek tetszik – tudta meg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.18.
A tanári elköteleződésről. Fontos-e, és mitől függ? Gönczöl Enikő írása
Aki ismeri az iskolák világát, az tudja, hogy az oktatásban semmilyen külső szándék nem válik valóra az ott dolgozók elköteleződése nélkül. Ezt akár szerencsének is tekinthetjük, amikor...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.09.18.
„Bőgtem az első tanítási napon” – Halácsy Péter az Indexnek
A gyerekeit szerette volna egy újragondolt iskolai struktúrában taníttatni Halácsy Péter, a Prezi társalapítója, de miután nem találta a neki legjobban tetsző iskolát, a barátaival sajá...
(Forrás: index)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep