Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. január 24. kedd, 8:40

Igen, legyen! Legyen szabadon választható az ötödik érettségi tantárgy!

Életem első osztályát, 2012 szeptemberében vállaltam el – harminchat 9. osztályos, szakközépiskolás fiú, köztük többen „problémásak”: nehezen kezelhetőek, tanulási nehézséggel küzdőek, iskola mellett anyagi okokból műszakot vállalók.

Az igazgatóm arra kért, érettségizzenek le minél nagyobb számban. Kapjanak esélyt. Ezzel a kéréssel könnyű volt azonosulnom – ugyan mi más értelme lenne a munkánknak, ha nem ez?
A kéréssel azonosulni tehát könnyű volt, de a munka már nem volt könnyű, egy nehezen kezelhető osztály fiatal és tapasztalatlan osztályfőnökkel nem a legstabilabb kombináció. Az e-naplóból, akárhányszor megnyitottam, rám esett több száz „regisztrálatlan hiányzás”, a kollégák sokszor és érthető módon nehezen tolerálták „fiaim” kilengéseit, gyakran éreztem, hogy türelmetlen vagyok, tehetetlen és fáradt – a legnehezebb mégis az volt, amikor minden erőfeszítés ellenére egy-egy diákot elveszítettem. Mert tényleg igyekeztem, szerettem őket és próbáltam nekik segíteni, ahogy erőmből telt.

Végül huszonheten érettségiztek le 2016-ban. Igaz, néhányan egy-egy tárgyat az októberi „pótérettségin” abszolváltak, de ez a lényegen nem változtat. Ez rekord létszám, ahhoz képest, hogy az iskolában általában 18-20 fősek a végzős osztályok. Nagy öröm volt, amellett, hogy az „elveszett” diákjaim miatt érzett szomorúságot és lelkiismeret-furdalást nem ellensúlyozta.

És nem tudok szabadulni a gondolattól, hogy ez a szám jóval kisebb lenne, ha történetesen már 2016-ban kellett volna számolni azokkal az érettségi szabályokkal, melyekkel a 2017-ben érettségizők szembesülnek. Tavaly még nem volt nehezebb a nyelvi érettségi, szabadon lehetett történelem atlaszt választani, sőt, ötödik érettségi tárgyat is. Mert nem, nem mindenki találta meg a számítását a tizennégy évesen választott szakmában, akkor sem, ha az egyébként egy nagyon szép szakma, és az osztály nagyobb része örömét lelte a faiparban. De diákok nem egyformák. Az emberek nem egyformák. Aki nem „egyforma”, az többé nem számít?

Milyen nagy öröm volt az osztály rapper-költőjének, Attilának az irodalomfeleletét hallgatni, ahogy szinte lehengerelte magabiztos előadásával a vizsgabizottságot. Ha muszáj lett volna szakmából érettségiznie, ott hagyta volna az iskolát, annyira távol álltak tőle ezek a tantárgyak. Mennyire büszkék voltunk Zalánra, hogy 80%-ot ért el emelt szintű érettségin biológiából, és Mátéra, Sanyira, akik emelt szintű testnevelés érettségin teljesítettek egészen kimagaslóan.

Ezeket a sikereket sokkal kisebb esélyekkel élhették volna át a diákok, ha a választott tárgyukat csak hatodik tárgyként tanulhatják, egy olyan „ötödik tárgy” mellett, melynek összetétele, feltételei tisztázatlanok. Arról nem is beszélve, hogy az általános káosz és tanárhiány miatt az évek során mennyi szakmai óra maradt el!

Most 2017 van, és aggódom a tanítványaim miatt. Nem rosszabbak, mint a 2016-ban érettségizők. De a helyzetük kétségbeejtő. Szeretem őket is, ők is megérdemelnék, hogy ugyanolyan esélyekkel induljanak neki a vizsgáknak, mint az előző évfolyam.

Szakképzésben érettségizők írtak egy levelet, itt lehet csatlakozni a támogatókhoz. Támogassuk őket, segítsük őket! Tavaly is sikerült eredményt elérni – „csak” tízezer aláírás kellett, hogy használni lehessen a régi történelematlaszt az érettségin. Február 15-ig kell a vizsgákra jelentkezni – talán még nem késő. A szabadon választható történelematlaszért indított petíciót pedig itt lehet aláírni.

Az nem lehet, hogy részvéttelenséget, igazságtalanságot és közönyt tapasztaljanak, ilyen fiatalon.

Sulyok Blanka

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.01.22.
Maruzsa Zoltán: a felvételin a szülők nem léphetnek az iskolákba – exkluzív interjú
Az ismert biztonsági óvintézkedések maradéktalan betartása végett, a korábbi évekkel ellentétben jóval több helyre lettek beosztva a jelentkezők – általános iskolákat is bevonva –,...
(Forrás: infostart)
--
2021.01.22.
Lázméréssel kezdődik a holnapi felvételi
Az érettségik során már alkalmazott és bevált járványügyi szabályok szigorú betartása mellett tartják meg holnap a középiskolai felvételi vizsgákat – közölte lapunkkal az Emberi Er...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.01.22.
Felvételi a vírus árnyékában
Az Oktatási Hivatal tájékoztatója szerint a koronavírus-járvány miatt elrendelt intézkedések megegyeznek a tavalyi érettségin bevezetett szabályokkal: mindenhol biztosítani kell a kézfert...
(Forrás: Népszava)
--
2021.01.22.
Távoktatással indulhat a következő félév az egyetemeken
A kormány dönteni fog a február 1-je utáni szabályokról, de jelen pillanatban változtatás nem várható. Tehát nagy valószínűséggel az egyetemek a korábbi távoktatás szerint kell, hogy...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.01.21.
Belebetegszenek, belefáradnak a tanárok a Covid alatti oktatásba
Súlyos mentális, és bürokratikus munkaügyi terheltség, romló kapcsolat a diákokkal és szüleikkel, kevés érdemi intézményes segítség. Ezek voltak azok a leggyakrabban leírt körülmények...
(Forrás: mérce)
--
2021.01.21.
TANÍTÁSHIÁNYOS FELKÉSZÜLÉSSEL ÉS JÁRVÁNYÜGYI KÉRDŐJELEKKEL INDULNAK SZOMBATON A KÖZÉPISKOLAI FELVÉTELIK
A mostani 10, 12 és 14 éves felvételizőknek ráadásul nemcsak a digitális oktatás hiányosságai miatti ismerethiánnyal, hanem a világjárvány mentális következményeivel is meg kell birkó...
(Forrás: Qubit)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep