Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. január 15. kedd, 16:03
Címkék:

Retorzió

A film az Esztergomi Kortárssegítő Műhely „Ne tedd!” bűnmegelőzési modellprojekt keretében készült. Szereplői (és nagyrészt az alkotói is) kortássegítők. A Retorzió elkerüli a klasszikus értelemben vett oktatófilmek buktatóit; ez azonban azt is jelenti, hogy az osztályfőnöki munkában csak gondos előkészítéssel és feldolgozással használható.

A modellprogram

Az Esztergomi Szent Jakab Alapítvány által működtetett Drogprevenciós Iroda, Fényközpont 2001 májusában kezdte meg működését Esztergomban. Drogproblémában érintettek és hozzátartozóik számára nyújt alacsonyküszöbű pszicho-szociális ellátást (Komárom-Esztergom megyében egyedülálló ez a segítségnyújtási forma). Olyan tanácsadó műhelyként működik, amely kistérségi szinten a felvilágosítás, tanácsadás és utógondozás mellett a prevenciós feladatok koordinálását is felvállalja.

Az Esztergomi Szent Jakab Alapítvány, az Esztergomi Rendőrkapitányság Bűnügyi Osztálya és a Határtalan Szív Alapítvány közös pályázati projektjének keretében, mely az Igazságügyi és Rendészeti Minisztérium Országos Bűnmegelőzési Bizottságának támogatásával valósult meg Esztergomban, kortárssegítő csoportokat működtet.

A „Ne tedd!”-programról bővebben is olvashat honlapunkon.

Kisfilmek

A program keretében négy kisfilm készült. Ezekből eredetileg a programban részt vevő oktatási intézmények kaptak havonta egyet, valamint egy a feldolgozást segítő kis füzetet. A projekt lezárását követően Cseres Judit pszichológus készítette el a végleges módszertani segédletet a filmek osztálytermi feldolgozásához.

A Retorzió egyike ezen kisfilmeknek; a családon belüli erőszak, súlyos testi sértés, garázdaság témáját dolgozza fel. A projektben részt vevő szakemberek felhívják arra a figyelmet, hogy a filmet megfelelő előkészítés és feldolgozás nélkül nem érdemes egy osztálynak levetíteni. Mindenképpen olvassák el a módszertani segédletet.

Kérdéseivel bátran forduljon a Fényközponthoz közvetlenül, vagy az Országos Bűnmegelőzési Bizottság közvetítésével, de fordulhat magához Cseres Judithoz is:
Cseres Judit: cseresjudit[kukac]gmail[pont]com, (06-20) 433-6708
Hentes Ildikó (Esztergomi Szent Jakab Alapítvány): fenykozpont[kukac]freemail[pont]hu, (06-33) 400-808
IRM Bűnmegelőzési Osztály: bunmegelozes[kukac]irm[pont]gov[pont]hu, (06-1) 441-3891

» A film letöltése jobb minőségben (avi, 115 MB)

Retorzió

(színes, 18 perc)

Hentes Ildikó írja a filmek létrejöttéről:

„A kortárssegítők bűncselekménytípusokat modellezve, megtörtént bűnesetekből kiindulva fiktív történetek szereplői lettek. A kisfilmek 15-20 perc időtartamban mutatják be a bűnelkövetők családi, kortárscsoporti környezetét, a bűnelkövetés előzményeit, az adott helyzetbe kerülés lehetséges okait.

A projekt tervezésekor az elképzelésünk az volt, hogy házi video kamerával saját magunk készítjük el a kisfilmeket. Időközben változtattunk ezen a koncepción. Az Esztergom Városi TV vezetőjét felkerestük abban reményben, hogy segítségünkre lesz és a ETV technikáját és munkatársait bevonhatjuk a programba, mivel filmkészítési gyakorlattal nem rendelkeztünk, viszont a programot színvonalasan akartuk végrehajtani. Az ETV első körben nemet mondott, mivel úgy ítélték meg, hogy kapacitásaikat és szakmai felkészültségüket meghaladta az elképzelésünk.

Végül is sikerült találnunk egy külsősként az ETV-nél dolgozó rendezőt (Váczy István) és főállásban ott dolgozó stúdióvezetőt, operatőrt, (Kiss Gyula) akiknek szakmai kihívást és előrelépést jelentett a feladat végrehajtása. A filmek sorrendjét követve nyomon követhető a szakmai munka minőségének fejlődése, a művészi színvonal, az ötletesség és a kreativitás kibontakozása.

Az alapötletünk szerint a rendőrség munkatársai megtörtént bűnesetek, alapján készítettek egy forgatókönyv vázat. Ezt munkatársaimmal megpróbáltuk speciálisan arra a csoportra, azokra a fiatalokra, egyes esetekben szereplőkre formálni és igazítani, akik a csoportokban jelen voltak.

Már az első film esetében is sikerrel alkalmaztuk a fiatalok bevonását a forgatókönyv dialógusainak megírásakor. A kezdeti próbák során a jelenteket kiscsoportoknak kiadtuk és helyzetgyakorlatokkal „ötleteltünk”, ki hogyan jelenítené meg az adott helyzetet, párbeszédet. Ez a módszer nagyon jól bevált így kerültek be a kulcsmondatok a végső forgatókönyv verziókba.

Az eredeti elképzelésünkben nem fordítottunk különösebb hangsúlyt arra, hogy milyen zenét használunk majd aláfestésnek a filmekhez. Csak időközben merült fel kollégánkban az igény, hogy a különleges témákat feldolgozó kisfilmek esszenciája lehetne a filmekhez tartozó zene és szöveg, melyek alkalmasak önállóan is az elgondolkodtatásra. Így születtek meg a versek és hozzá a dalok, melyekből olyan »slágerek« születtek, amelyek a gyerekek zenei ízlésének is megfelelnek, szövegeik azonban komoly tartalmat hordoznak magukban.”

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep