Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. május 13. kedd, 7:06

Vállalkozás és környezetvédelem

A számos – tömegeket megmozgató – Föld napi esemény mellett jelentéktelennek tűnhet az egy tucatnyi általános iskolás gyerek alkotta Stréber Rt. diákvállalkozás termékeinek bemutatója és árusítása a Pestszentlőrinci Sportcsarnok rendezvényén, de a látszat csalóka. Míg az előbbiek nem voltak többek a környezetvédelem melletti puszta demonstrációnál (Critical Mass) vagy egy probléma tüneti kezelésénél (szemétgyűjtés), addig az utóbbi nagy szerepet játszhat az okok megszüntetésében.

Miről is van szó? A XVIII. kerületi Darus utcai iskola negyedikes diákjai egyszerű eszközökkel, egyszerű anyagokból maguk készítenek piacképes árukat, asztali, csüngő és hűtődíszeket. Nem kis dolog, hogy akad egyáltalán olyan módszer, amellyel ezt meg tudják tenni – koruk miatt, és mert az iskola nem igazán fordít figyelmet a gyerekek készségeinek, képességeinek megfelelő fejlesztésére –, növeli a jelentőségét, hogy termékeiket papírhulladékból állítják elő. Eme tevékenység megtanítja őket, hogy takarékosan bánjanak a felhasznált anyagokkal, munkaerejükkel, a papírhulladék gyűjtésére, a hulladék anyagok újrahasznosítására ösztönöz. Ez önmagában persze még nem igazolja fenti állításomat, a következő sorok viszont – úgy gondolom – igen. Egy 35 országra kiterjedő nemzetközi felmérés szerint Magyarországon legalacsonyabb az induló vállalkozások aránya, és más felmérések is azt mutatják, hogy igen gyenge a lakosság, különösen a fiatalok vállalkozási hajlandósága.

Bizonyítható, hogy a diákvállalkozások elterjesztése nemcsak kívánatos, de egyenesen elengedhetetlen, különösen, ha figyelembe vesszük az ország előtt álló legfontosabb feladatokat (növekedés, foglalkoztatás). Működtetésük minden másnál hatékonyabban segíti elő a fiatalok vállalkozóvá válását. Uniós tapasztalatok szerint az ezekben részt vevők közül később minden ötödik saját céget alapít. Nem véletlen tehát, hogy az EU tisztségviselői is fontosnak tartják széles körű elterjedésüket. A folyamatos és minél nagyobb mértékű vállalkozói utánpótlás nemcsak a foglalkoztatási gondok megoldásában segít, hanem biztosítja a vállalkozói réteg minőségi megújulását. Nálunk, ahol e tömeget kényszervállalkozók, zavarosban halászók, kapcsolatokból élők alkotják – akik a nemzeti vagyon gyarapításában nem, csak újraelosztásában tudnak részt venni –, ez különösen fontos. Rátermett, agilis vállalkozók nélkül az innováció sem működik. E tekintetben a jelenlegi magyarországi helyzet nem túl kedvező. Huszonegynéhány iskolában pár tucat diákvállalkozásban mindössze 300-350 diák dolgozik. Ezeket egy amerikai szervezet hazai képviselete fogja össze majd húsz éve, de ennek tevékenysége kiadványai – természetesen nem ingyenes – terjesztésére, a vállalkozási ismeretek elméleti anyagként való oktatására korlátozódik, ami nem fejleszti a vállalkozói készségeket. Valódi diákvállalkozások létrehozásában nem tud segíteni (számuk évek óta stagnál), s ez nem is érdeke. A vállalkozások többsége – talán mind, hisz sokszor nem saját eszközeikkel, anyagaikkal dolgoznak – veszteséges, s néhány hónapnyi aktivitás után csak papíron létezik.

Elterjedésük legnagyobb akadálya, hogy nem találnak maguknak olyan tevékenységet, amely megfelel a diákok képességeinek, lehetőségeinek, ugyanakkor piacképes termékek gazdaságos előállítására nyújt módot. A Darus utcai iskola negyedikesei által használt módszer – amely a papírmasé továbbfejlesztése – megfelel ezeknek a követelményeknek.

Tömör és üreges tárgyak széles körének elkészítésére alkalmazható, így a diákvállalkozások számára hozzáférhető viszonylag szűk piacon is biztosítja a megfelelő eredmény elérését akár hosszú távon is. A gyártás folyamata részekre bontható, melyek közül a gyengébb képességűek is megtalálhatják a számukra megfelelőt. A tevékenység akár otthon is végezhető, kialakítható egyfajta bedolgozói rendszer. Megoldható a termékcsere az egyes vállalkozások között – vagy összetettebb termékek esetében a munkamegosztás –, ez hatékonyabb munkát tesz lehetővé. (Ne borzadjanak el ezeken a kifejezéseken, ezek a jól működő társadalom, gazdaság fontos jellemzői, ha valaki nem tanul meg felnőttkoráig ésszerűen, hatékonyan dolgozni, cselekedni, később sem fog.)

A módszer kézműves változata is eredményes tevékenységet biztosít, amely egyszerű berendezésekkel (prések, vágók stb.) még termelékenyebbé tehető, sőt a teljes gépesítés is megoldható. (A papírmasé elterjedt ipari technológia is volt a műanyagok térhódítása előtt, amely a környezetvédelem előtérbe kerülésével újból versenyképes lehet.) Ez utóbbi fogyatékosok foglalkoztatására is alkalmassá teheti. A kézműves technika alapvetően művészeti jellegű, a létrehozható tárgyak sora a gyerekeknek is tetsző, mutatós termék, vagyis jól motiválhatók a munkára, és az egyes iskolákban is szélesíthető a vállalkozás tevékenységébe bevonható diákok köre. Mivel rendkívül összetett tevékenység, sokféle készséget fejleszt, így jól használható tantárgyi keretek közt is (alsó tagozatban, rajz, technika órákon). Ezek a tantárgyak is kooperálhatnak a diákvállalkozással, például úgy, hogy az különféle tárgyakat készít, amelyeket aztán mondjuk, rajzórán festenek meg a vállalkozás munkájában részt nem vevő gyerekek. Egy ilyen technikával dolgozó csapat kielégítheti egy, az iskolában működő bábszakkör bármilyen bábigényét vagy egy színjátszókör díszlet-, kellék-, jelmezigényeit.

A módszer növelheti az intézmények pályázati lehetőségeit. Jelentős segítséget nyújthat a környezettudatos nevelés céljainak teljesüléséhez. Folyamatossá, hatékonyabbá teheti a papír, vagy más hulladékok gyűjtését. (Itt jegyzem meg, hogy az ÖKO-Pannon Kht. évek óta próbálja fiatalok körében népszerűsíteni a szelektív hulladékgyűjtést – amelynek eredményessége jócskán elmarad a nyugat-európaiétól –, most éppen drámajátékkal. Ez olyan, mintha testnevelésóra helyett drámajátékkal edzenék a fiatalokat.) A tömörített papír – a termékek anyaga – meglehetősen kemény, ütésálló és rugalmas, fúrható, faragható, fűrészelhető, csiszolható, mondhatni, fához hasonló, ami sok területen alkalmassá teszi műanyagból vagy akár fából készült termékek kiváltására (szerintem például ceruzagyártásra is használható).

A pestszentlőrinci diákvállalkozás jelentéktelennek tűnő bemutatkozása eredményt, fenntartható és továbbfejleszthető megoldást kínál a társadalom, a gazdaság, a környezetvédelem súlyos problémáira. Ezért volt fontos esemény.

Garamvölgyi Zsolt

Egy üzenet

  1. L. Ritók Nóra szerint:

    Szeretnék látni a gyermekmunkákról egy-két fotót, ha lehetséges. A vállakozás modellje és célja teszik, láttam már ilyet Hollandiában is, de kicsit megijedtem az "asztali, csüngő és hűtődíszek" elnevezésektől. De nem akarok véleményt formálni, mert a leírás tetszik, csak látnom kellene a kézzelfogható tárgyat is. Lehetséges? (Bocs, de én is a tejfölöspohár-nyulakon, és mikulásokon nevelkedtem, és azok nagyon nem tetszettek és tetszenek, annak ellenére, hogy hulladékból vannak. A hasznavehetetlen tárgyaknál nem mentség, hogy újrahsznosított anyagból készülnek, mert akkor is hasznavehetetlenek…)

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.27.
Marad a kötelező 50 óra az érettségi előtt, de hogyan teljesíthető?
A mostani helyzetben az iskolák a fennmaradt közösségi szolgálatos órák erejéig az online iskolai folyamatokba is bevonhatnak titeket (pl. online tananyaghoz segédanyagok készítése), segí...
(Forrás: eduline)
--
2020.11.27.
Új iskolatípus: általános iskola után rögtön az egyetem előszobájába mehetnek a gyerekek
Az új oktatási program keretében mind a közép- és felsőfokú oktatási tartalmakat, mind a duális képzést összehangolják, utóbbi azért lehet szerencsés, mert a tanulók a felsőfokú du...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.27.
A tanítóképzőket lenyelik az egyházak, a tanárképzés lassan összeomlik
Megtört a császári átok és megszületett az egyetem – mondogatták 2016-ban Egerben az akkor Eszterházy Károly Főiskolán, miután az intézmény egyetemi rangot kapott a kormánytól. Az „á...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep