Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. november 29. vasárnap, 15:44

Emberszagot érzek…

Ez a mesékben vészjóslónak számító mondat szelíd, sőt biztató jelentéssel gazdagodott az elmúlt bő félévben. A sárkány felesége, ördög öreganyja erre annyit felelne manapság a barlangba, kunyhóba, palotába belépőnek:

– No, akkor reménykedhetünk, hogy nem kaptad el.

Mert a koronavírusnak nincs lába, nem ugrik egyik emberről a másikra, mint a világot látó bolha, ki szoknyaráncból nadrágkorcba átszállva utazik. Ő – a cafatnyi kis RNS, némi zsírszerű anyagba burkolva – igénytelen, s mégis kényes jószág, aki nem keresi ugyan a nyálkahártyát, de ha véletlenül odakerül, bejut az emberbe, mint Laci fülén át a tarka kis mese, s részint utazhat immár észrevétlen, másrészt, ha parazsat talál odabent valahol, felszítja azt, s az emésztő tűz útja kiszámíthatatlan. Ez a kiszámíthatatlanság, amelyről csak valószínűségeket állíthatunk egyre biztosabban, az oka annak, hogy mi, a PREVENT projekt résztvevői viszont nem utazunk egymáshoz, nem találkozhatunk személyesen. Az ofoe.hu oldalán már többször említett nemzetközi projekt célja egy fiatalok, kamaszok közt játszható játék kifejlesztése, amelynek célja a közösségeikben előforduló zaklatási, bántalmazási és visszaélési helyzetek megelőzése.

 

A közös munka korábbi szakaszaiban már kiderült, hogy fontos a játék minél pontosabb illesztése a résztvevő nemzetek fiataljainak körében ténylegesen előforduló helyzetekhez, a szerkezetükben azonos, de felszíni megnyilvánulási módjukban eltérő, ettől helyben is érthető, ismerős szituációk megalkotása.

Nagy szerencsénk van azzal, hogy a munka már itt tart. Mert elképzelhetetlen, hogy a játék egyik vonulata, a dramatizálás különböző módjait alkalmazó Fórum Színház módszer elemeibe, annak alkalmazhatóságába a játék során – a színházi világban eddig jobbára nézőként megjelenő – résztvevők online úton ugyanolyan bepillantást nyerhettek volna, mint 2019 őszén, a személyes porto-i találkozón, ahol megéltük egymás jelenlétét – testben, lélekben egyaránt. Körül járhattuk, megérinthettük a másikat, ha arra volt szükség.

A munkának ez a mostani szakasza, amikor a különböző országokban az eredeti, továbbfejlesztendő játékban szereplő sérülékeny csoportok – fiatal fogyatékos emberek – mellé újabb, más, az adott országban nagyobb számban élő csoportokból (nemzeti kisebbségek, bevándorlók, mélyszegénységben élők stb.) karaktereket alkottak a játékhoz, leírtak helyzeteket a lehetséges visszaélésekre, bántalmazásokra, majd a játéknak ezeket az újabb elemeit kölcsönösen kipróbálták az országok, még csak-csak eldöcög. Ha a kiválasztott csoport tagjai nem kerülnek karanténba, ha az összejövetelek létszámára vonatkozó korlátozások nem teszik lehetetlenné a próbajátékokat. Ha…

Az egész projekt utolsó előtti találkozóját azonban elképzelni sem tudom: 2021. elején Szófiában, a Fórum Színház származási helyén, a módszer kidolgozójával lenne találkozója a munkacsoport résztvevőinek A bemutatókat bizonyára fel lehet venni videóra, azokat meg lehet tekinteni online. Kérdések, visszajelzések elhangozhatnak a virtuális térben. Ez azonban emberszagú eleme a játéknak. Ha mindannyian eleve színházi emberek lennénk, talán nem okozna gondot a távolság, a megszokott, ismert, mindennapjainkban már alkalmazott módszerek adaptálása erre a sajátos felületre. Így azonban nehezen tudom elképzelni teljesértékűnek az online változatot.

Bízom benne, hogy lesz oltóanyag, hatékony és megbízható. Szeretnék emberszagot érezni Szófiában. Szeretném, ha a projekt tavaszi budapesti zárásakor érezhetnénk az éledő természet illatát.

Szabó Anna

Kapcsolódó linkek

Gyulai Zsuzsa: Hogyan előzhető meg az erőszak? Az OFOE részvétele egy nemzetközi projektben

A pellengér új formái – bullying, cyberbullying – konferencia pedagógusoknak

Szabó Anna: Sajt és bor

Szabó Anna: A készülő társasjáték tesztelésének néhány tapasztalata

Leiner Károly: Szimulációs társasjáték fejlesztése nemzetközi projekt keretében

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.09.23.
Lannert Judit: A gyerekeink jövőjének ne a saját múltunkat képzeljük el
Recseg-ropog a világ tartószerkezete, nem ok nélkül gondolják sokan, hogy a klímaválság, a koronavírus-járvány és az új európai háború az új hét csapás, és ki tudja, milyen nehézs...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.09.23.
Rétvári: A Nemzeti alaptantervben jelentősen csökkentettük a tanulói terheket
„Nem nemzeti, mert ekkora mennyiségű tananyag az adott korosztály legalább kétharmada számára nem elsajátítható, őket a nemzetből mintegy kirekeszti. Nem alaptanterv, mert a tanítást teljes...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.23.
Minőségi kulturális élmény elsőtől nyolcadik osztályig
Októbertől lehet pályázni az európai viszonylatban is egyedülálló Lázár Ervin-programra, amelynek célja, hogy szociális helyzettől függetlenül évente legalább egyszer minden 1–8. é...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.09.23.
Geszti: „Tanári diplomám most dörömböl a fiókban, és emlékeztet rá, hogy szolidaritást kell vállalni velük”
„Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy ISKOLA, ahol becsülték a tudást, a tehetséget, a szorgalmat, a jellemet – és becsülték a tanárokat is. Ebben az ISKOLÁBAN tanított a regényb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.09.22.
SZTRÁJK: MIÉRT KELL FOLYTATNI? MIT ÉRTÜNK EL EDDIG?
A kormány csak arra vár, hogy kifáradjunk, lelombozódjunk, elveszítsük a lendületet. Ezt nem szabad megengedni!De van egy sokkal jobb érvünk. Bár érdemtelenül keveset beszélünk róla, de...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2022.09.21.
Óvodapedagógus-hiány: Minden nyolcadik állás betöltetlen Budapesten
A G7 készített egy részletes összeállítást a fővárosi önkormányzatok válaszaiból. A gazdasági portál az óvodapedagógusok helyzetéről érdeklődött, az óvodák – a bölcsődékkel...
(Forrás: 24.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep