Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. július 19. vasárnap, 17:25

A készülő társasjáték tesztelésének néhány tapasztalata

Csiszolgatjuk, alakul, néha pedig teszünk egy próbát: ismét a PREVENT programról lesz szó, arról a játékosnak szánt eszközről, amely segítheti a pedagógusokat abban, hogy a fiatalok csoportjaiban kialakuló zaklatási és abúzushelyzeteket megelőzzék. Nem eszköze az adott pillanatban robbanással fenyegető helyzetek megoldásának, de reméljük, hogy mint neve is mutatja, a prevenciót jól szolgálja majd.

Felnőttek fognak dolgozni vele, fiatalok érdekében, így bár a játéknak nem ők a célcsoportja, mégis fontos, milyennek látják, mit gondolnak róla. Azért, hogy erről kapjunk információkat, a játék egyik változatát kipróbáltuk egy budapesti tantestületben, egy speciális iskola gyógypedagógiai asszisztensei és különböző végzettségű pedagógusai (mind nők) részvételével. A résztvevőket 4-6 fős csoportokba osztva próbáltuk ki azt a két új karaktert, akiknek a kidolgozása a PREVENT programban dolgozó hazai csoport feladata volt: egy szegénységből a felsőoktatásba érkező fiatal nő és egy a hazai nemi sztereotípiáktól eltérő társadalmi szerepet vállaló – kicsi gyermekét otthon gondozó – fiatal férfi fiktív személyisége és élethelyzetei szerepeltek a játékban. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a leírásokban megjelenő szereplők, helyzetek, és azoknak a játék által felkínált megoldásai mennyire tűnnek életszerűnek a résztvevők számára. Éppen amiatt, hogy a kipróbálás szakaszában járunk, nyitottá tettük a helyzeteket, azaz volt lehetőség arra, hogy elvetve a játékba épített megoldásokat, újat, másikat dolgozzanak ki.

A kezdeti viszonyulást, amelyben feladathelyzetként élte meg a résztvevők egy része a folyamatot, a játék során bevonódás váltotta fel. Ha azonban felnőttek esetében is megjelenhetett, hogy „ki fog győzni?”, „ki fog nyerni?”, akkor újabb iránymutatást kaptunk arra, hogy ennek a játéknak a hatásosságát, a játékosok érzelmi bevonódását valószínűleg növeli a „tétnélküliség” – ha nem győzni kell, hanem meglátni a lehetőséget arra, hogy mások bőrébe bújva új helyzeteket vagy esetleg ismert helyzeteket új szemszögekből ismerhessenek meg.

A reakciók során jellemző volt, hogy a csoportok a játékban felkínált lehetőségek helyett saját megoldásokat dolgoztak ki az egyes konfliktushelyzetekre, időnként egymással is vitatkozva. Meglepetés volt, hogy a nemi szerepekre vonatkozóan milyen erős volt a sztereotípiák jelenléte egy a társadalom átlagánál képzettebb, a mindennapokban bizonyos fajta eltérések elfogadásával dolgozó, és életkora miatt a fiataloknál több élettapasztalattal rendelkező embercsoport esetében is. Sajnos, nem volt mód arra, hogy megtudjuk, hogyan vélekednének erről férfiak. Ez hiányossága is volt ennek a tesztnek. Ezzel együtt érkeztek olyan visszajelzések, amelyeket a játék fejlesztéséhez, finomításához fel tudunk majd használni. Spontán igény nyilvánult meg a helyzetek „eljátszására”, ami már átmenetet mutatott volna a programban folyó másik fejlesztési irány, a „Fórum Színház” módszer felé.

Az pedig komoly tanulság volt a játékvezető szempontjából, hogy még ha úgy tűnik is, hogy szervezési sajátságok folytán spontán megoldódik egy kényes helyzet – adott abúzustípus kapcsán egykor érintett személy jelenléte a csoportban -, nem bízhatjuk magunkat erre a „megoldódásra”. A próbajáték során az időkeretek viszonylagosan határozott megtartása miatt azok, akik előre jelezték, hogy egy bizony időpontban mindenképpen távozni fognak, a folyamat lezárulása előtt, végül maradtak „az a pár perc már nem számít”, így az érintett nem tudott „közéjük vegyülve” távozni, ami nehezen megoldható helyzetet eredményezett. A játékvezetőknek szánt útmutatóban erre majd fontos lesz felhívnunk a figyelmet.

A tesztelés tanulságai szerint fontos lenne vegyes nemi összetételű, a célcsoporthoz közelebbi életkorú emberekkel, legcélszerűbben pedagógusjelöltekkel megismételni a próbajátékot.

Szabó Anna

Kapcsolódó linkek

Hogyan előzhető meg az erőszak? Az OFOE részvétele egy nemzetközi projektben

A pellengér új formái – bullying, cyberbullying – konferencia pedagógusoknak

Sajt és bor (részlet Szabó Anna naplójából

Szimulációs játék fejlesztése nemzetközi projekt keretében

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.08.08.
Egész karokat szervezhetnek ki a szegedi egyetemből
2020. július 1-ével hat magyarországi egyetemet adott át az állam egy szándékosan erre a célra létrehozott vagyonkezelő alapnak. A Miskolci Egyetem, a Moholy-Nagy László Művészeti Egyetem...
(Forrás: szegeder)
--
2020.08.08.
Kréta és gumibot – Stefanik Krisztina pszichológus: Gyermeki agresszióra agresszióval felelni erkölcsi csőd
Gyülekeznek a frissen kiképzett iskolaőrök. Szeptembertől – ha lesz tanévkezdés – több száz iskolában, tanintézetben gumibottal, spray-vel felszerelt „rendügyi szakemberek” vigyáznak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.08.08.
Száz izgalmas magyar pedagógiai programot gyűjtöttek össze, hogy ne kelljen keresgélned
Második éve gyűjti az Edisonplatform azokat a Magyarországon elérhető innovatív pedagógiai programokat, amelyek elsősorban az általános iskolás korú gyerekeket és szüleiket célozzák meg...
(Forrás: Qubit)
--
2020.08.08.
Sikeres a tíz napja elindított játékos ismeretterjesztő program
Július 28-án indult útjára a #maradjitthon kampányhoz csatlakozva a Vakációzzunk a múzeumokkal! virtuális múzeumpedagógiai mozgalom, mely hazánk négy legnagyobb tavát mutatja be főként...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.08.08.
Óriási nyereményakciót hirdet pedagógusoknak az Emmi: akár elismerő oklevelet is nyerhetnek
A minisztérium pályázatot hirdetett „EMMI tanmenet pályázat 2020” címmel, amire várják a „legeredetibb, a tanulók fejlődését szolgáló” és a központi tartalomszabályozókkal ö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.08.
Megint új diákhitelt vezetnek be Magyarországon
A felnőttképzés és a szakképzés megújításának újabb lépéseként a Kormány a két évtizedes múltra visszatekintő, nemzetközi szinten is elismert magyar diákhitelezés kibővítésér...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep