Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2020. július 19. vasárnap, 17:25

A készülő társasjáték tesztelésének néhány tapasztalata

Csiszolgatjuk, alakul, néha pedig teszünk egy próbát: ismét a PREVENT programról lesz szó, arról a játékosnak szánt eszközről, amely segítheti a pedagógusokat abban, hogy a fiatalok csoportjaiban kialakuló zaklatási és abúzushelyzeteket megelőzzék. Nem eszköze az adott pillanatban robbanással fenyegető helyzetek megoldásának, de reméljük, hogy mint neve is mutatja, a prevenciót jól szolgálja majd.

Felnőttek fognak dolgozni vele, fiatalok érdekében, így bár a játéknak nem ők a célcsoportja, mégis fontos, milyennek látják, mit gondolnak róla. Azért, hogy erről kapjunk információkat, a játék egyik változatát kipróbáltuk egy budapesti tantestületben, egy speciális iskola gyógypedagógiai asszisztensei és különböző végzettségű pedagógusai (mind nők) részvételével. A résztvevőket 4-6 fős csoportokba osztva próbáltuk ki azt a két új karaktert, akiknek a kidolgozása a PREVENT programban dolgozó hazai csoport feladata volt: egy szegénységből a felsőoktatásba érkező fiatal nő és egy a hazai nemi sztereotípiáktól eltérő társadalmi szerepet vállaló – kicsi gyermekét otthon gondozó – fiatal férfi fiktív személyisége és élethelyzetei szerepeltek a játékban. Arra voltunk kíváncsiak, hogy a leírásokban megjelenő szereplők, helyzetek, és azoknak a játék által felkínált megoldásai mennyire tűnnek életszerűnek a résztvevők számára. Éppen amiatt, hogy a kipróbálás szakaszában járunk, nyitottá tettük a helyzeteket, azaz volt lehetőség arra, hogy elvetve a játékba épített megoldásokat, újat, másikat dolgozzanak ki.

A kezdeti viszonyulást, amelyben feladathelyzetként élte meg a résztvevők egy része a folyamatot, a játék során bevonódás váltotta fel. Ha azonban felnőttek esetében is megjelenhetett, hogy „ki fog győzni?”, „ki fog nyerni?”, akkor újabb iránymutatást kaptunk arra, hogy ennek a játéknak a hatásosságát, a játékosok érzelmi bevonódását valószínűleg növeli a „tétnélküliség” – ha nem győzni kell, hanem meglátni a lehetőséget arra, hogy mások bőrébe bújva új helyzeteket vagy esetleg ismert helyzeteket új szemszögekből ismerhessenek meg.

A reakciók során jellemző volt, hogy a csoportok a játékban felkínált lehetőségek helyett saját megoldásokat dolgoztak ki az egyes konfliktushelyzetekre, időnként egymással is vitatkozva. Meglepetés volt, hogy a nemi szerepekre vonatkozóan milyen erős volt a sztereotípiák jelenléte egy a társadalom átlagánál képzettebb, a mindennapokban bizonyos fajta eltérések elfogadásával dolgozó, és életkora miatt a fiataloknál több élettapasztalattal rendelkező embercsoport esetében is. Sajnos, nem volt mód arra, hogy megtudjuk, hogyan vélekednének erről férfiak. Ez hiányossága is volt ennek a tesztnek. Ezzel együtt érkeztek olyan visszajelzések, amelyeket a játék fejlesztéséhez, finomításához fel tudunk majd használni. Spontán igény nyilvánult meg a helyzetek „eljátszására”, ami már átmenetet mutatott volna a programban folyó másik fejlesztési irány, a „Fórum Színház” módszer felé.

Az pedig komoly tanulság volt a játékvezető szempontjából, hogy még ha úgy tűnik is, hogy szervezési sajátságok folytán spontán megoldódik egy kényes helyzet – adott abúzustípus kapcsán egykor érintett személy jelenléte a csoportban -, nem bízhatjuk magunkat erre a „megoldódásra”. A próbajáték során az időkeretek viszonylagosan határozott megtartása miatt azok, akik előre jelezték, hogy egy bizony időpontban mindenképpen távozni fognak, a folyamat lezárulása előtt, végül maradtak „az a pár perc már nem számít”, így az érintett nem tudott „közéjük vegyülve” távozni, ami nehezen megoldható helyzetet eredményezett. A játékvezetőknek szánt útmutatóban erre majd fontos lesz felhívnunk a figyelmet.

A tesztelés tanulságai szerint fontos lenne vegyes nemi összetételű, a célcsoporthoz közelebbi életkorú emberekkel, legcélszerűbben pedagógusjelöltekkel megismételni a próbajátékot.

Szabó Anna

Kapcsolódó linkek

Hogyan előzhető meg az erőszak? Az OFOE részvétele egy nemzetközi projektben

A pellengér új formái – bullying, cyberbullying – konferencia pedagógusoknak

Sajt és bor (részlet Szabó Anna naplójából

Szimulációs játék fejlesztése nemzetközi projekt keretében

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.05.22.
Centenáriumi falujárás Kodály népdalgyűjtő útjainak emlékezetére. Dinyés Soma, Körber Katalin és Walter Judit írása
Éppen száz esztendeje, hogy Kodály Zoltán emlékezetes népdalgyűjtő útjaira sor került. A modern magyar zeneélet, nem kevésbé a XX. századi énektanítás meghatározó műveit jegyezhette...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.05.22.
Totyik Tamás: meddig lehet a hivatástudatra hivatkozni, meddig lehet azzal visszaélni?
A Pedagógusok Szakszervezete (PSZ) azt tartotta volna fontosnak, hogy az oktatás egésze egységes rendszerben, egy tárcánál legyen. Ebből a szempontból másodlagos kérdés, hogy a minisztert...
(Forrás: hírklikk)
--
2022.05.22.
\"A kormány oktatáspolitikai célja első pillanattól a tanítás kontrollja volt\" – interjú Radó Péterrel
Ez az oktatási rendszer nem feltétlenül arra van kitalálva, hogy a szülőket sakkban tartsa; nem annyira az alul lévők politikai magatartásának a stabilizálását szolgálja, mint inkább a...
(Forrás: Magyar Narancs)
--
2022.05.22.
Egy óvónő mentette meg az allergiás sokkot kapó kisfiú életét Újpesten
Januárban halállal végződött egy hasonló eset, most azonban kéznél volt az életmentő gyógyszer, Ildikó néni pedig azonnal tudta, hogy mit kell tennie. Az Allergiaközpont tájékoztatása...
(Forrás: index)
--
2022.05.22.
Nem túl jó Magyarországon fiatalnak lenni, ha csak a statisztikákat nézzük
2022 az EU-ban a fiatalok éve. Ennek örömére az Európai Bizottság egy játékos kalkulátort készített az Eurostat adataiból, amelyben a 16 és 29 év közötti fiatalok hasonlíthatják össze...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.05.22.
Kulcsfontosságú az informatika és a digitalizáció a képzésben is
digitalizáció és az informatika kulcsfontosságú szerepet tölt be mindennapi életünkben: így például az egészségügyben, a folyamatosan fejlődő honvédelemben vagy a környezettudatos,...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep