Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2008. november 20. csütörtök, 11:13
Címkék:

Az osztályfőnöki pótlékról

Az elmúlt hetekben sokat lehetett hallani arról, hogy (sommásan) az osztályfőnöki pótlék 6 ezerről 9 ezer forintra emelkedik. Az ördög természetesen a részletekben lakozik: lássuk tehát a számítás módját.

Figyelem! A cikkben található jogszabályi utalások a cikk írásának idején hatályos szövegre támaszkodnak, így az idő előrehaladtával elavulhatnak.

Az OKM-közlemény (Pénzügyi válság – Új Tudás Program a pedagógusokért [sic!]) rendszerint idézett vonatkozó bekezdése így szól:

„Az Új Tudás Program keretében a 13. havi bérelvonások és az általános kiadáscsökkentések ellenére az oktatási tárcának sikerült elérnie, hogy jobban elismerjék az osztályfőnökök munkáját. Ma Magyarországon 65 ezer osztályfőnök dolgozik. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium az osztályfőnökök pótlékát, kiegészítő illetményét az Új Tudás Program keretén belül 2009 februárjától másfélszeresére emeli. Az a 65 ezer pedagógus, aki ilyen kiemelkedő munkát végez, és az osztályfőnöki feladatok ellátásával többletterhet vállal a jelenlegi havi 6 ezer forintos pótlék helyett mintegy 9 ezer forintot kap minden hónapban.”

Azaz zsurnalisztikusan megfogalmazva az osztályfőnök 2009-ben 6 ezer helyett 9 ezer forint pótlékot visz haza. Amiből a hazavivés nem teljesen igaz, hiszen természetesen bruttó összegről van szó.

Az osztályfőnöki pótlék kérdését a legendás 138/1992-es kormányrendelet szabályozza:

„15. § (2) A pedagógus-munkakörökben foglalkoztatott közalkalmazott pedagógusnak a következő illetménypótlékok járnak:
a) osztályfőnöki pótlék annak, aki iskolában osztályfőnöki feladatokat, kollégiumban önálló tanulócsoport-vezetői feladatot lát el;

[…]

(3) A (2) bekezdésben szabályozott pótlékok mértéke a közalkalmazotti pótlékalap
a) 30–60%-a a (2) bekezdés a) pontjában meghatározott esetben…”

A közalkalmazotti pótlékalapot a mindenkori költségvetési törvény határozza meg. 2008-ban 20 ezer forint. Az osztályfőnöki, gyógypedagógiai, nemzetiségi stb. pótlékok mellett ezen alapul pl. a vezetői pótlékok számítása is.

A rendeletből látható, hogy hogyan jön ki a 2008-ban érvényes 6 ezer forintos összeg: a 20 ezer forintos közalkalmazotti pótlékalapot szorozzuk a rendeletben megállapított 30%-os minimummal. A rendeletből az is látható, hogy lehetőség lenne differenciálásra akár az összeg duplájáig; az általunk ismert gyakorlatban azonban az intézmények csak a minimális összeget adják.

Még nem látható egyértelműen, hogy a pótlékemelést a minisztérium milyen módon képzeli el. Nem valószínű, hogy a pótlékalap emelésével, hiszen az minden más pótlék automatikus emelkedését jelentené. A rendeletben meghatározott minimális százalék megemelése (pl. „mintegy” 45%-ra) pedig a differenciálás lehetőségének beszűkítését eredményezné – szentesítve az úgysem differenciáló jelenlegi gyakorlatot –, feltéve, hogy a felső százalék változatlan maradna. Az is lehet, hogy a minisztérium valami más jogi megoldással éri el az emelést (erre utalhat, hogy a közlemény „más források”-at is emleget) növelve a közoktatási szabályozás amúgy is meglévő káoszát. A „mintegy 9 ezer forintot kap” megfogalmazás sem könnyíti meg annak megállapítását, hogy valójában mekkora emelésről van szó.

Frissítés: a rendelkezés a jövő évi költségvetési törvény (jelenleg tervezet) 5. sz. mellékletében szerepel. Köszönjük Miklósi Lászlónak az információt.

Ne felejtsük el, hogy (mintegy) bruttó 3000 forintról beszélünk. Nem is tudom, minek írtam ilyen sokat.

Ha valakinek bővebb információja van a pótlékemelésről, hozzászólásban jelezze. Azok is jelentkezzenek, akiknél érvényesül valamiféle differenciálás az osztályfőnöki pótlék fizetésében (vagy legalább többet kapnak a minimumnál).

(MJ)

10 üzenet

  1. Feri szerint:

    🙂 illetve szomorú…..

  2. Miklósi László szerint:

    Az osztályfőnöki pótlék emelése (mint a cikkben is olvasható) az Új tudás program keretében tervezik, s a költségvetési tv. 5. sz. mellékletében szerepel. Erről (is) tárgyalt e hét kedden a Közoktatás-politikai Tanács. A szakmai oldal nevében erről többek között azt mondtam, hogy a szándék helyes, támogatandó, az összeg, a mérték jelképes. Összhatása sajnos erősen kérdéses, hiszen (a gazdasági válságra reagáló egyik intézkedésként) a pedagógusok ezzel egy időben vesztik el a 13. havi fizetést. Persze a teljességhez hozzátartozik, hogy e program tervezésekor senki sem tudhatta, hogy világválság lesz.

  3. Szekszárdi Juli szerint:

    Az osztályfőnöki pótléknak ilyen értelemben nem sok értelme van, legfeljebb jelképesnek nevezhető akár 6000, akár 9000 bruttóról van szó. Fizetett órakeretet kellene biztosítani minden tanulócsoport számára, és ezt a pedagógusok óraszámába beépíteni. Tehát fizetett munkaidőben foglalkozzanak a pedagógusok a gyerekek aktuális problémáival, tanítási órán kívüli tevékenységének szervezésével, beszéljenek szükség esetén a szülőkkel stb. Az egész osztályfőnöki szerep tisztázatlan, parttalan, illetve esetlegesen megvalósuló. A helyi iskolai programok természetesen beépíthetik ezt a bonyolult feladatkört a munkájukba az adott tanulók szükségleteit szem előtt tartva, de ebben a csak költséghatékonyságra törekvő világban ez csak nagyon kevés intézményben, első sorban az alternatív iskolák egy részében sikerül. S mindennek a világon semmi köze nincs az világválsághoz. Igazából annak idején éppen ennek a hiánynak az ellensúlyozására, egy rendkívül elhanyagolt, háttérbe szoruló szakmaiság védelmére, átmentésére, korszerűsítésére jött létre az OFOE. Nem merném állítani, hogy különösebb áttörést sikerült elérnünk.

  4. MJ szerint:

    Kösz, Laci, az információt! Valóban a költségvetési törvény a megfelelő hely gesztusértékű és egyben az oktatási szabályozás konzisztenciáját tovább csökkentő kivételek bevezetésére.

  5. Grigoreff György szerint:

    Iskolánkban nem sok jó van, de az of.-i munkát elismerik. Ez pénz formájában is megvalósul, havi 10 000,-Ft. Ha valaki valamilyen hibát vét, nem ad le időben jelentést, stb, akkor ez az összeg megvonásra kerül, tehát eléggé ösztönző, hogy mindenki jól végezze az of-i munkáját.

  6. Szekszárdi Juli szerint:

    Kedves Grigoreff Kolléga! Mit kell csinálniuk Önöknél az osztályfőnöknek ezért a 10 ezer forintért? Illetve mi mindenért kerülhet levonásra ez az összeg? Egy indokot említ: a jelentést nem adja le valaki időre. Csak ilyen adminisztratív jellegű mulasztásokat torolnak meg ilyen módon? Nagyon érdekelnének a részletek.

  7. Bogáth Péter szerint:

    Költségvetési Törvény(Magyar Közlöny 2008/186. szám)
    5. sz melléklet 24.c. pontja: "Az osztályfőnöki feladatot ellátók támogatása" címszó alatt szerepel:
    Előirányzat: 2 545 millió forint/év
    Ez kb. 65 000 osztályfőnöknek megy?
    Ha igen a két szám hányadosa 39 154,-Ft.
    Hol a pénz? Bocsánat, ha rosszat kérdeztem.

  8. mandinka szerint:

    Bogáth!
    Ezt a 39.154 Ft-ot osszad má el 12-vel!

  9. Bogáth Péter szerint:

    Nem osztani kell, hanem a kérdésekre válaszolni, Meg a nevet kiírni.

  10. A szerk. szerint:

    Kedves Péter! Ez egy két éves bejegyzés. A honlap akkori szerkesztője Mészáros János (MJ) jegyezte az írást, amelyben fel is hívta a figyelmet bizonyos jogszabályok időközben lehetséges elavulására. Azóta már OKM sincsen. Mandinkának különben igaza van, ez egy éves összeg, azért kell 12-vel elosztani.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.22.
Gulyás nem tud arról, hogy magyar iskolákban nemváltást népszerűsítettek volna
Akár már decemberben, de inkább januárban vagy februárban lehet megtartani a gyermekvédelmi népszavazást, ami Gulyás szerint okafogyottá válna, ha Brüsszel visszavonná a kötelezettségszeg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.22.
A pedagógushiány a gazdag térségekben is gond: több, mint tízezer tanár és tanító hiányzik a rendszerből
A közigallas.hu adatai alapján – méretéből is adódóan – Budapesten a legnagyobb a tanárhiány, a fővárosban 454 tanári szakos állást hirdetnek jelenleg. Nem sokkal jobb a helyzet Pest...
(Forrás: Népszava)
--
2021.07.21.
Porogi András: a digitális oktatás nem tud hatékonyabb lenni, mint a jelenl
Nagyon nehéz objektív adatok alapján nyilatkozni, mert például ha az érettségi eredményeket megnézzük, nem rosszabbak, mint a korábbiak, bizonyos tantárgyakból még jobbak is. Valószínű...
(Forrás: Infostart)
--
2021.07.21.
Covid-örökség: hogyan tovább, felsőoktatás?
Mindenki máshogy könyvelte el tapasztalatait, a hallgatók Facebook csoportokban és memeoldalakon adtak hangot véleményüknek. A felsőoktatási intézmények belső üléseken vitatták meg a sz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.07.21.
Még egy szám, ami befolyásolja a ponthatárokat: minden, amit a kapacitásról tudni kell
ha a felvehető kapacitásnál többen jelentkeznek egy képzésre, akkor a jelentkezők között rangsorolni kell. Ez pedig azt jelenti, hogy a jogszabályi minimumpontnál - alap- és osztatlan eset...
(Forrás: Eduline)
--
2021.07.21.
Okafogyott kérdésekkel rakta tele a kormány a “gyermekvédelmi” népszavazást
Anépszavazás inkább a jelenleg is zajló nemzeti konzultáció hangulatára hasonlít: értelme nem sok van, politikai haszna – a kormány várakozásai szerint legalábbis – annál több. Az,...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep