Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021. március 21. vasárnap, 12:03

Két új e-könyv az OFOE Könyvesboltban 1.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Leiner Károly Az én gyerekeim című kötete a korábban megjelent Elveszett gyerekek országa című könyvének folytatása.

A hátsó borítón ez olvasható:

Velünk élnek, és mégis láthatatlanok. Fogyatékkal élő fiatalok szegregált iskolában, aluljáróban, penészes otthonokban, kizsákmányoló munkahelyeken. A történetek hőseire rázáródik sorsuk, és ahogy olvassuk a kötetet, megértjük, mindez közös felelősség.

A gyógypedagógus szerző nem enged: fogva tart a szöveg, a mesélő mélységes érdeklődése és elköteleződése, a megszólalásig pontosan megrajzolt helyzetek. Nem a mindannyiunkban tagadhatatlanul ott rejtező borzongásvágy, sokkal inkább a feltámadó felelősség visz egyre beljebb a történetekben az elfogadás, megértés, tenni akarás felé.

És hogy lehet tenni, arról tanúskodik a kötet második része: a Zöld Béka Baráti Kör, egy civilnél is civilebb szervezet 420 programjának, mintegy tízezer résztvevőjének, 1200 fogyatékkal élő fiatal sikerének története. Csaknem két évtized élményeinek szilánkjai, tizennyolc év munkájának lenyomata.

Hogy mi motiválja mindezt? „Valami zsigerből jövő késztetés. Valami, ami örömet és boldogságot képes adni, és kétségbeesést, keserűséget. Valami nagy-nagy szerelem, valami annál is fontosabb.” Aki hasonlóképpen érez, annak komoly inspirációt tartogat a kötet. És olyan mélységes, megélt tudást, amit akárhány tankönyvből sem lehet megtanulni. (Földes Petra)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Részlet a könyvből

Az Elveszett gyerekek országa című könyvemben megjelent többi szereplő elveszett a számomra. Nem tudtam sorsukat követni. Itt-ott néha összefutok valamelyikükkel, ha van rá mód, akkor váltunk egy-két szót. Örömmel tölt el, hogy valamennyien boldogan ismernek meg („Át ne fuss az úttesten te bolond!” – kiabáltam a múltkor is. Meglátott a másik oldalon és szaladt volna…), hogy emlékeznek szavaimra, tetteimre. Ilyenkor elhiszem, hogy ez a világ legszebb hivatása.

Ugyanakkor azt gondolom, hogy még senki nem végzett kutatást Magyarországon az értelmi fogyatékkal élők további sorsáról, az iskola utáni életükről, sorsukról. Talán jobb is, mert az adatok elkeserítőek lennének. A magam tizenhét éves tapasztalatait sem nevezném kutatásnak, vizsgálatnak, de adatszerzésnek igen. Ennyi ideje követem nyomon szinte valamennyi végzett diákunk sorsát. Minden harmadik-negyedik diák kimarad a szakiskolából, sosem szerez szakmát, esélyt az önálló, talán kicsit jobb minőségű életre. Ezzel szemben a Baráti Körbe járók egy kivétellel a 17 év alatt mind elvégezték az iskolát, megszerezték a szakmájukat, szakmáikat. Száz ilyen fiatalból 18-19 talál munkát – szinte egyikük sem a végzettsége szerint, hanem segédmunkákat végeztetnek velük, olyat, amilyenre ép embert annyi bérért nem találnának. Azaz kihasználják őket, de még ez is jobb, mint a semmi. Hogy a szülők halálával mi történik velük? Ettől rettegünk valamennyien. Ezek a családok többnyire szét is esnek, hol egyik, hol másik szülő adja fel és keres másik utat, otthagyva a családot – a fogyatékos gyereke nélküli életet választja. Van, ahol a nagyszülőre hárul a gyerek nevelése, ott értelemszerűen még rövidebb lehet az idő a megoldásra. Mert ezeknek a gyerekeknek a sorsa és jövője megoldatlan. Nincsenek bentlakásos otthonok, nincsenek segítő hálózatok. Feltehető a kérdés: mégis, mi lesz ezekkel a fiatalokkal? Én nem tudok válaszolni rá, vagy inkább nem szeretnék. A sorsukat látom, élem és megélem.

Kapcsolódó link

Leiner Károly Az én gyerekeim című könyve az OFOE Könyvesboltban

Két új e-könyv az OFOE Könyvesboltban 2 >>

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.15.
Tízezrek dilemmája: Menjen-e iskolába a gyerek, ha kötelező, de nem biztonságos?
Mert nagyot mondani Orbán Viktor, amikor arra hivatkozott, hogy a magyarok többsége a nemzeti konzultáción azt kérte, nyissák ki az iskolákat: a témakört firtató kérdés ugyanis nem szerepelt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.15.
Maruzsa: Ha nagyon rosszul sikerül az írásbeli érettségi, lehet javítani szóbelin
Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős államtitkár az operatív törzs pénteki tájékoztatóján beszélt az iskolákat érintő járványügyi intézkedések változásairól. Elmondta, az óvod...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.15.
Maruzsa: Nem lesz kötelező a gyerekeket visszavinni az óvodába és az iskolába
Az államtitkár elmondta, hogy az óvodák és az alsó tagozatok megnyitása mellett az is szólt, hogy e két csoportban alacsonyabb volt a fertőzöttek aránya. Hozzátette, hogy az alsó tagozaton...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.14.
Biztonságos-e az iskolák jövő heti újranyitása Magyarországon?
Hétfőn újranyitnak az általános iskolák a kormány döntése alapján, ezért megvizsgáltuk, hogy járványügyi szempontból indokolható-e az újranyitás. Amikor a kabinet március végén d...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.04.13.
Koronavírus és iskolanyitás: a diákoknak könnyebb, a tanároknak nehezebb lesz otthon maradni
Egyfelől tehát valós igény, hogy újrainduljon a jelenléti oktatás, másfelől valós járványügyi veszély is a nyitás. Mint a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke lapunknak elmondta, hozzájuk is...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.13.
Oroszi Beatrix: Amíg nem telik el két hét a tanárok második oltása után, maszkban kellene tanítani
Az esetszámokat tekintve túl vagyunk a harmadik hullám csúcsán, de továbbra sem dőlhetünk hátra, mondta Oroszi Beatrix epidemiológus, a kormánynak tanácsokat adó minisztériumi elemzőcsapat...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep