Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021. június 24. csütörtök, 17:56

Az idő nem áll meg

Szexuális nevelés nehezített pályán

Jelenet Gothár Péter Megáll az idő című filmjéből

Tegnap (06.23.) a Klubrádió Reggeli gyors című műsorában Szél Dávid pszichológus és Törley Kata tanár voltak Mérő Vera vendégei. Az apropó az ún. pedofilellenes törvény elfogadása, illetve annak az iskolára és a családra gyakorolt hatása volt.

A beszélgetés azonban sokkal többről szólt (érdemes a teljes felvételt meghallgatni). Olyan évtizedek óta létező és aktuálisan súlyosbodó problémahalmazra hívják fel a figyelmet a szakértők, amelyek kezelését a nevezett törvény tovább nehezíti. Hiszen kizárólagosan a család felelősségi körébe utal olyan gondokat, amelyek kezelésével a többség eddig sem boldogult. Teszi ezt egy olyan szocializációs közegben, amelybe egy sor korábban nem ismert hatás is beépül, amely a felnőtt társadalom számára is új,  nagyrészt kontrollálhatatlan, s amelyben akkor is nehezen igazodnak el, ha szülő és pedagógus partnerként segíti egymást.

Csak néhány gondolatot idézek fel a beszélgetésből:

  • Szerencsés lenne, ha nem szexuális felvilágosításról, hanem a rendszerszinten megvalósuló szexuális nevelésről beszélnénk, amely a bölcsis kortól egészen a nagykorúságig tart. Nyilván minden esetben az életkori sajátosságoknak megfelelően.
  • Valamennyi gyerek veszélybe kerülhet, ha nem tanulja meg, hogy a saját teste felett ő rendelkezik, nincs tisztában azzal, hogy mit engedhet meg másnak, mi a rossz érintés, mikor kell segítséget kérnie, milyen esetben kihez fordulhat.
  • A hagyományos tabuk sok esetben hívnak elő szégyenérzetet, bénító öncenzúrát, önvádat erősítő titkolódzást.
  • Az iskola feladata a rendszerszintű szexuális nevelés megvalósítása mellett az adódó konkrét problémahelyzetek kezelése.
  • A mai fiatalok sokkal oldottabban beszélnek szexuális életről, a homoszexualitásról is, mint az idősebb generáció tagjai. Ez részben annak is köszönhető, hogy a népszerű tévésorozatokban a legnagyobb természetességgel jelenik meg a másság, legyen szó akár melegekről, akár fogyatékkal élőkről, akár a legkülönbözőbb kultúrákból érkezett emberekről. A tartalom határtalan,  és a felnőtteknek nincs lehetőségük kontrollt gyakorolni felette.
  • Hatalmas problémát okoz  a korlátlan (korlátozhatatlan) hozzáférés pornográf tartalmakhoz. Azok a gyerekek, akik ilyen módon találkoznak először a szexualitással, könnyen megzavarodnak, nem tudják elhelyezni az élményt, megijednek, elriadnak, vagy ellenkezőleg: kíváncsivá válnak, sőt ki szeretnék próbálni az ott látottakat.

Csak hogy érzékeltessem az utóbbi évtizedekben lezajlott hatalmas változást, íme egy részlet a Megáll az idő című filmből, amelyben  a szereplők: a 80-as évek középiskolásai első ízben találkoznak pornográf képekkel. A tanulságok levonását a kedves olvasókra bízom.

Kapcsolódó link

Műsorok Archívum | Klubrádió (klubradio.hu)

Egy üzenet

  1. Tokaji Ildikó szerint:

    Nem találkoztam saját gyakorlatomban ezekkel a problémákkal, vagy nem vettem észre, most már mindegy is. Nálunk a védőnéni tartja a szexuális felvilágosítást, illetve a Chicoca fája prevenciós program fut a szociálpedagógusunk segítségével – először mindig a szülők néz(het)ik meg, és a gyerek csak akkor, ha ők hozzájárultak. Most, hogy erre a problémára irányult a figyelem, rengeteg kérdésem lett nekem is, gondolom, a gyerekeknek még több. Minden esetre, lehetne tudni, hogy mely civil szervezetek foglalkoznak e tárgykörben érzékenyítéssel, felvilágosítással, és mi van a programjukban? Azt gondolom, hogy beég az agyunkba a nem-is-tudom-milyen aktivista kifejezés, amit a híradókban használnak és fogalmunk nincs, miről van szó, ez pedig félelmet kelthet.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.10.07.
Nemzetközi normáknak sem felel meg a magyar tanárok sztrájkjogának csorbítása
A pedagógusok fizetése alacsony Magyarországon, ezt szinte mindenki tudja. De miért szerepel a tüntetések molinóin, hogy a sztrájk alapjog? Miért követelik vissza a sztrájklehetőségüket...
(Forrás: euronews)
--
2022.10.07.
A katolikus püspökök is tisztában vannak pedagógusaik „nehéz helyzetével”
„A katolikus egyházmegyei fenntartók minden esetben az Alaptörvénnyel, illetve a hatályos jogszabályokkal összhangban álló intézményi működés mellett elkötelezettek. A jelenlegi helyzetre...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.10.07.
Megelégelték a diákok, hogy velük zsarolják a tanáraikat Interjú a Diákok a Tanárokért mozgalom elnökségével
abár a teljes társadalmi szolidaritás vagy az általános sztrájk, sőt forradalom (?) még várat magára, és a tüntetés maga is inkább apolitikusnak tekinthető koncertezésbe fulladt, aki kint...
(Forrás: mérce)
--
2022.10.07.
A FINN CSODAISKOLÁKBAN SEMMI OLYAN NEM TÖRTÉNIK, AMIT NE LEHETNE BÁRHOL, AKÁR INGYEN IS MEGVALÓSÍTANI
Az iskola nyitott volt számunkra, amúgy is rendszeresen járnak oda a világ minden tájáról. Az első, ami feltűnt, a hihetetlen tisztaság. Sehol egy porszem, még a szekrények teteje is tükö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.10.07.
Tengernyi kockázatot hordoz, ha nem foglalkoznak eleget a médiaműveltséggel az iskolában
A digitális térrel kibővült valóság számos kockázatot hordoz a gyerekek egészséges személyiségfejlődésére. Az online térben túl könnyen férnek hozzá ártalmas tartalmakhoz (pl. pornogr...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.10.07.
A tanárok ma nyitott kapukat döngetnek
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter az elmúlt hónapokban többször is ismertette, hogy tervben van egy kiemelt pedagógus-bérfejlesztés. Azt a tényt viszont nem lehet mellőzni, hogy 2020-tól...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep