Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2010. szeptember 25. szombat, 19:31

IKSZ=Iskolai Közösségi Szolgálat
vagyis hogyan fejlesszük a fiatalok részvételi hajlandóságát, szociális érzékenységét, együttműködési és projekt-menedzsment készségeit?

Az Iskolai Közösségi Szolgálat programvezetőjeként írok ezen az oldalon. Ha még nem hallottatok erről a programról, sőt a közösségi szolgálat jelentésére is csak tippjeitek vannak, az azért van, mert a program csak tavaly indult, a közösségi szolgálatra pedig számos elnevezést használunk itthon, például szociális témahét, karitatív szociális munka, szeretetszolgálat, stb.

Én végzettségemet nézve matematika-angol szakos középiskolai tanár vagyok, és mint ilyen öt évet tanítottam egy budapesti gimnáziumban. Tanítani jó, és én mindig is erre a pályára készültem. Szerencsésnek érzem magam, hogy humán, és reál tantárgyat is taníthatok. Ám találtam egy ’tantárgyat’, amit még tanítani szeretnék és ez a ’szociális érzékenységre és a közösség iránti felelősségvállalásra nevelést’ foglalja magában.

Megismertem egy alapítványt, aminek egyik fő célja, hogy a fiatalok megtapasztalják, hogy a közösségükért, a környezetükért tenni jó és fontos dolog. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) tíz éve nyújt szakmai és logisztikai segítséget fiatalok helyi önkéntes csoportjainak. Tőlük hallottam az iskolai közösségi szolgálatról, és velük indítottam el ezt a programot, mert hosszú távú célunk, hogy minden középiskolás tanulmányai alatt legalább egy alkalommal megtapasztalhassa az önkéntes tevékenység, a társadalmi felelősségvállalás élményét.


A közösségi szolgálat, tehát azt jelenti, hogy a fiatalok megoldanak egy helyi problémát, értéket teremtenek, és közben tanulnak önmagukról, a társadalomról, a felelősségvállalásról. Az iskolai közösségi szolgálat pedig egy szervezett keretek között (osztály, csoport, szakkör, DÖK) végzett tevékenység, amely a helyi közösség érdekeit szolgálja. Például: a szomszédos óvoda rozsdás kerítésének lefestése, a helyi park kitakarítása, segítségnyújtás egy idősek otthonában vagy gyermekotthonban, karácsonyi ajándékgyűjtő akció stb.

A világ számos országában az érettségire való felkészítés kötelező eleme a közösségi szolgálat. Hiszem, hogy a magyar középiskolák pedagógiai programjának is része lehet az Iskolai Közösségi Szolgálat, hiszen több intézményben már sikeresen működik ilyen vagy hasonló rendszer.

A programban a közösségi tevékenységet minden esetben előkészítő órák alapozzák meg, és ún. feldolgozó órák zárják le, ám ezen túl minden iskola maga dönti el, hogyan szeretné a közösségi szolgálatot az iskolai élet elismert és megbecsült részévé tenni (szakkör, témahét, DÖK projekt, egy-egy önkéntes osztály).


A honlapunkon meg lehet találni már működő iskolai modelleket, valamint információt, elérhetőséget és sok-sok fényképet. Keressük a kapcsolatot az érdeklődő iskolákkal, és őszintén örülnénk, ha tapasztalatcsere és együttműködés indulna el az olyan iskolák között, akik szeretnék, hogy a közösségi szolgálat valamilyen formája az iskolai élet elismert és megbecsült része legyen.

Álljon itt néhány idézet olyan fiataloktól és felnőttektől, akik már megtapasztalták:

„Gyereknap alkalmából fogyatékos gyerekek otthonában tartottunk játszóházat. A felkészítés alatt voltak kétségeim, féltem, hogy nem megfelelően szólok a gyerekekhez vagy nem fognak kedvelni. A program előtt a koordinátor elmondta, hogy ne mi válasszunk gyereket, majd ők választanak. Ez így is történt. Két kislány mellém telepedett, el sem mozdultak mellőlem egész nap és együtt kifestőzünk. Rég kaptam ennyi szeretetet.:) Valami megváltozott bennem.” Debreceni diáklány

„Szerintem az iskola graffiti-mentesítése remek lehetőség volt arra, hogy tegyünk valami hasznosat és szépet a közért. És persze mindenki nyert egy élményt és csinált valami olyat, amit egyébként soha nem próbálna ki. Köszönöm a lehetőséget, egy élmény volt.” Budapesti középiskolás

„Minden fiatalnak joga van arra, hogy közösségi élményeket szerezzen. Így a fiatalok megtanulnak együttműködni, feladatokat elosztani, ütemtervet készíteni. Itt van arra tér, hogy ne otthonülő, magányos, hanem közösségi ember váljon belőle.” Somogy megyei közösségfejlesztő

„A projektmunka során a fiatalok sokkal elfogadóbbak voltak a társaikkal szemben, mint én lettem volna, ha én irányítom a kerítésfestést. Ezért a hozzáállásukért őszintén csodálom őket és toleranciát tanultam tőlük” Zala megyei tanár

Matolcsi Zsuzsa
matolcsi[pont]zsuzsa[kukac]i-dia[pont]org
+36 (30) 297-3054

3 üzenet

  1. csilla szerint:

    Nagyon tetszik! A szívemet melengeti az ötlet, hol és hogyn lehet ide jelentkezni?

  2. Matolcsi Zsuzsa szerint:

    Szia Csilla! matolcsi.zsuzsa@i-dia.org
    36(30)297-3054 írj/hívj bátran!

  3. csilla szerint:

    Kedves Zsuzsa!
    Rajtad keresztül, két szervezetet is találtam egy száz kilóméteres körzeten belül, aminek létezéséről eddig nem tudtam. Köszönöm, hogy megismerhettelek benneteket! Sok mosolyt!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.11.28.
Mától a budapesti Vörösmarty Mihály Gimnázium 28 tanára is \"gördülő\" sztrájkba kezd
A 28 aláíró tanár november 28-tól vesz részt a más iskolákban is meghirdetett gördülő sztrájkban. Hozzáteszik, amint a 9 követelésük végrehajtását megkezdik, azonnal felfüggesztik...
(Forrás: Eduline)
--
2022.11.28.
Vera Jourová magyar tanárokat és hallgatókat fogad Brüsszelben holnap
Az Európai Bizottság értékekért felelős alelnöke egy nappal azelőtt folytat eszmecserét a magyar pedagógusok és hallgatók képviselőivel, hogy az Ursula von der Leyen vezette testület á...
(Forrás: ATV)
--
2022.11.28.
L. Ritók Nóra: A gyermekvédelmi és a szociális törvény miatt rosszabb a helyzet, mint a 80-as években
Mert ha mindent megoldunk az állam helyett adományokból, akkor az állam hátra dől és nem is fordít erőforrásokat a megoldásra, hiszen nélküle is rendeződik minden. Lehet azt is mondani,...
(Forrás: Népszava)
--
2022.11.28.
Fóti Péter: Képzés a kiképzésen túl
A kiképzés (tréning) mindig valamilyen előre ismert cél elérésére törekszik. A kiképzendő, mintegy bemenete egy olyan gyártási folyamatnak, aminek végén egy ismert, és már sokszor elé...
(Forrás: tani-tani online)
--
2022.11.26.
ORSZÁGOS AZ ELÉGEDETLENSÉG – AZ ŐSZI TILTAKOZÁSI HULLÁM 2000 ESEMÉNYE LÁTHATÓ TÉRKÉPÜNKÖN
napi térképek után most elkészült az őszi tiltakozások – sztrájkok, polgári engedetlenség, élőláncok, szolidaritási akciók – egyesített térképe. A térképen mintegy 300 telep...
(Forrás: ckpinfo)
--
2022.11.24.
Toplistás tankerületi vezetők: mindenki kétmillió forintnál nagyobb jutalmat kapott
„Bár Hajnal Gabriella, a Klebelsberg Központ vezetője áll a tankerületi hierarchia csúcsán, meglepő módon az 1,7 milliós összeggel nem ő kapta a legmagasabb motivációs elismerést 2021...
(Forrás: Magyar Narancs)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep