Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2011. február 2. szerda, 16:52

Kerekasztal-beszélgetés az osztályfőnök mai szerepéről

Kell-e osztályfőnök, illetve osztályfőnök kell-e? Valóban ez-e a pedagógiai munka csúcsa, vagy csupán egy rengeteg nyűggel járó és lesajnált mindenes szerep? Igénylik-e szülők és diákok, hogy legyen egy az osztályért felelős pedagógus az iskolában? S ha egyáltalán szükség van manapság erre az iskolai szereplőre, mi a dolga, miben áll a felelőssége? Ilyen és hasonló kérdésekről szólt a kerekasztal-beszélgetés, amely teljes egészében megtekinthető a Pedagógia Online Webináriumában.

A beszélgetést az OFOE szervezte, Szekszárdi Júlia, az egyesület elnöke moderálta, résztvevői: Achs Károly, a mezőtúri Teleki Blanka Gimnázium tanára (osztályfőnök és drámatanár), Földes Petra, az EKTF adjunktusa (tanár és mentálhigiénikus), Peer Krisztina, pszichológus, Soha József, a Bethlen Gábor Általános Iskola és Újreál Gimnázium tanára (évfolyamfelelős), Sziklai Gábor, az ELTE Radnóti Miklós Gyakorló Iskola matematika-angol szakos tanára, osztályfőnök, Török Ildikó.


Szűcs Édua rajza

A bemutatkozásnál a résztvevők elmondták, hogy mi jut eszükbe az osztályfőnök szóról, illetve, hogy nekik személyesen milyen közük van ehhez a szerephez. Szó esett feladatkör kettősségéről: egyrészt valóban csúcsa a pedagógiai munkának, amely teljes odaadást kíván, s mint ilyen igen csak személyiségfogyasztó, de gyönyörű feladat. Másrészt azonban számos olyan nemszeretem teendő és kötelesség hárul az osztályfőnöki munkát végző pedagógusra, amit sokan nem szívesen vállalnak. A feladattól történő ódzkodást erősíti, hogy ezt a tevékenységet általában sem anyagi sem erkölcsi szempontból nem becsülik meg.

Az osztályfőnök elnevezést mindenki elhibázottnak tartja, hiszen szó sincs itt főnökről, sőt a teamvezetői feladatkör is csak kevés helyen válik valósággá. Ritka az az iskola, ahol az egy-egy osztállyal foglalkozó pedagógusok (esetleg más szakemberek) munkacsoportot alkotva törődnének az adott közösség dolgaival. És sajnos kevés olyan intézmény akad, ahol sikerült e szerepkör pontos tartalmát meghatározni, és szervesen beilleszteni a szervezet működésébe, pedagógiai programjába.

Minden gond ellenére a beszélgetés résztvevői úgy vélték, hogy ez a feladatkör a jövőben is megmarad, hiszen számos olyan eleme van, amely nélkül egy iskola nem működhet hatékonyan. Ilyen elem az egyes gyerekekkel való személyes törődés, a fejlődésüket segítő rendszeres pozitív visszajelzés, a gyerek biztonságérzetének garantálása, a hídszerep vállalása az iskola és az osztály, az iskola és a szülők között, valamint az osztályközösségben (tanulócsoportban) rejlő szocializációs lehetőségek tudatos kihasználása.

A rendelkezésre álló másfél óra csupán a kapcsolódó problémák felvillantására volt elegendő, egy sereg kérdés kibeszéletlen maradt, illetve idő híján fel sem merült. Most azonban előttünk a lehetőség tovább diskurálni az osztályfőnökségről. Pedagógiai Online portálon nem sokára megjelenik a témához kapcsolódó blogbejegyzés, ehhez kapcsolódóan és ettől függetlenül is lehetőség van a téma további taglalására. Jó lenne, ha minél többen bekapcsolódnátok.

Aki valamelyik közösségi oldalon is fenn van, ossza meg információit, gondolatait a lehető legszélesebb körben. Az osztályfőnökséghez volt vagy jelenlegi diákként, tanárként, szülőként(nagyszülőként) szinte mindenkinek köze van, tehát sokakat érdekelhet a téma.

Szekszárdi Júlia

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.06.23.
Sok pedagógus dolgozik árufeltöltőként a nyári szünetben
Az alacsony fizetés miatt egyre több pedagógus kényszerül arra, hogy a vakáció alatt is munkát vállaljon – erről beszélt az Indexnek a Pedagógusok Szakszervezetének két vezetője. Szab...
(Forrás: index)
--
2022.06.23.
Elfogadták a gyermekvédelmi szabályozást Romániában
A román parlament kedden elfogadta a gyermekek szexuális felvilágosításáról – hivatalos megfogalmazásban: egészségügyi neveléséről – szóló törvényt, amelynek végleges formájár...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.06.23.
Pintér Sándor „racionalizálást” hirdetett, több száz iskola kezdhet félni
Tíz év alatt több mint másfélszeresére nőtt azoknak az általános iskolásoknak az aránya, akik száz főnél kisebb létszámú iskolákba járnak az állami oktatásban. Nem véletlen tehá...
(Forrás: Népszava)
--
2022.06.23.
Lista: ezekből a középiskolákból jutott be a legtöbb diák az irodalom és nyelvtan OKTV döntőjébe
A szolnoki Verseghy Ferenc Gimnáziumból jutott be a legtöbb diák az irodalom OKTV döntőjébe, míg a nyelvtanból szervezett versenyre a veszprémi Vetési Albert Gimnáziumból. Mutatjuk az Orsz...
(Forrás: Eduline)
--
2022.06.23.
Színes, szagos és illegális, de egyre több tini szívja
Viharos sebességgel terjed a tinédzserek, sőt már az általános iskolások között is „a dohányzás legújabb generációjaként” reklámozott, eldobható elektromos cigaretta, az Elf Bar,...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.22.
„A rendőrséget lehet így hatékonyan szervezni, az oktatást viszont nem!”
A magyar oktatási rendszer aktuális teljesítményéről a minisztériumban sincs rendes visszajelzés, nem tudjuk, mi történik az iskolákban, és arról sincs konszenzus, mit várunk az iskolát...
(Forrás: g7.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep