Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2011. február 7. hétfő, 21:44

Az elveszett gyerekek országa

Könyvbemutató a Tűzraktérben

Az Underground Kiadó és az Osztályfőnökök Országos Egyesülete szeretettel meghív minden érdeklődőt Leiner Károly (Zöld Béka Tanár Úr) könyvének ünnepélyes bemutatójára, amit február 11-én 16.30-tól tartunk a Tűzraktérben (Budapest, VI. Hegedű u. 3.).

Ajánló Leiner Károly könyvéhez


„marnak, hogy vonítsak,
mosolygok – s vonítnak;
fenséges fölénnyel látom
gyönyörű fölfalatásom.”

(Farkas Árpád: Dózsa-arc)

Egyszer Móka János egy naprendszerrel illusztrálta az iskolát. Középen, a Nap helyén kellene lenniük a gyerekeknek, körülöttük, a bolygók pályáján a gondoskodás, elfogadás, szeretet, figyelem és a többiek foglalnának helyet. A valóság viszont nem ez: a Nap helyén van az érdek (politikai, pénzügyi), kijjebb a Fenntartó, a Hivatal, a Tudomány, az ideológiai nyomulás, szülői ambíciók, elektronikai lobbik stb., stb. Az Uránusz pályáján már megjelennek a terepen tanítók is a nyavalyáikkal, a gyerek meg kint van a Plutó helyén, ahol azért rendesen hideg van…

A magyar iskola nagyon beteg. Egyik fő baja, hogy minden fordítva van benne. Elvileg az iskola lenne a diákért, gyakorlatilag a diák van az iskoláért. Elvileg a cukorkák színe szerint csoportot szervező továbbképző tótumfaktum lenne a továbbképzendő tanárokért, gyakorlatilag a hétvégéjüket is feláldozó beterelt tanárok vannak a cukorkaszín szerint csoportot alkotó továbbképzés-vezető zsebéért. Elvileg a legelesettebbekre kellene a legtöbb figyelem, gyakorlatilag őrajtuk lehet a legtöbbet spórolni. Elvileg a szakma legjobbjait kellene a tenyerén hordoznia a rendszernek, gyakorlatilag ők számítanak a posványt megzavaró renitens alaknak.

Egyáltalán hogy lehet ilyen helyzetben még iskoláról beszélni? Hát úgy, hogy bármilyen irreális, még mindig vannak emberek az oktatásügyben. Mert például az én tanárimban is csupa olyan embert látok, aki akar valamit. Gyakran nem értjük, mi történik velünk. Nem akarjuk elhinni, hogy nehézséget okozhat két egyjegyű szám összeadása. Egy tőmondat megértése. Morgunk, idegeskedünk, depresszióba esünk, de akarunk. És látom volt tanítványaimat is. Egyikük utazó gyógypedagógusként végtelen derűvel beszél a kazánházakban, folyosókon, szertárakban, öltözőkben megtartott fejlesztő foglalkozásairól, a másik a „komoly vezetőkkel” végzett munkája mellett a börtönbe is bejár szabadulásra felkészíteni, a harmadik teljes megszállottsággal veti bele magát a tiszamenti falvak szegényei közé. Látom távolról ismert kollégáimat az ország különböző pontjain: ki művésztanárként járja a nyomortelepeket, megrendítő tudósításokban számol be róluk, ki családsegítőben dolgozik, ki egy „elitgimnáziumot” hagyott ott az elesettek kedvéért.

Leiner Károly egyike azoknak, akik miatt van még iskola.

Könyve komoly látlelet a magyar iskola nyomorúságáról. Egyszerre látjuk benne a személyes pályát, a gyerekek sorsát, az iskolaügy hazugságait, látunk benne módszertant, lehetséges stratégiákat.

Látjuk a személyes pályát: a gyerekkori indíttatást, a kezdő tanár „ide nekem az oroszlánt is” hozzáállását, a pályamódosítást az új megtanulnivalókkal, az ostoba harcot az ostobákkal, a kicsi megkeseredést és az ebből kimászni akaró újrakezdéseket.
Látunk gyereksorsokat: talán egyszer a magyar pedagógiai közélet rádöbben, hogy ilyenek is vannak…
Látjuk a mindent tönkretevő mechanizmust, a korlátoltságot, az egyéni érdekek munkát zsibbasztó erejét.
Látunk egy lehetséges megoldást közösségépítésre, integrációra.

És látjuk az egyetlen lázadási lehetőséget: a munkát, a mosolygást, a minőséget. Hogy csak azért is. Hogy akkor is szabad leszek. Autonóm. Én is, de tanítványaim is. Nehogy már a senkiktől tegyem függővé igényességemet.

Hadd vonítsanak ők, még ha azt hiszik is, hogy ők falnak fel minket.

Achs Károly

2 üzenet

  1. Szarka Emese szerint:

    Zseniális! Remélem, mindenütt kapható!

  2. zöldbéka szerint:

    Ax barátom, amit írtál, az most is üt és varázsos: alig várom a TE könyvedet!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.19.
73 ezer diákot várnak a szombati felvételire, sok középiskola szigorú Covid-szabályokkal készül
„Aki teheti, tartsa otthon a gyerekét a felvételit megelőző napokban, ezzel is csökkentve a fertőzésveszélyt” – ezt a tanácsot adta a középiskolai felvételire készülő diákok szü...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.18.
Ki fogja tanítani a gyerekeinket?
Két év alatt harmadára csökkent a kezdő pedagógusok száma. Szél Bernadett független országgyűlési képviselő adatigénylésére válaszolva, az Emmi nem könnyen árulta el a megdöbbentő...
(Forrás: hírklikk)
--
2022.01.18.
Százak mentek vissza Romániába, ezrek maradtak
Évről évre egyre több diák lépi át a határt Románia magyarlakta településein, hogy Magyarországon folytassa a középiskolát. Az agyelszívás nehezen érinti a partiumi magyar gimnáziumokat...
(Forrás: telex)
--
2022.01.18.
Meg kell teremteni a feltételeket a tudományra éhes diákoknak
Mindent megtett a Magyar Innovációs Szövetség, hogy az idén több diák jelentkezzen a tudományos tehetségkutató versenyre, ám valószínűleg a feltételek hiányossága miatt ezt nem sikerü...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.01.18.
„A Klebelsberg Központot és a tankerületi rendszert meg kell szüntetni”
Új Nemzeti alaptanterv és közoktatási törvény, a tankerületi rendszer felszámolása és a pedagógusbérek rendezése – többek között ezeket ígéri az egységes ellenzék oktatáspolitikai...
(Forrás: Népszava)
--
2022.01.18.
Szövegértés-szövegalkotás fejlesztése animációkkal
Egyre inkább szükségszerűvé válik a szóbeli kifejezőkészség formálása, mivel egyre nehezebben szólalunk meg, nehezebben fejezzük ki magunkat nagyobb közönség előtt. KÜLÖNÖSEN FONTOS...
(Forrás: Moderm Iskola)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep