Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2011. február 10. csütörtök, 19:50

Robert Jelinek: Európai történet

14 éves kortól

Bemutató: 2011. február 19. 19 óra, Kolibri Pince (Bp., Andrássy út 77.)

2011. február 19-én Európai történet címmel mutatja be új, középiskolásoknak készült előadását a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház a Kolibri Pincében. Robert Jelinek a romák – nem romák közötti ellentétekről írt drámáját Benedek Judit állítja színpadra.

Gyilkosság történt a faluban: megölték a polgármester lányát. Két cigány fiú menekül a templomba. A falu őket gyanúsítja, a lelkésznő mégis befogadja a menekülőket…

ANNA – lelkész – Megyes Melinda
MIKLÓS – fiatalabb testvér – Csányi Dávid

GUSZTI – idősebb testvér – Mészáros Tamás
EMÍLIA – a polgármester lánya – Rácz Kármen
KÜLDÖTT – Tóth József

Díszlet, jelmez: Mats Persson
Kellékes: Gór Erika
A rendező munkatársa, súgó: Hajsz Andrea

Rendező: Benedek Judit

Cigányúton

Olaszliszka, veszprémi Patrióta Lokál, Tatárszentgyörgy, Kisléta, Sajóbábony. És még lehetne sorolni azoknak az elmúlt években történt eseteknek a helyszíneit, melyek mára az egyre tragikusabbá váló helyzet szimbólumaiként élnek a köztudatban. A társadalmi feszültség növekedését mutatja, hogy míg egy felmérés szerint 1987 és 1993 között a megkérdezettek toleránsabbá váltak a romákkal szemben (Kisebbség, politika, társadalom 1998. 9. évf. 1.sz.), egy 2009-ben nyilvánosságra hozott kutatás eredménye már azt közli: tízből nyolc magyarnak ellenérzései vannak a cigányokkal szemben, és támogatná erőszakos asszimilációjukat.

„Mindig szociális kérdésekkel foglalkozom a darabjaimban – mondja Benedek Judit, az előadás rendezője. – A szegénység, a társadalmi feszültségek, a kisebbségek helyzete olyan gondok, amiket ha szőnyeg alá söprünk, később még nagyobb problémaként jelentkeznek. Meggyőződésem, hogy beszélni kell róluk – hogy ha nem is most, de valamikor eljuthassunk a megoldásukhoz. És hogy erre a szemléletre a gyerekeket kell fogékonnyá tennünk.”

A Stockholmban élő Benedek Judit több alkalommal dolgozott a Kolibriben. Rendezéseivel hozzájárult a korszerű, humánus gyerekszínházi stílus magyarországi sikeréhez. A Svédországban több évtizedes hagyománnyal rendelkező ifjúsági színház tabukat nem ismerve, nyíltan beszél társadalmi és egyéni problémákról, a konfliktusokat néven nevezi. A rendezőnő eddig olyan svéd színdarabokat választott, melyek a magyar gyerekek számára is ismerős témákat dolgoztak fel. Az Európai történet az első munkája, mely magyar eseményekhez kapcsolódik, s melyet magyarországi tanulmányútjának élményei alapján írt meg a drámaíró, Robert Jelinek.

Svédcsepp

„Többször eljöttünk az egyik legszegényebb és többségében cigányok lakta faluba, Szendrőládra, ahol jelentős erőfeszítéseket tesznek a romák és nem romák konfliktusainak enyhítésére – meséli Benedek. – Az ott lakó cigányok nagyobb része tanulásra biztatja a gyerekeit, mert azt szeretné, hogy ők már ne abban a szegénységben éljék le az életüket. A helyi tanodában internezhetnek a tanulók, ami nagyon hasznos, ösztönző, mert így még több tudást szerezhetnek, még jobban kinyílik számukra a közvetlen környezetükön kívüli világ.
A készülő előadás mellett Stockholmban is bemutatunk egy darabot, ami a svédországi romák helyzetéről szól. Szeretnénk egy nemzetközi roma platformot létrehozni, melynek ezek és az ezekhez hasonló előadások jelentenék az alapját.”

A Kolibri középiskolásoknak szóló repertoárjával ugyanazt az utat járja be Magyarországon, mint a svéd, német, és angolszász ifjúsági színházak. A darabok a kamaszokat foglalkoztató kérdéseket művészi eszközökkel fogalmazzák meg, az előadásokat követően pedig színházi nevelési foglalkozás keretében lehetőség nyílik a bemutatott problémák feldolgozására. Nyugat-Európában végzett kutatások szerint az alkalmazott drámajátékok és a vélemények megvitatása nemcsak fejleszti a tinédzserek konfliktuskezelő- és empatikus készségeit, de segít abban is, hogy árnyaltabban, differenciáltabban gondolkozhassanak az adott témában.

Benedek szerint az Európai történet kapcsán beszélni kell a társadalmi feszültségekről. Azonban hangsúlyozza: ugyanígy beszélni kell arról is, hogy ha valakivel azt éreztetik, nincs szükség a munkájára, előbb-utóbb feladja az erőfeszítést, hogy tanuljon, képezze magát, ezzel pedig még inkább perifériára szorul. Ez az ördögi kör nem csupán a cigányokra, minden emberre érvényes – a generációkon át öröklődő munkanélküliség a világ szinte minden országában létező probléma. Hisz benne, hogy ha a tizenévesek véleményt cserélhetnek az előadáshoz kapcsolódó kérdésekről, előbb-utóbb anélkül tudják majd értelmezni az egyes eseteket, hogy sztereotipizálják, általánosítsák őket.

„Nem tudom, mi a megoldás, és talán most még senki sem tudja. De azt tudom, hogy csak úgy lehet valódi, mindenki számára elfogadható választ találni, ha tisztában vagyunk az előítéleteinkkel, és azokat helyükön kezelve gondolkozunk a problémáról. Ha arra a szóra, hogy cigány, nem jelenik meg automatikusan negatív kép az emberek fejében. És ha ez az előadás egy picit segíthet ebben, már van értelme színpadra állítani.”

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep