Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2011. február 10. csütörtök, 19:50

Robert Jelinek: Európai történet

14 éves kortól

Bemutató: 2011. február 19. 19 óra, Kolibri Pince (Bp., Andrássy út 77.)

2011. február 19-én Európai történet címmel mutatja be új, középiskolásoknak készült előadását a Kolibri Gyermek- és Ifjúsági Színház a Kolibri Pincében. Robert Jelinek a romák – nem romák közötti ellentétekről írt drámáját Benedek Judit állítja színpadra.

Gyilkosság történt a faluban: megölték a polgármester lányát. Két cigány fiú menekül a templomba. A falu őket gyanúsítja, a lelkésznő mégis befogadja a menekülőket…

ANNA – lelkész – Megyes Melinda
MIKLÓS – fiatalabb testvér – Csányi Dávid

GUSZTI – idősebb testvér – Mészáros Tamás
EMÍLIA – a polgármester lánya – Rácz Kármen
KÜLDÖTT – Tóth József

Díszlet, jelmez: Mats Persson
Kellékes: Gór Erika
A rendező munkatársa, súgó: Hajsz Andrea

Rendező: Benedek Judit

Cigányúton

Olaszliszka, veszprémi Patrióta Lokál, Tatárszentgyörgy, Kisléta, Sajóbábony. És még lehetne sorolni azoknak az elmúlt években történt eseteknek a helyszíneit, melyek mára az egyre tragikusabbá váló helyzet szimbólumaiként élnek a köztudatban. A társadalmi feszültség növekedését mutatja, hogy míg egy felmérés szerint 1987 és 1993 között a megkérdezettek toleránsabbá váltak a romákkal szemben (Kisebbség, politika, társadalom 1998. 9. évf. 1.sz.), egy 2009-ben nyilvánosságra hozott kutatás eredménye már azt közli: tízből nyolc magyarnak ellenérzései vannak a cigányokkal szemben, és támogatná erőszakos asszimilációjukat.

„Mindig szociális kérdésekkel foglalkozom a darabjaimban – mondja Benedek Judit, az előadás rendezője. – A szegénység, a társadalmi feszültségek, a kisebbségek helyzete olyan gondok, amiket ha szőnyeg alá söprünk, később még nagyobb problémaként jelentkeznek. Meggyőződésem, hogy beszélni kell róluk – hogy ha nem is most, de valamikor eljuthassunk a megoldásukhoz. És hogy erre a szemléletre a gyerekeket kell fogékonnyá tennünk.”

A Stockholmban élő Benedek Judit több alkalommal dolgozott a Kolibriben. Rendezéseivel hozzájárult a korszerű, humánus gyerekszínházi stílus magyarországi sikeréhez. A Svédországban több évtizedes hagyománnyal rendelkező ifjúsági színház tabukat nem ismerve, nyíltan beszél társadalmi és egyéni problémákról, a konfliktusokat néven nevezi. A rendezőnő eddig olyan svéd színdarabokat választott, melyek a magyar gyerekek számára is ismerős témákat dolgoztak fel. Az Európai történet az első munkája, mely magyar eseményekhez kapcsolódik, s melyet magyarországi tanulmányútjának élményei alapján írt meg a drámaíró, Robert Jelinek.

Svédcsepp

„Többször eljöttünk az egyik legszegényebb és többségében cigányok lakta faluba, Szendrőládra, ahol jelentős erőfeszítéseket tesznek a romák és nem romák konfliktusainak enyhítésére – meséli Benedek. – Az ott lakó cigányok nagyobb része tanulásra biztatja a gyerekeit, mert azt szeretné, hogy ők már ne abban a szegénységben éljék le az életüket. A helyi tanodában internezhetnek a tanulók, ami nagyon hasznos, ösztönző, mert így még több tudást szerezhetnek, még jobban kinyílik számukra a közvetlen környezetükön kívüli világ.
A készülő előadás mellett Stockholmban is bemutatunk egy darabot, ami a svédországi romák helyzetéről szól. Szeretnénk egy nemzetközi roma platformot létrehozni, melynek ezek és az ezekhez hasonló előadások jelentenék az alapját.”

A Kolibri középiskolásoknak szóló repertoárjával ugyanazt az utat járja be Magyarországon, mint a svéd, német, és angolszász ifjúsági színházak. A darabok a kamaszokat foglalkoztató kérdéseket művészi eszközökkel fogalmazzák meg, az előadásokat követően pedig színházi nevelési foglalkozás keretében lehetőség nyílik a bemutatott problémák feldolgozására. Nyugat-Európában végzett kutatások szerint az alkalmazott drámajátékok és a vélemények megvitatása nemcsak fejleszti a tinédzserek konfliktuskezelő- és empatikus készségeit, de segít abban is, hogy árnyaltabban, differenciáltabban gondolkozhassanak az adott témában.

Benedek szerint az Európai történet kapcsán beszélni kell a társadalmi feszültségekről. Azonban hangsúlyozza: ugyanígy beszélni kell arról is, hogy ha valakivel azt éreztetik, nincs szükség a munkájára, előbb-utóbb feladja az erőfeszítést, hogy tanuljon, képezze magát, ezzel pedig még inkább perifériára szorul. Ez az ördögi kör nem csupán a cigányokra, minden emberre érvényes – a generációkon át öröklődő munkanélküliség a világ szinte minden országában létező probléma. Hisz benne, hogy ha a tizenévesek véleményt cserélhetnek az előadáshoz kapcsolódó kérdésekről, előbb-utóbb anélkül tudják majd értelmezni az egyes eseteket, hogy sztereotipizálják, általánosítsák őket.

„Nem tudom, mi a megoldás, és talán most még senki sem tudja. De azt tudom, hogy csak úgy lehet valódi, mindenki számára elfogadható választ találni, ha tisztában vagyunk az előítéleteinkkel, és azokat helyükön kezelve gondolkozunk a problémáról. Ha arra a szóra, hogy cigány, nem jelenik meg automatikusan negatív kép az emberek fejében. És ha ez az előadás egy picit segíthet ebben, már van értelme színpadra állítani.”

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.28.
A digitális oktatásra való átállástól nem a gyerekek és a szülők félnek, hanem a politika
Abban, hogy a teljes magyar oktatási rendszer a súlyosbodó járványhelyzet ellenére, a tavaszihoz hasonlóan nem állt át digitális oktatásra nem a pedagógiai, hanem a politikai és gazdasági...
(Forrás: hírklikk)
--
2020.11.28.
Mától él az ingyenes hozzáférés a főbb oktatási oldalakhoz a Telenornál
November 27-étől lép érvénybe a Telenor hálózatán a főbb oktatási weboldalak ingyenes, adatforgalmi díj nélküli látogathatósága, és ezt egészen 2021. február 8-ig biztosítja a mobilt...
(Forrás: 24.hu)
--
2020.11.28.
Koren Balázs: a digitális tanrendben sem ülhet nyolc órát a diák a monitor előtt
Nagyon fontos, hogy meg tudjuk mutatni a diákjainknak, hogy nem tantárgyak vannak, hanem tudomány van, és ebben a tudományban ők fürödjenek – mondta Koren Balázs matematikatanár az InfoRá...
(Forrás: Infostart)
--
2020.11.28.
Vidnyánszkyék érvénytelenítik az SZFE idei első félévét a friss kormányrendeletre hivatkozva
A továbbra is fennálló rendkívüli helyzetre tekintettel a tanulmányi kötelezettségek jogszerű teljesítésének feltételei az Egyetemen nem állnak fenn – jelentette ki a Színház- és Filmm...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.28.
Az oktatási ombudsman szerint jogsértő, hogy az SZFE hallgatóit a tanév felfüggesztésével fenyegetik
Aáry-Tamás Lajos vizsgálata szerint az egyetem polgársága igazolta, hogy az oktatás az intézmény falain belül rendben zajlik, így a fenntartónak semmilyen alapja nincsen a tanév akadályoztat...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.28.
Nádudvari Gergely: Digitális oktatás újra: a birodalom visszavág
Ez a különleges helyzet, ahol az évek óta halálba centralizált közoktatást, amiben még a WC-papír vásárlásról sem dönthetett az iskola, nem hogy arról, hogy például melyik könyvből...
(Forrás: telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep