Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. október 16. vasárnap, 17:35

„Ha részt veszek benne, megértem.”

Élménypedagógia és környezetvédelem

„Upcycle the World!” – Öt ország harmincöt résztvevője nem kisebb dologra vállalkozott, minthogy élménypedagógián keresztül hasznosítsa újra az egész világot egy projekt keretében, melyet a nyár utolsó heteiben rendezett meg egy lelkes fiatalokból álló csapata Gödöllőn.

A Magonc Alapítvány szervezésében Európai Uniós támogatással megvalósult, „ Upcycle the World!” projekt módszertana az élményeken és tapasztalatokon alapuló tanulás volt, fő témái közé pedig globális környezeti és társadalmi kérdések, illetve az ezekre adható válaszok és megoldási lehetőségek tartoztak.

A projekt keretében s szervezők egy tíz napos, angol nyelvű tábort hívtak életre, melynek fő témái a fenntartható fejlődés, a terek és anyagok értéknövelő újrahasznosítása (upcycling), valamint a környezeti, társadalmi és gazdasági kihívásokra adható közösségi megoldások voltak.

A programok során – tapasztalatok megosztásán, interaktív tevékenységeken, gyakorlatokon és játékokon keresztül – sikeres és fenntartható kezdeményezésekre, start-upokra, civil szervezetekre, valamint a fiatalok tudatosságára és aktív állampolgárságára fókuszáltak öt európai ország – Bulgária, Litvánia, Magyarország, Olaszország, Románia – képviselőinek bevonásával.

Hogyan zajlott ez a gyakorlatban?

A kezdeti időszak jégtörő és bemelegítő játékai után a résztvevők kiscsoportokban egy menetleveles játék keretében keresték fel a tábornak otthont adó Gödöllő látványosságait és különböző – mai kor elvárásaihoz igazodva interaktív és okos eszközöket tartalmazó – feladatokon keresztül ismerkedtek meg egymással és a várossal. Ezeken a játékokon keresztül nem csak a környéket ismerhették meg, hanem az angol nyelvtudásukat és a kultúrák közötti kommunikációt is fejlesztették a résztvevők.

A nagyvárosi fenntarthatóságot a résztvevők több sikeres kezdeményezést magába foglaló programnapon keresztül ismerhették meg. A belvárosi Szimplakerti Háztáji Piacon töltött délelőtt után a fiatalok a közösségi kezdeményezés keretében létrejött Szatyor termelői és bioboltban szezonális alapanyagokból készült ebédet fogyaszthattak el. A bolt különlegessége, hogy közvetlenül a termelőtől szerezi be a termékeket, így a vaásárlóknak lehetőségük van megismerni, megérteni, hogy a termelő hogyan termeszti, készíti az élelmiszert.

A projekt szakmai céljait a három napos forgószínpad szolgálta leginkább, aminek keretében a résztvevők három tematikus napon vehettek részt vegyes nemzetiségű csoportokban.

Az Innováció, értéknövelés és újrahasznosítás programon a fiatalok a Fabrika dizájn stúdió újrahasznosított bútorairól mesélt e hely egyik alapítója, amit a Cargonomia kezdeményezés követett. A Cargonomia egy hazai startup, melynek célja a teherbiciklikkel való szállítás és közlekedés népszerűsítése, Itt a résztvevők gumibelsőkből készítettek maguknak ékszereket az újrahasznosítás jegyében. A napot a Házikó, fenntartható catering startup zárta, ahol egyben a cég fő termékének, a fenntartható módon készített, Zsámboki biofarm alapanyagaiból is készült ételek kóstolása is megtörtént.

A sok nagyvárosi program mellett sor került a magyar vidék és a természeti értékeink megismerésére is: a forgószínpad második állomása a „Biológiai sokszínűség, fenntartható mezőgazdaság” címet viselte és a Zsámboki biofarm mindennapjaiba kalauzolta el a fiatalokat. Míg a nap első felében játékos feladatokon keresztül ismerhették meg a fenntartható mezőgazdaság fogalmát, addig a délután maguk is önkéntes munkát vállaltak a szezonális zöldséget szedésében, kerti munkákban.

A szakmai forgószínpadot a „Víz, mint minden élet alapja” program zárta, ami Gödöllő vizes élőhelyeire, a Papp Miska forráshoz és a Babati tavakhoz kapcsolódva a víz körforgását és az élővilágot hivatott bemutatni. Az előzőekhez hasonlóan itt is interaktív, élménypedagógiai módszereken keresztül ismerkedhettek a résztvevők a területtel: saját „élőhelyképet” készítettek, becsukott szemmel ismerkedtek a fákkal és megkóstolhatták a friss forrásvizet is.

Nagy népszerűségnek örvendett a csupán egy okostelefonnal, pár eszközzel és a természeti díszlettel megvalósítható szerepjáték feladat is. A játékban a résztvevők két részre lettek osztva, a csapat egyik fele egy kisvárosba tervezett beruházás vezetőit képviselte, akik egy wellness központot terveznek építeni a kisváros halastavára, míg a másik csoport az ezt ellenző civil társadalom és természetvédők voltak. A fiatalok feladata érvek gyűjtése egy kisvideó készítése volt okostelefonnal álláspontjuk képviseletére, ami hallatlanul nagy sikert aratott a tábor teljes ideje alatt, az így született videók pedig akár később oktatóanyagként is remekül újrahasznosíthatóak.

A sok szakmai program mellett természetesen jutott idő kirándulásra és utazásra is, a fiatalok az utolsó két napot a Balaton-felvidék természeti és kulturális értékeinek felfedezésével töltötték, az utolsó napon pedig a projekt játékos kiértékelése mellett jutott idő búcsúzkodásra is. A szervezők a tábor szakmai hátterét, illetve egy óravázlatot egy készülő kiadványba foglalnak majd, amely letölthető lesz a Modern Iskola oldalán is.

További információ a Magonc Alapítvány tevékenységéről és projektjeiről itt!

Farkas Boglárka

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep