Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2018. január 11. csütörtök, 13:43

Ez történt a digitális konferencián – szekciók

Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban

A digitális történetmesélés egy több, mint 20 éve létező oktatási stratégia. Alapja egy komplex módszertan, mely lehetővé teszi, hogy a tanulók saját, tananyaghoz köthető élményeiket, tapasztalataikat, új tantárgyi ismeretekkel ötvözve, egy 2-3 perces rövid videót készítsenek el. A kisfilm szövegét ők írják, kép- és hanganyagát pedig saját maguk szerkesztik.

Az alkotási folyamatban egyaránt megjelenhetnek az iskolai és otthoni asztali számítógépek, de a tanulók mobil eszközei is, akik fotókat és hangfelvételt készíthetnek telefonjaikkal, sőt, számos, történetmesélést segítő applikáció is segítheti a kisfilm megszületését. Régi képek digitalizálásához kiváló a Heirloom vagy a CamScanner alkalmazás, a képek és a narráció összehangolásához nagy segítséget nyújthat a Storyboardthat és a Storybird applikáció, az Aurasma alkalmazással három dimenzióban elevenedhet meg a digitális történet, a WeVideo-val pedig a digitális történet teljes szerkesztése is lehetséges. A legkisebbek a LapodaMese vagy a ScratchJr. alkalmazással animált filmet is készíthetnek.

A digitális eszközök használata mellett a teljes alkotási folyamatot végigkíséri egyfajta szakmai diskurzus és technológiai összmunka, mely különböző tanulásszervezési formákban nyilvánulhat meg. A komplex eljárás pozitív hatása számos tanulói kompetenciaterület esetén megfigyelhető, legyen szó digitális írástudásról, információs és médiaműveltségről, vagy olyan alapvető képességekről, mint a fogalmazási, szövegértési képesség. De fejlődik a tanulók vita- és problémamegoldó készsége is.

A módszertan szinte minden tantárgy esetén alkalmazható különböző iskolafokokon. A konferenciára öt, innovatív szemléletű, a köznevelésben dolgozó pedagógus hozta el jó gyakorlatát a hallgatóságnak, bemutatva, hogyan lehet integrálni a digitális történetmesélést az éves tanmenetbe az egyes műveltségi területeken. Az esemény workshoppal zárult, a közönség kipróbálhatta a ScratchJr. alkalmazást, mellyel egyaránt lehetővé válhat az alapfokú programozás és történetmesélés tanítása is.

Az OFOE honlapon megjelenő sorozatunkban bemutatjuk a szekcióban előadó pedagógusok munkásságát, tevékenységi körét, és azt, hogyan tudják hasznosítani munkájuk során a digitális történetmesélést.

A szekciót Lanszki Anita vezette, aki a digitális történetmesélés neveléstudományi aspektusainak magyarországi kutatója. Anita az ELTE bölcsészkarán végzett esztétika, médiatanár és két idegen nyelv szakon, jelenleg az Eszterházy Károly Egyetem Neveléstudományi Doktori Iskolájának doktorjelöltje. A Magyar Táncművészeti Egyetem Elméleti Tanszékének tanársegédjeként médiaismeretet, kommunikációt, filmtörténetet, valamint kutatásmódszertant tanít. Régóta foglalkoztatja az a kérdés, hogyan lehet a folyamatosan megújuló digitális eszközöket a művészi önkifejezés és a tanulás szolgálatába állítani. 2017. januárjában egy online továbbképzést, egy ún. MOOC-ot (Massive Open Online Course) indított a Virtuális Egyetemen elsősorban köznevelésben dolgozó pedagógusok számára, melynek célja az volt, hogy szélesebb körben is megismertesse hazánk tanárait a digitális történetmeséléssel. A learning by doing elve alapján készítették el a kurzus résztvevői saját digitális történetüket, keresztülmentek a módszertan egyes fázisain: szöveget írtak, hangfelvételt készítettek, videót vágtak, ezen kívül megismerkedtek a Creative Commons-szal, a jogtiszta tartalmak keresésének, megosztásának, hivatkozásának ismérveivel. A kurzust megkoronázandó minden tanár elkészítette szakterületén saját digitális történetmesélés ütemtervét is. A digitális történetmesélés képzés hatalmas siker volt: 77 szöveg, 66 hangfelvétel, 60 digitális történet, 58 tematikus terv született, a kurzusfelületen pedig mindvégig élénk szakmai diskurzus zajlott 138 pedagógus részvételével, akik a kurzus végeztével is kapcsolatban szerettek volna maradni egymással. Így született meg a képzés végeztével a Digitális történetmesélés az oktatásban elnevezésű Facebook csoport, mely lehetőséget kínál arra, hogy a szakmai párbeszéd szélesebb körben, új pedagógusok folyamatos bekapcsolódásával folytatódjon, és hogy a csoporttagok tájékoztassák egymást a legfrissebb publikációkról, alkalmazásokról.

A kurzus résztvevőiből (és a FB csoportból) került ki az a 15 tanár is, akik a frissen megjelenő, 350 oldalas digitális történetmesélés tanulmánykötetben írták meg tapasztalataikat a módszerrel kapcsolatban. A könyv a Líceum Kiadó gondozásában jelenik meg Digitális történetmesélés a nevelési-oktatási folyamatban címmel 2018. elején.

Akit bővebben érdekel a téma, a következő (magyar nyelvű) szakirodalmat forgathatja:

Lanszki Anita, Papp-Danka Adrienn (2017): Digitális történetmesélés alkalmazása természettudományos témájú tantárgyi tartalmak feldolgozásában. NEVELÉSTUDOMÁNY: OKTATÁS KUTATÁS INNOVÁCIÓ 5:(2) pp. 26-44. http://nevelestudomany.elte.hu/index.php/archivum/20172-2/

Lanszki Anita (2017): Digitális történetmesélés és tanulói tartalom(re)konstrukció. ÚJ PEDAGÓGIAI SZEMLE 66:(3-4) pp. 82-88. http://folyoiratok.ofi.hu/…/digitalis-tortenetmeseles-es-ta…

Lanszki Anita (2016): A digitális történet mint önreprezentáció a Magyar Táncművészeti Főiskola hallgatói körében. Egy nem reprezentatív felmérés eredményei In: Bolvári-Takács G, Németh A, Perger G (szerk.) Tánc és társadalom: V. Tánctudományi Konferencia a Magyar Táncművészeti Főiskolán 2015. november 13-14.. 236 p. Budapest: Magyar Táncművészeti Főiskola, 2016. pp. 148-155. (Táncművészet és tudomány; IX.)

Lanszki Anita (2015): A tanulói aktivitás szerepe a digitális történetmesélésben In: Papp-Danka Adrienn, Lévai Dóra (szerk.) Interaktív oktatásinformatika. 163 p. ELTE Eötvös Kiadó, 2015. pp. 79-92. http://www.eltereader.hu/…/Interaktiv_Oktatasinformatika_RE…

Lanszki Anita (2015): A "digitális történetmesélés" relevanciája a tanárképzésben In: Falus Iván (szerk.) Felkészülés a pályára, felkészülés az életre. 124 p. Eger: EKF Líceum Kiadó, 2015. pp. 89-97.https://webshop.uni-eszterhazy.hu/…/mtu-falus-ivan-nyomdai_…

Lanszki Anita, Horváth Kata (2015): A digitális történetmesélés In: Horváth Kata, Oblath Márton (szerk.) A részvételi ifjúságkutatás módszerei: kutatás-módszertani összefoglaló. 201 p. Budapest: OKT-Full Tanácsadó Kft., 2015. pp. 73-93. http://bgazrt.hu/…/T%C3%81…/Kutat%C3%A1s_m%C3%B3dszertan.pdf

Lanszki Anita (2015): A digitális történetmesélés módszertani felhasználhatósága – nemzetközi kutatások áttekintése In: Keresztes Gábor (szerk.) Tavaszi Szél 2015 / Spring Wind 2015. IV. kötet: Orvos- és egészségtudomány, pszichológia és neveléstudomány, szociológia és multidiszciplináris történelem és politikatudomány. 574 p.
Konferencia helye, ideje: Eger, Magyarország, 2015.04.10-2015.04.12. Eger; Budapest: EKF Líceum Kiadó; Doktoranduszok Országos Szövetsége, 2015. pp. 117-130. http://dosz.hu/dokumentumfile/tsz2015_4.pdf

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep