Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Kereszty Zsuzsa

Ő kezdte…

Konstruktív konfliktuskezelés 6–10 évesek tanítói számára 1.

Bevezetés

„Miért ver engem az isten azzal, hogy

ettől a jó tanítómtól el kell válnom?”

B. Bence, 8 éves

Ahhoz, hogy a gyerekeket tanítani tudjuk arra, hogyan kezeljék a bennük és körülöttük támadó
– esetleg éppen a belőlük származó – konfliktusokat, egyrészt magunknak kell
megtanulnunk a bennünk és körülöttünk támadó – esetleg éppen a mi személyiségünkből fakadó
– konfliktusokat kezelni, másrészt pedig a gyereket kell ismernünk, hogy megfelelő
eszközöket válasszunk a konfliktuskezelés tanításához. Tehát önismeretre és fejlődéslélektani
tudásra van szükségünk.

Saját tapasztalataink és a kutatások tapasztalatai szerint is azok az emberek tudnak egyéni
életükben sikeresek lenni – ezen sikeren tartós, örömöt adó kapcsolatokat és szívesen végzett,
eredményes munkát értünk –,

  • akik bíznak magukban, és
  • akik képesek a másik ember szempontjait is elfogadni.

Az intim és a munkatársi kapcsolatok tisztán, egészségesen tartásához fontos kifejlesztenünk
konfliktusmegoldó képességeinket. A konfliktusok nézetek, vélemények, szokások, érdekek éles
különbségeiből, ellentéteiből fakadnak. Éles különbségekből sem származnak azonban konfliktusok,
ha a szereplők jól bírják a feszültségeket, ha magas a toleranciaszintjük, ha
konfliktusmegoldó képességeik fejlettek. Ahhoz, hogy ezek a képességek kellő színvonalon
működjenek, megfelelő én-erőkre, önbizalomra és mások egyéniségének, világlátásának,
reagálásainak megértésére, elfogadására van szükség. Az én-erők növelhetők, mások elfogadása
tanulható. 6–10 éves korban azonban nem közvetlenül, nem direkt módon.

A kisiskolások konfliktusbíró, konfliktusmegoldó képességeit közvetett, indirekt módszerekkel
növelhetjük. Először magunknak fontos végigmennünk azon a folyamaton, amely valakit –
például bennünket – képessé tesz konfliktusok megoldására. Az a tapasztalat, amelyet saját
én-erőink növelésében, mások elfogadásában szereztünk, segít bennünket abban, hogy a gyerekeket
is segítsük abban, hogy ezek a képességeik (ki)alakuljanak. Másrészt olyan módon fontos
segítenünk a gyerekek fejlődését, társas kapcsolataik alakulását, hogy konfliktusmegoldó
képességeik (is) megfelelően fejlődhessenek. Ez a program ebben szeretne segíteni a tanítóknak.

Először gondoljuk végig, mennyire bízunk önmagunkban, mennyire vagyunk képesek elfogadni
mások véleményét, látásmódját, szempontjait, s mindezt miért tesszük: milyen a különböző
értékekhez való viszonyunk. Ezeket a kérdéseket magunknak fontos feltennünk, s magunknak fontos
válaszolnunk is rájuk. A szempontokat és az elmélyedést segítő szövegeket a konfliktusmegoldó
képességek alakítása, fejlesztése érdekében válogattuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.10.14.
Már több mint 200 iskolai helyszínt érinthet a járvány miatti \"tanügyi intézkedés\"
Bár pontos számokat nem kaptunk, ha az Emmi által korábban említett mintegy 13 500 feladatellátási hellyel számolunk, az azt jelenti, hogy 270 körüli azoknak az iskolai helyszíneknek a szá...
(Forrás: Népszava)
--
2021.10.13.
Hiába feszültek a szülők, a szakértő azt kéri, minden \"tünetes\" gyerek maradjon otthon
„Nagyon sokféle vírus van most a levegőben” – fogalmazott az InfoRádiónak a Házi Gyermekorvosok Egyesületének elnöke. Havasi Katalin elmondása szerint míg tavaly a járványügyi inté...
(Forrás: Infostart)
--
2021.10.13.
Hogyan segítheti egymást a pedagógus és a szülő? – Szakmai nap az autizmusról és az ADHD-ról
Másodízben szenteltek szakmai napot a témának. Két évvel ezelőtt az autizmussal élő gyerekeket nevelő családokat hívták meg, most pedig hídépítés céllal mindazokat, akik érintettek...
(Forrás: Magyar Kurír)
--
2021.10.13.
Ilyen az oktatás Svájcban: 10 tény, ami téged is lenyűgöz majd
1. Az órák párosával zajlanak, egy tanóra másfél órát tart, 20 perces szünettel. A szüneteket a gyerekek a szabadban töltik, az időjárástól függetlenül. Minden osztályhoz tartozik ugyanis...
(Forrás: Kölöknet)
--
2021.10.13.
Átlátnak és nevetnek a diákok a homofób jogszabályon
A tilalom különösen a magyar és a drámatanárok oktatómunkáját korlátozza, hisz a szerelem és a testiség szerves része az irodalomnak, a színház- és a filmművészetnek. Öt pécsi magyar...
(Forrás: Népszava)
--
2021.10.13.
A több pénz ára az autonómia felszámolása – így zajlik az egyetemi modellváltás
A jó oktatás kulcsa a tanári gárda, ehhez képest Magyarországon egyre kontraszelektáltabb a pálya. Nincs elég jelentkező, így válogatni se nagyon lehet, s akik jelentkeznek, azok nagy része...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep