Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Kereszty Zsuzsa

Ő kezdte…

Konstruktív konfliktuskezelés 6–10 évesek tanítói számára 1.

Bevezetés

„Miért ver engem az isten azzal, hogy

ettől a jó tanítómtól el kell válnom?”

B. Bence, 8 éves

Ahhoz, hogy a gyerekeket tanítani tudjuk arra, hogyan kezeljék a bennük és körülöttük támadó
– esetleg éppen a belőlük származó – konfliktusokat, egyrészt magunknak kell
megtanulnunk a bennünk és körülöttünk támadó – esetleg éppen a mi személyiségünkből fakadó
– konfliktusokat kezelni, másrészt pedig a gyereket kell ismernünk, hogy megfelelő
eszközöket válasszunk a konfliktuskezelés tanításához. Tehát önismeretre és fejlődéslélektani
tudásra van szükségünk.

Saját tapasztalataink és a kutatások tapasztalatai szerint is azok az emberek tudnak egyéni
életükben sikeresek lenni – ezen sikeren tartós, örömöt adó kapcsolatokat és szívesen végzett,
eredményes munkát értünk –,

  • akik bíznak magukban, és
  • akik képesek a másik ember szempontjait is elfogadni.

Az intim és a munkatársi kapcsolatok tisztán, egészségesen tartásához fontos kifejlesztenünk
konfliktusmegoldó képességeinket. A konfliktusok nézetek, vélemények, szokások, érdekek éles
különbségeiből, ellentéteiből fakadnak. Éles különbségekből sem származnak azonban konfliktusok,
ha a szereplők jól bírják a feszültségeket, ha magas a toleranciaszintjük, ha
konfliktusmegoldó képességeik fejlettek. Ahhoz, hogy ezek a képességek kellő színvonalon
működjenek, megfelelő én-erőkre, önbizalomra és mások egyéniségének, világlátásának,
reagálásainak megértésére, elfogadására van szükség. Az én-erők növelhetők, mások elfogadása
tanulható. 6–10 éves korban azonban nem közvetlenül, nem direkt módon.

A kisiskolások konfliktusbíró, konfliktusmegoldó képességeit közvetett, indirekt módszerekkel
növelhetjük. Először magunknak fontos végigmennünk azon a folyamaton, amely valakit –
például bennünket – képessé tesz konfliktusok megoldására. Az a tapasztalat, amelyet saját
én-erőink növelésében, mások elfogadásában szereztünk, segít bennünket abban, hogy a gyerekeket
is segítsük abban, hogy ezek a képességeik (ki)alakuljanak. Másrészt olyan módon fontos
segítenünk a gyerekek fejlődését, társas kapcsolataik alakulását, hogy konfliktusmegoldó
képességeik (is) megfelelően fejlődhessenek. Ez a program ebben szeretne segíteni a tanítóknak.

Először gondoljuk végig, mennyire bízunk önmagunkban, mennyire vagyunk képesek elfogadni
mások véleményét, látásmódját, szempontjait, s mindezt miért tesszük: milyen a különböző
értékekhez való viszonyunk. Ezeket a kérdéseket magunknak fontos feltennünk, s magunknak fontos
válaszolnunk is rájuk. A szempontokat és az elmélyedést segítő szövegeket a konfliktusmegoldó
képességek alakítása, fejlesztése érdekében válogattuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.01.20.
A PDSZ ÁLLÁSPONTJA AZ ÉRETTSÉGIVEL KAPCSOLATBAN
A PDSZ álláspontja az, hogy az érettségire történő felkészülés, felkészítés egyáltalán nem annyira zökkenőmentes és ideális, mint ahogy azt az államtitkár és más kormányzati szerepl...
(Forrás: Ne dolgozz ingyen!)
--
2021.01.20.
A rektoroknak a minisztériumban mondták meg, mi legyen a kérelmükben
Január első napjaiban behívták az Innovációs Minisztériumba (ITM) a szegedi, a pécsi és a debreceni egyetemek rektorait, ahol Palkovics László ismertette velük a minisztériumi forgatókö...
(Forrás: telex)
--
2021.01.20.
PSZ Ifjúsági Tagozat: A kormány a dolgozók leszalámizására készül az SZTE privatizációja során
Közleményt juttatott el szerkesztőségünkhöz a Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) Ifjúsági Tagozata, ebben kifejtik, hogy a kormány a Szegedi Tudományegyetemet (is) érintő alapítványi á...
(Forrás: mérce)
--
2021.01.20.
„Megint rabszolgák lettünk” – ezt teszi az iskolákkal a növekvő pedagógushiány
Tulajdonképpen egyfolytában helyettesítünk – mondta Neubauer Tamás informatikatanár, a Pedagógusok Szakszervezete Győr-Moson-Sopron megyei elnöke a 24.hu-nak azzal kapcsolatban, mit jelent...
(Forrás: 24.hu)
--
2021.01.20.
Nehéz lesz a számítógépek mellől visszatérni az iskolába
Keith Humphreys, a Stanford Egyetem pszichológia tanszékének függőségekre szakosodott professzora szerint „epikus„ elvonási tünetekre lehet számítani a gyerekek egy táboránál: nem tudnak...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.01.20.
„Mostantól inkább hagyjanak élni minket!”
Fél év telt el azóta, hogy a gyöngyöspatai iskola egykori roma diákjai közül hatvanan kártérítést kaptak a magyar államtól az évekig elszenvedett szegregáció miatt. A helyszínen járva...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep