Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Kereszty Zsuzsa

Ő kezdte…

Konstruktív konfliktuskezelés 6–10 évesek tanítói számára 1.

Bevezetés

„Miért ver engem az isten azzal, hogy

ettől a jó tanítómtól el kell válnom?”

B. Bence, 8 éves

Ahhoz, hogy a gyerekeket tanítani tudjuk arra, hogyan kezeljék a bennük és körülöttük támadó
– esetleg éppen a belőlük származó – konfliktusokat, egyrészt magunknak kell
megtanulnunk a bennünk és körülöttünk támadó – esetleg éppen a mi személyiségünkből fakadó
– konfliktusokat kezelni, másrészt pedig a gyereket kell ismernünk, hogy megfelelő
eszközöket válasszunk a konfliktuskezelés tanításához. Tehát önismeretre és fejlődéslélektani
tudásra van szükségünk.

Saját tapasztalataink és a kutatások tapasztalatai szerint is azok az emberek tudnak egyéni
életükben sikeresek lenni – ezen sikeren tartós, örömöt adó kapcsolatokat és szívesen végzett,
eredményes munkát értünk –,

  • akik bíznak magukban, és
  • akik képesek a másik ember szempontjait is elfogadni.

Az intim és a munkatársi kapcsolatok tisztán, egészségesen tartásához fontos kifejlesztenünk
konfliktusmegoldó képességeinket. A konfliktusok nézetek, vélemények, szokások, érdekek éles
különbségeiből, ellentéteiből fakadnak. Éles különbségekből sem származnak azonban konfliktusok,
ha a szereplők jól bírják a feszültségeket, ha magas a toleranciaszintjük, ha
konfliktusmegoldó képességeik fejlettek. Ahhoz, hogy ezek a képességek kellő színvonalon
működjenek, megfelelő én-erőkre, önbizalomra és mások egyéniségének, világlátásának,
reagálásainak megértésére, elfogadására van szükség. Az én-erők növelhetők, mások elfogadása
tanulható. 6–10 éves korban azonban nem közvetlenül, nem direkt módon.

A kisiskolások konfliktusbíró, konfliktusmegoldó képességeit közvetett, indirekt módszerekkel
növelhetjük. Először magunknak fontos végigmennünk azon a folyamaton, amely valakit –
például bennünket – képessé tesz konfliktusok megoldására. Az a tapasztalat, amelyet saját
én-erőink növelésében, mások elfogadásában szereztünk, segít bennünket abban, hogy a gyerekeket
is segítsük abban, hogy ezek a képességeik (ki)alakuljanak. Másrészt olyan módon fontos
segítenünk a gyerekek fejlődését, társas kapcsolataik alakulását, hogy konfliktusmegoldó
képességeik (is) megfelelően fejlődhessenek. Ez a program ebben szeretne segíteni a tanítóknak.

Először gondoljuk végig, mennyire bízunk önmagunkban, mennyire vagyunk képesek elfogadni
mások véleményét, látásmódját, szempontjait, s mindezt miért tesszük: milyen a különböző
értékekhez való viszonyunk. Ezeket a kérdéseket magunknak fontos feltennünk, s magunknak fontos
válaszolnunk is rájuk. A szempontokat és az elmélyedést segítő szövegeket a konfliktusmegoldó
képességek alakítása, fejlesztése érdekében válogattuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.15.
Tízezrek dilemmája: Menjen-e iskolába a gyerek, ha kötelező, de nem biztonságos?
Mert nagyot mondani Orbán Viktor, amikor arra hivatkozott, hogy a magyarok többsége a nemzeti konzultáción azt kérte, nyissák ki az iskolákat: a témakört firtató kérdés ugyanis nem szerepelt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.15.
Maruzsa: Ha nagyon rosszul sikerül az írásbeli érettségi, lehet javítani szóbelin
Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős államtitkár az operatív törzs pénteki tájékoztatóján beszélt az iskolákat érintő járványügyi intézkedések változásairól. Elmondta, az óvod...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.15.
Maruzsa: Nem lesz kötelező a gyerekeket visszavinni az óvodába és az iskolába
Az államtitkár elmondta, hogy az óvodák és az alsó tagozatok megnyitása mellett az is szólt, hogy e két csoportban alacsonyabb volt a fertőzöttek aránya. Hozzátette, hogy az alsó tagozaton...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.14.
Biztonságos-e az iskolák jövő heti újranyitása Magyarországon?
Hétfőn újranyitnak az általános iskolák a kormány döntése alapján, ezért megvizsgáltuk, hogy járványügyi szempontból indokolható-e az újranyitás. Amikor a kabinet március végén d...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.04.13.
Koronavírus és iskolanyitás: a diákoknak könnyebb, a tanároknak nehezebb lesz otthon maradni
Egyfelől tehát valós igény, hogy újrainduljon a jelenléti oktatás, másfelől valós járványügyi veszély is a nyitás. Mint a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke lapunknak elmondta, hozzájuk is...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.13.
Oroszi Beatrix: Amíg nem telik el két hét a tanárok második oltása után, maszkban kellene tanítani
Az esetszámokat tekintve túl vagyunk a harmadik hullám csúcsán, de továbbra sem dőlhetünk hátra, mondta Oroszi Beatrix epidemiológus, a kormánynak tanácsokat adó minisztériumi elemzőcsapat...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep