Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2013. február 10. vasárnap, 9:49

Az erkölcstan órákra (is) ajánljuk

9. „Szerinted rendjén való-e lenézni a négereket és a többi népet, akik különböznek tőlünk?”

(Részlet egy nápolyi kisiskolás dolgozatából)

Az előítéletesség, az idegengyűlölet napjaink feszült társadalmi hangulatában érzékelhetően felerősödött. Ezért lehet hasznos a diákjainkkal beszélni a témáról frázisok nélkül, saját élményekre támaszkodva és azt tudatosítva, hogy bárki kerülhet olyan helyzetbe, ahol idegenként kezelik. A nápolyi kisdiákok szövegeiből választott szemelvény különösen alkalmas arra, hogy felvessük, megvitassuk, feldolgozzuk a témát nem csupán a kisiskolás korosztállyal.

Én előre tudom hogy mindenki azt fogja mondani, hogy nem való rendjén, de énszerintem való. Én azt hiszem hogy az emberek eggyáltalán nem egyformák, mert vannak a szépek, a rondák, a magosak, az alacsonyak, az okosak meg a hüjék. Igy van ez a külömböző népekkel is. Én például a németeket rühellem és utállom, mert minden háborut kirobbantanak, az angolokat rühellem és utállom, mert föl vannak dülve, hogy ôk a világon a legmenôbbek, a franciákat rühellem és utállom, mert mindig borháboruznak velünk. A négereket nem rühellem és utállom ôket, mert mit ártanak nekem, deviszont büdösek és ezért egy kicsit undorodok tőlük. Énnékem csak Olaszország tetszik!!!

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (a 10–12 éves korosztály számára)

Bibliográfiai adatok: Részlet M. D` Orta: „Én reméljük megúszom” című könyvéből. Fordította: Magyarósi Gizella. Európa Kiadó, 1991.

Háttérinformációk: „A kisdiák nem gondolkodik. A kisdiák vélekedik, összefoglal, értelmez, gondolatai támadnak, eldönti, helyes-e ez vagy az. Ezek az Örök Tanító szavai, kérdései. A kérdéseket D`Orta tanító úr közvetíti.” – olvasható az egyik gyerekdolgozat-gyűjtemény fülszövegében. Az első gyűjtemény után, amelyből az idézet származik, még két további is megjelent Magyarországon az Európa Kiadó gondozásában (Isten ingyér teremtett bennünket, Rómeó alulról jegyezte el Júliát). A szöveg alkalmas a különböző népekkel, országokkal, kultúrákkal kapcsolatos sztereotípiákkal, előítéletekkel történő foglalkozásra.

(Az írás az eredeti szövegnek megfelelően szándékosan tartalmaz helyesírási hibákat, ezzel is hangsúlyozva, hogy kisdiákok fogalmazványairól van szó.)

Javaslatok a történet feldolgozásához

Szerepjáték keretében kezdeményezünk beszélgetést a dolgozatot író nápolyi kisfiúval. Ez lehet párbeszéd, de elképzelhető, hogy az erre vállalkozó „szereplőt” az egész osztály kérdezgeti.

Az osztályt két részre osztjuk. Mindkét társaság 3-4 fős kiscsoportokra bomlik. Kiscsoportos formában az egyik társaság a következő mondathoz gyűjt befejezéseket: Büszke vagyok Magyarországra, mert… Az osztály másik része pedig a következő mondatot folytatja: Nekem nagyon tetszik ez az ország. (Szabadon választhatnak olyan országot, amelyről sokat hallottak, vagy ahol már jártak). Az érvek a táblára kerülnek, és ezek alapján folytatható a beszélgetés.

A feldolgozás során alkalmazható kérdések

Te hogyan válaszolnál a címben megfogalmazott kérdésre? Indokold a válaszodat!

Előfordult már veled, hogy kül- vagy belföldön, esetleg az osztályban rosszul bántak veled (lenéztek, gúnyoltak, semmibe vettek stb.) azért, mert máshonnan származol, vagy valamiért más vagy, mint a többiek? Mit éreztél? Mit tettél?

Tanácsok a pedagógusnak

A gyakorlat típusának megválasztásánál nagyon kell ügyelni arra, hogy a gyerekek érettségéhez, konkrét tapasztalataihoz alkalmazkodjunk. Az olasz gyerek nevében való érvelés nyilván nem valósítható meg olyan közegben, ahol még senki sem járt Olaszországban. A gyakorlat első változata is lebonyolítható más nemzet szerepeltetésével, amennyiben akad olyan tanuló, aki erre – megfelelő tapasztalatok birtokában – vállalkozik.

<< Az erkölcstan órákra (is) ajánljuk 7.<< Az erkölcstan órákra (is) ajánljuk 6.<< Az erkölcstan órákra (is) ajánljuk 5.<< Az erkölcstan órákra (is) ajánljuk 4.<< Az erkölcstan órákra (is) ajánljuk 3.<< Az erkölcstan órákra (is) ajánljuk 2.<< Erkölcstan órákra (is) ajánljuk

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.09.13.
Balla István: A karanténoktatás legalább megmutatta a szülőknek, mi megy a magyar iskolában
A koronavírus miatt hosszú hónapokra online módra átállított oktatás nagy lehetőség lett volna arra, hogy a kényszerhelyzet miatt az iskola a 21. századba lépjen, ám ezt nem használtuk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.09.13.
A pedagógusok felelősségéről
Spirit rádió Ellenpont c. műsorának linkje, ahol Ercse Kriszta Nagy Erzsivel a pedagógusok felelősségéről, az iskolai erőszakról, a (pedagógiai) lehetőségekről, a társadalmi és a központi...
(Forrás: Spirit FM)
--
2021.09.01.
Diákok százezrei ülnek be ma az iskolapadba
A magyar oktatási rendszerben az alulteljesítő tanulók száma 25 százalék felett van a 15 évesek körében. Egyes kutatások szerint, akik a nemzetközi mérések alapján nem érik el a négyes...
(Forrás: Világgazdaság)
--
2021.09.01.
Fejvesztve menekülnek a tanárok az iskolákból: mutatjuk, mi az oka
Most hivatalosan azért nem kapnak béremelést a pedagógusok, mert a koronavírus-válság miatt a gazdasági helyzet ezt nem teszi lehetővé, miközben a gazdaság a vártnál gyorsabban áll talpra...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.08.31.
FELSZÁLLT A FÜST: NINCSEN VESZÉLY, NINCS KORLÁTOZÁS, A MINISZTÉRIUMNAK SEMMI DOLGA 2021-08-31
Bár Maruzsa Zoltán a mai napig nem válaszolt a tanévre való felkészülését firtató kérdéseinkre, a felkészítésre nem panaszkodhatnak az iskolák, óvodák: már a tanévnyitó előtti napon...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.08.31.
Érzékenyítő programja miatt támadják az Illyést – A helyi Fidesz elítéli és megvédi az LMBTQ-lobbitól a budaörsi gyerekeket
2021. június 10-én a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közösségi oldalán számolt be, hogy több civil szervezet is tartott előadásokat, workshopokat az iskolájukban. Többek között egy transznem...
(Forrás: Budaőrsi Info)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep