Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. szeptember 13. csütörtök, 21:44

Erkölcstan órákra (is) ajánljuk

Mivel a következő tanévtől minden általános iskolában hetente lesz erkölcstan óra, sokaknak jelenthet segítséget, ha felelevenítünk egy a honlapunkon korábban megjelent sorozatot. Olyan hosszabb-rövidebb szövegeket teszünk közzé, amelyek beszélgetésre, vitára serkenthetnek, s ezekhez módszertani ajánlásokat is kapcsoltunk. Természetesen ajánlásaink nem csupán az erkölcstan órán használhatók fel, jól jöhetnek egyéb tanórai és tanórán kívüli alkalmakkor is. Kíváncsian várjuk visszajelzéseiteket, és szívesen tesszük közkinccsé bevált jó gyakorlataitokat.

Hogyan éljünk?

(…) Életem legfontosabb viselkedési szabályait egytől egyig az óvodában sajátítottam el. Az egyetemen a bölcsesség nem volt különösebb érték, az óvodában azonban annál inkább. Íme, amit tanultam:
Ossz meg mindent másokkal!

Ne csalj a játékban!

Ne bánts másokat!

Mindent oda tégy vissza, ahonnét elvetted!

Rakj rendet magad után!

Ne vedd el a másét!

Kérj bocsánatot, ha valakinek fájdalmat okoztál!

Evés előtt moss kezet!

Húzd le a vécét!

A frissen sült sütemény és a hideg tej tápláló.

Élj mértékkel! Mindennap tanulj, gondolkodj, rajzolj, fess, énekelj, táncolj, játssz és dolgozz egy keveset!

Délutánonként szundíts egyet!

A nagyvilágban óvatosan közlekedj, fogd meg a társad kezét, és ne szakadjatok el egymástól!

Ismerd fel a csodát! Ne feledd a magocskát a műanyag pohárban: a gyökerek lefelé terjeszkednek, a növények felfelé, és senki nem tudja pontosan, mindez hogyan van, de valamennyien hasonlóképpen élünk.

Az aranyhalak, a hörcsögök, a fehér egerek, még a magocska is a műanyag pohárban – mind meghalnak egyszer. Mi is.

És emlékezz az első szóra, melyet megtanultál – a legfontosabbikra –: nézd!

Feldolgozási, megbeszélési szempontok (10 éves kortól)

Bibliográfiai adatok: Robert Fulghum:
Már az óvodában megtanultam mindent, amit tudni érdemes. Részlet.
Fordította: Havas Krisztina. Park Kiadó. Budapest, 1992. 8-9. oldal.

Tanácsok a történet értelmezéséhez

Az idézett szöveg olyan életbölcsességekre hívja fel a figyelmet, amelyek alapjai már kisgyermekkorban elsajátíthatók lennének. Ha ezeket a „viselkedési szabályokat” valóban minden ember idejében megtanulná, jobbá válhatna a világ. A szerző így folytatja idézett gondolatait:

„Minden fontos dolog bennük foglaltatik. A szeretet és az alapvető higiénia. Az ökológia, a politika, az egyenlőség és az értelmes élet.

Válaszd ki bármelyik pontot, fordítsd le bölcs, felnőtt szavakra, és alkalmazd családodra, kormányodra, munkádra, egész életedre – meglátod, bölcsnek és igaznak fogod találni.

Gondold csak el, mennyivel jobb volna a világ, ha összes lakója süteményt és tejet uzsonnázna minden délután három órakor, aztán pedig fogná a plédjét és szunyókálna egy keveset. És milyen jó volna, ha az összes kormány oda tenne vissza mindent, ahonnét elvette, és rendet rakna maga után. És akárhány éves is vagy, még mindig érvényes a szabály: a nagyvilágban fogd meg a társad kezét, és ne szakadjatok el egymástól.”

A szöveg feldolgozásánál alkalmazkodni kell az osztály életkorához, érettségéhez. A fiatalabb tanulókkal a saját életükre vonatkozó szabályok jelentőségének felismertetésén van a hangsúly. A serdülő korú gyerekekkel már a felnőtt világra is vonatkoztathatunk, és később az egész társadalom, a világ szempontjából lényeges tanulságok is levonhatók.

Javasolt kérdések és feladatok a szöveg feldolgozásához

Ti mikor találkoztatok az itt felsorolt szabályokkal?

Válasszátok ki azokat, amelyeket már óvodás korotokban megtanultatok!

Ha szükségesnek tartjátok, fogalmazzátok át a szabályokat úgy, hogy a jelenlegi életkorotokban is érvényesek legyenek!

Melyek ezek közül azok, amelyeket ma is fontosnak tekintetek? Melyek azok, amelyeket ma is betartotok otthon, az iskolában vagy más helyeken?

A felnőttek betartják-e ezeket a szabályokat?

Hozzatok példákat e szabályok megszegésére és ennek következményeire!

Alkossatok 3-4 fős kiscsoportokat, és válasszátok ki a számotokra legfontosabb három szabályt. Indokoljátok a választásotokat, és vitassátok meg döntéseiteket a többi osztálytársatokkal!

Az erkölcstan órákra (is) ajánljuk 9. >>Az erkölcstan órákra (is) ajánljuk 8. >>

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.06.27.
A MAGYAR ISKOLARENDSZERBEN KUTYAVILÁG VÁR A KÜLFÖLDRŐL HAZATÉRŐ GYEREKEKRE
„A magyar oktatási rendszer merevsége nagyon erős gátja tud lenni a migrációs motivációnak. Egy magyar szülő tízszer meggondolja, hogy kitegye a gyerekét annak, hogy elmenjenek, aztán k...
(Forrás: Qubit)
--
2022.06.27.
Csendben több mint a duplájára emelik az egyik diákhitel kamatát
Július 1-től 1,99%-ról 4,99%-ra emelkedik a szabad felhasználású Diákhitel 1 kamata, derül ki annak hivatalos honlapjáról, erre olvasónk hívta fel a figyelmünket. A felsőoktatási önkö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.06.27.
Egyre több a felekezeti iskola, van már olyan tankerület, ahol több diák jár egyházi általánosba, mint államiba
Az egyházi oktatás-nevelés térnyerése nem a felekezeti oktatás iránti növekvő igények, és nem is szakmai szempontok alapján alakult ki: az a 2010 óta tartó “oktatáspolitika“ része,...
(Forrás: Népszava)
--
2022.06.27.
Már majdnem kétmillióan nézték meg a TikTokon ezt az iskolai videót
Marik Laura nemcsak énekesnői karrierjén dolgozik, de izgalmas énekórákat is tart: a TikTokon mutatja meg, milyenek az órái. Egyik videója már 1,8 milliós megtekintésnél jár: egy egész...
(Forrás: Eduline)
--
2022.06.27.
Elképesztő eredményt értek el az érettségin a budaörsi Illyés végzősei, és 161 nyelvvizsgát is szereztek
„Ha valaki az évvégi iskolai összes tantárgyi átlagot (4,6) irreálisan magasnak találta volna, akkor nézze meg az érettségi eredményeket! Középszinten a vizsgajegyek átlaga: 4,87 (!),...
(Forrás: Eduline)
--
2022.06.25.
Súgógép
A becsületes diákok heteket, hónapokat készülnek egy-egy megméretésre, az élelmesebbek viszont inkább a segédeszközök beszerzésével töltik az időt. Bizonyos tárgyak esetében megértő...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep