Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. szeptember 23. vasárnap, 17:04

Az erkölcstan órákra (is) ajánljuk 3.

Ne ítélj elhamarkodottan!

Egy magát becsületesnek mondó tisztviselő elfoglalta új hivatalát, és a következő feliratot függesztette ki a hivatal ajtajára:

„Nem szeretem a pénzt.

Nem vágyom magas rangra.

Nem félek a haláltól.”

Néhány nappal később valaki hozzáírta az alábbiakat a tisztviselő szövegéhez:

„Nem szeretem a pénzt, ha kevés van belőle.

Nem vágyom magas rangra, kivéve, ha magasabb a mostaninál.

Nem félek a haláltól, de szeretnék a lehető legtovább élni.”

Háttérinformációk

A fenti történet Deli Éva és Buda Marianna Tanulástanítás?: Élvezetes tanulás című könyvéből (Dinasztia, 2008) származik. Ugyaninnen idézzük a feldolgozás egy lehetséges menetét is.

A feldolgozás egy lehetséges menete

A történetekről folyó beszélgetés bevált módszere – többek között – a gondolkodás és a kreativitás fejlesztésének. Ha a történetek még humorosak is, akkor különösen jó esély van arra, hogy sikerül tanítványaink érdeklődését felkelteni, és bevonni őket az ehhez kapcsolódó beszélgetésbe. A következő mese például nem csupán szórakoztató, hanem fontos felismerésekhez is vezethet.

A szöveg feldolgozását 12 évesnél idősebb tanulócsoportoknak ajánljuk.

Kérdés: Milyen ember, aki a hivatalnok ajtaján lévő feliratot kiegészítette?

  • Szellemes!
  • Jó emberismerő, könnyen kiismerte a hivatalnokot.
  • Gyáva, mert nyíltan nem meri vállalni a véleményét.
  • Realista, hisz ha nyíltan vállalná, amit gondol, elbocsátanák.

Kérdés: S ha a hivatalnok valóban jó ember? Ha csak azért írta ki, amit kiírt, hogy tudja mindenki, vége van a megvesztegetések, csalások idejének?

  • Akkor rosszindulatú a kiegészítések írója.
  • Lehet, hogy így áll bosszút az új hivatalnok becsületébe gázol, mert ő szerette volna megkapni ezt a beosztást.
  • Alattomos, gonosz ember.

Kérdés: De megváltozott a véleményetek! Miért?

  • Nem feltételeztük, hogy egy hivatalnok rendes is lehet!
  • Volt egy előítéletünk.
  • No, most nem tudhatjuk, hogy milyen ember is, aki titokban kiegészítette a feliratot…

Kérdés: Előfordult már a valóságban is, hogy elhamarkodottan alkottatok véleményt valakiről vagy valamiről?

Érdekes példákat szoktak említeni elhamarkodott ítéletalkotásaikról, előítéleteikről. Nem kell személyes panaszáradatra gondolni, ha valaki a csoportból hajlamos erre, ügyesen le kell szerelni.

Az erkölcstan órákra (is) ajánljuk 9. >>Az erkölcstan órákra (is) ajánljuk 8. >>

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.19.
73 ezer diákot várnak a szombati felvételire, sok középiskola szigorú Covid-szabályokkal készül
„Aki teheti, tartsa otthon a gyerekét a felvételit megelőző napokban, ezzel is csökkentve a fertőzésveszélyt” – ezt a tanácsot adta a középiskolai felvételire készülő diákok szü...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.18.
Ki fogja tanítani a gyerekeinket?
Két év alatt harmadára csökkent a kezdő pedagógusok száma. Szél Bernadett független országgyűlési képviselő adatigénylésére válaszolva, az Emmi nem könnyen árulta el a megdöbbentő...
(Forrás: hírklikk)
--
2022.01.18.
Százak mentek vissza Romániába, ezrek maradtak
Évről évre egyre több diák lépi át a határt Románia magyarlakta településein, hogy Magyarországon folytassa a középiskolát. Az agyelszívás nehezen érinti a partiumi magyar gimnáziumokat...
(Forrás: telex)
--
2022.01.18.
Meg kell teremteni a feltételeket a tudományra éhes diákoknak
Mindent megtett a Magyar Innovációs Szövetség, hogy az idén több diák jelentkezzen a tudományos tehetségkutató versenyre, ám valószínűleg a feltételek hiányossága miatt ezt nem sikerü...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.01.18.
„A Klebelsberg Központot és a tankerületi rendszert meg kell szüntetni”
Új Nemzeti alaptanterv és közoktatási törvény, a tankerületi rendszer felszámolása és a pedagógusbérek rendezése – többek között ezeket ígéri az egységes ellenzék oktatáspolitikai...
(Forrás: Népszava)
--
2022.01.18.
Szövegértés-szövegalkotás fejlesztése animációkkal
Egyre inkább szükségszerűvé válik a szóbeli kifejezőkészség formálása, mivel egyre nehezebben szólalunk meg, nehezebben fejezzük ki magunkat nagyobb közönség előtt. KÜLÖNÖSEN FONTOS...
(Forrás: Moderm Iskola)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep