Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2012. szeptember 23. vasárnap, 17:04

Az erkölcstan órákra (is) ajánljuk 3.

Ne ítélj elhamarkodottan!

Egy magát becsületesnek mondó tisztviselő elfoglalta új hivatalát, és a következő feliratot függesztette ki a hivatal ajtajára:

„Nem szeretem a pénzt.

Nem vágyom magas rangra.

Nem félek a haláltól.”

Néhány nappal később valaki hozzáírta az alábbiakat a tisztviselő szövegéhez:

„Nem szeretem a pénzt, ha kevés van belőle.

Nem vágyom magas rangra, kivéve, ha magasabb a mostaninál.

Nem félek a haláltól, de szeretnék a lehető legtovább élni.”

Háttérinformációk

A fenti történet Deli Éva és Buda Marianna Tanulástanítás?: Élvezetes tanulás című könyvéből (Dinasztia, 2008) származik. Ugyaninnen idézzük a feldolgozás egy lehetséges menetét is.

A feldolgozás egy lehetséges menete

A történetekről folyó beszélgetés bevált módszere – többek között – a gondolkodás és a kreativitás fejlesztésének. Ha a történetek még humorosak is, akkor különösen jó esély van arra, hogy sikerül tanítványaink érdeklődését felkelteni, és bevonni őket az ehhez kapcsolódó beszélgetésbe. A következő mese például nem csupán szórakoztató, hanem fontos felismerésekhez is vezethet.

A szöveg feldolgozását 12 évesnél idősebb tanulócsoportoknak ajánljuk.

Kérdés: Milyen ember, aki a hivatalnok ajtaján lévő feliratot kiegészítette?

  • Szellemes!
  • Jó emberismerő, könnyen kiismerte a hivatalnokot.
  • Gyáva, mert nyíltan nem meri vállalni a véleményét.
  • Realista, hisz ha nyíltan vállalná, amit gondol, elbocsátanák.

Kérdés: S ha a hivatalnok valóban jó ember? Ha csak azért írta ki, amit kiírt, hogy tudja mindenki, vége van a megvesztegetések, csalások idejének?

  • Akkor rosszindulatú a kiegészítések írója.
  • Lehet, hogy így áll bosszút az új hivatalnok becsületébe gázol, mert ő szerette volna megkapni ezt a beosztást.
  • Alattomos, gonosz ember.

Kérdés: De megváltozott a véleményetek! Miért?

  • Nem feltételeztük, hogy egy hivatalnok rendes is lehet!
  • Volt egy előítéletünk.
  • No, most nem tudhatjuk, hogy milyen ember is, aki titokban kiegészítette a feliratot…

Kérdés: Előfordult már a valóságban is, hogy elhamarkodottan alkottatok véleményt valakiről vagy valamiről?

Érdekes példákat szoktak említeni elhamarkodott ítéletalkotásaikról, előítéleteikről. Nem kell személyes panaszáradatra gondolni, ha valaki a csoportból hajlamos erre, ügyesen le kell szerelni.

Az erkölcstan órákra (is) ajánljuk 9. >>Az erkölcstan órákra (is) ajánljuk 8. >>

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep