Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. szeptember 4. csütörtök, 13:13

Tudásbázis a neten!

Az Ifjúság.hu – a Bázisiskolai Programnak keretet adó ifjúságfejlesztési projekt – a fiatalok életpálya-építését állítja a középpontba, vagyis arra vállalkozik, hogy leszámolva az egyszakmás, egypályás élet illúziójával, az önismereten alapuló, rugalmas életpálya-tervezésre készítse, tanítsa a fiatalokat. Ez a kihívás mára megkerülhetetlenné vált, hiszen a megállíthatatlanul változó és differenciálódó képzési kínálat és munkaerőpiac, miközben a választás szabadságával kecsegtet, végtelenségével, átláthatatlanságával óhatatlanul bénít és sokkol is. Másokat pedig a végtelen gyermekkor ideig-óráig fenntartható, hamis illúziójába ringat…

A szülői generáció egyszakmás, egyiskolás mintái mára használhatatlanná váltak, így a „pályaválasztás” egyszeriséget, befejezettséget kifejező fogalmát és az ehhez kapcsolódó tevékenységet a „lifelong guidance” – „életpálya-támogatás”, „élethosszig tartó pályaorientáció” váltotta fel.

A Bázisiskolai Program arra vállalkozott, hogy iskolai keretben adjon perspektívát, mutasson eligazodási pontokat az életpálya útvesztőiben, segítve a fiatalok befelé irányuló, önismereti tapasztalatszerzését csakúgy, mint a kifelé irányuló, pályaismereti és munkaerő-piaci tájékozódást. A megvalósítást és a részt vevő tanárok munkáját a kompetenciaalapú tudásfelfogás jellemzi. Eszerint a kompetencia – az alkalmazásképes tudás – három összetevőből: az attitűdökből, készségekből és ismeretekből tevődik össze, a kompetenciafejlesztés során pedig mindhárom terület együttes és egymásra ható fejlesztéséről van szó. A program támogatására létrehozott online tudásbázis ezt a megközelítést tükrözi.

Az attitűdök változásában a sajátélmény jelentőségét, a készségfejlesztésben a megfelelő kihívásokat, míg az ismeretközvetítés során a diákok megismerésén és tapasztalataik, ismereteik feltárásán alapuló, konstruktivista megközelítést tarjuk szem előtt. Ennek megfelelően készültek a tudásbázisban megtalálható foglalkozástervek, és ezt a célt szolgálja a jelenleg 300 elemből álló – és felhasználói oldalról reményeink szerint tovább bővülő -, téma, módszer és korcsoport szerint kereshető gyakorlatgyűjtemény.

Milyen kompetenciákról beszélünk?

Az életpálya-építés támogatását azzal szolgáljuk, ha az úgynevezett transzverzális (vagy átvihető) kompetenciák fejlesztését állítjuk középpontba. Ezek azok a kompetenciák, melyek iskolai felfogásban a tantárgyakon, életünk egészét tekintve pedig a tevékenységek különböző területein, szektorain átívelnek, és meglétük minden helyzetben képes megkönnyíteni az eligazodást és az érvényesülést. Egy lehetséges felsorolás szerint ide tartoznak: a lehetőségek, a jogok, az akadályok és a szükségletek felismerésének képessége; az egyéni vagy csoportos stratégia-kidolgozás képessége; a helyzetek, kapcsolatok elemzésének képessége; az együttműködés, a részvétel, a vezetés képessége; a demokratikus intézmények kiépítésének és működtetésének képessége; az irányítás és a problémamegoldás képessége; a játékszabályok betartásának és kidolgozásának képessége; a kulturális különbségek ellenére a rend biztosításának képessége1. A foglalkozásterveinkben hasonló transzverzális kompetenciák fejlesztését tűztük magunk elé, mindezt a program központi témája, az életpálya-építés támogatása köré rendezve.

Az online tudásbázis már megjelent, és a félév során még megjelenő anyagait a kompetenciafejlesztés, a sajátélményűség, a reflektivitás és a projektszemlélet kapcsolja össze. Jó böngészést kívánunk hozzá, bízva abban, hogy mindenki, aki kamaszokkal, fiatalokkal dolgozva fontosnak tartja a szociális kompetenciák fejlesztését, talál benne kedvére való gondolatokat, ötleteket.

A tudásbázis címe http://bip.ujnemzedek.hu/. Az otthonául szolgáló ujnemzedek.hu weboldal az Ifjúság.hu fiataloknak szóló, hivatalos oldala.

Földes Petra

A Bázisiskolai Program a TÁMOP-3.3.12-12-2013-0001, "Ifjúság.hu" a sikeres nemzedékért – Átfogó ifjúsági szolgáltatásfejlesztés a köznevelésben tanuló diákok esélyegyenlőségének növelése érdekében című projekt keretében, az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásában valósult meg.

 

1A kulcskompetenciákról kimerítő háttértanulmány olvasható itt: http://www.ofi.hu/tudastar/oecd-tanulmanyok/kulcskompetenciak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep