Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. szeptember 4. csütörtök, 13:13

Tudásbázis a neten!

Az Ifjúság.hu – a Bázisiskolai Programnak keretet adó ifjúságfejlesztési projekt – a fiatalok életpálya-építését állítja a középpontba, vagyis arra vállalkozik, hogy leszámolva az egyszakmás, egypályás élet illúziójával, az önismereten alapuló, rugalmas életpálya-tervezésre készítse, tanítsa a fiatalokat. Ez a kihívás mára megkerülhetetlenné vált, hiszen a megállíthatatlanul változó és differenciálódó képzési kínálat és munkaerőpiac, miközben a választás szabadságával kecsegtet, végtelenségével, átláthatatlanságával óhatatlanul bénít és sokkol is. Másokat pedig a végtelen gyermekkor ideig-óráig fenntartható, hamis illúziójába ringat…

A szülői generáció egyszakmás, egyiskolás mintái mára használhatatlanná váltak, így a „pályaválasztás” egyszeriséget, befejezettséget kifejező fogalmát és az ehhez kapcsolódó tevékenységet a „lifelong guidance” – „életpálya-támogatás”, „élethosszig tartó pályaorientáció” váltotta fel.

A Bázisiskolai Program arra vállalkozott, hogy iskolai keretben adjon perspektívát, mutasson eligazodási pontokat az életpálya útvesztőiben, segítve a fiatalok befelé irányuló, önismereti tapasztalatszerzését csakúgy, mint a kifelé irányuló, pályaismereti és munkaerő-piaci tájékozódást. A megvalósítást és a részt vevő tanárok munkáját a kompetenciaalapú tudásfelfogás jellemzi. Eszerint a kompetencia – az alkalmazásképes tudás – három összetevőből: az attitűdökből, készségekből és ismeretekből tevődik össze, a kompetenciafejlesztés során pedig mindhárom terület együttes és egymásra ható fejlesztéséről van szó. A program támogatására létrehozott online tudásbázis ezt a megközelítést tükrözi.

Az attitűdök változásában a sajátélmény jelentőségét, a készségfejlesztésben a megfelelő kihívásokat, míg az ismeretközvetítés során a diákok megismerésén és tapasztalataik, ismereteik feltárásán alapuló, konstruktivista megközelítést tarjuk szem előtt. Ennek megfelelően készültek a tudásbázisban megtalálható foglalkozástervek, és ezt a célt szolgálja a jelenleg 300 elemből álló – és felhasználói oldalról reményeink szerint tovább bővülő -, téma, módszer és korcsoport szerint kereshető gyakorlatgyűjtemény.

Milyen kompetenciákról beszélünk?

Az életpálya-építés támogatását azzal szolgáljuk, ha az úgynevezett transzverzális (vagy átvihető) kompetenciák fejlesztését állítjuk középpontba. Ezek azok a kompetenciák, melyek iskolai felfogásban a tantárgyakon, életünk egészét tekintve pedig a tevékenységek különböző területein, szektorain átívelnek, és meglétük minden helyzetben képes megkönnyíteni az eligazodást és az érvényesülést. Egy lehetséges felsorolás szerint ide tartoznak: a lehetőségek, a jogok, az akadályok és a szükségletek felismerésének képessége; az egyéni vagy csoportos stratégia-kidolgozás képessége; a helyzetek, kapcsolatok elemzésének képessége; az együttműködés, a részvétel, a vezetés képessége; a demokratikus intézmények kiépítésének és működtetésének képessége; az irányítás és a problémamegoldás képessége; a játékszabályok betartásának és kidolgozásának képessége; a kulturális különbségek ellenére a rend biztosításának képessége1. A foglalkozásterveinkben hasonló transzverzális kompetenciák fejlesztését tűztük magunk elé, mindezt a program központi témája, az életpálya-építés támogatása köré rendezve.

Az online tudásbázis már megjelent, és a félév során még megjelenő anyagait a kompetenciafejlesztés, a sajátélményűség, a reflektivitás és a projektszemlélet kapcsolja össze. Jó böngészést kívánunk hozzá, bízva abban, hogy mindenki, aki kamaszokkal, fiatalokkal dolgozva fontosnak tartja a szociális kompetenciák fejlesztését, talál benne kedvére való gondolatokat, ötleteket.

A tudásbázis címe http://bip.ujnemzedek.hu/. Az otthonául szolgáló ujnemzedek.hu weboldal az Ifjúság.hu fiataloknak szóló, hivatalos oldala.

Földes Petra

A Bázisiskolai Program a TÁMOP-3.3.12-12-2013-0001, "Ifjúság.hu" a sikeres nemzedékért – Átfogó ifjúsági szolgáltatásfejlesztés a köznevelésben tanuló diákok esélyegyenlőségének növelése érdekében című projekt keretében, az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásában valósult meg.

 

1A kulcskompetenciákról kimerítő háttértanulmány olvasható itt: http://www.ofi.hu/tudastar/oecd-tanulmanyok/kulcskompetenciak

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep