Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. szeptember 4. csütörtök, 13:13

Tudásbázis a neten!

Az Ifjúság.hu – a Bázisiskolai Programnak keretet adó ifjúságfejlesztési projekt – a fiatalok életpálya-építését állítja a középpontba, vagyis arra vállalkozik, hogy leszámolva az egyszakmás, egypályás élet illúziójával, az önismereten alapuló, rugalmas életpálya-tervezésre készítse, tanítsa a fiatalokat. Ez a kihívás mára megkerülhetetlenné vált, hiszen a megállíthatatlanul változó és differenciálódó képzési kínálat és munkaerőpiac, miközben a választás szabadságával kecsegtet, végtelenségével, átláthatatlanságával óhatatlanul bénít és sokkol is. Másokat pedig a végtelen gyermekkor ideig-óráig fenntartható, hamis illúziójába ringat…

A szülői generáció egyszakmás, egyiskolás mintái mára használhatatlanná váltak, így a „pályaválasztás” egyszeriséget, befejezettséget kifejező fogalmát és az ehhez kapcsolódó tevékenységet a „lifelong guidance” – „életpálya-támogatás”, „élethosszig tartó pályaorientáció” váltotta fel.

A Bázisiskolai Program arra vállalkozott, hogy iskolai keretben adjon perspektívát, mutasson eligazodási pontokat az életpálya útvesztőiben, segítve a fiatalok befelé irányuló, önismereti tapasztalatszerzését csakúgy, mint a kifelé irányuló, pályaismereti és munkaerő-piaci tájékozódást. A megvalósítást és a részt vevő tanárok munkáját a kompetenciaalapú tudásfelfogás jellemzi. Eszerint a kompetencia – az alkalmazásképes tudás – három összetevőből: az attitűdökből, készségekből és ismeretekből tevődik össze, a kompetenciafejlesztés során pedig mindhárom terület együttes és egymásra ható fejlesztéséről van szó. A program támogatására létrehozott online tudásbázis ezt a megközelítést tükrözi.

Az attitűdök változásában a sajátélmény jelentőségét, a készségfejlesztésben a megfelelő kihívásokat, míg az ismeretközvetítés során a diákok megismerésén és tapasztalataik, ismereteik feltárásán alapuló, konstruktivista megközelítést tarjuk szem előtt. Ennek megfelelően készültek a tudásbázisban megtalálható foglalkozástervek, és ezt a célt szolgálja a jelenleg 300 elemből álló – és felhasználói oldalról reményeink szerint tovább bővülő -, téma, módszer és korcsoport szerint kereshető gyakorlatgyűjtemény.

Milyen kompetenciákról beszélünk?

Az életpálya-építés támogatását azzal szolgáljuk, ha az úgynevezett transzverzális (vagy átvihető) kompetenciák fejlesztését állítjuk középpontba. Ezek azok a kompetenciák, melyek iskolai felfogásban a tantárgyakon, életünk egészét tekintve pedig a tevékenységek különböző területein, szektorain átívelnek, és meglétük minden helyzetben képes megkönnyíteni az eligazodást és az érvényesülést. Egy lehetséges felsorolás szerint ide tartoznak: a lehetőségek, a jogok, az akadályok és a szükségletek felismerésének képessége; az egyéni vagy csoportos stratégia-kidolgozás képessége; a helyzetek, kapcsolatok elemzésének képessége; az együttműködés, a részvétel, a vezetés képessége; a demokratikus intézmények kiépítésének és működtetésének képessége; az irányítás és a problémamegoldás képessége; a játékszabályok betartásának és kidolgozásának képessége; a kulturális különbségek ellenére a rend biztosításának képessége1. A foglalkozásterveinkben hasonló transzverzális kompetenciák fejlesztését tűztük magunk elé, mindezt a program központi témája, az életpálya-építés támogatása köré rendezve.

Az online tudásbázis már megjelent, és a félév során még megjelenő anyagait a kompetenciafejlesztés, a sajátélményűség, a reflektivitás és a projektszemlélet kapcsolja össze. Jó böngészést kívánunk hozzá, bízva abban, hogy mindenki, aki kamaszokkal, fiatalokkal dolgozva fontosnak tartja a szociális kompetenciák fejlesztését, talál benne kedvére való gondolatokat, ötleteket.

A tudásbázis címe http://bip.ujnemzedek.hu/. Az otthonául szolgáló ujnemzedek.hu weboldal az Ifjúság.hu fiataloknak szóló, hivatalos oldala.

Földes Petra

A Bázisiskolai Program a TÁMOP-3.3.12-12-2013-0001, "Ifjúság.hu" a sikeres nemzedékért – Átfogó ifjúsági szolgáltatásfejlesztés a köznevelésben tanuló diákok esélyegyenlőségének növelése érdekében című projekt keretében, az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásában valósult meg.

 

1A kulcskompetenciákról kimerítő háttértanulmány olvasható itt: http://www.ofi.hu/tudastar/oecd-tanulmanyok/kulcskompetenciak

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.08.
Szegregáció vagy integráció…? Petrikné Jánossy Csilla írása
Vizsgálódásunk tárgya: a segítségre, támogatásra szorulók, azaz a különleges figyelmet igénylők, az SNI-sek, a részképességzavarral élők helyzete. A többségi, a köznyelv szerint „...
(Forrás: tani-tani online)
--
2021.03.08.
Modernizációba kényszerítve
2019-ben hozta létre a magyar kormány az első vagyonkezelő alapítványt, melyből kísérleti jelleggel a Budapesti Corvinus Egyetem intézményi modellváltását finanszírozta. Az alapítványi...
(Forrás: Drót.eu)
--
2021.03.08.
Csikorog a KRÉTA az általános digitális oktatás első napján
NEM ELŐSZÖR VAN GOND A KRÉTA-RENDSZERREL. Februárban is többször tört borsot a tanárok orra alá. Ez akkor és most is azért okoz a szokásosnál nagyobb kellemetlenséget a pedagógusoknak é...
(Forrás: index)
--
2021.03.08.
Az iskolaőröknek nem jár home office
Az iskolaőrök zöme az online oktatás idején is bejár dolgozni, néhányukat ideiglenesen másik iskolába vezényelték vagy a helyi kapitányságon kaptak megbízást – tudta meg a rendőrsé...
(Forrás: Népszava)
--
2021.03.08.
Dr. Sófi Gyula: A gyerekek 25–30 százalékának van pszichés gondja, és ezen a Covid tovább ront
Szorongás, halálfélelem, tisztálkodási kényszer – csak néhány olyan pszichés probléma, amely jelentősen gyakoribb lett a gyermekek és a serdülők között a járvány kezdete óta. Sófi...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.06.
Az óvodákban és iskolákban is lesz hétfőtől gyermekfelügyelet
Hétfőtől április 7-ig, a tavaszi szünet végéig bezárnak az óvodák, az iskolák pedig online oktatásra térnek át. A kormány mindenkit arra kér, hogy ha van erre módja, akkor otthon oldja...
(Forrás: telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep