Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
?>
2015. április 4. szombat, 8:31

Ez történt a Digitális nemzedék konferencián

A tanár mint felhasználóbarát felület

Hogyan lehet az olvasást megszerettetni a Z generációval, hogyan tudjuk a klasszikus írott kultúrát átadni nekik? Magyartanárként napi szinten teszem fel magamnak a kérdést. Amivel találkozom, az egy ördögi kör, egy önmagába visszatérő, önmagát erősítő folyamat: a Z generáció nem olvas, ezért a szókincse szűk, tehát a szövegértése gyenge. Emiatt nem szeret olvasni, még a könnyen befogadható szövegek is csak rövid ideig kötik le, tehát nem vagy alig olvas – így a szókincse nem bővül, a szövegértése gyenge… s megint elölről. Mivel a diák az iskolában nehéz és/vagy terjedelmes szövegekkel találkozik, alapélménye a frusztráció, és elfordul az iskolától. Teheti, hiszen van egy másik világ, aminek mobiltelefonja és internetkapcsolata révén úgyis folyamatosan jelenlévő tagja, s ez a világ ráadásul csupa olyasmit kínál, ami számára nem frusztráló, sőt vonzó: rövid szövegeket, képeket s az énképének pozitív megerősítését, helyenként már-már nárcisztikus visszaigazolását.

Gergelyi Katalin a Digitális nemzedék konferencián

A diákokat beszippantó virtuális világ, ami miatt a tanuló csak fizikailag van jelen az órán, azért is vonzó, mert a befogadása könnyű. A digitális kultúra fogyasztását felhasználóbarát felületek biztosítják: itt minden könnyen elérhető. Ez a világ azt sugallja: az iskola felesleges, hiszen itt mindent sokkal könnyebben és gyorsabban megkapsz. Tanári próbálkozásaimban igyekszem felvenni a versenyt ezzel a felhasználóbarát világgal, és azzal kísérletezem, hogy néhány ponton áttörjem a nem olvasás és a szövegértési problémák ördögi körét, illetve „felhasználóbarátabb” környezetet teremtsek az iskola falain belül. Ilyen kísérletek a Facebook vagy a Google Dokumentumok használata, a játékosítás különböző formái projektekben vagy önállóan.

A Facebook bevonása a munkába azt eredményezheti, hogy a diákok által gondosan és folyamatosan alakított imidzsben helyet kap egy-két olyan gondolat, ami az iskolai tanulmányokból származik. Ha a diák megosztja egy tanulási célokra létrehozott oldalon önálló alkotását vagy véleményét, ezzel az alakítgatott énképének részévé teszi intellektuális teljesítményét, amit esetleg amúgy nem szokott megtenni. Ilyesmi derült ki legalábbis számomra a Facebookon létrehozott Felvilágosodás oldal használatakor, illetve ezt tudtam meg az utána kapott visszajelzésekből.

A Google Dokumentumok használata személyességet, szoros tanár-diák kapcsolatot és pozitív tanulói attitűdöt teremthet – azon túlmenően, hogy egy hosszú időn át közösen szerkesztett megosztott dokumentum már önmagában is nagyon hatékonyan fejleszti az íráskészséget.

A jatékosítás pedig az az eszköz, pontosabban eszközöknek azon tárháza, ami a leginkább képes a diákokat bevonni az iskolai munkába – főleg az olyan diákokat, akik amúgy nagy mértékben elutasítják azt. Egy projekt, aminek a produktuma egy társasjáték; online tesztek, melyeket eleve beépített „jutalom” játékok szakítanak meg – ezek olyan eszközök, amiktől a diáknak nagy eséllyel kedve lesz a tananyaggal is foglalkozni. Ha a játékosítás nemcsak a projekt produktumát, a különböző órai feadatokat érinti, hanem az értékelésben is helyet kap, akkor a játék nagy mértékben, közvetlenül növeli a hatékonyságot, a folyamatos (nem csak fizikai) jelenlétet, az érdeklődést és a tanulói aktivitást.

Tanári munkámban az utóbbi időkben ezekkel az eszközökkel kísérleteztem, s úgy vélem, érdemes ezen a módon folytatni a tanításról való gondolkodást. A diákok visszajelzései pozitívak, számukra ez a fajta munka talán már nem frusztráló, hanem inkább motiváló. Tapasztalom, hogy világaink azért bizonyos pontokon összeérhetnek: a kultúraközvetítés újfajta módjai ígérnek még sikereket.

2 üzenet

  1. Kedves Tanárnő!
    Évekkel ezelőtt jelentkeztem Önöknél a témába vágó lehetőség felvázolásával. Nem érdekelt senkit. Több, mint 10 évvel ezelőtt egy szakközépiskolában megvalósítottam azt, hogy együtt dolgozzunk ki egy témát a diákokkal. Hamarosan kirúgtak onnan. 15 évvel ezelőtt egy pályázati megbeszélésen derült ki, előbb, vagy utóbb minden innovációra képes alkotót elbocsájtott a szakma. Az alap probléma az, hogy a pedagógus született információ átadó. Nem viseli el az "okoskodókat", legyen az kolléga, szülő, vagy diák. "Ez van, ezt kell megtanulni, ezt kell szeretni és kész". Az a néhány ember, aki ettől az elvtől különbözik, ki is rekesztődik az okos pedagógusok társadalmából. Ez egyértelmű, sok évtizedes tapasztalatomon alapuló vélemény. Ezért aztán az ABC vége utáni legújabb nemzedék le fogja seperni az életéből biblia szerű igehirdetésen alapuló képzést, a pedagógusok pedig szaladhatnak a diákok Facebook típusú utólérése irányába, de mindig le fognak maradni. Sok sikert

  2. Gergelyi Katalin szerint:

    Kedves Kolléga!
    Nem egészen értem a "jelentkeztem Önöknél"-t, de a többire hadd válaszoljak röviden: valóban nem egyszerű az innovatív tanári magatartás, de szerintem jóval többen tanulják, képviselik ma már, mint gondolná. Magam is váltottam munkahelyet, de nem emiatt, és az elmúlt 7 évben nem rekesztődtem ki "az okos pedagógusok társadalmából". Talán nem reménytelen annyira a dolog. Köszönöm a szerencsekívánatokat, Önnek is a lehető legjobbakat kívánok tisztelettel.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
--
2023.07.15.
A státusztörvény miatt elhagyja a tanári pályát Jocó bácsi, az ország kedvelt pedagógusa
Elhagyja a tanári pályát Balatoni József, vagy ahogy mindenki ismeri, Jocó bácsi. A közel százezer követővel bíró pedagógus úgy fogalmazott, „a lelkem egy darabja most kicsit belehal ebbe...
(Forrás: Index)
--
2023.07.09.
Kiválóan fejlesztő általános iskolák. Asztalos György írása
Egy intézmény akkor kerül fel a kiválóan teljesítők listájára, ha az elmúlt öt kompetenciamérésen legalább egyszer a „sárga pont” felette van a „kék vonalnak”. Vagyis a gyerekek...
(Forrás: tani-tani online)
--
2023.07.09.
Pedagógusoknak, rendőröknek ad havi 150 ezres albérlet-támogatást Terézváros
Három éven át havi bruttó 150 ezer forintos albérlet-támogatást nyújt 18 olyan munkavállalónak Terézváros, akik az állami szférában dolgoznak nehéz körülmények között, ezzel is pr...
(Forrás: Telex)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep