Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. április 4. szombat, 8:31

Ez történt a Digitális nemzedék konferencián

A tanár mint felhasználóbarát felület

Hogyan lehet az olvasást megszerettetni a Z generációval, hogyan tudjuk a klasszikus írott kultúrát átadni nekik? Magyartanárként napi szinten teszem fel magamnak a kérdést. Amivel találkozom, az egy ördögi kör, egy önmagába visszatérő, önmagát erősítő folyamat: a Z generáció nem olvas, ezért a szókincse szűk, tehát a szövegértése gyenge. Emiatt nem szeret olvasni, még a könnyen befogadható szövegek is csak rövid ideig kötik le, tehát nem vagy alig olvas – így a szókincse nem bővül, a szövegértése gyenge… s megint elölről. Mivel a diák az iskolában nehéz és/vagy terjedelmes szövegekkel találkozik, alapélménye a frusztráció, és elfordul az iskolától. Teheti, hiszen van egy másik világ, aminek mobiltelefonja és internetkapcsolata révén úgyis folyamatosan jelenlévő tagja, s ez a világ ráadásul csupa olyasmit kínál, ami számára nem frusztráló, sőt vonzó: rövid szövegeket, képeket s az énképének pozitív megerősítését, helyenként már-már nárcisztikus visszaigazolását.

Gergelyi Katalin a Digitális nemzedék konferencián

A diákokat beszippantó virtuális világ, ami miatt a tanuló csak fizikailag van jelen az órán, azért is vonzó, mert a befogadása könnyű. A digitális kultúra fogyasztását felhasználóbarát felületek biztosítják: itt minden könnyen elérhető. Ez a világ azt sugallja: az iskola felesleges, hiszen itt mindent sokkal könnyebben és gyorsabban megkapsz. Tanári próbálkozásaimban igyekszem felvenni a versenyt ezzel a felhasználóbarát világgal, és azzal kísérletezem, hogy néhány ponton áttörjem a nem olvasás és a szövegértési problémák ördögi körét, illetve „felhasználóbarátabb” környezetet teremtsek az iskola falain belül. Ilyen kísérletek a Facebook vagy a Google Dokumentumok használata, a játékosítás különböző formái projektekben vagy önállóan.

A Facebook bevonása a munkába azt eredményezheti, hogy a diákok által gondosan és folyamatosan alakított imidzsben helyet kap egy-két olyan gondolat, ami az iskolai tanulmányokból származik. Ha a diák megosztja egy tanulási célokra létrehozott oldalon önálló alkotását vagy véleményét, ezzel az alakítgatott énképének részévé teszi intellektuális teljesítményét, amit esetleg amúgy nem szokott megtenni. Ilyesmi derült ki legalábbis számomra a Facebookon létrehozott Felvilágosodás oldal használatakor, illetve ezt tudtam meg az utána kapott visszajelzésekből.

A Google Dokumentumok használata személyességet, szoros tanár-diák kapcsolatot és pozitív tanulói attitűdöt teremthet – azon túlmenően, hogy egy hosszú időn át közösen szerkesztett megosztott dokumentum már önmagában is nagyon hatékonyan fejleszti az íráskészséget.

A jatékosítás pedig az az eszköz, pontosabban eszközöknek azon tárháza, ami a leginkább képes a diákokat bevonni az iskolai munkába – főleg az olyan diákokat, akik amúgy nagy mértékben elutasítják azt. Egy projekt, aminek a produktuma egy társasjáték; online tesztek, melyeket eleve beépített „jutalom” játékok szakítanak meg – ezek olyan eszközök, amiktől a diáknak nagy eséllyel kedve lesz a tananyaggal is foglalkozni. Ha a játékosítás nemcsak a projekt produktumát, a különböző órai feadatokat érinti, hanem az értékelésben is helyet kap, akkor a játék nagy mértékben, közvetlenül növeli a hatékonyságot, a folyamatos (nem csak fizikai) jelenlétet, az érdeklődést és a tanulói aktivitást.

Tanári munkámban az utóbbi időkben ezekkel az eszközökkel kísérleteztem, s úgy vélem, érdemes ezen a módon folytatni a tanításról való gondolkodást. A diákok visszajelzései pozitívak, számukra ez a fajta munka talán már nem frusztráló, hanem inkább motiváló. Tapasztalom, hogy világaink azért bizonyos pontokon összeérhetnek: a kultúraközvetítés újfajta módjai ígérnek még sikereket.

2 üzenet

  1. Kedves Tanárnő!
    Évekkel ezelőtt jelentkeztem Önöknél a témába vágó lehetőség felvázolásával. Nem érdekelt senkit. Több, mint 10 évvel ezelőtt egy szakközépiskolában megvalósítottam azt, hogy együtt dolgozzunk ki egy témát a diákokkal. Hamarosan kirúgtak onnan. 15 évvel ezelőtt egy pályázati megbeszélésen derült ki, előbb, vagy utóbb minden innovációra képes alkotót elbocsájtott a szakma. Az alap probléma az, hogy a pedagógus született információ átadó. Nem viseli el az "okoskodókat", legyen az kolléga, szülő, vagy diák. "Ez van, ezt kell megtanulni, ezt kell szeretni és kész". Az a néhány ember, aki ettől az elvtől különbözik, ki is rekesztődik az okos pedagógusok társadalmából. Ez egyértelmű, sok évtizedes tapasztalatomon alapuló vélemény. Ezért aztán az ABC vége utáni legújabb nemzedék le fogja seperni az életéből biblia szerű igehirdetésen alapuló képzést, a pedagógusok pedig szaladhatnak a diákok Facebook típusú utólérése irányába, de mindig le fognak maradni. Sok sikert

  2. Gergelyi Katalin szerint:

    Kedves Kolléga!
    Nem egészen értem a "jelentkeztem Önöknél"-t, de a többire hadd válaszoljak röviden: valóban nem egyszerű az innovatív tanári magatartás, de szerintem jóval többen tanulják, képviselik ma már, mint gondolná. Magam is váltottam munkahelyet, de nem emiatt, és az elmúlt 7 évben nem rekesztődtem ki "az okos pedagógusok társadalmából". Talán nem reménytelen annyira a dolog. Köszönöm a szerencsekívánatokat, Önnek is a lehető legjobbakat kívánok tisztelettel.

Hozzászólás a(z) Gergelyi Katalin bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.08.12.
PCR-teszt beiratkozáshoz, kizárólag online vagy csak személyes órák – nagy szórással indulnak az egyetemek ősszel
Eltérő módon készülnek az egyetemek az őszi félévre, több helyen a nagyelőadásokat csak online tartják majd meg. A Semmelweis Egyetem negatív PCR-tesztet vár el az elsősöktől beiratkoz...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.11.
Részletes járványügyi intézkedési protokollt kapnak az intézmények
Három héttel azt iskolakezdés előtt még mindig úgy tűnik, hogy a gyerekek és a tanárok visszatérhetnek az intézményekbe, a koronavírus-helyzet miatt azonban ez az utolsó pillanatig változhat...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.08.11.
EMMI: Szeptember elején indul az iskola, nem indokolt a digitális oktatás
Azt írják, hogy a hamarosan megjelenő rendelet szerint a tanév hagyományosan indulhat szeptember 1-jén. „A koronavírus-járvány hazai alakulása eddig kedvező, jelenleg nem indokolt a digit...
(Forrás: 444.hu)
--
2020.08.11.
Lesz intézkedési protokoll az iskoláknak, de még nem tudni mikor
Kapnak majd az iskolák intézkedési protokollt az őszi tanévkezdésre az Emberi Erőforrások Minisztériuma szerint. Igaz, azt még nem tudni, mikor. A Pedagógusok Szakszervezete szerint már most...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.10.
Lehet, hogy van kész forgatókönyve a kormánynak a tanévről, csak senki nem tud róla
Több forgatókönyvön is gondolkodnak az iskolák arról, hogyan is nézhet ki a következő tanév, azonban ehhez – többekkel folytatott beszélgetés alapján – támpontokat nem kapnak. A Nemzeti...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.10.
Szakok szűnhetnek meg a Szent István Egyetemen
Az agrár-felsőoktatásba 35-40 százalékkal jelentkeztek kevesebben, mint tavaly, míg összességében ennél kisebb arányban, 19-20 százalékkal csökkent a felsőfokú képzésekre jelentkező...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep