Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. július 8. szerda, 7:31

Átütő fejlődésű tehetség

A tehetségek, még a zsenik sem feltétlenül a kicsi gyerekkorban mutatkoznak meg. Ugyanakkor néhány kisgyerek átütő fejlődése előre sejteti a későbbi kiemelkedő teljesítményeket.

Ami még ritkább, hogy már kicsi gyerek korban teljesítményt érjenek el ezek a gyerekek. Az igazi nagy művek csak tizenéves kor után keletkeznek, de az alkotás már előbb elindulhat. Mozart is komponált már nyolc éves korában.

A szokásostól nagyon eltérő, átütő fejlődésük miatt ezeknek a gyereknek a tehetséggondozása nem oldható meg az oktatási rendszerben. Ezért más megoldásokat is alkalmazunk a Tehetségműhely Alapítvány munkájában:

Alkotó nap: a gyerek a hét egy napján önállóan a saját érdeklődésének megfelelően tevékenykedik, nem megy az oktatási intézménybe. Kisebb a feszültsége, többet fejlődik ezen a napon. Ez a megoldás ráadásul még anyagi megterhelést sem jelent, ha a család tudja biztosítani a gyerek felügyeletét.

„Alkotó napi” programok: összetett, magas színvonalú tevékenységet biztosítanak a nagyon gyors fejlődésű gyerekek számára 3-5 fős csoportokban. Ezáltal a gyerekek találkozhatnak egymással, és közben a képességeiknek megfelelő tevékenységekben vehetnek részt.

Szakértő mentor: közreműködésére lehet szükség, amikor sem a szülők sem az oktatási intézmény nem tudja biztosítani a gyerek fejlődéséhez szükséges szakmai hátteret sem.

A programok jelenleg önköltségesek, és nem minden család tudja biztosítani a gyerek ellátásának, adott esetben menedzselésének költségeit. Ezért keresünk a gyerekeknek szponzorokat, akik a családdal való egyezség alapján a gyerek fejlődéséhez szükséges ellátás, eszközök vagy akár utazási költségek tekintetében anyagi támogatást ad.

Milyenek ezek a gyerekek? Néhányan a Tehetségműhely Alapítványból:

Goran 2 és fél éves kisfiú. Ír olvas, számol, a színeket ismeri a bézstől a natúrig. Hatalmas szókincse van. Az autólogók százait ismeri fel. Angol szókincse is több száz szavas. Vagy a KRESZ könyvet bújja, vagy a számítógépen keresgél.

Fürdés közben szócsatáznak, az anya mond egy szót és neki az utolsó betűvel kell mondania szót. Ezt imádja. Ha angol szót mond az anya, például „nose”, akkor tudja, hogy e-vel jön az ő szava.

Megfelelő óvodát találni számára szinte lehetetlen, de kötelező óvodába mennie.

Andris 4 és fél éves kisfiú. aki úgy zsonglőrködik a számokkal, mint más a labdákkal. Mindig tudja hány óra van, hány perc van odaérni a programjaikra, az autó hány °C fokot mutat, mennyivel változott a hőmérséklet tegnaphoz képest. A mínusz fokok sem ejtik zavarba. Figyeli a KRESZ táblákat és közli, mikor mennyivel lehet menni az úton.

Szeret focizni, kirándulni, piknikezni, köveket dobálni a Dunába. Élvezi a társas- és kártyajátékokat, sakkozik.

Elképesztő gyorsasággal tanul és jegyez meg bármit. Minden érdekli, kérdez és egyfolytában beszél. Vidám, érzékeny, jó humorú kisfiú, akivel csupa móka az élet.

Hat éves, kiemelkedő tehetségű kislány, Barabás Lujza felnőtt festőművészek között (egyedüli gyermekként) Magyarországot képviseli a párizsi Louvre Múzeum Art Salon nemzetközi Art Fair-en több kisebb és a „Spiral” című művével.

Lujzi 2014-ben életében először Bécsben, a nemzetközi (felnőtt, 15 országból meghívott művészeknek rendezett) Mery ARTmass Vienna! elnevezésű kiállításon állíthatott ki két festményt, melyből az egyiket, az „Autumn leaves I.” címűt (melyet még öt évesen festett) meg akartak venni, azonban a szülők nem akarták megválni tőle. Lujzi sikere felhívta a figyelmet az átütő fejlődésű kisgyerekekre.

Gyarmathy Éva

Egy üzenet

  1. Péter szerint:

    "Amikor a törpék megszerzik a hatalmat arra, hogy mindenkit egyenlővé tegyenek, csak egyféle módot ismernek rá. Levágják a fejét azoknak, akik magasabbak."

    Ebből született meg az "integrált oktatás".

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.24.
PDSZ: Vicc, hogy ilyen kettős mércével kezelik a figyelmeztető sztrájkot és általában az oktatást
Nagy Erzsébet, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének vezetőségi tagja a Hírklikknek nyilatkozva elmondta, már 17 ezer aláírás (azóta már 20 ezernél is több – a szerk.) gyűlt ö...
(Forrás: Mérce)
--
2022.01.24.
A PDSZ tagja is megszólalt a lefújt felvételiről: mindenképp hátrány éri az érintett gyerekeket
— Nem tudok más ilyen esetről, de olyanról se hallottam még, hogy 20 kormányhivatalnok megy ki egy iskolába ellenőrizni. Abban biztos vagyok, hogy ilyen jellegű ügy ekkora sajtónyilvánoss...
(Forrás: Blikk)
--
2022.01.24.
Elküldtek egy tanárt egy budapesti gimnáziumból, mert nyomult a lányokra és szexchatbe keveredett a diákjaival
Novemberben elküldtek egy szaktanárt a budapesti Szinyei Merse Pál Gimnáziumból, mert “az online térben korábbi figyelmeztetés ellenére pedagógushoz nem méltó módon viselkedett”. Az iskola...
(Forrás: Átlátszó)
--
2022.01.24.
Ellenőrök szálltak ki egy alapítványi gimnáziumhoz és lefújták a felvételit
Szombaton nagyjából negyed órával 10 óra előtt kéttucatnyi kormányhivatalnok ment ki a budapesti Kürt Alapítványi Gimnáziumhoz, amelynek épületében tudomásunk szerint nagyjából 150 di...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep