Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. július 8. szerda, 7:31

Átütő fejlődésű tehetség

A tehetségek, még a zsenik sem feltétlenül a kicsi gyerekkorban mutatkoznak meg. Ugyanakkor néhány kisgyerek átütő fejlődése előre sejteti a későbbi kiemelkedő teljesítményeket.

Ami még ritkább, hogy már kicsi gyerek korban teljesítményt érjenek el ezek a gyerekek. Az igazi nagy művek csak tizenéves kor után keletkeznek, de az alkotás már előbb elindulhat. Mozart is komponált már nyolc éves korában.

A szokásostól nagyon eltérő, átütő fejlődésük miatt ezeknek a gyereknek a tehetséggondozása nem oldható meg az oktatási rendszerben. Ezért más megoldásokat is alkalmazunk a Tehetségműhely Alapítvány munkájában:

Alkotó nap: a gyerek a hét egy napján önállóan a saját érdeklődésének megfelelően tevékenykedik, nem megy az oktatási intézménybe. Kisebb a feszültsége, többet fejlődik ezen a napon. Ez a megoldás ráadásul még anyagi megterhelést sem jelent, ha a család tudja biztosítani a gyerek felügyeletét.

„Alkotó napi” programok: összetett, magas színvonalú tevékenységet biztosítanak a nagyon gyors fejlődésű gyerekek számára 3-5 fős csoportokban. Ezáltal a gyerekek találkozhatnak egymással, és közben a képességeiknek megfelelő tevékenységekben vehetnek részt.

Szakértő mentor: közreműködésére lehet szükség, amikor sem a szülők sem az oktatási intézmény nem tudja biztosítani a gyerek fejlődéséhez szükséges szakmai hátteret sem.

A programok jelenleg önköltségesek, és nem minden család tudja biztosítani a gyerek ellátásának, adott esetben menedzselésének költségeit. Ezért keresünk a gyerekeknek szponzorokat, akik a családdal való egyezség alapján a gyerek fejlődéséhez szükséges ellátás, eszközök vagy akár utazási költségek tekintetében anyagi támogatást ad.

Milyenek ezek a gyerekek? Néhányan a Tehetségműhely Alapítványból:

Goran 2 és fél éves kisfiú. Ír olvas, számol, a színeket ismeri a bézstől a natúrig. Hatalmas szókincse van. Az autólogók százait ismeri fel. Angol szókincse is több száz szavas. Vagy a KRESZ könyvet bújja, vagy a számítógépen keresgél.

Fürdés közben szócsatáznak, az anya mond egy szót és neki az utolsó betűvel kell mondania szót. Ezt imádja. Ha angol szót mond az anya, például „nose”, akkor tudja, hogy e-vel jön az ő szava.

Megfelelő óvodát találni számára szinte lehetetlen, de kötelező óvodába mennie.

Andris 4 és fél éves kisfiú. aki úgy zsonglőrködik a számokkal, mint más a labdákkal. Mindig tudja hány óra van, hány perc van odaérni a programjaikra, az autó hány °C fokot mutat, mennyivel változott a hőmérséklet tegnaphoz képest. A mínusz fokok sem ejtik zavarba. Figyeli a KRESZ táblákat és közli, mikor mennyivel lehet menni az úton.

Szeret focizni, kirándulni, piknikezni, köveket dobálni a Dunába. Élvezi a társas- és kártyajátékokat, sakkozik.

Elképesztő gyorsasággal tanul és jegyez meg bármit. Minden érdekli, kérdez és egyfolytában beszél. Vidám, érzékeny, jó humorú kisfiú, akivel csupa móka az élet.

Hat éves, kiemelkedő tehetségű kislány, Barabás Lujza felnőtt festőművészek között (egyedüli gyermekként) Magyarországot képviseli a párizsi Louvre Múzeum Art Salon nemzetközi Art Fair-en több kisebb és a „Spiral” című művével.

Lujzi 2014-ben életében először Bécsben, a nemzetközi (felnőtt, 15 országból meghívott művészeknek rendezett) Mery ARTmass Vienna! elnevezésű kiállításon állíthatott ki két festményt, melyből az egyiket, az „Autumn leaves I.” címűt (melyet még öt évesen festett) meg akartak venni, azonban a szülők nem akarták megválni tőle. Lujzi sikere felhívta a figyelmet az átütő fejlődésű kisgyerekekre.

Gyarmathy Éva

Egy üzenet

  1. Péter szerint:

    "Amikor a törpék megszerzik a hatalmat arra, hogy mindenkit egyenlővé tegyenek, csak egyféle módot ismernek rá. Levágják a fejét azoknak, akik magasabbak."

    Ebből született meg az "integrált oktatás".

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep