Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2015. július 8. szerda, 7:31

Átütő fejlődésű tehetség

A tehetségek, még a zsenik sem feltétlenül a kicsi gyerekkorban mutatkoznak meg. Ugyanakkor néhány kisgyerek átütő fejlődése előre sejteti a későbbi kiemelkedő teljesítményeket.

Ami még ritkább, hogy már kicsi gyerek korban teljesítményt érjenek el ezek a gyerekek. Az igazi nagy művek csak tizenéves kor után keletkeznek, de az alkotás már előbb elindulhat. Mozart is komponált már nyolc éves korában.

A szokásostól nagyon eltérő, átütő fejlődésük miatt ezeknek a gyereknek a tehetséggondozása nem oldható meg az oktatási rendszerben. Ezért más megoldásokat is alkalmazunk a Tehetségműhely Alapítvány munkájában:

Alkotó nap: a gyerek a hét egy napján önállóan a saját érdeklődésének megfelelően tevékenykedik, nem megy az oktatási intézménybe. Kisebb a feszültsége, többet fejlődik ezen a napon. Ez a megoldás ráadásul még anyagi megterhelést sem jelent, ha a család tudja biztosítani a gyerek felügyeletét.

„Alkotó napi” programok: összetett, magas színvonalú tevékenységet biztosítanak a nagyon gyors fejlődésű gyerekek számára 3-5 fős csoportokban. Ezáltal a gyerekek találkozhatnak egymással, és közben a képességeiknek megfelelő tevékenységekben vehetnek részt.

Szakértő mentor: közreműködésére lehet szükség, amikor sem a szülők sem az oktatási intézmény nem tudja biztosítani a gyerek fejlődéséhez szükséges szakmai hátteret sem.

A programok jelenleg önköltségesek, és nem minden család tudja biztosítani a gyerek ellátásának, adott esetben menedzselésének költségeit. Ezért keresünk a gyerekeknek szponzorokat, akik a családdal való egyezség alapján a gyerek fejlődéséhez szükséges ellátás, eszközök vagy akár utazási költségek tekintetében anyagi támogatást ad.

Milyenek ezek a gyerekek? Néhányan a Tehetségműhely Alapítványból:

Goran 2 és fél éves kisfiú. Ír olvas, számol, a színeket ismeri a bézstől a natúrig. Hatalmas szókincse van. Az autólogók százait ismeri fel. Angol szókincse is több száz szavas. Vagy a KRESZ könyvet bújja, vagy a számítógépen keresgél.

Fürdés közben szócsatáznak, az anya mond egy szót és neki az utolsó betűvel kell mondania szót. Ezt imádja. Ha angol szót mond az anya, például „nose”, akkor tudja, hogy e-vel jön az ő szava.

Megfelelő óvodát találni számára szinte lehetetlen, de kötelező óvodába mennie.

Andris 4 és fél éves kisfiú. aki úgy zsonglőrködik a számokkal, mint más a labdákkal. Mindig tudja hány óra van, hány perc van odaérni a programjaikra, az autó hány °C fokot mutat, mennyivel változott a hőmérséklet tegnaphoz képest. A mínusz fokok sem ejtik zavarba. Figyeli a KRESZ táblákat és közli, mikor mennyivel lehet menni az úton.

Szeret focizni, kirándulni, piknikezni, köveket dobálni a Dunába. Élvezi a társas- és kártyajátékokat, sakkozik.

Elképesztő gyorsasággal tanul és jegyez meg bármit. Minden érdekli, kérdez és egyfolytában beszél. Vidám, érzékeny, jó humorú kisfiú, akivel csupa móka az élet.

Hat éves, kiemelkedő tehetségű kislány, Barabás Lujza felnőtt festőművészek között (egyedüli gyermekként) Magyarországot képviseli a párizsi Louvre Múzeum Art Salon nemzetközi Art Fair-en több kisebb és a „Spiral” című művével.

Lujzi 2014-ben életében először Bécsben, a nemzetközi (felnőtt, 15 országból meghívott művészeknek rendezett) Mery ARTmass Vienna! elnevezésű kiállításon állíthatott ki két festményt, melyből az egyiket, az „Autumn leaves I.” címűt (melyet még öt évesen festett) meg akartak venni, azonban a szülők nem akarták megválni tőle. Lujzi sikere felhívta a figyelmet az átütő fejlődésű kisgyerekekre.

Gyarmathy Éva

Egy üzenet

  1. Péter szerint:

    "Amikor a törpék megszerzik a hatalmat arra, hogy mindenkit egyenlővé tegyenek, csak egyféle módot ismernek rá. Levágják a fejét azoknak, akik magasabbak."

    Ebből született meg az "integrált oktatás".

Hozzászólás a(z) Péter bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.15.
Tízezrek dilemmája: Menjen-e iskolába a gyerek, ha kötelező, de nem biztonságos?
Mert nagyot mondani Orbán Viktor, amikor arra hivatkozott, hogy a magyarok többsége a nemzeti konzultáción azt kérte, nyissák ki az iskolákat: a témakört firtató kérdés ugyanis nem szerepelt...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.15.
Maruzsa: Ha nagyon rosszul sikerül az írásbeli érettségi, lehet javítani szóbelin
Maruzsa Zoltán közoktatásért felelős államtitkár az operatív törzs pénteki tájékoztatóján beszélt az iskolákat érintő járványügyi intézkedések változásairól. Elmondta, az óvod...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.15.
Maruzsa: Nem lesz kötelező a gyerekeket visszavinni az óvodába és az iskolába
Az államtitkár elmondta, hogy az óvodák és az alsó tagozatok megnyitása mellett az is szólt, hogy e két csoportban alacsonyabb volt a fertőzöttek aránya. Hozzátette, hogy az alsó tagozaton...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.14.
Biztonságos-e az iskolák jövő heti újranyitása Magyarországon?
Hétfőn újranyitnak az általános iskolák a kormány döntése alapján, ezért megvizsgáltuk, hogy járványügyi szempontból indokolható-e az újranyitás. Amikor a kabinet március végén d...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.04.13.
Koronavírus és iskolanyitás: a diákoknak könnyebb, a tanároknak nehezebb lesz otthon maradni
Egyfelől tehát valós igény, hogy újrainduljon a jelenléti oktatás, másfelől valós járványügyi veszély is a nyitás. Mint a Nemzeti Pedagógus Kar elnöke lapunknak elmondta, hozzájuk is...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.13.
Oroszi Beatrix: Amíg nem telik el két hét a tanárok második oltása után, maszkban kellene tanítani
Az esetszámokat tekintve túl vagyunk a harmadik hullám csúcsán, de továbbra sem dőlhetünk hátra, mondta Oroszi Beatrix epidemiológus, a kormánynak tanácsokat adó minisztériumi elemzőcsapat...
(Forrás: 444.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep