Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. április 5. kedd, 13:11

Nem lehet abbahagyni…

4. Integráció, inkluzió

Ez olyan, mint egy nagy család, tehát itt minden gyerek az én kölyköm is. Van amikor szeretgetem őket, máskor meg nyakon tudnám csapni. Így telnek el a napjaink, és ez rendkívül jó érzés nekem. Olyan kis apró sikerek, amit más talán nem is lát meg. Például amikor a kislány hat év után először leteszi a sarkát, mert egészen addig lábujjhegyen járt a sérüléséből adódóan. Apró részeredmény, de nekem és neki nagy siker, de ő ezt még nem is érti. Remélem, ezt a néhány gyereket sikerült felkészíteni, nem a továbbtanulásra, hanem inkább az életére. Nem biztos, hogy az a megoldás, hogy az úgy nevezett épeknek kell elfogadniuk a sérülteket, jó lenne, ha ez oda-vissza működne.

Mászik felfelé a sziklán a kislány. Epilepsziás, értelmi fogyatékos – és ráadásul tériszonyos. De meg akarta próbálni, és miért ne próbálná? Már félúton jár a Törökugratón, mikor elakad. Nem vagyok biztos abban, hogy csak megijedt vagy apróbb rohama van (petit mal). Azután meghallom a hangját:

– Félek, Karcsi bácsi, félek!

– Nézz rám, ide a szemembe! Itt vagy már fenn, két mozdulat, és le is oldozlak a kötélről. Egyébként meg nem történhet semmi bajod, be vagy kötve! De ha akarod, lógj egy kicsit, látod, megtartalak!

Gondolkodik kicsit, aztán csak annyit mond:

– Lemennék!

Szép lassan leengedem, a karom majd leszakad, nincs profi felszerelésünk, én tartom a súlyát. Megkönnyebbülök, mikor a lába a földet éri újra.

– Nagyon bátor voltál! – szólok le neki és mit ad isten? Mire mindenki felmászott, nekiveselkedik újra, és feljön! Megérte.1

A 4. filmrészlet itt tekinthető meg.

Állok a Vadaspark pénztáránál és a hölgy nehezen érti meg a sajátos nevelési igényű gyerekek fogalmát. Nem tehetek mást, nem szeretem, de csak annyit mondok:

– Valamennyien értelmi fogyatékosok.

Nem veszem észre Gyuszit, aki közben odajött mellém. Rám néz és szelíden, csendesen csak annyit mond:

– Nem vagyok fogyatékos!

Puff neki! Igaza van.

Könyvárusítással egybekötött könyvbemutatók:

Április 9. 16.00 óra, Pannon Kincstár Tanoda, Budapest, V. Váci utca 47.

Április 12. 17.30 óra, Kőleves Vendéglő, Budapest, VII. Kazinczy u. 41.

1Leiner Károly: Az én gyerekeim. OFOE Könyvek, 2016, 129-130.o. Megrendelhető az IFA webshopjában

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep