Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. április 5. kedd, 13:11

Nem lehet abbahagyni…

4. Integráció, inkluzió

Ez olyan, mint egy nagy család, tehát itt minden gyerek az én kölyköm is. Van amikor szeretgetem őket, máskor meg nyakon tudnám csapni. Így telnek el a napjaink, és ez rendkívül jó érzés nekem. Olyan kis apró sikerek, amit más talán nem is lát meg. Például amikor a kislány hat év után először leteszi a sarkát, mert egészen addig lábujjhegyen járt a sérüléséből adódóan. Apró részeredmény, de nekem és neki nagy siker, de ő ezt még nem is érti. Remélem, ezt a néhány gyereket sikerült felkészíteni, nem a továbbtanulásra, hanem inkább az életére. Nem biztos, hogy az a megoldás, hogy az úgy nevezett épeknek kell elfogadniuk a sérülteket, jó lenne, ha ez oda-vissza működne.

Mászik felfelé a sziklán a kislány. Epilepsziás, értelmi fogyatékos – és ráadásul tériszonyos. De meg akarta próbálni, és miért ne próbálná? Már félúton jár a Törökugratón, mikor elakad. Nem vagyok biztos abban, hogy csak megijedt vagy apróbb rohama van (petit mal). Azután meghallom a hangját:

– Félek, Karcsi bácsi, félek!

– Nézz rám, ide a szemembe! Itt vagy már fenn, két mozdulat, és le is oldozlak a kötélről. Egyébként meg nem történhet semmi bajod, be vagy kötve! De ha akarod, lógj egy kicsit, látod, megtartalak!

Gondolkodik kicsit, aztán csak annyit mond:

– Lemennék!

Szép lassan leengedem, a karom majd leszakad, nincs profi felszerelésünk, én tartom a súlyát. Megkönnyebbülök, mikor a lába a földet éri újra.

– Nagyon bátor voltál! – szólok le neki és mit ad isten? Mire mindenki felmászott, nekiveselkedik újra, és feljön! Megérte.1

A 4. filmrészlet itt tekinthető meg.

Állok a Vadaspark pénztáránál és a hölgy nehezen érti meg a sajátos nevelési igényű gyerekek fogalmát. Nem tehetek mást, nem szeretem, de csak annyit mondok:

– Valamennyien értelmi fogyatékosok.

Nem veszem észre Gyuszit, aki közben odajött mellém. Rám néz és szelíden, csendesen csak annyit mond:

– Nem vagyok fogyatékos!

Puff neki! Igaza van.

Könyvárusítással egybekötött könyvbemutatók:

Április 9. 16.00 óra, Pannon Kincstár Tanoda, Budapest, V. Váci utca 47.

Április 12. 17.30 óra, Kőleves Vendéglő, Budapest, VII. Kazinczy u. 41.

1Leiner Károly: Az én gyerekeim. OFOE Könyvek, 2016, 129-130.o. Megrendelhető az IFA webshopjában

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.22.
Covid-teszt: Ott lehetnek a káosz nyomai a mai középiskolai felvételiken
Az iskolák vezetésének egyébként nem sok beleszólása van abba, mi történjen Covid-gyanú esetén. A karanténba kerülőkről a népegészségügyi hatóság dönt, egy teljes osztály vagy ak...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.01.22.
„Évről évre több tízezer gyereket lökünk bele ebbe a végtelenül rossz gépezetbe”
Káros a társadalomra, az oktatásra, megviseli a gyerekeket, sőt még a szülőket is – mondja a középiskolai felvételiről az Eduline által megkérdezett oktatáskutató. Árulkodó tény, hogy...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.22.
A szekuláris oktatás feltétele a demokráciának – válasz Radó Péternek
Szekularizáció hiányában a Fidesz átmenti a hatalmát az egyházi intézményrendszerbe, melynek beláthatatlan következményei lesznek. Nem ismételhetjük meg a rendszerváltás kudarcát, amikor...
(Forrás: Milenna)
--
2022.01.22.
Bréking: egyetlen magyar iskolában sincs hivatalos zárás a tomboló omikron-hullám közepette
Miután a kormányzat nem rendelt el rendkívüli szünetet a középiskolai felvételi (ami holnap lesz) hetében, hogy a hétvégére minél kevesebb megbetegedés legyen a gyermekek körében, így...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2022.01.22.
Pedagógus-krízis: harmadannyi pályakezdő, nagy lemorzsolódás, idősödő tanárkar
Pár napja közölte ellenzéki képviselői kérésre az Emberi Erőforrások Minisztériuma a pályakezdő pedagógusok számát: a 2020/2021-es, vagyis a legutóbbi tanévben összesen 2095 tanár...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.01.22.
Arca van annak, akit tehetetlennek gondolsz – holnap indulnak a BIDF 2022 vetítései!
A Mércén rengeteget foglalkozunk nemzetközi politikával, igyekszünk saját életünk, társadalmunk kihívásait minél szélesebb kontextusban bemutatni, és értelmezni. Akik szintén szeretnek...
(Forrás: Mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep