Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. március 18. péntek, 16:52

Nem lehet abbahagyni…1

2. Mindannyian mások vagyunk

Ma már nem lehet úgy tanítani, hogy nem differenciálunk. Legyen szó akár fogyatékkal élőkről, akár ép gyerekekről. Hogyan valósítható meg a differenciálás például a matematika órán? Hogy lehetünk hatékonyak egy olyan csoportban, ahol az egyik gyerek önállóan tud már számolni a 20-as számkörben, amíg a társa még az ujjai segítségével sem boldogul? Ahol a tanulók képtelenek megérteni a mínusz fogalmát? Az alábbi filmrészletben gyakorlati tanácsokat, bevált módszereket ismerhetünk meg, és egy az – interneten szabadon elérhető – kipróbált gyakorlatgyűjteményről is hírt kapunk.

A videó itt érhető el.

Részlet Leiner Károly Az én gyerekeim című könyvéből2

Kitaláltam, kifejlesztettem több száz játékot, gyakorlatot, taneszközt, feladattípust, szemléltető eszközöket. Ha meg akarnám írni őket könyvekben, az több év lenne – csak az origami könyvemen annak idején jó két évet dolgoztam, hogy minden gyereknek örömet okozzon és sikerrel lapozza, ne kudarccal. No, ebből se lett semmi, végül feltettem a netre, mint a többit, vigye, aki használni akarja. És ez okozott boldogságot, nem a könyv a polcon a nevemmel. Hivatás. Általában fontosabb a családnál is. Ennek ellenére jó apa akartam lenni, ebben is maximalista voltam: délután a sajátjaim, éjszaka, hajnalig az iskolai gyerekeim. Csodálatos harminc év adatott eddig! Meddig még? Annyi dolgom lenne! Hivatás. Mit jelent ez a szó, ez a kifejezés? Nem tudom, nem tudom megmagyarázni. Azt hiszem, hogy Út, melyen menni kell, mert arra születtél. És a pedagógus hivatásra is születni kell! Technikailag megtanulhatod a fogásait – hogy fognak-e működni ezek a fogások vagy sem, az egy másik kérdés. Hiszen ezen a pályán nem módszerekkel, eljárásokkal kell dolgoznod, azok csak segítő eszközeid, hanem saját magaddal, egyéniségeddel, személyiségeddel. A legjobb kivetített illusztráció az órádhoz nem ér annyit, mint a hozzátett személyiséged egy-egy darabja: mit mesélsz róla, milyen történettel leped meg a kölyköket, milyen darabkát adsz nekik magadból.

1A Leiner Károlyról készült portréfilm az Eszterházy Károly Főiskolán készült 2015-ben, alkotói: Sallai Éva és Tóth Tibor. A teljes film a Mestertanár Videoportálon a Kategóriák – tanárképzés – dokumentumfilm úton érhető el.

2OFOE könyvek, 2016, 149. o. Megrendelhető az IFA webshopjában.

6 üzenet

  1. H. Zsuzsa szerint:

    Kedves Károly! Nagyon köszönöm a videót és a könyvtippet is, várólistára tettem, hamarosan sort is kerítek rá. 🙂 Érdekelne a szabadtanulásos feladatgyűjtemény is, ami a videóban szerepelt, mint elérhető jógyakorlat. Próbáltam megkeresni a hálón, de nem találtam. 🙁 Segítene nekem abban, hogy hol találhatnék rá? Köszönettel, H. Zsuzsa

  2. Leiner Károly szerint:

    Kedves Zsuzsa,
    szívesen elküldöm privát üzenetben, ha email címed megírod nekem, így a legegyszerűbb. Igazából nekem is keresgélnem kellene, hogy hova került, mert TÁMOP pályázatba lett "leadva", én meg elengedtem, megváltam tőle, hiszen egyetlen kiadónak sem kellett…

  3. Á. Izabella szerint:

    Kedves Károly,

    Nagyon tetszett a videó és az ötletek is. Sajnos nem találtam meg sehol sem a feladatgyűjteményt. Esetleg ha lehetséges, akkor nekem is elküldené? Előre is köszönöm.

  4. LeinerKároly szerint:

    Természetesen. Örömmel.

  5. Dafinca Beata szerint:

    Kedves Karoly!
    Halas vagyok ezert a videoert, jolesik latni, hogy nem vagyok csak egy fecske 🙂 Halas lennek, ha nekem is atkuldene a feladatgyujtemenyt.
    Elore is koszonom, kellemes tavaszt, tovabbi jo munkat!

  6. Leiner Károly szerint:

    Kedves Beáta!
    Próbáltam utána nyomozni és kiderült számomra, hogy 3 évig elérhetőek csak ezek a Jó gyakorlatok. Nem is értem. Ezért küldöm természetesen.
    A fecskéknek nagyon örülök és minden erőmmel támogatom őket, hiszen a kihalás szélén állnak 🙂

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.08.08.
Egész karokat szervezhetnek ki a szegedi egyetemből
2020. július 1-ével hat magyarországi egyetemet adott át az állam egy szándékosan erre a célra létrehozott vagyonkezelő alapnak. A Miskolci Egyetem, a Moholy-Nagy László Művészeti Egyetem...
(Forrás: szegeder)
--
2020.08.08.
Kréta és gumibot – Stefanik Krisztina pszichológus: Gyermeki agresszióra agresszióval felelni erkölcsi csőd
Gyülekeznek a frissen kiképzett iskolaőrök. Szeptembertől – ha lesz tanévkezdés – több száz iskolában, tanintézetben gumibottal, spray-vel felszerelt „rendügyi szakemberek” vigyáznak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.08.08.
Száz izgalmas magyar pedagógiai programot gyűjtöttek össze, hogy ne kelljen keresgélned
Második éve gyűjti az Edisonplatform azokat a Magyarországon elérhető innovatív pedagógiai programokat, amelyek elsősorban az általános iskolás korú gyerekeket és szüleiket célozzák meg...
(Forrás: Qubit)
--
2020.08.08.
Sikeres a tíz napja elindított játékos ismeretterjesztő program
Július 28-án indult útjára a #maradjitthon kampányhoz csatlakozva a Vakációzzunk a múzeumokkal! virtuális múzeumpedagógiai mozgalom, mely hazánk négy legnagyobb tavát mutatja be főként...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.08.08.
Óriási nyereményakciót hirdet pedagógusoknak az Emmi: akár elismerő oklevelet is nyerhetnek
A minisztérium pályázatot hirdetett „EMMI tanmenet pályázat 2020” címmel, amire várják a „legeredetibb, a tanulók fejlődését szolgáló” és a központi tartalomszabályozókkal ö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.08.
Megint új diákhitelt vezetnek be Magyarországon
A felnőttképzés és a szakképzés megújításának újabb lépéseként a Kormány a két évtizedes múltra visszatekintő, nemzetközi szinten is elismert magyar diákhitelezés kibővítésér...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep