Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. január 14. szombat, 9:47

Irodalom órán

Ebben a tanévben magyar nyelv irodalmat is tanítok két 9. osztályban. Reálosként féltem is tőle rendesen. (De állítólag egy gyógypedagógusnak mindenhez kell értenie.). A nyelvtani ismeretekkel semmi gond, az ige tavaly is ige volt, jövőre is az marad.

Hanem az irodalom! Ezek a gyerekek olvasástechnikai gondokkal küzdenek még a középiskolában is, szövegértésük gyenge, szókincsük korlátozott. A versek pedig olyan messze állnak tőlük, hogy…..

Szóval pánikoltam is rendesen, amikor József Attila költészete került ma terítékre. Úgy jártam, mint a diákok zöme, „én tényleg készültem tanár úr”, csak kiment a fejemből, hogy mire.

Tegnap tapasztaltam meg éppen, hogy diákjaink ismerik híres elődeink neveit, de arról már fogalmuk nincs, ki mit követett el azért, hogy a neve fennmaradjon az utókor számára. Kölcsey, Széchenyi, Petőfi, Ady, II. Rákóczi Ferenc, Kossuth… Csak egy halmaz részei, akiknek a nevét illik hibátlanul leírni. Szóval József Attila. Kedvenc költőm. Mit mondjak róla, hogy a név mögött meglássák az embert is?

Nem mondtam ki a nevét. Csak mesélni kezdtem. József Jolán írásából azt a részt, amikor a Mama betegsége miatt egy tömegszálláson magára marad a három gyerek, napok óta éhezve. Jolán pedig éjjel ellopja az ágy alá dugott ételt. és a három gyerek mohón eszi a hideg káposztát. Csak azért, hogy életben maradjanak. Mesélni kezdtem mosónőkről, piros lábaskákról, amibe a maradékot hazavihették, pályaudvarokról, ahol gyerekek gyűjtötték a lehullott széndarabokat, és arról, hogy egy disznópásztor kisfiútól még a nevét is elvették. Ezt értették. Végre rákérdeztek: Kiről mesél?

A neve csak néhány gyereknek rémlett. Pedig bizonyára tanultak róla. de kiesett már a fejükből az a tudás. Hát kezdjük elölről! Előkerültek a versek. Felolvastam őket. Mama, Anyám, Tiszta szívvel. Nem kezdtünk el elemezni. Csak a reakciójukat figyeltem. Majd megkockáztattam, hogy szerintem ő írta a világirodalom egyik legszebb szerelmes versét is. M. megszólalt: Na, arra kíváncsi vagyok… József Attila: Óda. Nem az egész, csak részlet. M. újra megszólalt: A rohadt életbe, ez tényleg szép!

A következő órán még mindig József Attila költészete lesz a téma. Még ötletem sincs, hogyan folytassam. Mert irodalmat tanítani (számomra) nagyon nehéz. Megrögzött fizika-matek-kémia beállítottságú vagyok, ahol a dolgok egyértelműek. Legalábbis azt hiszem.

Remélem, elboldogulok. Milyen szép is lenne, ha József Attila nevét hallva azt tudnák mondani róla: ő költő volt.

Pfeifer Erzsébet

a szerző rajza

2 üzenet

  1. Nyíri ANdrás szerint:

    A képet ki készítette?

  2. Szekszárdi Júlia szerint:

    A szerző rajza. Mivel alatta van a név, nem írtuk oda külön. De igazad van, pótoljuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Sorra fújják le a szóbeli felvételi vizsgákat a középiskolák a járványhelyzet miatt
Több budapesti és vidéki középiskolában törölték a szóbeli felvételi vizsgákat a fokozódó járványhelyzet miatt, erről az elmúlt napokban értesítették a szülőket és a diákokat....
(Forrás: eduline)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep