Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. január 14. szombat, 9:47

Irodalom órán

Ebben a tanévben magyar nyelv irodalmat is tanítok két 9. osztályban. Reálosként féltem is tőle rendesen. (De állítólag egy gyógypedagógusnak mindenhez kell értenie.). A nyelvtani ismeretekkel semmi gond, az ige tavaly is ige volt, jövőre is az marad.

Hanem az irodalom! Ezek a gyerekek olvasástechnikai gondokkal küzdenek még a középiskolában is, szövegértésük gyenge, szókincsük korlátozott. A versek pedig olyan messze állnak tőlük, hogy…..

Szóval pánikoltam is rendesen, amikor József Attila költészete került ma terítékre. Úgy jártam, mint a diákok zöme, „én tényleg készültem tanár úr”, csak kiment a fejemből, hogy mire.

Tegnap tapasztaltam meg éppen, hogy diákjaink ismerik híres elődeink neveit, de arról már fogalmuk nincs, ki mit követett el azért, hogy a neve fennmaradjon az utókor számára. Kölcsey, Széchenyi, Petőfi, Ady, II. Rákóczi Ferenc, Kossuth… Csak egy halmaz részei, akiknek a nevét illik hibátlanul leírni. Szóval József Attila. Kedvenc költőm. Mit mondjak róla, hogy a név mögött meglássák az embert is?

Nem mondtam ki a nevét. Csak mesélni kezdtem. József Jolán írásából azt a részt, amikor a Mama betegsége miatt egy tömegszálláson magára marad a három gyerek, napok óta éhezve. Jolán pedig éjjel ellopja az ágy alá dugott ételt. és a három gyerek mohón eszi a hideg káposztát. Csak azért, hogy életben maradjanak. Mesélni kezdtem mosónőkről, piros lábaskákról, amibe a maradékot hazavihették, pályaudvarokról, ahol gyerekek gyűjtötték a lehullott széndarabokat, és arról, hogy egy disznópásztor kisfiútól még a nevét is elvették. Ezt értették. Végre rákérdeztek: Kiről mesél?

A neve csak néhány gyereknek rémlett. Pedig bizonyára tanultak róla. de kiesett már a fejükből az a tudás. Hát kezdjük elölről! Előkerültek a versek. Felolvastam őket. Mama, Anyám, Tiszta szívvel. Nem kezdtünk el elemezni. Csak a reakciójukat figyeltem. Majd megkockáztattam, hogy szerintem ő írta a világirodalom egyik legszebb szerelmes versét is. M. megszólalt: Na, arra kíváncsi vagyok… József Attila: Óda. Nem az egész, csak részlet. M. újra megszólalt: A rohadt életbe, ez tényleg szép!

A következő órán még mindig József Attila költészete lesz a téma. Még ötletem sincs, hogyan folytassam. Mert irodalmat tanítani (számomra) nagyon nehéz. Megrögzött fizika-matek-kémia beállítottságú vagyok, ahol a dolgok egyértelműek. Legalábbis azt hiszem.

Remélem, elboldogulok. Milyen szép is lenne, ha József Attila nevét hallva azt tudnák mondani róla: ő költő volt.

Pfeifer Erzsébet

a szerző rajza

2 üzenet

  1. Nyíri ANdrás szerint:

    A képet ki készítette?

  2. Szekszárdi Júlia szerint:

    A szerző rajza. Mivel alatta van a név, nem írtuk oda külön. De igazad van, pótoljuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.25.
Tanügyi intézkedés nincs, de sok iskolában alig van tanár, aki tanítana
Tanügyi intézkedés jelenleg egy iskolában sincs, ugyanis nemrég módosultak a karanténszabályok, az oltatlanokra öt nap karantén vár, aki viszont be van oltva és nincs pozitív teszteredmé...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.25.
Ránki Sára: ELBALTÁZOTT ÍRÁSBELIK
Összegezve: az idei felvételi feladatsor sem azt kéri számon, amit tanítunk. Nem indulnak a gyerekek egyenlő esélyekkel, eleve nem tudnak egyenlő esélyekkel indulni. Gondoljunk a Covid okozta...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.25.
A kormány szeretné, ha úgy sztrájkolnának a tanárok, hogy azért tanítanak is közben
Nem jutott eredményre a kormánnyal folytatott tárgyalások során a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének és a Pedagógusok Szakszervezetének közös sztrájkbizottsága. Pedig már hónapok...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.01.25.
UZSALYNÉ PÉCSI RITA A TRANSZHATÁSRÓL, AZ OKOSESZKÖZMENTES ISKOLÁKRÓL ÉS A SZÜLŐI MINTÁRÓL
Hirtelen lett az életünk része a kütyüvilág, nem alakult még ki a kultúrája, nem vagyunk tudatosak. Sikeres elvonót irányító kutató is van olyan, aki azt mondja magáról, hogy maga is leszok...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep