Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2017. január 14. szombat, 9:47

Irodalom órán

Ebben a tanévben magyar nyelv irodalmat is tanítok két 9. osztályban. Reálosként féltem is tőle rendesen. (De állítólag egy gyógypedagógusnak mindenhez kell értenie.). A nyelvtani ismeretekkel semmi gond, az ige tavaly is ige volt, jövőre is az marad.

Hanem az irodalom! Ezek a gyerekek olvasástechnikai gondokkal küzdenek még a középiskolában is, szövegértésük gyenge, szókincsük korlátozott. A versek pedig olyan messze állnak tőlük, hogy…..

Szóval pánikoltam is rendesen, amikor József Attila költészete került ma terítékre. Úgy jártam, mint a diákok zöme, „én tényleg készültem tanár úr”, csak kiment a fejemből, hogy mire.

Tegnap tapasztaltam meg éppen, hogy diákjaink ismerik híres elődeink neveit, de arról már fogalmuk nincs, ki mit követett el azért, hogy a neve fennmaradjon az utókor számára. Kölcsey, Széchenyi, Petőfi, Ady, II. Rákóczi Ferenc, Kossuth… Csak egy halmaz részei, akiknek a nevét illik hibátlanul leírni. Szóval József Attila. Kedvenc költőm. Mit mondjak róla, hogy a név mögött meglássák az embert is?

Nem mondtam ki a nevét. Csak mesélni kezdtem. József Jolán írásából azt a részt, amikor a Mama betegsége miatt egy tömegszálláson magára marad a három gyerek, napok óta éhezve. Jolán pedig éjjel ellopja az ágy alá dugott ételt. és a három gyerek mohón eszi a hideg káposztát. Csak azért, hogy életben maradjanak. Mesélni kezdtem mosónőkről, piros lábaskákról, amibe a maradékot hazavihették, pályaudvarokról, ahol gyerekek gyűjtötték a lehullott széndarabokat, és arról, hogy egy disznópásztor kisfiútól még a nevét is elvették. Ezt értették. Végre rákérdeztek: Kiről mesél?

A neve csak néhány gyereknek rémlett. Pedig bizonyára tanultak róla. de kiesett már a fejükből az a tudás. Hát kezdjük elölről! Előkerültek a versek. Felolvastam őket. Mama, Anyám, Tiszta szívvel. Nem kezdtünk el elemezni. Csak a reakciójukat figyeltem. Majd megkockáztattam, hogy szerintem ő írta a világirodalom egyik legszebb szerelmes versét is. M. megszólalt: Na, arra kíváncsi vagyok… József Attila: Óda. Nem az egész, csak részlet. M. újra megszólalt: A rohadt életbe, ez tényleg szép!

A következő órán még mindig József Attila költészete lesz a téma. Még ötletem sincs, hogyan folytassam. Mert irodalmat tanítani (számomra) nagyon nehéz. Megrögzött fizika-matek-kémia beállítottságú vagyok, ahol a dolgok egyértelműek. Legalábbis azt hiszem.

Remélem, elboldogulok. Milyen szép is lenne, ha József Attila nevét hallva azt tudnák mondani róla: ő költő volt.

Pfeifer Erzsébet

a szerző rajza

2 üzenet

  1. Nyíri ANdrás szerint:

    A képet ki készítette?

  2. Szekszárdi Júlia szerint:

    A szerző rajza. Mivel alatta van a név, nem írtuk oda külön. De igazad van, pótoljuk.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.03.23.
AZ ORSZÁGOS KÖZNEVELÉSI TANÁCS MŰKÖDÉSÉNEK ÉS ÚJJÁVÁLASZTÁSÁNAK ANOMÁLIÁI
Korábban beszámoltunk róla, hogy egy nyílt levéllel kerestük meg az Országos Köznevelési Tanács civil szervezeti képviselőit (OKNT), mivel mandátuma lejárt, de a pedagógus civil szervezeteket...
(Forrás: ckpinfo)
--
2023.03.23.
Komoly kutatáson alapuló rövidfilmsorozat hívja fel a figyelmet az oktatás problémás területeire
Március 5-én délután mutatták be azt az öt, egyenként nyolcperces kisfilmet, amit a T-Tudok Tudásmenedzsment és Oktatáskutató Központ Zrt. (T-Tudok Zrt.) és a Kreatív Tanulás és Oktatá...
(Forrás: Qubit)
--
2023.03.23.
Elliot Aronson szociálpszichológus: Kötelezővé tenném a kritikus gondolkodás oktatását – a HVG exkluzív interjúja
Egy vezetőnek a politikai ellenfelei közül kellene válogatnia a munkatársait, hogy elkerülje az önbecsapás csapdáját – állítja Elliot Aronson, A társas lény című szociálpszichológiai...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.03.22.
Ez a szakadék széle – új pályára kényszerült a Trefort vezetőtanára
Sikeres szakember, népszerű tanár volt, aki rengeteget dolgozott a természettudományos pedagógushiány felszámolásáért. Szakmány Csaba, a Trefort vezetőtanára, akit a kémiaoktatás fejleszt...
(Forrás: válasz online)
--
2023.03.21.
Ne játssz a pénzzel! Vagy mégis?
Tizenötödik éve zászlóshajója a pénzügyi tudatosság oktatásának a Magyar Nemzeti Bank, a Diákhitel Központ és a Magyar Bankszövetség által közösen létrehozott Pénziránytű Alapí...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.03.21.
Aligha kerülnek a gimnáziumok alapítványi egyetemi fenntartásba
Felröppent a hír, hogy „modellváltás” kezdődhet a közoktatásban, miután a Szinyei Merse Pál Gimnázium az alapítványi működésű Óbudai Egyetem fenntartásába kerülhet. Oktatáskutat...
(Forrás: hírklikk)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep