Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. június 15. szombat, 19:32

Hogyan fejleszthető a tanulók kreativitása a mai iskolában?

3. Miért válik be a Kreatív Partnerség program?

Kutatási eredmények bizonyítják, hogy a Kreatív Partnerség program növeli a tanulók motivációját, serkenti aktív iskolai jelenlétüket, támogatja a szülők iskolai életbe való bevonását, és növeli a tanulók iskolai teljesítményét. A tanulók iskolai eredményének javulása a programnak nem „mellékterméke”, hanem központi fejlesztési célja. A nemzetközi és a hazai szakirodalom is évtizedek óta hangsúlyozza, hogy a művészeti nevelés nagy szerepet játszik nemcsak a teljes személyiség kibontakozásában, hanem a tanulási teljesítmény növelésében is.

A tanulmányi teljesítmény és a művészeti nevelés közötti összefüggés minősége az alkalmazott tanítási módszereken is múlik. 2013-ban az OECD Arts for Arts Sake című anyagában nemzetközi mérési eredményeket mutattak be a művészeti nevelésnek a kreativitást, a kritikai gondolkodást, a kitartást, a motivációt és a pozitív énképet fejlesztő hatásával kapcsolatban. Az adatok alapján valószínűsíthető ez az összefüggés, de a pozitív elmozdulás egyértelműen attól függ, hogyan tanítják ezeket a tárgyakat. A művészeti nevelés ugyan növelheti is a teljesítményt, de előfordulhat, hogy hatástalan marad. Alapvető fontosságú tehát, hogy tudatában legyünk annak, milyen típusú pedagógia vezet a pozitív változáshoz.

A Kreatív Partnerség program arra törekszik, hogy – művészek bevonásával – fenntartható változást érjenek el a pedagógusok tanítási gyakorlatában. A művészek ugyanis olyan hatékony technikákat alkalmaznak munkájuk során, amelyeket a tanárok könnyen átvehetnek, és közvetlenül alkalmazhatnak napi munkájukban. Kutatási eredmények bizonyítják, hogy az így megvalósuló pedagógiai gyakorlat pozitívan befolyásolja a tanulók motivációját, teljesítményét, sőt viselkedését is.

A Kreatív Partnerség által szorgalmazott tantermi gyakorlat során lehetőség nyílik a választásra, az önirányításra. A pedagógus ezúttal informatív, de nem korrektív visszajelzéseket ad. s ezáltal önálló gondolkodásra ösztönzi a tanulóit. Fejleszti belső motivációjukat, erősíti bennük az autonómia és az önhatékonyság érzését. Ezt a szemléletet testesítik meg a kreatív szakemberek, akiket a program bevon az osztálytermi folyamatokba.

A Kreatív Partnerség keretében a tanulókat arra ösztönzik, hogy merjék vállalni a kockázatot, legyenek önálló, autonóm személyiségek. Nagyfokú választási szabadsággal határozhatják meg munkájuk tartalmát, a munkamódszereiket és az eredmény bemutatásának formáját is, így a motivációjuk fokozatosan belsővé válik. A program hatására nő az önbizalmuk, fejlődik önirányítási képességük, megerősödik bennük a közösséghez tartozás érzése, és a egyre több jelét mutatják annak, hogy képesek rugalmasan kezelni a felmerülő problémákat.

Úgy véljük, hogy ezeknek a kompetenciáknak a birtokában a közoktatási intézményből kilépő fiatal képes lesz nemcsak kreatív skilleket igénylő munkahelyek betöltésére, hanem arra is, hogy sikeres munkahelyteremtővé váljon.

Németh Szilvia

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.07.22.
Gulyás nem tud arról, hogy magyar iskolákban nemváltást népszerűsítettek volna
Akár már decemberben, de inkább januárban vagy februárban lehet megtartani a gyermekvédelmi népszavazást, ami Gulyás szerint okafogyottá válna, ha Brüsszel visszavonná a kötelezettségszeg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.07.22.
A pedagógushiány a gazdag térségekben is gond: több, mint tízezer tanár és tanító hiányzik a rendszerből
A közigallas.hu adatai alapján – méretéből is adódóan – Budapesten a legnagyobb a tanárhiány, a fővárosban 454 tanári szakos állást hirdetnek jelenleg. Nem sokkal jobb a helyzet Pest...
(Forrás: Népszava)
--
2021.07.21.
Porogi András: a digitális oktatás nem tud hatékonyabb lenni, mint a jelenl
Nagyon nehéz objektív adatok alapján nyilatkozni, mert például ha az érettségi eredményeket megnézzük, nem rosszabbak, mint a korábbiak, bizonyos tantárgyakból még jobbak is. Valószínű...
(Forrás: Infostart)
--
2021.07.21.
Covid-örökség: hogyan tovább, felsőoktatás?
Mindenki máshogy könyvelte el tapasztalatait, a hallgatók Facebook csoportokban és memeoldalakon adtak hangot véleményüknek. A felsőoktatási intézmények belső üléseken vitatták meg a sz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2021.07.21.
Még egy szám, ami befolyásolja a ponthatárokat: minden, amit a kapacitásról tudni kell
ha a felvehető kapacitásnál többen jelentkeznek egy képzésre, akkor a jelentkezők között rangsorolni kell. Ez pedig azt jelenti, hogy a jogszabályi minimumpontnál - alap- és osztatlan eset...
(Forrás: Eduline)
--
2021.07.21.
Okafogyott kérdésekkel rakta tele a kormány a “gyermekvédelmi” népszavazást
Anépszavazás inkább a jelenleg is zajló nemzeti konzultáció hangulatára hasonlít: értelme nem sok van, politikai haszna – a kormány várakozásai szerint legalábbis – annál több. Az,...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep