Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. június 15. szombat, 19:32

Hogyan fejleszthető a tanulók kreativitása a mai iskolában?

3. Miért válik be a Kreatív Partnerség program?

Kutatási eredmények bizonyítják, hogy a Kreatív Partnerség program növeli a tanulók motivációját, serkenti aktív iskolai jelenlétüket, támogatja a szülők iskolai életbe való bevonását, és növeli a tanulók iskolai teljesítményét. A tanulók iskolai eredményének javulása a programnak nem „mellékterméke”, hanem központi fejlesztési célja. A nemzetközi és a hazai szakirodalom is évtizedek óta hangsúlyozza, hogy a művészeti nevelés nagy szerepet játszik nemcsak a teljes személyiség kibontakozásában, hanem a tanulási teljesítmény növelésében is.

A tanulmányi teljesítmény és a művészeti nevelés közötti összefüggés minősége az alkalmazott tanítási módszereken is múlik. 2013-ban az OECD Arts for Arts Sake című anyagában nemzetközi mérési eredményeket mutattak be a művészeti nevelésnek a kreativitást, a kritikai gondolkodást, a kitartást, a motivációt és a pozitív énképet fejlesztő hatásával kapcsolatban. Az adatok alapján valószínűsíthető ez az összefüggés, de a pozitív elmozdulás egyértelműen attól függ, hogyan tanítják ezeket a tárgyakat. A művészeti nevelés ugyan növelheti is a teljesítményt, de előfordulhat, hogy hatástalan marad. Alapvető fontosságú tehát, hogy tudatában legyünk annak, milyen típusú pedagógia vezet a pozitív változáshoz.

A Kreatív Partnerség program arra törekszik, hogy – művészek bevonásával – fenntartható változást érjenek el a pedagógusok tanítási gyakorlatában. A művészek ugyanis olyan hatékony technikákat alkalmaznak munkájuk során, amelyeket a tanárok könnyen átvehetnek, és közvetlenül alkalmazhatnak napi munkájukban. Kutatási eredmények bizonyítják, hogy az így megvalósuló pedagógiai gyakorlat pozitívan befolyásolja a tanulók motivációját, teljesítményét, sőt viselkedését is.

A Kreatív Partnerség által szorgalmazott tantermi gyakorlat során lehetőség nyílik a választásra, az önirányításra. A pedagógus ezúttal informatív, de nem korrektív visszajelzéseket ad. s ezáltal önálló gondolkodásra ösztönzi a tanulóit. Fejleszti belső motivációjukat, erősíti bennük az autonómia és az önhatékonyság érzését. Ezt a szemléletet testesítik meg a kreatív szakemberek, akiket a program bevon az osztálytermi folyamatokba.

A Kreatív Partnerség keretében a tanulókat arra ösztönzik, hogy merjék vállalni a kockázatot, legyenek önálló, autonóm személyiségek. Nagyfokú választási szabadsággal határozhatják meg munkájuk tartalmát, a munkamódszereiket és az eredmény bemutatásának formáját is, így a motivációjuk fokozatosan belsővé válik. A program hatására nő az önbizalmuk, fejlődik önirányítási képességük, megerősödik bennük a közösséghez tartozás érzése, és a egyre több jelét mutatják annak, hogy képesek rugalmasan kezelni a felmerülő problémákat.

Úgy véljük, hogy ezeknek a kompetenciáknak a birtokában a közoktatási intézményből kilépő fiatal képes lesz nemcsak kreatív skilleket igénylő munkahelyek betöltésére, hanem arra is, hogy sikeres munkahelyteremtővé váljon.

Németh Szilvia

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.17.
Az egyik legdrágább brit elitiskola csapatát is legyőzte két magyar diák az oxfordi vitaversenyen
Magyar gimnazisták nyerték meg a legnevesebb nemzetközi vitaverseny döntőjét – a tizedikes diákok „újonc” kategóriában indultak az oxfordi versenyen, és az egyik legrégebbi brit magá...
(Forrás: eduline)
--
2021.04.17.
Életveszély miatt nem engedik iskolába vezető orvosok és egészségügyi dolgozók a gyerekeiket
Egyre több egészségügyi dolgozó, orvos jelzi, hogy nem engedi iskolába a gyerekeit a jelenlegi járványügyi helyzetben – értesült a Portfolio. Döntésüket a vírus gyors terjedésével magyar...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.04.17.
Balla István: Tényleg belefér egy-egy pofon a nevelési folyamatba?
Szerencsére elmúlt a 18., a 19. század, azt is gondolhatnánk, hogy a 21. században már az ütéske, a legyintéske, továbbá a vessző nem épp a nevelési fősodorhoz tartozik. Ám időnként...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.17.
„Nincsenek külön szülők és külön munkavállalók” – öt nagy szakszervezet állt ki az iskolanyitás ellen
Közös nyilatkozatban állt ki öt nagy szakszervezeti konföderáció az iskolák hétfői nyitása ellen, miután múlt pénteken kiderült: bár a kormány visszakozott, így a középiskolásokat...
(Forrás: mérce)
--
2021.04.17.
Palkovics László felel a Diákvárosért a Fudan Egyetem campusáért
A kabinet fenntartja szándékát a Budapest Diákváros megvalósítására, egyetért azzal, hogy a Budapest Diákváros mellett a Fudan Hungary Egyetem budapesti oktatási-kutatási és adminisztrat...
(Forrás: Infostart)
--
2021.04.17.
Orbán Viktor sincs meggyőződve arról, hogy kell-e iskolanyitás, szerinte a kormány a WHO javaslatát követi
A miniszterelnök saját elmondása alapján sincsen meggyőződve az iskolanyitás időszerűségéről. Szerinte a kormány a WHO (Egészségügyi Világszervezet) protokollja szerint jár el a kérd...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep