Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2019. június 15. szombat, 19:32

Hogyan fejleszthető a tanulók kreativitása a mai iskolában?

3. Miért válik be a Kreatív Partnerség program?

Kutatási eredmények bizonyítják, hogy a Kreatív Partnerség program növeli a tanulók motivációját, serkenti aktív iskolai jelenlétüket, támogatja a szülők iskolai életbe való bevonását, és növeli a tanulók iskolai teljesítményét. A tanulók iskolai eredményének javulása a programnak nem „mellékterméke”, hanem központi fejlesztési célja. A nemzetközi és a hazai szakirodalom is évtizedek óta hangsúlyozza, hogy a művészeti nevelés nagy szerepet játszik nemcsak a teljes személyiség kibontakozásában, hanem a tanulási teljesítmény növelésében is.

A tanulmányi teljesítmény és a művészeti nevelés közötti összefüggés minősége az alkalmazott tanítási módszereken is múlik. 2013-ban az OECD Arts for Arts Sake című anyagában nemzetközi mérési eredményeket mutattak be a művészeti nevelésnek a kreativitást, a kritikai gondolkodást, a kitartást, a motivációt és a pozitív énképet fejlesztő hatásával kapcsolatban. Az adatok alapján valószínűsíthető ez az összefüggés, de a pozitív elmozdulás egyértelműen attól függ, hogyan tanítják ezeket a tárgyakat. A művészeti nevelés ugyan növelheti is a teljesítményt, de előfordulhat, hogy hatástalan marad. Alapvető fontosságú tehát, hogy tudatában legyünk annak, milyen típusú pedagógia vezet a pozitív változáshoz.

A Kreatív Partnerség program arra törekszik, hogy – művészek bevonásával – fenntartható változást érjenek el a pedagógusok tanítási gyakorlatában. A művészek ugyanis olyan hatékony technikákat alkalmaznak munkájuk során, amelyeket a tanárok könnyen átvehetnek, és közvetlenül alkalmazhatnak napi munkájukban. Kutatási eredmények bizonyítják, hogy az így megvalósuló pedagógiai gyakorlat pozitívan befolyásolja a tanulók motivációját, teljesítményét, sőt viselkedését is.

A Kreatív Partnerség által szorgalmazott tantermi gyakorlat során lehetőség nyílik a választásra, az önirányításra. A pedagógus ezúttal informatív, de nem korrektív visszajelzéseket ad. s ezáltal önálló gondolkodásra ösztönzi a tanulóit. Fejleszti belső motivációjukat, erősíti bennük az autonómia és az önhatékonyság érzését. Ezt a szemléletet testesítik meg a kreatív szakemberek, akiket a program bevon az osztálytermi folyamatokba.

A Kreatív Partnerség keretében a tanulókat arra ösztönzik, hogy merjék vállalni a kockázatot, legyenek önálló, autonóm személyiségek. Nagyfokú választási szabadsággal határozhatják meg munkájuk tartalmát, a munkamódszereiket és az eredmény bemutatásának formáját is, így a motivációjuk fokozatosan belsővé válik. A program hatására nő az önbizalmuk, fejlődik önirányítási képességük, megerősödik bennük a közösséghez tartozás érzése, és a egyre több jelét mutatják annak, hogy képesek rugalmasan kezelni a felmerülő problémákat.

Úgy véljük, hogy ezeknek a kompetenciáknak a birtokában a közoktatási intézményből kilépő fiatal képes lesz nemcsak kreatív skilleket igénylő munkahelyek betöltésére, hanem arra is, hogy sikeres munkahelyteremtővé váljon.

Németh Szilvia

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.05.27.
HOSSZÚRA NYÚLIK A KAMASZKOR: A 25 AZ ÚJ 18!
A társadalmi változások következményei közül nem is az a legfontosabb, hogy pontosan mikortól számít valaki felnőttnek, hanem az, hogy a kamaszkor és a felnőttkor manapság már teljesen...
(Forrás: Qubit)
--
2022.05.27.
. május. 27. 15:39 2022. május. 27. 15:52 ÉLET+STÍLUS Betámadták az ELTE Tanító- és Óvóképző Karát egy érzékenyítő kurzus miatt
Petíciót indított a szélsőségesen abortuszellenes CitizenGo nevű szervezet, illetve a kormánypárti propagandamédiához köthető Védett Társadalom Alapítvány az ELTE egyik szabadon választhat...
(Forrás: hvg.hu)
--
2022.05.27.
400 ezres kezdőfizetést lát ideálisnak a tanárok számára a Pedagógus Kar Nyugat.hu 2022. május 25. 14:19
Ha valaki ezt a pályát választja, akkor nagyon alapvető dolognak kellene lennie, hogy megkapja azt a fizetést, amely mellett nem kell egyéb állásokat vállalnia a létfenntartáshoz vagy mondjuk...
(Forrás: Nyugat.hu)
--
2022.05.27.
Tanárhiány miatt szűnik meg két képzés Füreden, a diákoknak Veszprémbe kell járniuk
Megszűnik szeptembertől a Balatonfüredi Szent Benedek Gimnázium, Technikum, Szakképző Iskola és Kollégium cukrász és szakács képzése, mert nincs elég szaktanár az iskolában – derül...
(Forrás: telex)
--
2022.05.27.
Komplex reáltárgyakról is beszélt a leendő miniszter, nem tervezi újabb egyetem modellváltását
„Komplex reáltárgyakról” is beszélt Csák János, a kulturális és innovációs miniszteri poszt jelöltje erről az Országgyűlés vállalkozásfejlesztési bizottságában, szerdán. A leend...
(Forrás: Eduline)
--
2022.05.27.
Azonnal 50 százalékkal emelné a tanárok bérét az LMP
Emlékeztetett: a Fidesz egyszer már megígérte, hogy az oktatói bérek vetítési alapja a minimálbér lesz, „csakhogy becsapták a pedagógusokat, és ezt az ígéretet tíz éve nem teljesítik...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep