Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Tusa Cecília

A multikulturális nevelés létjogosultsága és szükségessége az Európai Unióban

Bevezetés

A multikulturális nevelés nem új fogalom hazánkban. Inkább csak újra felfedezett és újraértelmezett kifejezés, mely minden eddiginél nagyobb aktualitásra talált Magyarországon az Európai Unióhoz való csatlakozás időszakában. Fontos és felelősségteljes döntés pillanatában állt az ország 2003. április 12-én, amikor is népszavazásra került sor a csatlakozásról. A szavazás eredményét már tudjuk, a következményét reméljük (tagságunk biztosítása az Európai Unióban), ám az ezzel kapcsolatos ránk háruló jövőbeli feladatok széles körét még nem is sejtjük. Néhány feladatot megéreztek már ugyan az ezért felelős szervek, vezetők, irányítók, ám jövőbe senki sem lát. Csupán a feladatkörök vagy inkább témák körvonalazódtak, és kezdtek fórumok, konferenciák, viták középpontjává válni. Egyik ilyen fontos kérdéskör a multikulturális nevelés is.

Dolgozatom témája nem csupán személyes élményen alapuló döntés eredménye, hanem a téma aktualitásának és fontosságának belátása is egyben. A személyes tapasztalat, mellyel írásomat színesítem, élővé és megfoghatóvá kívánom tenni, két külföldi tanulmányi ösztöndíj és néhány rövid ideig tartó, ám igen tartalmas és tapasztalatdús – szintén külföldre irányuló – magánutazás eredménye.

A téma nem is lehetne aktuálisabb, hiszen két héttel ezelőtt döntöttünk az uniós csatlakozás kérdésében. Aktualitása azonban nem korlátozható be egy-két hétre vagy hónapra. A multikulturális nevelés aktualitása abban a pillanatban született, amikor a különböző kultúrák elterjedtek a földön, és addig tart, míg ezek megmaradnak. A téma tehát szinte örökös aktualitással bír, ám hol erőteljesebben megjelenik egy-egy földrész, ország vagy régió jövőképében, politikájában, törekvéseiben, hol pedig csak látens módon van jelen és érezteti hatását.

A téma fontossága nem kevésbé releváns aktualitásánál. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy ez a dolgozat csak egy csepp abban a gigantikus méretű tengerben, mely az ezzel kapcsolatos értekezéseket, felméréseket, teszteket, kiértékeléseket, programokat, tudományos fórumokat és konferenciákat tartalmazza.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
--
2020.11.21.
A gyermekeknek joguk van a szeretetteljes élethez
Az ENSZ Közgyűlése 1959. november 20-án fogadta el a Gyermekek Jogairól szóló Nyilatkozatot. A dokumentum megfogalmazta többek között az állampolgársághoz, a névhez, vagy az oktatáshoz...
(Forrás: Magyar Nemzet)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep