Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Tusa Cecília

A multikulturális nevelés létjogosultsága és szükségessége az Európai Unióban

Bevezetés

A multikulturális nevelés nem új fogalom hazánkban. Inkább csak újra felfedezett és újraértelmezett kifejezés, mely minden eddiginél nagyobb aktualitásra talált Magyarországon az Európai Unióhoz való csatlakozás időszakában. Fontos és felelősségteljes döntés pillanatában állt az ország 2003. április 12-én, amikor is népszavazásra került sor a csatlakozásról. A szavazás eredményét már tudjuk, a következményét reméljük (tagságunk biztosítása az Európai Unióban), ám az ezzel kapcsolatos ránk háruló jövőbeli feladatok széles körét még nem is sejtjük. Néhány feladatot megéreztek már ugyan az ezért felelős szervek, vezetők, irányítók, ám jövőbe senki sem lát. Csupán a feladatkörök vagy inkább témák körvonalazódtak, és kezdtek fórumok, konferenciák, viták középpontjává válni. Egyik ilyen fontos kérdéskör a multikulturális nevelés is.

Dolgozatom témája nem csupán személyes élményen alapuló döntés eredménye, hanem a téma aktualitásának és fontosságának belátása is egyben. A személyes tapasztalat, mellyel írásomat színesítem, élővé és megfoghatóvá kívánom tenni, két külföldi tanulmányi ösztöndíj és néhány rövid ideig tartó, ám igen tartalmas és tapasztalatdús – szintén külföldre irányuló – magánutazás eredménye.

A téma nem is lehetne aktuálisabb, hiszen két héttel ezelőtt döntöttünk az uniós csatlakozás kérdésében. Aktualitása azonban nem korlátozható be egy-két hétre vagy hónapra. A multikulturális nevelés aktualitása abban a pillanatban született, amikor a különböző kultúrák elterjedtek a földön, és addig tart, míg ezek megmaradnak. A téma tehát szinte örökös aktualitással bír, ám hol erőteljesebben megjelenik egy-egy földrész, ország vagy régió jövőképében, politikájában, törekvéseiben, hol pedig csak látens módon van jelen és érezteti hatását.

A téma fontossága nem kevésbé releváns aktualitásánál. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy ez a dolgozat csak egy csepp abban a gigantikus méretű tengerben, mely az ezzel kapcsolatos értekezéseket, felméréseket, teszteket, kiértékeléseket, programokat, tudományos fórumokat és konferenciákat tartalmazza.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.06.22.
Magyar ezüstérem az első Európai Lány Informatikai Diákolimpián
2021-ben első alkalommal rendezték meg az Európai Lány Informatikai Diákolimpiát (EGOI) Svájcban, amelyen a négyfős magyar csapatból Éles Júlia, a szatmárnémeti Kölcsey Ferenc Főgimná...
(Forrás: index)
--
2021.06.21.
TE ÉSZREVENNÉD A GYEREKEDEN, HA SZEXUÁLIS ERŐSZAK ÁLDOZATÁVÁ VÁLT? VAN TANÁR, AKI IGEN!
Idén a 13 éves kalocsai fiú esetének kapcsán merült fel az iskola és a tanárok szerepe a családon belüli erőszak felfedezésében, az áldozat segítésében. Hogy mi történt? A kamasz tan...
(Forrás: index)
--
2021.06.21.
Nem akar fizetni a tankerület, elbukta a zeneiskola az épületet, amiről lemondott a Freeszfe
Az ügy miatt a Freeszfe-sek lemondtak az épület bérleti jogáról, amit egy új pályázat keretében már a zeneiskola fenntartója, a Belső-Pesti Tankerületi Központ nyert meg. Bár az önkorm...
(Forrás: telex)
--
2021.06.21.
Nem, a gyermek szexuális nevelése nem kizárólag a szülőre tartozik
Mert nem az az elsődleges, hogy mi volt a szülő elgondolása a gyermeke „helyes szexuális neveléséről”, hanem a rá bízott kiskorú fizikai és mentális jólléte. A magyar társadalom tö...
(Forrás: Mérce)
--
2021.06.21.
„Hát jöjjenek rám a rendőrök, ha én beszélgetek a tanítványaimmal arról, hogy szabad egymást szeretni”
A múlt kedden elfogadott törvény többek közt megtiltja, hogy a 18 év alattiak számára „népszerűsítsék” és megjelenítsék a homoszexualitást és a transzneműséget, és az iskolai szexu...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.06.21.
Ilyen körülmények között csak a legelszántabbak mennek kémiatanárnak
Fontos szót ejteni arról is, hogy a diploma kézhez kapása után a pályakezdő tanárok nagyon változatos körülmények között kezdik meg a munkát. Egy részük elitiskolákba, vagy legalábbis...
(Forrás: 24.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep