Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Tusa Cecília

A multikulturális nevelés létjogosultsága és szükségessége az Európai Unióban

Bevezetés

A multikulturális nevelés nem új fogalom hazánkban. Inkább csak újra felfedezett és újraértelmezett kifejezés, mely minden eddiginél nagyobb aktualitásra talált Magyarországon az Európai Unióhoz való csatlakozás időszakában. Fontos és felelősségteljes döntés pillanatában állt az ország 2003. április 12-én, amikor is népszavazásra került sor a csatlakozásról. A szavazás eredményét már tudjuk, a következményét reméljük (tagságunk biztosítása az Európai Unióban), ám az ezzel kapcsolatos ránk háruló jövőbeli feladatok széles körét még nem is sejtjük. Néhány feladatot megéreztek már ugyan az ezért felelős szervek, vezetők, irányítók, ám jövőbe senki sem lát. Csupán a feladatkörök vagy inkább témák körvonalazódtak, és kezdtek fórumok, konferenciák, viták középpontjává válni. Egyik ilyen fontos kérdéskör a multikulturális nevelés is.

Dolgozatom témája nem csupán személyes élményen alapuló döntés eredménye, hanem a téma aktualitásának és fontosságának belátása is egyben. A személyes tapasztalat, mellyel írásomat színesítem, élővé és megfoghatóvá kívánom tenni, két külföldi tanulmányi ösztöndíj és néhány rövid ideig tartó, ám igen tartalmas és tapasztalatdús – szintén külföldre irányuló – magánutazás eredménye.

A téma nem is lehetne aktuálisabb, hiszen két héttel ezelőtt döntöttünk az uniós csatlakozás kérdésében. Aktualitása azonban nem korlátozható be egy-két hétre vagy hónapra. A multikulturális nevelés aktualitása abban a pillanatban született, amikor a különböző kultúrák elterjedtek a földön, és addig tart, míg ezek megmaradnak. A téma tehát szinte örökös aktualitással bír, ám hol erőteljesebben megjelenik egy-egy földrész, ország vagy régió jövőképében, politikájában, törekvéseiben, hol pedig csak látens módon van jelen és érezteti hatását.

A téma fontossága nem kevésbé releváns aktualitásánál. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy ez a dolgozat csak egy csepp abban a gigantikus méretű tengerben, mely az ezzel kapcsolatos értekezéseket, felméréseket, teszteket, kiértékeléseket, programokat, tudományos fórumokat és konferenciákat tartalmazza.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.03.05.
A már meghirdetett felvételiket nem törlik a középiskolákban, kollégiumban az érettségizők maradhatnak
A kollégiumokból nem kell mindenkinek kiköltöznie a következő egy hónapban, az intézményvezető az idén érettségizőknek bennlakást, és méltányossági kérelem alapján ezt az arra rá...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Maruzsa digitális oktatást jelent be, a kormány rendkívüli iskolai szünetről posztol
Miután Maruzsa Zoltán köznevelésért felelős államtitkár pénteken bejelentette, hogy hétfőtől az óvodákban rendkívüli szünet lesz, az iskolák pedig tantermen kívüli, digitális munkarendre...
(Forrás: telex)
--
2021.03.05.
Ercse Kriszta: A tanárok a kormányzat elhanyagolt, veszélyeztetett és bántalmazott gyerekei
Nem kérdezik meg őket soha semmiről. A körülöttük kialakított szabályozási környezet tökéletesen ellehetetleníti, hogy autonóm, kreatív, felelős szakemberként, hivatásukhoz méltó...
(Forrás: g7.hu)
--
2021.03.05.
„Miért? Digitális oktatás lesz? Jaj, de jó, egész nap biciklizhetek az utcán!”
Majdnem pontosan egy évre a hirtelen bejelentett iskolabezárás után most újra tantermen kívüli digitális munkarendre állnak át az iskolák. A lépés várható volt, de nem sokkal felkészü...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Irodalom és cancel culture: Nyáry Krisztián a kötelezőkről és a vitakultúráról
Az író úgy véli, hogy a tananyagban, kánonban szereplő műveket reflektálatlanul semmiképpen nem kell a gyerekek kezébe adni. Nyáry a legnagyobb problémának a kronologikus irodalomoktatást...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.03.03.
Sorra fújják le a szóbeli felvételi vizsgákat a középiskolák a járványhelyzet miatt
Több budapesti és vidéki középiskolában törölték a szóbeli felvételi vizsgákat a fokozódó járványhelyzet miatt, erről az elmúlt napokban értesítették a szülőket és a diákokat....
(Forrás: eduline)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep