Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59

Tusa Cecília

A multikulturális nevelés létjogosultsága és szükségessége az Európai Unióban

Bevezetés

A multikulturális nevelés nem új fogalom hazánkban. Inkább csak újra felfedezett és újraértelmezett kifejezés, mely minden eddiginél nagyobb aktualitásra talált Magyarországon az Európai Unióhoz való csatlakozás időszakában. Fontos és felelősségteljes döntés pillanatában állt az ország 2003. április 12-én, amikor is népszavazásra került sor a csatlakozásról. A szavazás eredményét már tudjuk, a következményét reméljük (tagságunk biztosítása az Európai Unióban), ám az ezzel kapcsolatos ránk háruló jövőbeli feladatok széles körét még nem is sejtjük. Néhány feladatot megéreztek már ugyan az ezért felelős szervek, vezetők, irányítók, ám jövőbe senki sem lát. Csupán a feladatkörök vagy inkább témák körvonalazódtak, és kezdtek fórumok, konferenciák, viták középpontjává válni. Egyik ilyen fontos kérdéskör a multikulturális nevelés is.

Dolgozatom témája nem csupán személyes élményen alapuló döntés eredménye, hanem a téma aktualitásának és fontosságának belátása is egyben. A személyes tapasztalat, mellyel írásomat színesítem, élővé és megfoghatóvá kívánom tenni, két külföldi tanulmányi ösztöndíj és néhány rövid ideig tartó, ám igen tartalmas és tapasztalatdús – szintén külföldre irányuló – magánutazás eredménye.

A téma nem is lehetne aktuálisabb, hiszen két héttel ezelőtt döntöttünk az uniós csatlakozás kérdésében. Aktualitása azonban nem korlátozható be egy-két hétre vagy hónapra. A multikulturális nevelés aktualitása abban a pillanatban született, amikor a különböző kultúrák elterjedtek a földön, és addig tart, míg ezek megmaradnak. A téma tehát szinte örökös aktualitással bír, ám hol erőteljesebben megjelenik egy-egy földrész, ország vagy régió jövőképében, politikájában, törekvéseiben, hol pedig csak látens módon van jelen és érezteti hatását.

A téma fontossága nem kevésbé releváns aktualitásánál. Mi sem bizonyítja ezt jobban, hogy ez a dolgozat csak egy csepp abban a gigantikus méretű tengerben, mely az ezzel kapcsolatos értekezéseket, felméréseket, teszteket, kiértékeléseket, programokat, tudományos fórumokat és konferenciákat tartalmazza.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.09.13.
Balla István: A karanténoktatás legalább megmutatta a szülőknek, mi megy a magyar iskolában
A koronavírus miatt hosszú hónapokra online módra átállított oktatás nagy lehetőség lett volna arra, hogy a kényszerhelyzet miatt az iskola a 21. századba lépjen, ám ezt nem használtuk...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.09.13.
A pedagógusok felelősségéről
Spirit rádió Ellenpont c. műsorának linkje, ahol Ercse Kriszta Nagy Erzsivel a pedagógusok felelősségéről, az iskolai erőszakról, a (pedagógiai) lehetőségekről, a társadalmi és a központi...
(Forrás: Spirit FM)
--
2021.09.01.
Diákok százezrei ülnek be ma az iskolapadba
A magyar oktatási rendszerben az alulteljesítő tanulók száma 25 százalék felett van a 15 évesek körében. Egyes kutatások szerint, akik a nemzetközi mérések alapján nem érik el a négyes...
(Forrás: Világgazdaság)
--
2021.09.01.
Fejvesztve menekülnek a tanárok az iskolákból: mutatjuk, mi az oka
Most hivatalosan azért nem kapnak béremelést a pedagógusok, mert a koronavírus-válság miatt a gazdasági helyzet ezt nem teszi lehetővé, miközben a gazdaság a vártnál gyorsabban áll talpra...
(Forrás: portfolio.hu)
--
2021.08.31.
FELSZÁLLT A FÜST: NINCSEN VESZÉLY, NINCS KORLÁTOZÁS, A MINISZTÉRIUMNAK SEMMI DOLGA 2021-08-31
Bár Maruzsa Zoltán a mai napig nem válaszolt a tanévre való felkészülését firtató kérdéseinkre, a felkészítésre nem panaszkodhatnak az iskolák, óvodák: már a tanévnyitó előtti napon...
(Forrás: ckpinfo)
--
2021.08.31.
Érzékenyítő programja miatt támadják az Illyést – A helyi Fidesz elítéli és megvédi az LMBTQ-lobbitól a budaörsi gyerekeket
2021. június 10-én a Budaörsi Illyés Gyula Gimnázium közösségi oldalán számolt be, hogy több civil szervezet is tartott előadásokat, workshopokat az iskolájukban. Többek között egy transznem...
(Forrás: Budaőrsi Info)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep