Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59
Címkék:

Tusa Cecília

A multikulturális nevelés létjogosultsága és szükségessége az Európai Unióban

Összefoglalás

Az Európai Unió nagy kihívásokat tűz hazánk elé, mind politikai, mind pénzügyi-gazdasági, mind oktatási téren. Az egyes ember legfőbb feladata mégis a többkultúrájú Európa megismerése és elfogadása. Ez a megismerni vágyás, a nyitottság és nem utolsó sorban a tolerancia terén kíván tőlünk változásokat. Minden népnek, amely csatlakozik az Európai Unióhoz, el kell fogadnia a másságot, az idegen kultúrát, és a tényt, hogy az emberek közötti kommunikációhoz idegen nyelvek tanulására van szükség.

Dolgozatom azt hivatott bemutatni, milyen fontos a multikulturális nevelés napjainkban, és hogy ez a gyakorlatban más országokban milyen keretek között működik. Igyekeztem személyes tapasztalatokkal, kézzelfogható esetekkel rámutatni arra, hogy a többkultúrájú Európa nem új gondolat, s hogy nekünk, magyaroknak a csatlakozás után egy fontos dolgunk van: elfogadni és befogadni ezt a multikulturalitást.

Úgy gondolom, ezt a dolgozatot még folytatni lehet mélyebb tudományos alapokra helyezve, konkrét idézetekkel megtűzdelve az Európai Unióval kötött szerződésből, és kutatók, professzorok, szakmabeliek idézeteivel alátámasztani mindazt, amit itt leírtam. Lehet még elemezni a pályázatokat, statisztikákat felmutatni, kérdőíveket kitöltetni, és azokat elemezni.

Én mégis úgy vélem, a személyes tapasztalat, mely dolgozatomat színesíti, mindennél többet ér. Hiszen az adatok tőlünk sokszor függetlenül születnek, dolgozatainkban olyanokat idézünk, akiket nem is ismerünk, és azt a chartát emlegetjük, amit eredetiben nem is olvastunk. Számomra egy személyes tapasztalatokkal megtűzdelt, ‘életszagú’ gondolatsor nagyobb bizonyíték a multikulturális nevelés létjogosultságára.

Köszönetnyilvánítás

Ezúton szeretném megköszönni Dr. Szekszárdi Júliának, témavezetőmnek segítségét és dolgozatomhoz való pozitív hozzáállását. Továbbá hálával tartozom azért a kitartó biztatásért, amiben az első pillanattól kezdve részesített, nem csak diplomaíráskor, hanem egész tanulmányaim alatt.

Köszönettel tartozom a Pedagógia-Pszichológia Tanszék szinte minden munkatársának, akik mindig segítőkészen, konstruktívan álltak hozzá problémáimhoz, munkáimhoz, s akiktől mindig csak jó szót, elismerést kaptam.

Végül, de nem utolsó sorban köszönettel tartozom a Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) nevű szervezetnek, illetve az Erasmus programnak, amik külföldi tanulmányi ösztöndíj révén lehetőséget teremtettek számomra, hogy Európa multikulturalitását megtapasztaljam, s annak jelentőségét és a benne rejlő lehetőségeket felismerjem.

Felhasznált irodalom

BOGNÁR ANIKÓ: Az idegen nyelvek oktatásának helye és szerepe az Európai Unióhoz való csatlakozásban. In: Új Pedagógiai Szemle, 1997/10

BUDAI ÁGNES: Élő nyelvek iskolai tanítása az Európai Unióban. In: Új Pedagógiai Szemle, 1999/10

CSÁNYI VILMOS (1999): Az emberi természet. Budapest

LÁZÁR PÉTER: Új utak a pedagógus-továbbképzésben. In: Új Pedagógiai Szemle, 2001/2

MENUS BORBÁLA: Tanuljunk nyelveket másképp! In: Új Pedagógiai Szemle, 2000/7-8

MIHÁLY ILDIKÓ: A multikulturális nevelésről &#0150 a világban. In: Új Pedagógiai Szemle, 2001/4

MIHÁLY ILDIKÓ: Idegennyelv-oktatás a ma iskolájában a jövő Európájáért. In: Új Pedagógiai
Szemle, 2000/7-8

MIHÁLY ILDIKÓ: Kampány vagy tudatos pedagógiai vállalás. Gondolatok a „Nyelvek Európai
Éve 2001” programjáról. In: Új Pedagógiai Szemle, 2001/7-8

SZEMERE PÁL: Mire képes az iskolai nyelvoktatás? In: Új Pedagógiai Szemle, 1999/11

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep