Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59
Címkék:

Tusa Cecília

A multikulturális nevelés létjogosultsága és szükségessége az Európai Unióban

Összefoglalás

Az Európai Unió nagy kihívásokat tűz hazánk elé, mind politikai, mind pénzügyi-gazdasági, mind oktatási téren. Az egyes ember legfőbb feladata mégis a többkultúrájú Európa megismerése és elfogadása. Ez a megismerni vágyás, a nyitottság és nem utolsó sorban a tolerancia terén kíván tőlünk változásokat. Minden népnek, amely csatlakozik az Európai Unióhoz, el kell fogadnia a másságot, az idegen kultúrát, és a tényt, hogy az emberek közötti kommunikációhoz idegen nyelvek tanulására van szükség.

Dolgozatom azt hivatott bemutatni, milyen fontos a multikulturális nevelés napjainkban, és hogy ez a gyakorlatban más országokban milyen keretek között működik. Igyekeztem személyes tapasztalatokkal, kézzelfogható esetekkel rámutatni arra, hogy a többkultúrájú Európa nem új gondolat, s hogy nekünk, magyaroknak a csatlakozás után egy fontos dolgunk van: elfogadni és befogadni ezt a multikulturalitást.

Úgy gondolom, ezt a dolgozatot még folytatni lehet mélyebb tudományos alapokra helyezve, konkrét idézetekkel megtűzdelve az Európai Unióval kötött szerződésből, és kutatók, professzorok, szakmabeliek idézeteivel alátámasztani mindazt, amit itt leírtam. Lehet még elemezni a pályázatokat, statisztikákat felmutatni, kérdőíveket kitöltetni, és azokat elemezni.

Én mégis úgy vélem, a személyes tapasztalat, mely dolgozatomat színesíti, mindennél többet ér. Hiszen az adatok tőlünk sokszor függetlenül születnek, dolgozatainkban olyanokat idézünk, akiket nem is ismerünk, és azt a chartát emlegetjük, amit eredetiben nem is olvastunk. Számomra egy személyes tapasztalatokkal megtűzdelt, ‘életszagú’ gondolatsor nagyobb bizonyíték a multikulturális nevelés létjogosultságára.

Köszönetnyilvánítás

Ezúton szeretném megköszönni Dr. Szekszárdi Júliának, témavezetőmnek segítségét és dolgozatomhoz való pozitív hozzáállását. Továbbá hálával tartozom azért a kitartó biztatásért, amiben az első pillanattól kezdve részesített, nem csak diplomaíráskor, hanem egész tanulmányaim alatt.

Köszönettel tartozom a Pedagógia-Pszichológia Tanszék szinte minden munkatársának, akik mindig segítőkészen, konstruktívan álltak hozzá problémáimhoz, munkáimhoz, s akiktől mindig csak jó szót, elismerést kaptam.

Végül, de nem utolsó sorban köszönettel tartozom a Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) nevű szervezetnek, illetve az Erasmus programnak, amik külföldi tanulmányi ösztöndíj révén lehetőséget teremtettek számomra, hogy Európa multikulturalitását megtapasztaljam, s annak jelentőségét és a benne rejlő lehetőségeket felismerjem.

Felhasznált irodalom

BOGNÁR ANIKÓ: Az idegen nyelvek oktatásának helye és szerepe az Európai Unióhoz való csatlakozásban. In: Új Pedagógiai Szemle, 1997/10

BUDAI ÁGNES: Élő nyelvek iskolai tanítása az Európai Unióban. In: Új Pedagógiai Szemle, 1999/10

CSÁNYI VILMOS (1999): Az emberi természet. Budapest

LÁZÁR PÉTER: Új utak a pedagógus-továbbképzésben. In: Új Pedagógiai Szemle, 2001/2

MENUS BORBÁLA: Tanuljunk nyelveket másképp! In: Új Pedagógiai Szemle, 2000/7-8

MIHÁLY ILDIKÓ: A multikulturális nevelésről &#0150 a világban. In: Új Pedagógiai Szemle, 2001/4

MIHÁLY ILDIKÓ: Idegennyelv-oktatás a ma iskolájában a jövő Európájáért. In: Új Pedagógiai
Szemle, 2000/7-8

MIHÁLY ILDIKÓ: Kampány vagy tudatos pedagógiai vállalás. Gondolatok a „Nyelvek Európai
Éve 2001” programjáról. In: Új Pedagógiai Szemle, 2001/7-8

SZEMERE PÁL: Mire képes az iskolai nyelvoktatás? In: Új Pedagógiai Szemle, 1999/11

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.06.24.
A VÉGLETESEN ELAVULT OKTATÁSI MÓDSZEREK ÉS A MOTIVÁCIÓ HIÁNYA MIATT NEM BESZÉLNEK A MAGYAROK IDEGEN NYELVEKET
Vagyis ott tartunk, hogy nemcsak nyelvpedagógiai, de teljes oktatási reformra lenne szükség ahhoz, hogy a számonkérés helyett a fejlesztés legyen az első az iskolákban. „A tanároknak azt...
(Forrás: Qubit)
--
2021.06.24.
Továbbra is egy százalék alatt van a fogyatékossággal élő hallgatók aránya az egyetemeken
A Mozgáskorlátozottak Egyesületeinek Országos Szövetségének (MEOSZ) kutatása szerint a mozgáskorlátozott egyetemi hallgatók továbbra is komoly akadályokkal szembesülnek tanulmányaik sor...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.06.22.
Magyar ezüstérem az első Európai Lány Informatikai Diákolimpián
2021-ben első alkalommal rendezték meg az Európai Lány Informatikai Diákolimpiát (EGOI) Svájcban, amelyen a négyfős magyar csapatból Éles Júlia, a szatmárnémeti Kölcsey Ferenc Főgimná...
(Forrás: index)
--
2021.06.21.
TE ÉSZREVENNÉD A GYEREKEDEN, HA SZEXUÁLIS ERŐSZAK ÁLDOZATÁVÁ VÁLT? VAN TANÁR, AKI IGEN!
Idén a 13 éves kalocsai fiú esetének kapcsán merült fel az iskola és a tanárok szerepe a családon belüli erőszak felfedezésében, az áldozat segítésében. Hogy mi történt? A kamasz tan...
(Forrás: index)
--
2021.06.21.
Nem akar fizetni a tankerület, elbukta a zeneiskola az épületet, amiről lemondott a Freeszfe
Az ügy miatt a Freeszfe-sek lemondtak az épület bérleti jogáról, amit egy új pályázat keretében már a zeneiskola fenntartója, a Belső-Pesti Tankerületi Központ nyert meg. Bár az önkorm...
(Forrás: telex)
--
2021.06.21.
Nem, a gyermek szexuális nevelése nem kizárólag a szülőre tartozik
Mert nem az az elsődleges, hogy mi volt a szülő elgondolása a gyermeke „helyes szexuális neveléséről”, hanem a rá bízott kiskorú fizikai és mentális jólléte. A magyar társadalom tö...
(Forrás: Mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep