Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59
Címkék:

Tusa Cecília

A multikulturális nevelés létjogosultsága és szükségessége az Európai Unióban

Összefoglalás

Az Európai Unió nagy kihívásokat tűz hazánk elé, mind politikai, mind pénzügyi-gazdasági, mind oktatási téren. Az egyes ember legfőbb feladata mégis a többkultúrájú Európa megismerése és elfogadása. Ez a megismerni vágyás, a nyitottság és nem utolsó sorban a tolerancia terén kíván tőlünk változásokat. Minden népnek, amely csatlakozik az Európai Unióhoz, el kell fogadnia a másságot, az idegen kultúrát, és a tényt, hogy az emberek közötti kommunikációhoz idegen nyelvek tanulására van szükség.

Dolgozatom azt hivatott bemutatni, milyen fontos a multikulturális nevelés napjainkban, és hogy ez a gyakorlatban más országokban milyen keretek között működik. Igyekeztem személyes tapasztalatokkal, kézzelfogható esetekkel rámutatni arra, hogy a többkultúrájú Európa nem új gondolat, s hogy nekünk, magyaroknak a csatlakozás után egy fontos dolgunk van: elfogadni és befogadni ezt a multikulturalitást.

Úgy gondolom, ezt a dolgozatot még folytatni lehet mélyebb tudományos alapokra helyezve, konkrét idézetekkel megtűzdelve az Európai Unióval kötött szerződésből, és kutatók, professzorok, szakmabeliek idézeteivel alátámasztani mindazt, amit itt leírtam. Lehet még elemezni a pályázatokat, statisztikákat felmutatni, kérdőíveket kitöltetni, és azokat elemezni.

Én mégis úgy vélem, a személyes tapasztalat, mely dolgozatomat színesíti, mindennél többet ér. Hiszen az adatok tőlünk sokszor függetlenül születnek, dolgozatainkban olyanokat idézünk, akiket nem is ismerünk, és azt a chartát emlegetjük, amit eredetiben nem is olvastunk. Számomra egy személyes tapasztalatokkal megtűzdelt, ‘életszagú’ gondolatsor nagyobb bizonyíték a multikulturális nevelés létjogosultságára.

Köszönetnyilvánítás

Ezúton szeretném megköszönni Dr. Szekszárdi Júliának, témavezetőmnek segítségét és dolgozatomhoz való pozitív hozzáállását. Továbbá hálával tartozom azért a kitartó biztatásért, amiben az első pillanattól kezdve részesített, nem csak diplomaíráskor, hanem egész tanulmányaim alatt.

Köszönettel tartozom a Pedagógia-Pszichológia Tanszék szinte minden munkatársának, akik mindig segítőkészen, konstruktívan álltak hozzá problémáimhoz, munkáimhoz, s akiktől mindig csak jó szót, elismerést kaptam.

Végül, de nem utolsó sorban köszönettel tartozom a Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) nevű szervezetnek, illetve az Erasmus programnak, amik külföldi tanulmányi ösztöndíj révén lehetőséget teremtettek számomra, hogy Európa multikulturalitását megtapasztaljam, s annak jelentőségét és a benne rejlő lehetőségeket felismerjem.

Felhasznált irodalom

BOGNÁR ANIKÓ: Az idegen nyelvek oktatásának helye és szerepe az Európai Unióhoz való csatlakozásban. In: Új Pedagógiai Szemle, 1997/10

BUDAI ÁGNES: Élő nyelvek iskolai tanítása az Európai Unióban. In: Új Pedagógiai Szemle, 1999/10

CSÁNYI VILMOS (1999): Az emberi természet. Budapest

LÁZÁR PÉTER: Új utak a pedagógus-továbbképzésben. In: Új Pedagógiai Szemle, 2001/2

MENUS BORBÁLA: Tanuljunk nyelveket másképp! In: Új Pedagógiai Szemle, 2000/7-8

MIHÁLY ILDIKÓ: A multikulturális nevelésről &#0150 a világban. In: Új Pedagógiai Szemle, 2001/4

MIHÁLY ILDIKÓ: Idegennyelv-oktatás a ma iskolájában a jövő Európájáért. In: Új Pedagógiai
Szemle, 2000/7-8

MIHÁLY ILDIKÓ: Kampány vagy tudatos pedagógiai vállalás. Gondolatok a „Nyelvek Európai
Éve 2001” programjáról. In: Új Pedagógiai Szemle, 2001/7-8

SZEMERE PÁL: Mire képes az iskolai nyelvoktatás? In: Új Pedagógiai Szemle, 1999/11

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2022.01.25.
Tanügyi intézkedés nincs, de sok iskolában alig van tanár, aki tanítana
Tanügyi intézkedés jelenleg egy iskolában sincs, ugyanis nemrég módosultak a karanténszabályok, az oltatlanokra öt nap karantén vár, aki viszont be van oltva és nincs pozitív teszteredmé...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.25.
Ránki Sára: ELBALTÁZOTT ÍRÁSBELIK
Összegezve: az idei felvételi feladatsor sem azt kéri számon, amit tanítunk. Nem indulnak a gyerekek egyenlő esélyekkel, eleve nem tudnak egyenlő esélyekkel indulni. Gondoljunk a Covid okozta...
(Forrás: Jelen)
--
2022.01.25.
A kormány szeretné, ha úgy sztrájkolnának a tanárok, hogy azért tanítanak is közben
Nem jutott eredményre a kormánnyal folytatott tárgyalások során a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezetének és a Pedagógusok Szakszervezetének közös sztrájkbizottsága. Pedig már hónapok...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.01.25.
UZSALYNÉ PÉCSI RITA A TRANSZHATÁSRÓL, AZ OKOSESZKÖZMENTES ISKOLÁKRÓL ÉS A SZÜLŐI MINTÁRÓL
Hirtelen lett az életünk része a kütyüvilág, nem alakult még ki a kultúrája, nem vagyunk tudatosak. Sikeres elvonót irányító kutató is van olyan, aki azt mondja magáról, hogy maga is leszok...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2022.01.24.
„A feladatsorok összeállítói egyáltalán nem vettek tudomást arról, mi történt az elmúlt két évben\"
Ezekkel a feladatokkal ki lehet deríteni, hogy egy diák tudja-e, mi a különbség a képző, a jel és a rag között, vagy felismer-e egy magas hangrendű szót. Arról viszont semmit nem tudunk meg...
(Forrás: Eduline)
--
2022.01.24.
Ónody-Molnár Dóra: TÖMEGESEN KERÜLNEK KI AZ ISKOLÁKBÓL OLYAN FIATALOK, AKIK NEM TUDNAK SEM ÍRNI, SEM OLVASNI, SEM SZÁMOLNI – 2. rész
A tanárok szavaiból kiderül: nem a „lemorzsi” miatt csökken a statisztikában a buktatások száma, hanem azért, mert az elszegregálódó iskolákban a pedagógusok felhagytak a buktatással...
(Forrás: Jelen)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep