Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59
Címkék:

Az együttműködés etikai normái
az
Eötvös Loránd Tudományegyetem Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában

Az iskola kapcsolatrendszerei – Az etikai alapvetés fejezetei

I. Kapcsolat az intézmény vezetősége és a nevelőtestület tagjai között

Az intézmény formális hierarchiája az egyszemélyes felelősként tevékenykedő igazgató és a vele együttműködő helyettesei, valamint a tantestület többi dolgozója közötti kapcsolatot elsődlegesen, mint vezető/k/ és beosztott/ak/ közötti viszonyt határozza meg.

Az iskola vezetőségére fokozott felelősség hárul abban, hogy a tantestület megőrizze az etikus és egyúttal autonóm gondolkodás kialakult hagyományát, hogy továbbra is a problémákat konstruktívan kezelő alkotóközösségként munkálkodhasson. Az ő feladatuk, hogy ehhez biztosítsák:

  • A munka- és működési feltételeket;
  • A színvonalas teljesítményeket megbecsülő, igényes szellemi légkört;
  • A felmerülő nehézségek orvoslásának mindenki számára elérhető lehetőségeit, készenlétet a kielégítő megoldások keresésére;
  • A támogatást az összetartozás élményét, a jó légkört erősítő hagyományok ápolásához.

Az iskolavezetés és a tanárok közötti konstruktív együttműködésnek etikai szempontból kiemelten fontos területei, helyzetei:

  • Új, különösen pályakezdő kollégák körültekintő kiválasztása, a beilleszkedés kezdeti szakaszában – más ebben illetékes fórumok és személyek segítségével – munkájuk nyomon követése, a szükséges szakmai segítség megadása, igény szerint emberi bíztatás és törődés kifejezése.
  • Minden munkatárs és az egész testület számára a zavartalan munkához szükséges tájékoztatás megfelelő időben történő biztosítása.
  • A végzett szaktárgyi és nevelőmunka tárgyilagos, differenciált, pontos értékelése, amely megbecsüli az eredményeket, ennek nyilvánosan is hangot ad. A hibák ellen időben fellép, – ha indokolt – javaslatokat, tanácsokat kínál fel, kerüli a szükségtelen mértékű, hosszabb távon minden érintettre nézve káros elnézést.
  • A kiemelkedő teljesítmények lehetőség szerinti külön jutalmazása, iskolán kívüli menedzselése (pl.: felterjesztés kitüntetésre) jól érthető és átlátható elvek és kritériumok alapján.
  • A szakmai-módszertani újítások ösztönzése, támogatása megfelelő fórumok megteremtésével.
  • A kollégák közötti nézeteltérések, az egymás munkáját vagy magatartását érintő kisebb-nagyobb súrlódások, a diákok és szülők panaszai esetében a helyzetet részrehajlásoktól mentesen rendező megoldások keresése az érintettek részvételével, szükség esetén az un. kompetens közösségek (lásd később) közreműködését kérve.
  • Határozott fellépés és intézkedés minden olyan esetben, amikor az iskola munkavállalói közül bárki megsérti mások – legyenek bár diákok vagy kollégák – személyiségi jogait, erőszakosan terjeszti világnézetét, diszkriminatív megkülönböztetéssel él, vagy súlyosan vét a munkafegyelem szabályai ellen.
  • A kollégák személyes problémáinak körültekintő kezelése, olyan megoldások keresése, amelyek nem ronthatják az oktató-nevelő munka minőségét, és nem terhelik meg erőn felül a többi munkatársat sem.
  • A tantestület légkörét nyugtalanító, a közvéleményt megosztó, valóságalapot nélkülöző híresztelések terjedésének kiküszöbölése.
  • A tantestülettől megváló, nyugdíj előtt álló kollégák speciális gondjai iránti figyelem kifejezésre juttatása.

A vezetőség a hatékony együttműködés érdekében elvárja a kollégáktól, hogy:

  • Az iskola és a vezetés munkáját érintő kérdésekben konstruktív észrevételeikkel – megerősítésekkel és kritikával, valamint javaslatokkal egyaránt – segítsék a munkát.
  • Aktívan és felelősséggel vegyenek részt a közös döntésekben (pedagógiai program, munkaterv, házirend, munkabeszámolók, fegyelmi ügyek, stb.), a többség véleményének tiszteletben tartásával végrehajtásukat tekintsék feladatuknak akkor is, ha csak részben értenek egyet.
  • Vállalják tudatosan, hogy a nevelési célok teljesítése szükségessé teszi részvételüket az oktató munkán túl az iskola élet- és munkarendjének fenntartásában is, még ha e feladat olykor fokozott ellenőrzést és határozott fellépést kíván meg a rendbontókkal szemben.
  • Mérlegeljék, milyen jellegű szakmai és személyes problémákkal fordulnak közvetlenül a vezetőséghez, illetve más fórumhoz elősegítve ezúton, hogy a vezetőség indokolatlan túlterheltség nélkül végezze munkáját.
  • Fogadják megértéssel, hogy – tekintettel az iskola korlátozott lehetőségeire – a vezetőség csak annyiban tudja figyelembe venni a személyes kéréseket, amennyiben a teljesítésükből eredő változások nem veszélyeztetik az eredményes munkát, és nem terhelnek indokolatlan mértékben más kollégát.
  • Vegyenek részt az új kollegák beilleszkedésének, a tanárjelöltek zavartalan munkájának segítésében, figyeljenek a nyugdíj előtt állókra, valamint minden olyan kollégára, aki alkalmilag személyes gondokkal küzd.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.09.19.
Az alsósok szülei is bemehetnek gyerekükkel a lázmérésre
Az érdekképviselet vezetője megkésettnek látja a hőmérőzést. A Pedagógusok Szakszervezetének (PSZ) elnöke, Szabó Zsuzsa nemrég azt nyilatkozta lapunknak, nemhogy iskolaorvosokból, még...
(Forrás: Népszava)
--
2020.09.19.
ásler: Kizárt, hogy minden osztályban megjelenjen a koronavírus
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának vezetője hozzátette, számoltak azzal, hogy a vírus megjelenik az iskolákban, azt azonban kizárta, hogy mindegyik osztályban feltűnik a koronavírus....
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.19.
Több helyen az iskolaőrök lettek a maszkfelelősök, portások
Az eddigi tapasztalatok azt mutatják, hogy pozitívan fogadták a tanárok és a diákok a szeptember elsején munkába állt iskolaőröket, igaz, a jelenlétük nem mindenkinek tetszik – tudta meg...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.09.18.
A tanári elköteleződésről. Fontos-e, és mitől függ? Gönczöl Enikő írása
Aki ismeri az iskolák világát, az tudja, hogy az oktatásban semmilyen külső szándék nem válik valóra az ott dolgozók elköteleződése nélkül. Ezt akár szerencsének is tekinthetjük, amikor...
(Forrás: tani-tani online)
--
2020.09.18.
„Bőgtem az első tanítási napon” – Halácsy Péter az Indexnek
A gyerekeit szerette volna egy újragondolt iskolai struktúrában taníttatni Halácsy Péter, a Prezi társalapítója, de miután nem találta a neki legjobban tetsző iskolát, a barátaival sajá...
(Forrás: index)
--
2020.09.18.
Nem fizet az állam Iványiéknak, de a tartozást azért behajtaná
Iványi Gábor, a Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség vezető lelkésze lapunknak elmondta, hogy a MÁV-telepi iskolájukból a Nemzeti Közművek emberei már elvitték a gázórát, és...
(Forrás: Népszava)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep