Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59
Címkék:

Az együttműködés etikai normái
az
Eötvös Loránd Tudományegyetem Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában

Az iskola kapcsolatrendszerei – Az etikai alapvetés fejezetei

I. Kapcsolat az intézmény vezetősége és a nevelőtestület tagjai között

Az intézmény formális hierarchiája az egyszemélyes felelősként tevékenykedő igazgató és a vele együttműködő helyettesei, valamint a tantestület többi dolgozója közötti kapcsolatot elsődlegesen, mint vezető/k/ és beosztott/ak/ közötti viszonyt határozza meg.

Az iskola vezetőségére fokozott felelősség hárul abban, hogy a tantestület megőrizze az etikus és egyúttal autonóm gondolkodás kialakult hagyományát, hogy továbbra is a problémákat konstruktívan kezelő alkotóközösségként munkálkodhasson. Az ő feladatuk, hogy ehhez biztosítsák:

  • A munka- és működési feltételeket;
  • A színvonalas teljesítményeket megbecsülő, igényes szellemi légkört;
  • A felmerülő nehézségek orvoslásának mindenki számára elérhető lehetőségeit, készenlétet a kielégítő megoldások keresésére;
  • A támogatást az összetartozás élményét, a jó légkört erősítő hagyományok ápolásához.

Az iskolavezetés és a tanárok közötti konstruktív együttműködésnek etikai szempontból kiemelten fontos területei, helyzetei:

  • Új, különösen pályakezdő kollégák körültekintő kiválasztása, a beilleszkedés kezdeti szakaszában – más ebben illetékes fórumok és személyek segítségével – munkájuk nyomon követése, a szükséges szakmai segítség megadása, igény szerint emberi bíztatás és törődés kifejezése.
  • Minden munkatárs és az egész testület számára a zavartalan munkához szükséges tájékoztatás megfelelő időben történő biztosítása.
  • A végzett szaktárgyi és nevelőmunka tárgyilagos, differenciált, pontos értékelése, amely megbecsüli az eredményeket, ennek nyilvánosan is hangot ad. A hibák ellen időben fellép, – ha indokolt – javaslatokat, tanácsokat kínál fel, kerüli a szükségtelen mértékű, hosszabb távon minden érintettre nézve káros elnézést.
  • A kiemelkedő teljesítmények lehetőség szerinti külön jutalmazása, iskolán kívüli menedzselése (pl.: felterjesztés kitüntetésre) jól érthető és átlátható elvek és kritériumok alapján.
  • A szakmai-módszertani újítások ösztönzése, támogatása megfelelő fórumok megteremtésével.
  • A kollégák közötti nézeteltérések, az egymás munkáját vagy magatartását érintő kisebb-nagyobb súrlódások, a diákok és szülők panaszai esetében a helyzetet részrehajlásoktól mentesen rendező megoldások keresése az érintettek részvételével, szükség esetén az un. kompetens közösségek (lásd később) közreműködését kérve.
  • Határozott fellépés és intézkedés minden olyan esetben, amikor az iskola munkavállalói közül bárki megsérti mások – legyenek bár diákok vagy kollégák – személyiségi jogait, erőszakosan terjeszti világnézetét, diszkriminatív megkülönböztetéssel él, vagy súlyosan vét a munkafegyelem szabályai ellen.
  • A kollégák személyes problémáinak körültekintő kezelése, olyan megoldások keresése, amelyek nem ronthatják az oktató-nevelő munka minőségét, és nem terhelik meg erőn felül a többi munkatársat sem.
  • A tantestület légkörét nyugtalanító, a közvéleményt megosztó, valóságalapot nélkülöző híresztelések terjedésének kiküszöbölése.
  • A tantestülettől megváló, nyugdíj előtt álló kollégák speciális gondjai iránti figyelem kifejezésre juttatása.

A vezetőség a hatékony együttműködés érdekében elvárja a kollégáktól, hogy:

  • Az iskola és a vezetés munkáját érintő kérdésekben konstruktív észrevételeikkel – megerősítésekkel és kritikával, valamint javaslatokkal egyaránt – segítsék a munkát.
  • Aktívan és felelősséggel vegyenek részt a közös döntésekben (pedagógiai program, munkaterv, házirend, munkabeszámolók, fegyelmi ügyek, stb.), a többség véleményének tiszteletben tartásával végrehajtásukat tekintsék feladatuknak akkor is, ha csak részben értenek egyet.
  • Vállalják tudatosan, hogy a nevelési célok teljesítése szükségessé teszi részvételüket az oktató munkán túl az iskola élet- és munkarendjének fenntartásában is, még ha e feladat olykor fokozott ellenőrzést és határozott fellépést kíván meg a rendbontókkal szemben.
  • Mérlegeljék, milyen jellegű szakmai és személyes problémákkal fordulnak közvetlenül a vezetőséghez, illetve más fórumhoz elősegítve ezúton, hogy a vezetőség indokolatlan túlterheltség nélkül végezze munkáját.
  • Fogadják megértéssel, hogy – tekintettel az iskola korlátozott lehetőségeire – a vezetőség csak annyiban tudja figyelembe venni a személyes kéréseket, amennyiben a teljesítésükből eredő változások nem veszélyeztetik az eredményes munkát, és nem terhelnek indokolatlan mértékben más kollégát.
  • Vegyenek részt az új kollegák beilleszkedésének, a tanárjelöltek zavartalan munkájának segítésében, figyeljenek a nyugdíj előtt állókra, valamint minden olyan kollégára, aki alkalmilag személyes gondokkal küzd.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.10.20.
Varga Előd: Miért teljesen értelmetlen a munkád, ha irodalomtanár vagy?
A kudarcot négy fő okra vezetem vissza: a diákok lelkivilágától elszakadt elitista tananyagra; az értelmiségi lét totális félreértésére; az alkalmazott módszerek nyers nyomulósságára...
(Forrás: Azonnali)
--
2021.10.19.
Van olyan gimnázium, ahonnan a végzősök fele külföldre ment
Az egyik budapesti gimnáziumban a májusban érettségizettek közül minden második diák szeptemberben már valamelyik külföldi egyetemen kezdett, de a HVG most megjelent középiskolai rangsorá...
(Forrás: eduline)
--
2021.10.19.
Egy 18 éves magyar gimnazista nyerte az egyik legrangosabb oxfordi esszéversenyt
Egy 18 éves magyar diák szerezte meg az első helyet az egyik legismertebb és legnevesebb oxfordi esszéversenyen, ráadásul olyan témával, amely a tapasztalt bölcsészhallgatóknak is feladná...
(Forrás: eduline)
--
2021.10.16.
Lelki problémája van a gyereknek? Várhatja, hogy ellássák!
Jelenleg félelmetesen hosszú sorok kígyóznak a gyermekpszichológusokat foglalkoztató pedagógiai szakszolgálatok előtt, akárcsak a gyerekpszichiátriai ambulanciákon. Miközben az állami mellett...
(Forrás: index)
--
2021.10.16.
Mit tegyél, ha bántják és kiközösítik a gyerekedet?
Kevés szívfájdítóbb dolog létezik szülő számára, mint amikor azt tapasztalja, hogy a suliban bántják, kiközösítik a gyerekét. Az áldozat szégyenkezik, gyakran titkolja mindazt, amit...
(Forrás: családi net)
--
2021.10.16.
A pedagógusok szerint a kormány slendriánsága miatt fulladt kudarcba az első sztrájktárgyalásuk
A Pedagógus Szakszervezet (PSZ) felháborítónak tartja, hogy a közös sztrájkbizottságban nem volt nevesítve, csak a PDSZ. Így a levél Kisfaludy Lászlót csak a PDSZ-szel való tárgyalásra...
(Forrás: Mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep