Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59
Címkék:

Az együttműködés etikai normái
az
Eötvös Loránd Tudományegyetem Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában

Az iskola kapcsolatrendszerei – Az etikai alapvetés fejezetei

V. Kapcsolat a pedagógusok és az iskola egyéb dolgozói között

A pedagógusok mellett az iskola más foglalkozású alkalmazottaira is fontos szerep hárul a nyugodt munkafeltételek megteremtésében, abban, hogy intézményünk képes legyen zökkenőmentesen működni. A nem tanári, illetve kettős munkakörben dolgozó munkatársak tevékenységét – időbeosztását, terhelését – az igazgatóság által megbízott vezető irányítja, ellenőrzi és értékeli. A munkájukkal kapcsolatos pozitív és kritikai észrevételek elbírálása és továbbítása is e vezető hatáskörébe tartozik. Az iskola minden dolgozója a maga területén részt vesz a nevelőmunkában is. Ennél fogva, tőlük az várható, hogy a maguk területén:

  • Gondosan, megbízhatóan, felelősségteljesen és kellő önállósággal végezzék el munkájukat.
  • Tanúsítsanak részrehajlástól mentes segítőkészséget mindazok iránt, akikkel feladatuk teljesítése során találkoznak.
  • Tartsák be az intézmény, az iskola iránti lojalitás normáját, a rájuk bízott hivatali ügyekre vonatkozó titoktartás követelményét.
  • Őrködjenek azon, hogy az iskolában tartózkodó személyek biztonságos feltételek között végezhessék feladataikat.
  • Ügyeljenek az iskola vagyonának biztonságára, felszereléseinek állagára, karbantartására, az értékek védelmére, gazdálkodjanak takarékosan.
  • Megjelenésük, beszédstílusuk feleljen meg a hely követelményeinek, mindazoknak a normáknak, melyek a tanárokra, tanulókra egyaránt érvényesek.

Az egyes munkakörök szerint konkrétan az alábbi módon teljesülnek a fenti elvárások:

– Az iskolatitkár és segítői az igazgatói adminisztráció kiegészítéseképpen az ügyintézésben hitelesen, pontosan és gyorsan, az ügyiratok kezelésében korrekten játnak el.

– A Gondnokság dolgozói a pénzügyi forrásokat felelősségteljesen, megbízhatóan kezelik, körültekintően, gondosan ügyelnek az iskolában folyó munka tárgyi feltételeinek megteremtésére, valamint a szolgáltatások rendezett működésére.

– Az iskolaorvos, a védőnő, a pszichológus és a logopédus a tanulók testi és lelki épségének rendszeres megfigyelésével, gondozásával segítenek megelőzni, illetve orvosolni a felmerülő problémákat.

– A portaszolgálat az iskolába érkezőket fogadja, szükség esetén szigorúan, de előzékenyen ellenőrzi, szelektálja, aki belép az épületbe, védelmezi az iskolában tartózkodó személyeket, és ez által őrzi a vagyoni értékek biztonságát.

– Az ebédlő és a büfé dolgozói teremtik meg a higiénikus és kulturált táplálkozás körülményeit.

– A karbantartó műhely szakemberei folyamatosan biztosítják a technikai feltételeket, időben elhárítják a felmerülő akadályokat, a műszaki hibákat rendszeresen, önállóan feltárják, és haladéktalanul kijavítják, különös figyelmet fordítva arra, ha egy meghibásodás esetleg balesetet okozhat.

– A takarítók a tisztaság és rend megteremtését és fenntartását végzik az épületen belül és környékén, ápolják, otthonossá, kellemessé teszik az emberi környezetet.

– A laboránsok az oktatási folyamat tárgyi tételeit, a szükséges eszközöket készítik elő pontosan, körültekintően, így biztosítva a munka zavartalan folyamatát.

Az iskola alkalmazottai joggal elvárják, hogy munkahelyükön bemutassák, ismerjék őket, elismerjék partnerségüket, s ennek megfelelő stílusban érintkezzenek velük:

– Az iskola vezetése, valamint tanárai fejezzék ki, ha munkájuk elismerésre méltó.

– A tanárok legyenek tekintettel munkaidejükre, önállóságukra, más elfoglaltságaikra, munkájuk igénybevételekor tartsák be a hivatali rendet, kéréseikkel az erre kijelölt időpontokban keressék meg őket, vegyék komolyan a kijelölt határidőket (elszámolások, étkezési befizetés, MÁV-igazolvány).

– Neveljék a tanulókat is arra, hogy tiszteljék és becsüljék azoknak a fáradságos munkáját, akiknek az iskola zavartalan működésének fenntartása köszönhető, s ez fejeződjék ki az iskola technikai dolgozói iránti udvarias, kultúrált viselkedésükben is.

– Fennakadások esetén észrevételeikkel a tanulók és tanárjelöltek az illetékes tanárhoz, azok az adott munkát felügyelő vezetőhöz fordulhatnak.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.02.04.
Setényi János: van elég tanár, túl sok az intézmény, de béremelésre szükség van
Kérdésre válaszolva, hogy a kormány tervezett teljesítményértékelési rendszere megfelelő-e Setényi János úgy fogalmazott: \"diplomatikusan válaszolnék, minden ilyen kezdeményezés, ami...
(Forrás: Infostart)
--
2023.02.03.
Pankotai Lili: Az iskola vezetősége megszavaztatta a tanárokkal, hajlandóak-e velem dolgozni
Pankotai úgy érezte, elfogyott körülötte a levegő, szerinte pszichológiai hadviselést folytattak ellene, és tavaly novemberben eljött az iskolából, sőt, Pécsről is, azóta a budapesti Alternat...
(Forrás: hvg.hu)
--
2023.02.03.
Rétvári Bence tisztázta a pedagógusbér-emelés részleteit
dén januártól már 10 százalékkal emelkedtek a pedagógusbérek, de amint megérkeznek a Magyarországnak járó EU-s források, 21 százalékra emelkedhet az idei béremelés mértéke. Ezt a jö...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.02.02.
Nem csitul a tanársztrájk, újabb akciók jönnek Március 15-ére pedig a diákok is nagyobb megmozdulást szerveznek.
A szakképzésben oktatók hosszabb ideig tartó munkabeszüntetésével folytatódhat a tiltakozási hullám az oktatásban, a részleteket hamarosan elkezdi kidolgozni a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete...
(Forrás: Népszava)
--
2023.02.02.
Kütyüikbe bújó gyerekek - itt az ideje a szemléletváltásnak
#agyermekkornemapplikáció címmel társadalmi figyelemfelhívó kampány indult, melynek célja a gyermekeket nevelő szülők és pedagógusok edukálása, az online tartalmakkal kapcsolatos tévhitek...
(Forrás: infostart)
--
2023.02.02.
A szaki felemelkedése az elitbe – így szorul ki az értelmiség a legjobban keresők közül
Meglepő társadalmi folyamat zajlik Magyarországon: az alkalmazott szakmunkások és betanított munkások közül az utóbbi években egyre többen kerültek fel a legfelső jövedelmi ötödbe, mik...
(Forrás: G7)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep