Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59
Címkék:

Az együttműködés etikai normái
az
Eötvös Loránd Tudományegyetem Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában

Az iskola kapcsolatrendszerei – Az etikai alapvetés fejezetei

IV. Kapcsolat a pedagógusok és a tanárjelöltek között

A gyakorlóiskolában a tanárjelölt státusza átmeneti helyzetéből eredően összetett, s ezért külön figyelmet kíván. Egyrészt ideiglenesen tagjává válik a tanári karnak, munkáját a pedagógus pályára felkészítő tanulmányainak befejező szakaszában ugyanakkor egy megbízott vezetőtanár irányítása mellett még egyetemi hallgatóként végzi. A tanulók körében már tanárként lép fel, vezetőtanárához részben tanítványként, részben a pályát kezdő kollégaként tartozik. Kívánatos, hogy a tanárjelölt:

  • Oktató-nevelő munkáját a tanítási gyakorlat alatt felelősségteljesen, a legjobb tudása szerint végezze, segítse elő, hogy részvételével a tárgy tanítása fennakadások nélkül folytatódjék.
  • A diákokkal való viszonyában a munka során – számonkérés, osztályozás, stb. – szem előtt tartja az iskola házirendjét és a működési szabályzat rendelkezéseit.
  • Megjelenésében és érintkezési stílusában alkalmazkodjék a tanári szerephez.
  • Szakmai és nevelési kérdésekben tárgyilagosan foglaljon állást, véleményének kialakításakor és közlésekor legyen tekintettel a szaktárgy szempontjaira, a tanulók érdekeire, valamint a kollegialitás normáira (l. fent a II. fejezetben).
  • Sem szakmai, sem magán természetű problémáival nem terhelheti meg a diákokat, még kötetlen helyzetekben sem.

1. Együttműködés a vezetőtanár és a jelölt között

A vezetőtanár szakmailag és emberileg támogatja a jelölt kezdő lépéseit a tanári pályán.

  • A tanítási gyakorlat megkezdésekor együtt megbeszélik az általános nevelési alapelveket, a gyakorlatra vonatkozó konkrét kérdéseket, szakmai és magatartásbeli követelményeket (pl.: megszólítás, tegeződés, magázódás).
  • A vezetőtanár elősegíti, hogy a jelölt és az osztály között megfelelő munkakapcsolat alakulhasson ki.
  • Figyelmesen meghallgatja a tanárjelölt észrevételeit szakmai és nevelési kérdésekben, és ezeket szakszerű tárgyilagossággal megbeszéli vele.
  • A tanárjelölt óráján a vezetőtanár nem szól közbe, csak a szakmai, vagy etikai normák súlyos megsértése eseteiben avatkozik be az óra menetébe.
  • A tanárjelölt és a tanulók között felmerülő konfliktusok rendezésében a vezetőtanár a kollegialitást és a diákság érdekeit egyaránt szem előtt tartja.
  • Közreműködik abban, hogy a jelölt színvonalas munkája érdekében hozzáférjen a szükséges eszközökhöz, az iskola technikai dolgozói által nyújtott segítséghez.
  • Körültekintően, objektíven értékeli a jelölt munkáját mind a gyakorlat során, mind pedig az azt lezáró véleményezés alkalmával.

2. Kollegialitás az iskola tanáraihoz, más dolgozóihoz, valamint a többi tanárjelölthöz fűződő viszonyban

A tanárjelöltnek módjában áll az iskolánkban tanító valamennyi tanár óráját meglátogatni, arról a megfelelő formában véleményt mondani.

  • Egy-egy óra meglátogatásának szándékát a jelölt a megfelelő időben előzetesen bejelenti és megbeszéli.
  • Az órára pontosan érkezik, késéssel az órát nem zavarhatja, az órát tartó tanárt vagy jelöltet figyelmével megtiszteli.
  • Az órát tartó tanárral, jelölttel kérdéseit és észrevételeit az óra végén közli korrekt módon, más tanár órájáról csak szakmai szempontok alapján nyilatkozik.
  • Az iskola technikai dolgozóinak (laboránsok, takarítók, karbantartók stb.) munkáját tiszteletben tartja, őket nem utasíthatja, munkát, feladatot nem adhat nekik.
  • A tanárjelöltek lehetőség szerint látogatják egymás óráit, jóhiszeműen segítő szándékkal támogatják és véleményezik egymás munkáját.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep