Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59
Címkék:

Az együttműködés etikai normái
az
Eötvös Loránd Tudományegyetem Radnóti Miklós Gyakorlóiskolában

Az iskola kapcsolatrendszerei – Az etikai alapvetés fejezetei

IV. Kapcsolat a pedagógusok és a tanárjelöltek között

A gyakorlóiskolában a tanárjelölt státusza átmeneti helyzetéből eredően összetett, s ezért külön figyelmet kíván. Egyrészt ideiglenesen tagjává válik a tanári karnak, munkáját a pedagógus pályára felkészítő tanulmányainak befejező szakaszában ugyanakkor egy megbízott vezetőtanár irányítása mellett még egyetemi hallgatóként végzi. A tanulók körében már tanárként lép fel, vezetőtanárához részben tanítványként, részben a pályát kezdő kollégaként tartozik. Kívánatos, hogy a tanárjelölt:

  • Oktató-nevelő munkáját a tanítási gyakorlat alatt felelősségteljesen, a legjobb tudása szerint végezze, segítse elő, hogy részvételével a tárgy tanítása fennakadások nélkül folytatódjék.
  • A diákokkal való viszonyában a munka során – számonkérés, osztályozás, stb. – szem előtt tartja az iskola házirendjét és a működési szabályzat rendelkezéseit.
  • Megjelenésében és érintkezési stílusában alkalmazkodjék a tanári szerephez.
  • Szakmai és nevelési kérdésekben tárgyilagosan foglaljon állást, véleményének kialakításakor és közlésekor legyen tekintettel a szaktárgy szempontjaira, a tanulók érdekeire, valamint a kollegialitás normáira (l. fent a II. fejezetben).
  • Sem szakmai, sem magán természetű problémáival nem terhelheti meg a diákokat, még kötetlen helyzetekben sem.

1. Együttműködés a vezetőtanár és a jelölt között

A vezetőtanár szakmailag és emberileg támogatja a jelölt kezdő lépéseit a tanári pályán.

  • A tanítási gyakorlat megkezdésekor együtt megbeszélik az általános nevelési alapelveket, a gyakorlatra vonatkozó konkrét kérdéseket, szakmai és magatartásbeli követelményeket (pl.: megszólítás, tegeződés, magázódás).
  • A vezetőtanár elősegíti, hogy a jelölt és az osztály között megfelelő munkakapcsolat alakulhasson ki.
  • Figyelmesen meghallgatja a tanárjelölt észrevételeit szakmai és nevelési kérdésekben, és ezeket szakszerű tárgyilagossággal megbeszéli vele.
  • A tanárjelölt óráján a vezetőtanár nem szól közbe, csak a szakmai, vagy etikai normák súlyos megsértése eseteiben avatkozik be az óra menetébe.
  • A tanárjelölt és a tanulók között felmerülő konfliktusok rendezésében a vezetőtanár a kollegialitást és a diákság érdekeit egyaránt szem előtt tartja.
  • Közreműködik abban, hogy a jelölt színvonalas munkája érdekében hozzáférjen a szükséges eszközökhöz, az iskola technikai dolgozói által nyújtott segítséghez.
  • Körültekintően, objektíven értékeli a jelölt munkáját mind a gyakorlat során, mind pedig az azt lezáró véleményezés alkalmával.

2. Kollegialitás az iskola tanáraihoz, más dolgozóihoz, valamint a többi tanárjelölthöz fűződő viszonyban

A tanárjelöltnek módjában áll az iskolánkban tanító valamennyi tanár óráját meglátogatni, arról a megfelelő formában véleményt mondani.

  • Egy-egy óra meglátogatásának szándékát a jelölt a megfelelő időben előzetesen bejelenti és megbeszéli.
  • Az órára pontosan érkezik, késéssel az órát nem zavarhatja, az órát tartó tanárt vagy jelöltet figyelmével megtiszteli.
  • Az órát tartó tanárral, jelölttel kérdéseit és észrevételeit az óra végén közli korrekt módon, más tanár órájáról csak szakmai szempontok alapján nyilatkozik.
  • Az iskola technikai dolgozóinak (laboránsok, takarítók, karbantartók stb.) munkáját tiszteletben tartja, őket nem utasíthatja, munkát, feladatot nem adhat nekik.
  • A tanárjelöltek lehetőség szerint látogatják egymás óráit, jóhiszeműen segítő szándékkal támogatják és véleményezik egymás munkáját.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.06.21.
TE ÉSZREVENNÉD A GYEREKEDEN, HA SZEXUÁLIS ERŐSZAK ÁLDOZATÁVÁ VÁLT? VAN TANÁR, AKI IGEN!
Idén a 13 éves kalocsai fiú esetének kapcsán merült fel az iskola és a tanárok szerepe a családon belüli erőszak felfedezésében, az áldozat segítésében. Hogy mi történt? A kamasz tan...
(Forrás: index)
--
2021.06.21.
Nem akar fizetni a tankerület, elbukta a zeneiskola az épületet, amiről lemondott a Freeszfe
Az ügy miatt a Freeszfe-sek lemondtak az épület bérleti jogáról, amit egy új pályázat keretében már a zeneiskola fenntartója, a Belső-Pesti Tankerületi Központ nyert meg. Bár az önkorm...
(Forrás: telex)
--
2021.06.21.
Nem, a gyermek szexuális nevelése nem kizárólag a szülőre tartozik
Mert nem az az elsődleges, hogy mi volt a szülő elgondolása a gyermeke „helyes szexuális neveléséről”, hanem a rá bízott kiskorú fizikai és mentális jólléte. A magyar társadalom tö...
(Forrás: Mérce)
--
2021.06.21.
„Hát jöjjenek rám a rendőrök, ha én beszélgetek a tanítványaimmal arról, hogy szabad egymást szeretni”
A múlt kedden elfogadott törvény többek közt megtiltja, hogy a 18 év alattiak számára „népszerűsítsék” és megjelenítsék a homoszexualitást és a transzneműséget, és az iskolai szexu...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.06.21.
Ilyen körülmények között csak a legelszántabbak mennek kémiatanárnak
Fontos szót ejteni arról is, hogy a diploma kézhez kapása után a pályakezdő tanárok nagyon változatos körülmények között kezdik meg a munkát. Egy részük elitiskolákba, vagy legalábbis...
(Forrás: 24.hu)
--
2021.06.21.
Tanulmány: a digitális oktatás jelentősen visszavetette a gyerekek fejlődését
Az első vizsgálatok eredményei szerint nagy a lemaradás a gyerekeknél a digitális oktatás miatt – mondta az InfoRádiónak Csapó Benő, a Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézet...
(Forrás: Infostart)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep