Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2021. január 29. péntek, 20:29

Hogy ne váljanak áldozattá!

Mint már korábban is beszámoltunk róla, az OFOE az NFSZK-val együtt részt vesz egy nemzetközi projektben. A Prevent Bullying and Abuse nevű Erasmus+ program során  egy szimulációs játékot fejleszt a hét országból verbuválódott szakértői csapat.  

Ennek keretében 18, többségükben sérülékeny csoportba sorolható karaktert hoztunk létre, akik verbális, érzelmi, fizikai, pénzügyi, és szexuális abúzushelyzetbe kerülnek. Minden helyzetben felkínálunk különböző típusú problémakezelési lehetőségeket: menekülő, segítséget igénybe vevő, agresszív és asszertív utakat. Bármelyik megoldás lehet célravezető, bármelyiknek lehet pozitív és negatív kimenetele is. A pedagógusok és diákok érzékenyítését éppen azzal szeretnénk elérni, hogy az egyes helyzeteket a maguk komplexitásában igyekszünk felidézni.

Most induló sorozatunkban bemutatunk egy válogatást a karakterekből, és vázolunk néhány hozzájuk rendelt abúzushelyzetet.

1. A mozgássérült kamaszlány

A kép illusztráció

Lili 16 éves, kerekesszékes diák. Anyja egyedül neveli, nagyon sokat dolgozik, hogy fedezni tudja a költségeiket. Az apa régóta nincs a család látóterében. Lili ép diákok között, integráltan tanul. Mivel a kezeit is nehezen használja, gyakran szorul segítségre a mindennapi tevékenység során. A tanítási órákon a jegyzeteléshez digitális beszédfelismerő programot használ. A kerekesszében ülve a testnevelés órán is részt vesz a maga módján. Van ugyan két barátnője, de alapvetően csendes, visszahúzódó. Iskolatársai általában nem törődnek vele, de előfordul, hogy gúnyos megjegyzéseket tesznek rá.  

Abúzushelyzetek

Még egy szokványos dolgozatírási helyzet is lehet problémás, ha például a többiek nem tudják elfogadni a beszédfelismerő program használatának jogosságát, és szóvá teszik, hogy Lili hozzájuk képest előnyös helyzetben van, hiszen könnyedén tud csalni a laptopja segítségével. Az érintett szaktanár és az osztályfőnök dolga persze a diákok pontos informálása az adott helyzetről, Lili speciális helyzetének elfogadtatása. A legjobb szándékok ellenére is maradhatnak azonban bőségesen konfliktusforrások. Lili ráadásul különösen érzékeny életkorban van, kamaszként ő is ugyanolyan érzelmi hullámokat él meg, mint kortársai, de helyzeténél fogva még sérülékenyebb.

Megoldás-e, ha a kislány úgy határoz, hogy ezt az eszközt nem használja többé? Esetleg kimenekül az osztályból? Vagy kifakad és szitkozódni kezd? De meg is magyarázhatja a társainak, hogy miért van szüksége az eszközre. Meg tudja ezt oldani segítség nélkül?

Különösen nehéz helyzetek keletkezhetnek akkor is, ha a felnőttek, nem tudják felmérni, hogy Lilinek melyek a valós szükségletei. Amikor például az iskolai ünnepélyen a szép nagy helyet hagynak hátul a kerekesszékének, és mindenki örül, hogy megoldották az akadálymentesítést. Ugyanakkor nem veszik észre, hogy Lili onnan nem lát, hiszen a székében jóval mélyebben helyezkedik el, mind a többiek, mindenki előtte tornyosul. Ráadásul ott hátul teljesen magára is van hagyva.

Ki oldja meg a problémát? Egy tanár, aki végre észreveszi a dolog visszásságát? Vagy Lili dolga, hogy szóvá tegye, érvényesítse saját érdekeit? Egy társának kellene közbelépnie, és segíteni? És mi történik akkor, ha Lili sértődötten reagál, netán elsírja magát? Vajon a többiek megsajnálják, és a segítségére sietnek, esetleg kicsúfolják?

Különösen durva helyzet alakulhat ki, ha Lili a testnevelés órán is integráltan vesz részt. Ki öltöztesse fel? Hogy intézzék a mosakodását? Mi történik abban a végletes, de nem elképzelhetetlen esetben, ha valaki poénkodni akar, esetleg csiklandozza, csipkedi a kiszolgáltatott osztálytársat?

Hogy tudja Lili megvédeni magát ilyen esetben? Mondhatjuk, hogy ebben az életkorban elvárható a szolidaritás és a tapintat a többiektől. De mit tehet a pedagógus, ha az érintett csoportban ez nem adott? Ha nem akarnak olyan társak, akik ilyenkor közbelépnek? Az semmiképpen sem várható el, hogy mindenütt jelen legyen.

Gyulai Zsuzsa

Kapcsolódó linkek

Gyulai Zsuzsa: Hogyan előzhető meg az erőszak? Az OFOE részvétele egy nemzetközi projektben

A pellengér új formái – bullying, cyberbullying – konferencia pedagógusoknak

Szabó Anna:Sajt és bor

Szabó Anna:A készülő társasjáték tesztelésének néhány tapasztalata

Leiner Károly:Szimulációs társasjáték fejlesztése nemzetközi projekt keretében

Szabó Anna: Emberszagot érzek

Egy üzenet

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep