Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2005. július 31. vasárnap, 23:59
Címkék:

Ligeti György

Gyújtós – Iskola, demokrácia, civilizáció

Tartalom

IllusztrációGyújtós. Így hívja az egyik város gimnáziumának diáknyelve az iskola házirendjét. Ez mindennél többet elárul napjaink középiskoláinak, diákjainak a jogról, törvényről, szerződésről való gondolkodásáról, ezen keresztül az iskolában zajló értékátadási folyamatokról.

Ez a könyv néhány, a mai magyar közoktatásban zajló folyamatot kíván bemutatni. A szerző az elmúlt évek során több országos szociológiai kutatást vezetett, melyek az iskolai értékátadási folyamatokat, a jogok és a kötelességek világát, erkölcs és ismeret kapcsolatát, a diákok és tanáraik előítéleteit, valamint az iskolai esélyegyenlőség helyzetét tárták fel. Ligeti úgy teszi vizsgálat tárgyává azt a társadalmi szövedéket, amelyben az iskola intézményei is található, hogy közben nem keres ellenséget, nem kísérel meg újjal mutogatni egyetlen szereplőre sem, így például a pedagógusokra vagy a hátrányos helyzetű gyerekek szüleire. Emellett ugyanakkor síkra száll a demokratikus iskolarendszer létrejöttéért.

A könyv szerzőjének célja – más munkáihoz hasonlóan – az ismeretterjesztés. A szöveg fontos témát tárgyaló, több tudományterület fogalmi rendszerét és módszereit hasznosító empirikus kutatásokra épülő munka, ám legfőbb erénye az, hogy közérthető. Mindenkinek szól.

E helyütt csupán a kötet első két fejezetét közöljük. A könyv egésze azonban pdf formátumban letölthető.

Tartalom

I. Bevezető gondolatok
1. Szocializáció
2. Civilizáció, erkölcs
3. Az iskola maga
II. A valóság
1. Szecskáztatás és konfliktuskezelés
2. Egy fegyelmi tárgyalásról
3. Jogsértések az iskolában

A teljes dokumentum (pdf, 1268 KB)

Kiadja az Új Mandátum Könyvkiadó.

Terjedelme: 270 oldal
Ára: 2480 forint
Szerkesztette: Székely Bea
Felelős kiadó: Németh István
Borítóterv: Zátonyi Tibor
ISBN 963 9494 16 X
ISSN 1416-7867

Megrendelhető a Kiadónál (1145 Budapest, Torontál u. 24. Tel.: 363-0022) vagy a
Kurt Lewin Alapítványnál (1149 Budapest, Kövér Lajos u. 40. Tel.: 422-1216
E-mail: kla[kukac]szochalo[pont]hu).

Ligeti György évek óta aktív kutatója a könyv témájául szolgáló demokratikus iskolai szocializációnak. Írása számos ismerettel gazdagítja az értékátadási folyamatokra vonatkozó tudásunkat. A szerző ritka érdeme, hogy igyekszik egyensúlyt teremteni a téma helyi és széles társadalmi értelmezési szintje között, hidat építeni a társadalomtudományok által termelt tudás és a hétköznap gyakorlata között. Fontos ismeretterjesztő munkát vesz a kezébe az olvasó, amikor Ligeti György Gyújtós című könyvét lapozza.

Ferge Zsuzsa

Amikor sok ember tölt el sok időt egymás társaságában, a konfliktusok kialakulása természetesnek tekinthető. Nincs ez másként a magyar iskolákban sem. Az iskolai élet azonban akkor demokratikus, ha a szereplők mindegyike – tanár, diák és szülő – méltósággal vehet részt benne. Az oktatás-nevelés során naponta számos döntés születik, és nem mindig könnyű megtalálni a célszerű, de egyben jogszerű megoldásokat. Ha nem is keressük azokat, az már nagyobb baj. A konfliktusok kulturált feloldása, az ehhez szükséges eljárások kialakítása azonban lehetővé teszi, hogy az érintettek méltósággal éljenek közösségükben. A vitás helyzetek rendezése, megelőzése azonban csak akkor lehetséges, ha az oktatás szereplői rendelkeznek azokkal az információkkal, amelyek a döntések meghozatalához szükségesek. Így lehetnek egyenrangú részesei egy demokratikus tanulási folyamatnak, amelyben meghatározó szerepe van a jogi kultúrának. Méltósággal rendelkező emberek sok helyen képesek lesznek létrehozni az „együttműködés iskoláját”… Ehhez nyújt segítséget és lesz rövid időn belül ajánlott irodalom Ligeti György könyve.

Aáry-Tamás Lajos

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.10.07.
Nemzetközi normáknak sem felel meg a magyar tanárok sztrájkjogának csorbítása
A pedagógusok fizetése alacsony Magyarországon, ezt szinte mindenki tudja. De miért szerepel a tüntetések molinóin, hogy a sztrájk alapjog? Miért követelik vissza a sztrájklehetőségüket...
(Forrás: euronews)
--
2022.10.07.
A katolikus püspökök is tisztában vannak pedagógusaik „nehéz helyzetével”
„A katolikus egyházmegyei fenntartók minden esetben az Alaptörvénnyel, illetve a hatályos jogszabályokkal összhangban álló intézményi működés mellett elkötelezettek. A jelenlegi helyzetre...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.10.07.
Megelégelték a diákok, hogy velük zsarolják a tanáraikat Interjú a Diákok a Tanárokért mozgalom elnökségével
abár a teljes társadalmi szolidaritás vagy az általános sztrájk, sőt forradalom (?) még várat magára, és a tüntetés maga is inkább apolitikusnak tekinthető koncertezésbe fulladt, aki kint...
(Forrás: mérce)
--
2022.10.07.
A FINN CSODAISKOLÁKBAN SEMMI OLYAN NEM TÖRTÉNIK, AMIT NE LEHETNE BÁRHOL, AKÁR INGYEN IS MEGVALÓSÍTANI
Az iskola nyitott volt számunkra, amúgy is rendszeresen járnak oda a világ minden tájáról. Az első, ami feltűnt, a hihetetlen tisztaság. Sehol egy porszem, még a szekrények teteje is tükö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.10.07.
Tengernyi kockázatot hordoz, ha nem foglalkoznak eleget a médiaműveltséggel az iskolában
A digitális térrel kibővült valóság számos kockázatot hordoz a gyerekek egészséges személyiségfejlődésére. Az online térben túl könnyen férnek hozzá ártalmas tartalmakhoz (pl. pornogr...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.10.07.
A tanárok ma nyitott kapukat döngetnek
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter az elmúlt hónapokban többször is ismertette, hogy tervben van egy kiemelt pedagógus-bérfejlesztés. Azt a tényt viszont nem lehet mellőzni, hogy 2020-tól...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep