Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2014. január 8. szerda, 7:31

SZÉLLEL SZEMBEN

3. Projektmunka a szakiskolában (speciális osztályban)

Először lépnek be az iskola kapuján. Többségük túlságosan is hangos, nagyszájú, mindenhonnan vezetékek lógnak belőlük és közben folyamatosan bűvölik a telefonjukat. A kisebbség csendes, köszön is, aztán szinte csak besomfordál az osztályába. Mindegyikük más és ez így is van rendjén, de mindegyikükben egyvalami azonos: óriási hátrányokkal érkeznek, sosem szokták a fegyelmezett munkát. Nincs feladattartásuk, nincs akaratuk, kitartásuk, fegyelmük, figyelmük, előzetes tudásuk – és nem mellesleg értelmi fogyatékkal élő fiatalok – azaz jelenlegi terminológia szerint sajátos nevelési igényűek. Eddig két év volt arra, hogy megpróbáljuk pótolni a szinte pótolhatatlant: alkalmassá tenni őket egy szakma elsajátítására, most egy év adatott minderre. Hogy esélyük legyen az önálló életvitelre, a munkára, a családra…

Mihez lehet kezdeni velük? A sok-sok élmény- és drámapedagógiai gyakorlat, a tanítási időn kívüli programok közösségteremtő ereje nélkül reménytelen lenne a dolog. Magam ehhez csatoltam hozzá a projektpedagógiát. Az eddigi két év közös munkája alakította ki a tanítást kísérő és az órai projektek keverékén alapuló projektek1 három lépcsőfokát. Azért így, hogy a fiatalok támaszkodhassanak a tanórán hallottakra, illetve megkapják a segítséget a választott pedagógustól – akár a tanítási órán.

1. Projekt – 9. osztály I. félév

Témája: szabadon volt választható, de kötődnie kellett az iskolai műveltségi területekhez. A témaválasztáshoz és a projekt megvalósításához szükséges motivációt az adta, hogy a gyerekek tudták, hogy a félév végén közös projektzáró lesz, melyre meghívhatják tanáraikat, szüleiket, barátaikat. A gyerekek egyedül dolgoztak.

A munka menete: fél éves projekt volt, ezért két hetük volt arra szeptember végéig, hogy leadják a projektjük témáját és a választott segítőtanár nevét. Ehhez természetesen együtt kellett működnöm azokkal a nyitott és lelkes kollégákkal, akik ezt a pluszmunkát vállalták. A témákat a segítőtanárok, vagy ha nem választottak senkit, akkor én hagytam jóvá. Itt nagyon óvatosnak kellett lennem, hiszen nem vállalhatták túl magukat a gyerekek, és azt sem szerettem volna, ha alulteljesítenek. Hogyan lehetséges ez szeptember végéig egy új osztályban? Csak úgy, hogy az első két hét olyan gyakorlatokkal és képességfelmérésekkel telt el, amelyeket lehetővé tették a gyerekek megismerését – ehhez nekem még nagy segítséget adott a Szakértői Bizottságok szakvéleménye, illetve a családlátogatásokon tapasztaltak.

A projekt célja: mindig kettős – legyen egy produktum (könyv, képzőművészeti alkotás, modell, ppt stb.), illetve legyen nekem, a pedagógusnak, nevelési-oktatási célom. Ez utóbbi nekem éppen azoknak a személyiségjegyeknek a megerősítését jelentette, melyek szükségesek az önálló életvitelhez, munkavállaláshoz.

Tervezés: ebben a projektben nem kértem különösebb tervezést a fenn említetteken kívül, hiszen a fiatalok erre nem voltak alkalmasak.

Példák a megvalósított projektmunkákból:

Nemzeti Parkjaink projekt (ppt)

I. Világháborús fegyverek projekt (ppt)

Környezetvédelmi projektmunka (ppt)

Elsősorban ppt projektmunkák születtek – egyrészt lelkes informatikát oktató kollégámnak köszönhetően, de készült könyv, makett is. A projektmunkák bemutatójára meghívtuk a szülőket, akik nagyobb számban jelentek meg, mint szülői értekezleten – elgondolkodtató, nem? és a pedagógusokat is.

2. Projekt – 9. osztály II. félév

Témája: teljesen szabadon volt választható, a gyerekek párokban, csoportokban is dolgozhattak azzal a feltétellel, hogy a munkából mindenki kiveszi a részét – ekkor a tervezésben ennek is nyoma kellett, hogy legyen.

A munka menete: Két hetük volt a gyerekeknek a projektfüzet leadására, melynek tartalmaznia kellett már a témát, a segítőtanár nevét és aláírását. Miután jóváhagytam, egy hónapjuk volt a munkaterv elkészítésére. A munkaterv hetekre bontott tervezett tevékenység lenyomata volt: ezt a munkát havonta ellenőriztem, illetve ellenőrizték segítő kollégáim. A határidőket a projektszabályzat tartalmazta, melyben a gyerekek mintákat is találhattak a tervezéshez.

A projekt célja: a projektterméken kívül a célhoz vezető út tervezésének megtanulása, feladattartás, munkafegyelem kialakítása.

Tervezés: ebben a projektben nagyon komoly tervezőmunkát kellett megvalósítaniuk mind időben, mind munkafolyamatokban és a feladatok felosztásában

Példák a megvalósított projektmunkákból:

A Tour de France története projekt (makettel)

Az anime projekt (a projektmunkákból-rajzokból kiállítást rendeztünk és a mai napig az osztályban vannak a falakon)

A házépítés projekt (cigis dobozokból nyitható ajtóval készült makett)

3. Projekt – 10. osztály

Témája: teljesen szabadon volt választható – a gyerekeknek filmet kellett forgatniuk.

A munka menete: Szeptember végéig el kellett dönteniük a témát, azt, hogy kivel, kikkel dolgoznak együtt, ki lesz a segítőtanáruk. Az első félév végéig meg kellett írniuk a forgatókönyveket – természetesen ehhez mintákat kaptak, és meg kellett tervezniük a forgatás lépéseit, időbeosztását. Két hónapjuk volt a film leforgatására, amihez minden technikai segítséget megkaptak a családok (kézi kamerák) segítségével. Újabb hónap volt a zenére és vágásra, majd következett a projektbemutató.

A projekt célja: a projektterméken kívül a célhoz vezető út tervezésének megtanulása, feladattartás, munkafegyelem kialakítása.

Példa a megvalósított projektmunkákra: Bolti lopás (film)

A közös munka sikerét, a módszer működőképességét és hatékonyságát bizonyítják a szakmát oktató kollégák véleménye: ezekkel a tanulókkal sokkal könnyebb együtt dolgozni, hiszen a fegyelem, a munkabírás, a munka tervezése, a tanuláshoz való hozzáállás jobb, mint társaiké, annak ellenére, hogy sajátos nevelési igényű fiatalok.

Leiner Károly / Zöldbéka tanár úr

1Tanítási időn kívüli, azaz a tanuló szabadidejében, illetve órai, azaz tanítási óra keretében megvalósuló projekt

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

Vissza
Sajtófigyelő
2022.10.07.
Nemzetközi normáknak sem felel meg a magyar tanárok sztrájkjogának csorbítása
A pedagógusok fizetése alacsony Magyarországon, ezt szinte mindenki tudja. De miért szerepel a tüntetések molinóin, hogy a sztrájk alapjog? Miért követelik vissza a sztrájklehetőségüket...
(Forrás: euronews)
--
2022.10.07.
A katolikus püspökök is tisztában vannak pedagógusaik „nehéz helyzetével”
„A katolikus egyházmegyei fenntartók minden esetben az Alaptörvénnyel, illetve a hatályos jogszabályokkal összhangban álló intézményi működés mellett elkötelezettek. A jelenlegi helyzetre...
(Forrás: 444.hu)
--
2022.10.07.
Megelégelték a diákok, hogy velük zsarolják a tanáraikat Interjú a Diákok a Tanárokért mozgalom elnökségével
abár a teljes társadalmi szolidaritás vagy az általános sztrájk, sőt forradalom (?) még várat magára, és a tüntetés maga is inkább apolitikusnak tekinthető koncertezésbe fulladt, aki kint...
(Forrás: mérce)
--
2022.10.07.
A FINN CSODAISKOLÁKBAN SEMMI OLYAN NEM TÖRTÉNIK, AMIT NE LEHETNE BÁRHOL, AKÁR INGYEN IS MEGVALÓSÍTANI
Az iskola nyitott volt számunkra, amúgy is rendszeresen járnak oda a világ minden tájáról. Az első, ami feltűnt, a hihetetlen tisztaság. Sehol egy porszem, még a szekrények teteje is tükö...
(Forrás: Qubit)
--
2022.10.07.
Tengernyi kockázatot hordoz, ha nem foglalkoznak eleget a médiaműveltséggel az iskolában
A digitális térrel kibővült valóság számos kockázatot hordoz a gyerekek egészséges személyiségfejlődésére. Az online térben túl könnyen férnek hozzá ártalmas tartalmakhoz (pl. pornogr...
(Forrás: g7.hu)
--
2022.10.07.
A tanárok ma nyitott kapukat döngetnek
Gulyás Gergely kancelláriaminiszter az elmúlt hónapokban többször is ismertette, hogy tervben van egy kiemelt pedagógus-bérfejlesztés. Azt a tényt viszont nem lehet mellőzni, hogy 2020-tól...
(Forrás: Mandiner)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep