Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. november 17. csütörtök, 9:10

Szekciók a Digitális Konferencián

I/4. Digitális írástudás

A témáról két előadást hallgathatnak meg a szekció résztvevől Előadók: Ostorics László, az Oktatási Hivatal munkatársa és Rausch Attila, az ELTE PPK Neveléstudományi Intézetének tanársegédje. A szekció vezetője: Fehérvári Anikó.

Ostorics László: Magyarország részvétele a PISA digitális tanulói teljesítményméréseiben

Magyarország állandó résztvevője az OECD es az IEA nagy nemzetközi tanulói teljesítményméréseinek, a PISA, a PIRLS es a TIMSS méréseknek.

Mindkét szervezet folyamatosan törekszik arra, hogy a digitális médiumot integrálja a mérőeszközei közé. Ebben a folyamatban az OECD jár előbbre, a PISA2009 es 2012 adatfelvételében sikeresen alkalmaztak számítógépeket. Az IEA 2016-ban nyúlt először a digitális mérőeszközökhöz. Az előadásban ezért a PISA2009 es 2012 magyar eredményeire összpontosítunk, majd bemutatjuk, hogyan nyernek várhatóan teret a digitális mérőeszközök a PISA2015-`18, a TIMSS2019, a PIRLS2021 es a hazai fejlesztések során.

Az OECD először a PISA2006-ban kísérletezett digitális mérőeszköz használatával, de a mindössze három ország részvételével lezajlott digitális természettudományi felmérés sem költséghatékonysági sem pedig szakmai szempontból nem volt igazán sikeres.

A következő, 2009-es ciklus alkalmával megjelent a szabadon választható területek között a digitális szövegértés mérése (Electronic Reading Assessment). A mérés nemcsak az adatfelvétel médiumában volt újszerű, hanem abban is, hogy noha tekintetbe vette az online és a nyomtatott szövegek közötti különbségeket, az egyes médiumokon elért tanulói eredményeket közös képességskálán közölte, azaz 2009 óta a papíron és a számítógépen elért szövegértési eredményeket érvényesen össze tudjuk hasonlítani egymással.

A mérés rámutatott arra, hogy míg a magyar 15 éves tanulók szövegértési teljesítménye tíz éve először érte el az OECD-országok átlagát, addig a digitális szövegértési teljesítményük ettől messze elmarad. A 2012-es mérésen ugyanezen a területen elért eredményeink radikális gyengülést mutatnak.

Az előadás az emögött a jelenség mögött meghúzódó lehetséges okokat vizsgálja meg.

Rausch Attila: Lehetőségek és kihívások a számolási készségek online mérésében

A matematikatanulás előfeltételeinek mérése meghatározó jelentőséggel bír az iskola kezdő szakaszában (Duncan et al., 2007; Friso-van den Bos, Kroesbergen, & Van Luit, 2014). E terület mérésére nemzetközi és hazai viszonylatban is számos eszközt készítettek (pl. ENT-R, MARKO-D, DIFER), ezek alkalmazása elsősorban a szemtől szembeni adatfelvétel miatt jelentős idő ráfordítását igényli a pedagógusoktól. Az online tesztelés elterjedésével azonban új lehetőségek nyílnak a kisgyermekek mérésénél is (Csapó, Molnár, & Nagy, 2014).

Előadásomban a korai matematikai készségek (early numeracy) online mérésével kapcsolatos kutatási projektet mutatok be, melyben kitérek technológia-alapú adatfelvétel előnyeire, emellett bemutatom a vizsgálatok korlátait is a vizsgált területen. A kutatási projekt célja olyan eszközt adni a pedagógusok kezébe, aminek segítségével gyorsan és hatékonyan tudják tesztelni a rájuk bízott gyermekek korai matematikai készségeit.

A kidolgozott teszt 50 itemből áll, összesen 6 részterületet vizsgál: számlálás, műveletvégzés, relációk, mennyiségek és számok kapcsolata, arab számok felismerése. A 2016-os óvodai mérés során 342 gyermek töltötte ki a tesztet. Az adatfelvételt óvodai környezetben, tabletek segítségével végeztük, a matematikai méréseket minden esetben egy számítógép-használati feladatsor előzte meg (Molnár & Pásztor, 2015).

A teszt megbízhatónak bizonyult (Cronbach-alfa=0,94), az egyes altesztek reliablitás mutatói 0,70-0,86 között helyezkedtek el. Az eszköz konstruktum validitását megerősítő faktorelemzéssel ellenőriztük, amelyen a 6 alteszt alapján felépített modell jónak bizonyult (CFI=0,953; RMSEA=0,043; Chi2=1900.81; p<0,05). A teszten elért átlagos teljesítmény 57,5%p (SD=23,1).

Bár az online tesztben még nem sikerült teljes mértékben lefedni a korai matematikai készségek konstruktumát, az eszköz folyamatos fejlesztés alatt áll, az óvodai mérésnél összességében megbízhatóan sikerült felmérni a gyermekek számolási készségeit. Az első mérések alapján látható, melyik itemek, résztesztek szorulnak továbbfejlesztésre, ezen felül újabb feladattípusok kipróbálásával vizsgáljuk további összetevők online mérésének lehetőségeit is.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2023.11.21.
A pályakezdő pedagógusok mellett áll Balatoni Katalin
Maga is átélte, milyen érzés kezdő pedagógusnak lenni, ezért jól ismeri a pálya nehézségeit – jelentette ki a lapunknak adott interjúban Balatoni Katalin, a Belügyminisztérium köznevel...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2023.11.21.
Plakátkampányt indít a kormány az iskolákban
A védelem online is megillet! Kérdezz, szólj, jelezz! - ezek a legfontosabb üzenetei azoknak az iskolai plakátoknak, amelyeket a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) jogsegélyszolg...
(Forrás: Eduline)
--
2023.11.21.
Státusztörvény: nem taníthatnak óraadóként tovább a felmondó pedagógusok?
Szeptember 29-ig kellett nyilatkozniuk a pedagógusoknak, hogy elfogadják-e a státusztörvény alapján írt munkaszerződésüket. Rétvári Bence államtitkár úgy nyilatkozott, hogy 1205 pedagó...
(Forrás: Eduline)
--
2023.07.17.
Oszkó Péter: Nagyon nagy bajban vagyunk, ha saját pedagógusaink bérét sem tudjuk kifizetni
ZÁMOMRA A LEGBOSSZANTÓBB ÁLLÍTÁS, HOGY A SAJÁT OKTATÁSI RENDSZERÜNK FOLYAMATOS MŰKÖDÉSI KÖLTSÉGÉNEK FINANSZÍROZÁSÁHOZ UNIÓS ADÓFIZETŐK PÉNZÉRE VAN SZÜKSÉGÜNK, miközben vannak...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
Ilyen se volt még: 171 oktató állt ki a Zeneakadémia autonómiájáért
Alulírott előadó- és alkotóművészek, kutatók és zenepedagógusok, mint a Liszt Ferenc Zeneművészeti Egyetem oktatói az alábbi közleményt kívánjuk a közvélemény és a fenntartó Kultur...
(Forrás: Index)
--
2023.07.15.
„Egy mérhetetlenül szelektív törzsi társadalom öngyilkos reflexiója saját magára” – Lannert Judit oktatáskutató a státusztörvényről
Miért beszél mindenki tanárhiányról, amikor átlagosan tíz általános iskolás gyerek jut egy pedagógusra? Mi a tanárok és mi a megrendelő, a lakosság felelőssége a magyar oktatás szétes...
(Forrás: szabadeuropa.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógia pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep