Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. november 13. vasárnap, 17:05

Szekciók a Digitális Konferencián

II/2. Tehetséggondozás informatikával a XXI. sz. kihívásai közben

A szekciót az Informatika-Számítástechnika Tanárok Egyesülete (ISZE) szervezte. A szekció elnöke Kőrösné dr. Mikis Márta az ISZE tiszteletbeli elnöke, a Gyermekinformatika Műhely vezetője. A műhelyfoglalkozás keretében öt referátum hangzik el.

1. Körösné dr. Mikis Márta: „Ne programozzuk a gyereket!” – papertre, a Logo atyjára emlékezünk

Seymour Papert az MTI matematikusa, a mesterséges intelligencia-kutatások úttörőjeként a Logo programozási nyelv megalkotóinak egyike. A Logo teknőcgrafikájára épülő mikrovilágok több mint 30 éve hódítanak a magyar iskolákban is, minden korcsoportban. A tanulókat felfedezésekre, kreatív alkotásokra ösztönző pedagógiai környezet töretlen népszerűségét módszertani kiadványok, könyvek, konferenciák, továbbképzések és tanulmányi versenyek jelzik. Papert előtt tisztelegve visszapillantunk a hazai Logo-történet főbb állomásaira, fejlesztőire, felelevenítve a paperti „gyermeki gondolkodás titkos útjait” az IKT oktatási alkalmazása során.

2. Fülöp Márta Marianna (az ISZE elnöke, tehetségfejlesztési szakértő):IKT alapú tehetséggondozó projekt blended tanulással

A középiskolás korosztály hangosan is kifejezi igényét a saját vagy iskolai IKT eszközök tanórai használata iránt. A műhelyben dolgozó pedagógus ezt igényt veszi figyelembe és bemutatja, hogy a valós- és virtuális térben zajló tanítás-tanulás több képességet megmozgat, amely a tehetséggondozásban is alkalmazható. A tanárt új, facilitátori szerepbe helyezi.

A bemutatott tanulás-tanítási módszer mind az informatika, mind az interdiszciplináris területeken alkalmazható.

A projekt innovatív, mert a jelenléti képzést kiegészíti egy tanulási keretrendszerben történő egyéni tanulással, amelyben ő a facilitátor. A tanulás ezen formája lehetővé teszi az ismeretszerzés egyéni útját, a csoportmunkát, amelyet a tanár/facilitátor virtuálisan támogat, biztosítva az egyenlő esélyű hozzáférést1.

3. Lucza László (általános iskolai tanár):Egri, kaposvári, szentesi műhelyek projektmunkája Pro Robottal az ISZE Tehetségpontban2

A pályázat keretében az ország 3 városában 21 tanuló dolgozik „együtt”. Témák: Ismerkedés a Pro Rob robottal. A BeeBot – robotméhecske irányítása. Akadálypályák készítése, küldése a műhelytagoknak a 3 városban működő csapatoknak. Közös játék videókonferencia közvetítéssel, a NIIFI rendszerén, amelyet az iskolák szabadon használhatnának. Algoritmikus gondolkodás fejlesztése, a programozás elemeinek bevezetése. Ismétlő szerkezet, Ismétlő tevékenységek megfigyeltetése a mindennapi életben. Ciklus értelmezése. Szögfogalom. Sokszögek rajzolása, szabályszerűség megfogalmazása. Sokszögek forgatása, szabályszerűség megfigyeltetése.

4. Kőteleki Andrea Éva (angol-informatika szakos tanár): Unplugged játékok, játékos programozás

A robotjátékok és irányjátékok rendkívül alkalmasak az algoritmikus gondolkodás fejlesztésére a kisiskoláskorban. Így a programozás tanítását már az óvodából iskolába lépő 6-7 éves gyermekeknél bevezethetjük. Unplugged (gép nélküli) megoldásokat és online oktatási eszközöket mutatok be, mint pl.: a CodyRoby játék, és a LightBot applikáció. Az algoritmikus gondolkodás különböző szintjeit ismerve egy tudatosan felépített módszertan segítségével játékos formában juthatunk el a hétköznapi algoritmusoktól a kreatív problémamegoldásig (PBL)3.

5. Kardos Milán, Sárközi Balázs, Tauber Ákos, Tauber Norbert:„A jövő mérnökei már az iskolapadokban vannak és LEGOznak”4

A kreáció egy gyerek életében már akkor megkezdődik, amikor megkapja az első olyan játékát, amelynél egy formát kell bedugaszolnia egy másik alakzatba. Majd folytatódik a Duplo fantázianevű játékkal, a későbbiek során pedig a Legoval. A fejlődés nemcsak finommotorikus, hanem fantázia, kreáció szintjén is megvalósul, hiszen folyamatosan a szürkeállományra támaszkodva hoz létre újabb és újabb alakzatokat, játékokat. Ennek a folyamatnak egyik kiterjesztése lehet a LEGO játék továbbfejlesztése és az eszköz digitális irányba terelése. Vagyis az önműködő gépek előállítása, amely mindig is eleven része volt az emberi természetnek.

1Bemutatásra került a „Színpadon a természettudományok” hazai fesztivál Debreceni rendezvényén 2016.10.08.-án.

2Készül az NTP-MTTD-16-0130 támogatott pályázat keretében.

3Az előadó ezzel a munkájával jutott a 2017. évi „Színpadon a természettudományok”c nemzetközi fesztivál magyar csapatába.

4Bemutatásra került a „Színpadon a természettudományok” hazai fesztivál Debreceni rendezvényén 2016.10.08.-án.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2021.04.09.
Stumpf István: Az SZFE ügye kivétel, egyfajta baleset
Stumpf István szerint, ami a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetem (SZFE) esetében történt, bizonyos értelemben egyfajta baleset, és reméli, hogy ilyen a többi modellváltó egyetem...
(Forrás: hvg.hu)
--
2021.04.09.
A tanárok megakadályozhatják a korai iskolanyitást
A Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) szerint a tanárok meg tudják akadályozni, hogy április 19-én a kormány megnyissa az iskolákat. Mint írták, a korainak tartott nyitást a pedag...
(Forrás: 24.hu)
--
2021.04.09.
Csak írásbeli érettségi lesz
Orbán bejelentette , hogy csak írásbeli érettségik lesznek. A részletszabályokat később teszik közzé. Azt mondta, hogy az írásbeli érettségi azért is fontos, mert ez szerepet játszik...
(Forrás: 444.hu)
--
2021.04.08.
Válaszolt az érettségizőknek az Oktatási Hivatal
A diákok a rendkívüli körülményekre való tekintettel olyan forgatókönyv nyilvánosságra hozatalát kérik a döntéshozóktól, amely határozott választ ad az érettségizők, tanáraik é...
(Forrás: index)
--
2021.04.08.
Rasszista, homofób, szexista kijelentései miatt panaszoltak be egy szegedi történész oktatót a hallgatói
Az előadás nehezen minősíthető stílusa miatt négy hallgató panaszlevelet írt és küldött el. Az ügy a Juhász Gyula Pedagógusképző Karra került, mert Gulyás Lászlót ezen a karon alkalmazz...
(Forrás: szeged.hu)
--
2021.04.08.
Gulyás: arra kérjük a tanárokat, hogy legyenek tekintettel a leterhelt szülőkre és diákokra
A miniszter szerint az oktatási-nevelési feladatok hatékony ellátása csakis személyes jelenléten keresztül történhet hatékonyan, és a szülőknek rendkívül nagy terhelést jelent a távoktat...
(Forrás: mérce)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció internet irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus ünnep