Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. november 17. csütörtök, 9:11

Szekciók a Digitális Konferencián

I/2. Tudásmegosztás és kollaboratív tanulás online pedagógus közösségekben: az együttműködés motivációi és színterei

A szekció alapötlete abból a – kutatások által is vizsgált és bizonyított – tényből indult ki, hogy a tanárok közti együttműködés pozitívan hat a tanulói eredményességre is. A vizsgálatok szerint Magyarországon a tanárok közti együttműködésben még jócskán van fejlődési potenciál, ugyanakkor megnézve az online közösségi tereket, számos fórumot, zárt vagy nyílt csoportot találunk, melyek célcsoportja és felhasználói pedagógusok. Vajon léteznek-e ezek között valódi szakmai műhelyek, melyek a pedagógusok közti tudásmegosztást és a közös tanulást támogatják? Mi történik ezeken a közösségi oldalakon, hogyan járul hozzá az egyes résztvevő tanárok tanulásához, vagy a tanárok közti együttműködéshez az aktív vagy passzív jelenlét? Vajon az internet és az IKT technológiák használata által rendkívüli módon megnövekedett virtuális lehetőségek előmozdítják-e a pedagógusok közti tudásmegosztást, vagy inkább csak teret adnak a csevegésnek?

A szekciót két – a tudományos kontextust bemutató, empirikus vizsgálatokra alapozó – előadás nyitja meg, melyek fókuszában a tanárok közti együttműködés és kollaboráció, mint a tanári professzió hatékonyságnövelő tényezői állnak, melyhez az online terek kiterjesztett lehetőséget kínálhatnak. A tanárok közti hivatásbeli együttműködés gátjait és ösztönzőit vizsgálta kutatómunkájában Tóth-Pjeczka Kata a jelenkori Magyarországon. Az együttműködéstől a kollaboratív tanulásig című előadásában a téma elméleti hátterét vezeti fel, többek között Rosenholtz, Hargreaves és Fullon eredményeinek, valamint az OECD által végzett TALIS-kutatás megállapításainak bemutatásával. Fehér Péter és Aknai Dóra Orsolya, az IKT MasterMinds Kutatócsoportban végzett munkájuk során online tanári közösségeket vizsgáltak hálózatkutatási módszerekkel. Előadásukból megtudhatjuk, hogy empirikus kutatásaik alapján milyen összefüggést találtak az online tanári közösségek csoportlétszáma és az aktív, tudásmegosztó tagok, valamint a passzív „leskelődők” aránya között.

A bevezető előadásokat követően három olyan meghívott vendég mutatkozik majd be, akik mindannyian aktív online tudásmegosztók és internetes fórumokat, közösségeket működtetnek. Saját élményeik és tapasztalatuk megosztásán keresztül a résztvevők is minden bizonnyal betekintést nyerhetnek abba, hogy vajon mi motiválja egy szakmai közösségi oldal elindítását és hogyan működnek ezek a gyakorlatban, egyúttal arról is informálódhatnak, hogy – amennyiben a konferencia és a szekció során felébredne bennük a vágy – milyen tudásmegosztó tevékenységekhez tudnak kapcsolódni.

Szekszárdi Júlia az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének alapító tagja és 2001-es megalakulása óta az elnöke. Noha nem a netgeneráció képviselője, több Facebook csoportot működtet, alapítója és motorja a naponta több mint 2000 látogatót vonzó www.ofoe.hu honlapnak. Barbarics Márta a Petrik Lajos két tanítási nyelvű szakközépiskolában tanít matematikát, angolt és matekot angolul. Szakdolgozatát a gamification/játékosítás témában írta 2014-ben, ekkor hozta létre a Gamification a magyar oktatásban nevű Facebook csoportot is, hogy a témával foglalkozó kollégák egymásra találhassanak és megoszthassák tapasztalataikat, ötleteiket, kérdéseiket. A csoportnak ma már több mint 1500 tagja van, túlnyomó részben pedagógusok. Fegyverneki Gergő a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium magyar-média szakos tanára. Alapítója és adminisztrátora a több mint 11.000 tagot számláló Online tanári szoba elnevezésű zárt Facebook csoportnak, mely a korszerű pedagógiai gondolkodás és az IKT-s jó gyakorlatok összegyűjtésének és megosztásának színtere. Célkitűzésük, hogy a tagok egymástól tanulva és egymást tanítva közösen dolgozzanak az oktatás korszerűsítésén és az innovatív módszertanok kidolgozásán.

Az előadások között és után a résztvevőket, a tervek szerint, online játékba és közös beszélgetésbe invitáljuk a meghívott előadókkal és vendégeinkkel együtt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.11.25.
Egyházi kézbe szervezné ki a kormány a tanítóképzés nagyobb részét
Nem elképzelhetetlen, hogy a tanítónak felvett hallgatók több mint fele egyházi intézmény diákja legyen. A kormány kifejezett szándéka, hogy a pedagógusképzésben az egyházak sokkal fontosabb...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.11.22.
Digitális oktatás – áram és eszköz nélkül
Az őszi iskolabezárás sokak szerint borítékolható volt. Különböző pedagógus-szakszervezetek rendszeresen kérték a kormányt, hogy minél előbb zárják be az oktatási intézményeket. A...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Attól, hogy valami kényelmetlen, még nem trauma!
Valóban, változtatni a megszokott életformán kényelmeltlen: sok dolgot nem lehet rutinból csinálni, új szokásokat kell kialakítani, másféle kihívásokkal kell szembenézni. Kényelmetlen,...
(Forrás: alterkata)
--
2020.11.22.
Dacolunk a trenddel: maszkot erőltetnek a fogyatékkal élőkre is
Hiába sok esetben megoldhatatlan feladat számukra a kötelező maszkhasználat, az operatív törzs elutasította az autisták, illetve a súlyos értelmi fogyatékossággal élők hozzátartozóinak...
(Forrás: index)
--
2020.11.22.
Csapó Benő: Évekig tarthat behozni a diákok lemaradását, amit a távoktatás okoz
Csapó Benő, az SZTE Neveléstudományi Intézetének egyetemi tanára szerint a tavaszi távoktatás miatt Magyarországon is van lemaradás, és bár pontos eredményeket csak 2–3 éve múlva kapnak...
(Forrás: szeged.hu)
--
2020.11.21.
Tantermen kívüli digitális oktatás. Braun József írása
2020. március 12-én az a sajátos és – csak különféle katasztrófák idejéről ismerős – helyzet adódott, hogy egyik napról a másikra, péntekről hétfőre sutba kellett vágni szinte...
(Forrás: Tani-tani online)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep