Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesülete
2016. november 17. csütörtök, 9:11

Szekciók a Digitális Konferencián

I/2. Tudásmegosztás és kollaboratív tanulás online pedagógus közösségekben: az együttműködés motivációi és színterei

A szekció alapötlete abból a – kutatások által is vizsgált és bizonyított – tényből indult ki, hogy a tanárok közti együttműködés pozitívan hat a tanulói eredményességre is. A vizsgálatok szerint Magyarországon a tanárok közti együttműködésben még jócskán van fejlődési potenciál, ugyanakkor megnézve az online közösségi tereket, számos fórumot, zárt vagy nyílt csoportot találunk, melyek célcsoportja és felhasználói pedagógusok. Vajon léteznek-e ezek között valódi szakmai műhelyek, melyek a pedagógusok közti tudásmegosztást és a közös tanulást támogatják? Mi történik ezeken a közösségi oldalakon, hogyan járul hozzá az egyes résztvevő tanárok tanulásához, vagy a tanárok közti együttműködéshez az aktív vagy passzív jelenlét? Vajon az internet és az IKT technológiák használata által rendkívüli módon megnövekedett virtuális lehetőségek előmozdítják-e a pedagógusok közti tudásmegosztást, vagy inkább csak teret adnak a csevegésnek?

A szekciót két – a tudományos kontextust bemutató, empirikus vizsgálatokra alapozó – előadás nyitja meg, melyek fókuszában a tanárok közti együttműködés és kollaboráció, mint a tanári professzió hatékonyságnövelő tényezői állnak, melyhez az online terek kiterjesztett lehetőséget kínálhatnak. A tanárok közti hivatásbeli együttműködés gátjait és ösztönzőit vizsgálta kutatómunkájában Tóth-Pjeczka Kata a jelenkori Magyarországon. Az együttműködéstől a kollaboratív tanulásig című előadásában a téma elméleti hátterét vezeti fel, többek között Rosenholtz, Hargreaves és Fullon eredményeinek, valamint az OECD által végzett TALIS-kutatás megállapításainak bemutatásával. Fehér Péter és Aknai Dóra Orsolya, az IKT MasterMinds Kutatócsoportban végzett munkájuk során online tanári közösségeket vizsgáltak hálózatkutatási módszerekkel. Előadásukból megtudhatjuk, hogy empirikus kutatásaik alapján milyen összefüggést találtak az online tanári közösségek csoportlétszáma és az aktív, tudásmegosztó tagok, valamint a passzív „leskelődők” aránya között.

A bevezető előadásokat követően három olyan meghívott vendég mutatkozik majd be, akik mindannyian aktív online tudásmegosztók és internetes fórumokat, közösségeket működtetnek. Saját élményeik és tapasztalatuk megosztásán keresztül a résztvevők is minden bizonnyal betekintést nyerhetnek abba, hogy vajon mi motiválja egy szakmai közösségi oldal elindítását és hogyan működnek ezek a gyakorlatban, egyúttal arról is informálódhatnak, hogy – amennyiben a konferencia és a szekció során felébredne bennük a vágy – milyen tudásmegosztó tevékenységekhez tudnak kapcsolódni.

Szekszárdi Júlia az Osztályfőnökök Országos Szakmai Egyesületének alapító tagja és 2001-es megalakulása óta az elnöke. Noha nem a netgeneráció képviselője, több Facebook csoportot működtet, alapítója és motorja a naponta több mint 2000 látogatót vonzó www.ofoe.hu honlapnak. Barbarics Márta a Petrik Lajos két tanítási nyelvű szakközépiskolában tanít matematikát, angolt és matekot angolul. Szakdolgozatát a gamification/játékosítás témában írta 2014-ben, ekkor hozta létre a Gamification a magyar oktatásban nevű Facebook csoportot is, hogy a témával foglalkozó kollégák egymásra találhassanak és megoszthassák tapasztalataikat, ötleteiket, kérdéseiket. A csoportnak ma már több mint 1500 tagja van, túlnyomó részben pedagógusok. Fegyverneki Gergő a Debreceni Fazekas Mihály Gimnázium magyar-média szakos tanára. Alapítója és adminisztrátora a több mint 11.000 tagot számláló Online tanári szoba elnevezésű zárt Facebook csoportnak, mely a korszerű pedagógiai gondolkodás és az IKT-s jó gyakorlatok összegyűjtésének és megosztásának színtere. Célkitűzésük, hogy a tagok egymástól tanulva és egymást tanítva közösen dolgozzanak az oktatás korszerűsítésén és az innovatív módszertanok kidolgozásán.

Az előadások között és után a résztvevőket, a tervek szerint, online játékba és közös beszélgetésbe invitáljuk a meghívott előadókkal és vendégeinkkel együtt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Vissza
Sajtófigyelő
2020.08.08.
Egész karokat szervezhetnek ki a szegedi egyetemből
2020. július 1-ével hat magyarországi egyetemet adott át az állam egy szándékosan erre a célra létrehozott vagyonkezelő alapnak. A Miskolci Egyetem, a Moholy-Nagy László Művészeti Egyetem...
(Forrás: szegeder)
--
2020.08.08.
Kréta és gumibot – Stefanik Krisztina pszichológus: Gyermeki agresszióra agresszióval felelni erkölcsi csőd
Gyülekeznek a frissen kiképzett iskolaőrök. Szeptembertől – ha lesz tanévkezdés – több száz iskolában, tanintézetben gumibottal, spray-vel felszerelt „rendügyi szakemberek” vigyáznak...
(Forrás: 168 óra)
--
2020.08.08.
Száz izgalmas magyar pedagógiai programot gyűjtöttek össze, hogy ne kelljen keresgélned
Második éve gyűjti az Edisonplatform azokat a Magyarországon elérhető innovatív pedagógiai programokat, amelyek elsősorban az általános iskolás korú gyerekeket és szüleiket célozzák meg...
(Forrás: Qubit)
--
2020.08.08.
Sikeres a tíz napja elindított játékos ismeretterjesztő program
Július 28-án indult útjára a #maradjitthon kampányhoz csatlakozva a Vakációzzunk a múzeumokkal! virtuális múzeumpedagógiai mozgalom, mely hazánk négy legnagyobb tavát mutatja be főként...
(Forrás: Magyar Nemzet)
--
2020.08.08.
Óriási nyereményakciót hirdet pedagógusoknak az Emmi: akár elismerő oklevelet is nyerhetnek
A minisztérium pályázatot hirdetett „EMMI tanmenet pályázat 2020” címmel, amire várják a „legeredetibb, a tanulók fejlődését szolgáló” és a központi tartalomszabályozókkal ö...
(Forrás: hvg.hu)
--
2020.08.08.
Megint új diákhitelt vezetnek be Magyarországon
A felnőttképzés és a szakképzés megújításának újabb lépéseként a Kormány a két évtizedes múltra visszatekintő, nemzetközi szinten is elismert magyar diákhitelezés kibővítésér...
(Forrás: hvg.hu)
Címkék
agresszió civilek család digitális nemzedék együttműködés erkölcs esélyegyenlőség esélyek felelősség film filmklub generációk gyerekek gyermekvédelem hátrányos helyzet IKT integráció irodalmi mű feldolgozása iskola iskola és társadalom kapcsolatok kommunikáció konferencia konfliktuskezelés kreativitás kutatás könyvajánló közösség módszerek OFOE oktatás oktatáspolitika osztályfőnöki szerep pedagógus pedagógusok pályázat rendezvény szabályok szakmai szervezet szülő szülők tanulás tanár-diák kapcsolat tehetséggondozás társadalom történelem verseny virtuális kongresszus óraterv ünnep